Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter liegt


Jonagold schreef op 15-03-2022 om 20:47:

[..]

Maar wie zegt dat kind van TO iedere avond de hort op is? TO niet, dat maak jij er weer van. Er is niks mis mee als een kind eens een keertje wat later thuis is in het weekend. En dat jij kort gehouden werd als kind (ja, ik vind 10 uur thuis en 11 uur in bed kort gehouden worden, zelfs mijn moeder was niet zo streng) hoeft toch niet het probleem van de rest van de mensheid te zijn? Hou toch eens op jezelf als maat der dingen te nemen in dit soort draadjes, en te fulmineren over die ontsporende jeugd en hun flapdrollen van ouders. Getver.

Kim, pubers zetten zich af tegen hun ouders, zelfs als die ouders prima redelijke en flexibele mensen zijn. Trek je dat niet persoonlijk aan. Ik zou zelf wel moeite hebben met tot 3 uur in de nacht op de telefoon zitten. Hier konden ze geen maat houden, dus wij hebben ingevoerd dat alle telefoons, ook de onze (opvoeden is voorleven), ‘s nachts beneden aan de oplader lagen. Nooit discussie over geweest.

Kinderen van 14-15 jaar die slaperig of zelfs met een kater in de klas zitten, is tegenwoordig geen uitzondering. Dankzij de "loslaat-houding" van de ouders. Regels stellen én handhaven is tegenwoordig een uitzondering. Het is belachelijk om een KIND van 14 vrijheden te geven die bij een volwassene horen. 10 uur naar bed is voor een 14-jarige niks abnormaals. Nondeju, mijn ouders lagen al tussen 11 uur en hooguit kwart over 11 in bed door de week, die moesten ook weer op tijd op voor het werk, dus om 8 uur te kunnen slapen, konden ze moeilijk om 1 uur in de nacht naar bed gaan.

Ik zie ze regelmatig, vrij jonge pubers/tieners, die gewoon eindeloos tot laat in de avond over straat zwerven. Is dat dan normaal? En denk je echt dat je kind dan de volgende dag weer volledig fris en uitgerust de lessen kan volgen?

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 20:56:

[..]

Kinderen van 14-15 jaar die slaperig of zelfs met een kater in de klas zitten, is tegenwoordig geen uitzondering. Dankzij de "loslaat-houding" van de ouders. Regels stellen én handhaven is tegenwoordig een uitzondering. Het is belachelijk om een KIND van 14 vrijheden te geven die bij een volwassene horen. 10 uur naar bed is voor een 14-jarige niks abnormaals. Nondeju, mijn ouders lagen al tussen 11 uur en hooguit kwart over 11 in bed door de week, die moesten ook weer op tijd op voor het werk, dus om 8 uur te kunnen slapen, konden ze moeilijk om 1 uur in de nacht naar bed gaan.

Ik zie ze regelmatig, vrij jonge pubers/tieners, die gewoon eindeloos tot laat in de avond over straat zwerven. Is dat dan normaal? En denk je echt dat je kind dan de volgende dag weer volledig fris en uitgerust de lessen kan volgen?

En jij weet dat, want? Je hebt zelf kinderen die niet uitgeslapen zijn? Je staat voor de klas? Je komt regelmatig bij mensen over de vloer die alles loslaten? Ik weet niet waarom je er zoveel genoegen in schept om alle jeugd en alle ouders maar over een en dezelfde negatieve kam te scheren, maar ik krijg visioenen van die man aan het eind van onze straat, met een groot hek om de tuin, die achter het raam zat te loeren naar de voetballende kinderen in de straat. Als de bal over het hek ging, stoof hij naar buiten om die bal in te pikken. Zag je nooit meer terug.

Ik herken jouw beeld van zwervende pubers niet. Kan aan mijn hoekje van de wereld liggen, maar ik zeg nog maar een keer dat jij niet de maat der dingen bent. TO zegt toch nergens dat haar dochter iedere dag na middernacht naar bed gaat? Of dat ze over straat zwerft. Ik vind je echt een heel nare manier van communiceren hebben. Heel erg zuur. Maar gezien je hoeveelheid negatieve berichten begin ik te denken dat je gewoon houdt van sarren en zuigen, dus ik stop er maar mee. Zoveel lol gun ik je niet.

Jonagold schreef op 15-03-2022 om 21:12:

[..]

En jij weet dat, want? Je hebt zelf kinderen die niet uitgeslapen zijn? Je staat voor de klas? Je komt regelmatig bij mensen over de vloer die alles loslaten? Ik weet niet waarom je er zoveel genoegen in schept om alle jeugd en alle ouders maar over een en dezelfde negatieve kam te scheren, maar ik krijg visioenen van die man aan het eind van onze straat, met een groot hek om de tuin, die achter het raam zat te loeren naar de voetballende kinderen in de straat. Als de bal over het hek ging, stoof hij naar buiten om die bal in te pikken. Zag je nooit meer terug.

