Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter liegt


heb de hele week al ‘another Brick in the wall’ van Pink Floyd in me hoofd 
Nu weet ik waarom

we don’t need no education 

Hey teacher… 

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 20:56:

[..]

Kinderen van 14-15 jaar die slaperig of zelfs met een kater in de klas zitten, is tegenwoordig geen uitzondering. Dankzij de "loslaat-houding" van de ouders. Regels stellen én handhaven is tegenwoordig een uitzondering. Het is belachelijk om een KIND van 14 vrijheden te geven die bij een volwassene horen. 10 uur naar bed is voor een 14-jarige niks abnormaals. Nondeju, mijn ouders lagen al tussen 11 uur en hooguit kwart over 11 in bed door de week, die moesten ook weer op tijd op voor het werk, dus om 8 uur te kunnen slapen, konden ze moeilijk om 1 uur in de nacht naar bed gaan.

Ik zie ze regelmatig, vrij jonge pubers/tieners, die gewoon eindeloos tot laat in de avond over straat zwerven. Is dat dan normaal? En denk je echt dat je kind dan de volgende dag weer volledig fris en uitgerust de lessen kan volgen?

Ik heb geen idee waar jij woont, maar hier zie ik nergens hele horde pubers op straat 's avonds laat. Als ik het laatste rondje met mijn hond loop  zie ik alleen mensen die hun hond uitlaten. 

Ik zie ze wel ‘s avonds rondhangen, in het park of bij een school. En dan ruik je ook een wietlucht. Maar dat het nou hele hordes zijn wil ik ook niet zeggen. 
Liegen tegen mijn moeder deed ik ook als
puber, en nog steeds vertel ik niet alles want dan maakt ze zich alleen maar druk over van alles. Mijn dochter is ook 14 en tegen mij wordt er ook gelogen, als ontvanger daarvan is het toch een stuk minder moet ik zeggen. 

Mijn dochter sperde altijd haar ogen open als ze loog, dus ik wist precies wanneer ze wel en niet de waarheid sprak. Ik zei dan altijd: "ik weet dat je liegt, blijkbaar vind je dat nodig, maar ik heb geen zin om ernaar te luisteren. Mijn mening over het onderwerp is (vul maar in), dat je het weet." En dan liet ik het verder, ook als ze me bezwoer dat ze de waarheid sprak, ik ging gewoon verder met waar ik mee bezig was. Als ze wel de waarheid sprak kon er een leuk gesprek of een goede discussie op gang komen, waarin er ruimte was om mij van haar mening te overtuigen. Met liegende kinderen ga ik niet in discussie.  

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 21:20:

[..]

Mijn broer is directeur op een school, en je wilt niet weten wat die niet alleen op maandagochtend, maar ook op andere ochtenden binnen krijgt aan leerlingen die de halve ochtend slapend in de klas zitten.

Ga eens kijken in de stad, op de hangplaatsen, hoe veel jongeren van 14-16 jaar tot enorm laat in de avond met elkaar op de bankjes hangen, op straat zijn, ook door de week.

Rust, reinheid, regelmaat, het is uit de mode, ik weet het. Want tuurlijk ga je je kinderen tegenwoordig niet meer vertellen wat ze wel of niet moeten, want je bent geen ouder, je bent hun vriendje. En tuurlijk ga je de moeite niet nemen regels te stellen, want dat is vermoeiend en je hebt heel de dag zelf al gewerkt, dus laat maar gaan. Ik snap het. Maar goed is het niet. En al in de laatste plaats voor de kinderen.

Tja, een goede vriendin vertelde hoe hun kinderen, eenmaal volwassen, toegaven dat ze als puber snachts door het raam naar buiten klommen om uit te gaan in de stad en dan heel laat terug te komen. Zij en haar man hadden daar nooit wat van gemerkt. Het idee dat je pubers op kan sluiten lijkt me, bepaalde excessen daargelaten, een illusie.