Ik herken jouw beeld van zwervende pubers niet. Kan aan mijn hoekje van de wereld liggen, maar ik zeg nog maar een keer dat jij niet de maat der dingen bent. TO zegt toch nergens dat haar dochter iedere dag na middernacht naar bed gaat? Of dat ze over straat zwerft. Ik vind je echt een heel nare manier van communiceren hebben. Heel erg zuur. Maar gezien je hoeveelheid negatieve berichten begin ik te denken dat je gewoon houdt van sarren en zuigen, dus ik stop er maar mee. Zoveel lol gun ik je niet.

Mijn broer is directeur op een school, en je wilt niet weten wat die niet alleen op maandagochtend, maar ook op andere ochtenden binnen krijgt aan leerlingen die de halve ochtend slapend in de klas zitten.

Ga eens kijken in de stad, op de hangplaatsen, hoe veel jongeren van 14-16 jaar tot enorm laat in de avond met elkaar op de bankjes hangen, op straat zijn, ook door de week.

Rust, reinheid, regelmaat, het is uit de mode, ik weet het. Want tuurlijk ga je je kinderen tegenwoordig niet meer vertellen wat ze wel of niet moeten, want je bent geen ouder, je bent hun vriendje. En tuurlijk ga je de moeite niet nemen regels te stellen, want dat is vermoeiend en je hebt heel de dag zelf al gewerkt, dus laat maar gaan. Ik snap het. Maar goed is het niet. En al in de laatste plaats voor de kinderen.

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 20:56:

[..]

Kinderen van 14-15 jaar die slaperig of zelfs met een kater in de klas zitten, is tegenwoordig geen uitzondering. Dankzij de "loslaat-houding" van de ouders. Regels stellen én handhaven is tegenwoordig een uitzondering. Het is belachelijk om een KIND van 14 vrijheden te geven die bij een volwassene horen. 10 uur naar bed is voor een 14-jarige niks abnormaals. Nondeju, mijn ouders lagen al tussen 11 uur en hooguit kwart over 11 in bed door de week, die moesten ook weer op tijd op voor het werk, dus om 8 uur te kunnen slapen, konden ze moeilijk om 1 uur in de nacht naar bed gaan.

Ik zie ze regelmatig, vrij jonge pubers/tieners, die gewoon eindeloos tot laat in de avond over straat zwerven. Is dat dan normaal? En denk je echt dat je kind dan de volgende dag weer volledig fris en uitgerust de lessen kan volgen?

Het is toch wat hè tegenwoordig, de moderne tijd waarin alles kan en mag en ouders niet meer opvoeden! Ik herken het hoor, ik zie ook hele hordes kinderen van 14 jaar op dinsdagavonden om 12 uur, nog uuuuuuren buiten te zuipen en te hangen. Blowen ook, als het niet erger is. En denk maar niet dat ze netjes hun huiswerk gemaakt hebben hoor zoals wij vroeger deden! Nee nee, als de leraar de volgende dag vraagt of de jongelui hun algebra huiswerk uit de lessenaar willen pakken dan schrikt hij! Wat schetst zijn verbazing; álle jongeren zitten doodmoe en met een kater in de klas! Dat komt er van ouders, eigen schuld dikke bult. Als je wilt dat je kind opgroeit voor galg en rad moet je vooral meedoen aan die gekkigheid van de huidige tijd, in plaats van de strenge doch rechtvaardige opvoeding uit de jaren 50!

Mischa83 schreef op 15-03-2022 om 21:25:

[..]

Het is toch wat hè tegenwoordig, de moderne tijd waarin alles kan en mag en ouders niet meer opvoeden! Ik herken het hoor, ik zie ook hele hordes kinderen van 14 jaar op dinsdagavonden om 12 uur, nog uuuuuuren buiten te zuipen en te hangen. Blowen ook, als het niet erger is. En denk maar niet dat ze netjes hun huiswerk gemaakt hebben hoor zoals wij vroeger deden! Nee nee, als de leraar de volgende dag vraagt of de jongelui hun algebra huiswerk uit de lessenaar willen pakken dan schrikt hij! Wat schetst zijn verbazing; álle jongeren zitten doodmoe en met een kater in de klas! Dat komt er van ouders, eigen schuld dikke bult. Als je wilt dat je kind opgroeit voor galg en rad moet je vooral meedoen aan die gekkigheid van de huidige tijd, in plaats van de strenge doch rechtvaardige opvoeding uit de jaren 50!

Je kan er een parodie van maken, maar veel jongeren hebben geen rust en regelmaat meer thuis, eerder een los-vast "iets" dat erop neerkomt dat zolang er niks "ergs" gebeurt, het wel OK is. Vaak ingegeven door ouders die allang blij zijn even rust te hebben. Maar denk eens na. Kinderen van 14 die hele avonden van huis zijn zonder dat de ouders écht weten met wie ze rondhangen en waar, is dat normaal? Blijkbaar wel, totdat die meiden opeens in de shit komen, in de klauwen komen van een loverboy, of anderszins bij akelige dingen betrokken raken, en dán is opeens de samenleving schuld en sta je er als ouder bij en kijkt ernaar. 

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 21:39:

[..]

Je kan er een parodie van maken, maar veel jongeren hebben geen rust en regelmaat meer thuis, eerder een los-vast "iets" dat erop neerkomt dat zolang er niks "ergs" gebeurt, het wel OK is. Vaak ingegeven door ouders die allang blij zijn even rust te hebben. Maar denk eens na. Kinderen van 14 die hele avonden van huis zijn zonder dat de ouders écht weten met wie ze rondhangen en waar, is dat normaal? Blijkbaar wel, totdat die meiden opeens in de shit komen, in de klauwen komen van een loverboy, of anderszins bij akelige dingen betrokken raken, en dán is opeens de samenleving schuld en sta je er als ouder bij en kijkt ernaar.

Ik zou niet durven er een parodie van te maken! Sterker nog, ik vind dat je onderdrijft! Alle ouders van nu zadelen de maatschappij op met een nieuwe generatie die alleen maar losbandigheid en goddeloosheid kent! Die zitten niet met gekamde haren aan een bakje chips en een limonade op de zaterdagavond zoals jij en ik het kennen van vroeger, maar worden eigenlijk door hun eigen ouders in de klauwen van loverboys, criminaliteit en ellende geduwd! En wie mag daar voor opdraaien? Jazeker, de belastingbetaler! Want denk maar niet dat deze jongens en meisjes straks netjes aan het werk gaan hoor, nee, die opteren voor een uitkering zonder het woord te kunnen spellen! Schande als je het mij vraagt. 

Mischa83 schreef op 15-03-2022 om 21:45:

[..]

Ik zou niet durven er een parodie van te maken! Sterker nog, ik vind dat je onderdrijft! Alle ouders van nu zadelen de maatschappij op met een nieuwe generatie die alleen maar losbandigheid en goddeloosheid kent! Die zitten niet met gekamde haren aan een bakje chips en een limonade op de zaterdagavond zoals jij en ik het kennen van vroeger, maar worden eigenlijk door hun eigen ouders in de klauwen van loverboys, criminaliteit en ellende geduwd! En wie mag daar voor opdraaien? Jazeker, de belastingbetaler! Want denk maar niet dat deze jongens en meisjes straks netjes aan het werk gaan hoor, nee, die opteren voor een uitkering zonder het woord te kunnen spellen! Schande als je het mij vraagt.

Losbandig en goddeloos gaat me te ver, maar inderdaad, wat was er mis met een bakje chips op zaterdagavond voor een 14-jarige, gewoon thuis zijn, samen een spelletje kaarten op zaterdagavond of een TV-programma kijken, en vooral, geborgenheid en rust en regelmaat, waardoor je niet je toevlucht hóefde zoeken op straat.

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 21:55 Topicstarter

Jeetje, dit ontspoorde snel.  Maar om je even uit de illusie te halen, nee er wordt niet op straat gehangen. Overigens vooral omdat ze dat zelf niet willen want ik heb daar verder geen oordeel over.  Ik probeer hele zelfstandige kinderen op te voeden die keuzes maken omdat ze de juiste zijn en niet omdat ik er met een wijzend vingertje naast sta. Daarbij hoort ook verkeerde keuzes maken dus ook dat mag. Alleen wel graag eerlijk. 

Ik herken ik dat georeer over hele volksstammen die met kater in de klas zitten niet.  Ik zie zelden rokende en drinkende pubers, laat dat in mijn jeugd ( jaren 90) nou veel vaker voor te komen.  Alle kinderen die hier over de vloer komen zijn gewoon leuke pubers.  Ze denken dat ze onwijs volwassen zijn en soms zijn ze nog klein.  

Fijn dat we het hier grotendeels over eens zijn met elkaar. Zullen we een topic openen over een jaren 50 opvoeding en de verschrikkingen van opvoeding in de huidige tijd? Kunnen we de mensen hier weer ( en in vele andere topics)  met rust laten met hun losbandige ideeën over mensch en maatschappij

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 22:01 Topicstarter

Ik heb overigens net met haar besproken dat ze om 22.30 haar telefoon beneden legt.  Uiteraard vind ze het belachelijk.  En was ze de enige wiens telefoon ingenomen werd.  #zwaarleven

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 21:55:

Jeetje, dit ontspoorde snel. Maar om je even uit de illusie te halen, nee er wordt niet op straat gehangen. Overigens vooral omdat ze dat zelf niet willen want ik heb daar verder geen oordeel over. Ik probeer hele zelfstandige kinderen op te voeden die keuzes maken omdat ze de juiste zijn en niet omdat ik er met een wijzend vingertje naast sta. Daarbij hoort ook verkeerde keuzes maken dus ook dat mag. Alleen wel graag eerlijk.

Ik herken ik dat georeer over hele volksstammen die met kater in de klas zitten niet. Ik zie zelden rokende en drinkende pubers, laat dat in mijn jeugd ( jaren 90) nou veel vaker voor te komen. Alle kinderen die hier over de vloer komen zijn gewoon leuke pubers. Ze denken dat ze onwijs volwassen zijn en soms zijn ze nog klein.

Nee hoor Kim, zat maar even te dollen

Ben zelf moeder van drie pubers. Prachtig om te zien hoe ze groot worden met al hun talenten, onnozelheden en bijzondere inschattingen! Ik denk zelf dat onze generatie inderdaad veel meer aan de hand haalde, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 


Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 22:02 Topicstarter

Mischa83 schreef op 15-03-2022 om 22:01:

[..]

Nee hoor Kim, zat maar even te dollen

Ben zelf moeder van drie pubers. Prachtig om te zien hoe ze groot worden met al hun talenten, onnozelheden en bijzondere inschattingen! Ik denk zelf dat onze generatie inderdaad veel meer aan de hand haalde, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.


Ik had het door

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 22:01:

Ik heb overigens net met haar besproken dat ze om 22.30 haar telefoon beneden legt. Uiteraard vind ze het belachelijk. En was ze de enige wiens telefoon ingenomen werd. #zwaarleven

Oh, dat zware leven hebben alle pubers. Al hun vrienden mogen veeeeel meer en die ouders zijn veeeeel chiller en daar zijn nergens regels.

Ze went er wel aan hoor.

Mijn ouders zijn van de generatie dat het normaal was om met dertien jaar te beginnen met roken en op stap gaan, ook met alcohol. Wel maar tot 11 uur en de kroeg ging toen nog om middernacht dicht. Toen begon om 8 uur in de avond het stappen, nu gaan discotheken pas om 21.30/22.00 open. Mijn ouders vonden het belangrijker dan we samen met anderen terug konden fietsen of een taxi deelden na een feestje/uitgaan dan dat we per se om tijd x thuis moesten zijn en ze ons moesten ophalen terwijl ze eigenlijk al naar bed wilden. 

Wie denkt dat een 14-jarige met een bakje chips en een glaasje limonade bij pa en ma op de bank gaat zitten heeft duidelijk geen pubers. Mijn dochter van bijna zeven wordt daar nog oprecht blij van, maar ik denk niet dat ze daar over zeven jaar nog steeds blij van wordt. Mijn man is mentor van een 3-havo klas en die chillen voornamelijk met vrienden bij iemand thuis of waar een soort keet/chillplek in de tuin staat. Ouders zijn daar echt niet bij gewenst. Die worden hooguit geappt als er chips bijgebracht moet worden.

Nera schreef op 15-03-2022 om 20:24:

[..]

Nog afgezien van dat het vroeger niet eens kon. Ik had op mijn 14e geen mobiele telefoon, die bestond toen nog niet. Dus als ik weg was was ik weg.

Je mag ze ook wel een beetje met rust laten hoor, je kunt ook te bezorgd zijn.

Ja, dat bedoel ik. Ben je lekker met je vriend(inn)en weg en dan moet je tussendoor naar huis appen. Waarom?!

Haha geborgenheid… ja, dat wilden mijn ouders me ook bieden op die leeftijd, idd met een zakje chips op de bank. Geen grotere straf voor mij op die leeftijd!
Tegelijkertijd mocht ik best veel en hing ook op straat rond, meer dan goed voor me was. 
Daar hebben mijn eigen kinderen nooit behoefte aan gehad en op stap gingen ze met 14 jaar zeker niet. (Ik wel op die leeftijd)
En nu dochter een stuk ouder is zijn de feestjes beperkt en veel drinken doet ze ook al niet. 
Ik zie het dus totaal niet, die achteruitgang voor/ van jongeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.