Je kunt ze wel de gevolgen van hun keuzes laten voelen door ze evengoed smorgens uit hun bed te kieperen en naar school te laten gaan. En je kunt rust en regelmaat aanbieden, maar je kan iemand niet dwingen om om 11 uur te gaan slapen. Jouw broer zou ook eens wat kunnen lezen over bioritme en bedenken dat 8 uur smorgens gewoon geen geschikte tijd is voor pubers om aan het leren te slaan. En zich af te vragen waarom die kinderen daar rond hangen, misschien wel omdat het thuis niet zo supergezellig is of erg druk of gestressed. Misschien wel omdat hun ouders helemaal geen vriendjes zijn, niet met elkaar en niet met de kinderen. En ja, ouders die inderdaad best hard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen (zoals onze postbode, die vertelde dat ze er een paar ochtendkranten bij liep omdat ze anders niet rond kon komen), die zijn inderdaad moe savonds.

MamaE schreef op 15-03-2022 om 13:10:

Wat vind je erger, dat ze tot 3.00 uur in de nacht op haar telefoon zit of dat ze erover liegt?
Heeft ze een reden om te liegen? Worden jullie bijvoorbeeld boos als ze eerlijk is?

Ik zou voor dit soort dingen gewoon zeggen 'telefoon blijft beneden in de nacht, want nachtrust is belangrijk'. Verder zou ik zorgen dat ze je kan vertrouwen en alles eerlijk kan zeggen, dus dat de consequenties van liegen erger zijn dan van eerlijk zijn.

Ik vind het allebei vervelend eigenlijk. Het liegen, maar ook tot 3 uur 's nachts op de telefoon zitten, vind ik geen tijdstip voor een meisje van 14. 

WendelmoedM schreef op 20-03-2022 om 11:56:

[..]

Tja, een goede vriendin vertelde hoe hun kinderen, eenmaal volwassen, toegaven dat ze als puber snachts door het raam naar buiten klommen om uit te gaan in de stad en dan heel laat terug te komen. Zij en haar man hadden daar nooit wat van gemerkt. Het idee dat je pubers op kan sluiten lijkt me, bepaalde excessen daargelaten, een illusie.

Je kunt ze wel de gevolgen van hun keuzes laten voelen door ze evengoed smorgens uit hun bed te kieperen en naar school te laten gaan. En je kunt rust en regelmaat aanbieden, maar je kan iemand niet dwingen om om 11 uur te gaan slapen. Jouw broer zou ook eens wat kunnen lezen over bioritme en bedenken dat 8 uur smorgens gewoon geen geschikte tijd is voor pubers om aan het leren te slaan. En zich af te vragen waarom die kinderen daar rond hangen, misschien wel omdat het thuis niet zo supergezellig is of erg druk of gestressed. Misschien wel omdat hun ouders helemaal geen vriendjes zijn, niet met elkaar en niet met de kinderen. En ja, ouders die inderdaad best hard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen (zoals onze postbode, die vertelde dat ze er een paar ochtendkranten bij liep omdat ze anders niet rond kon komen), die zijn inderdaad moe savonds.

Ik ben ook puber geweest en nooit moeite gehad met op tijd opstaan om tegen half 9 op school in de klas te zitten. Op tijd naar bed gaan, en ja, ik lag soms ook nog gewoon een uur te lezen in bed, maar daarna licht uit en slapen. Ik mocht best veel van mijn ouders, was lid van clubs, en als ik in de avond nog naar een schoolvriend wilde, prima, maar 21.00 uur thuis, en tegen 22.00 uur was het dan wel bedtijd. En mijn ouders wisten dan precies wáár ik was, kenden ook de ouders van mijn vrienden en ze gingen het heus niet controleren, maar ze vertrouwden erop dat ik was waar ik zei. Vaag op straat hangen was er niet bij. Laat staan tot midden in de nacht.

En ja, mijn vader moest ook hard werken, uiterlijk om 7 uur de deur uit en om 18.30 uur weer thuis. En die was ook wel eens moe. Maar dat werd niet op mijn broer en mij uitgeleefd en dat doen ouders tegenwoordig best te veel, hun ik boven hun kinderen stellen, vind ik dan. Hoe veel kinderen hébben überhaupt nog een stabiele thuissituatie, nu meer dan 40% van de relaties stukloopt? En uitermate triest dat kinderen erdoor uit huis worden gejaagd of anderszins de dupe worden, maar wie zijn dan de werkelijke schuldigen? Toch de ouders die hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun kinderen ondergeschikt achten aan hun persoonlijke ego?

---

---

01-04-2022 om 22:32

"nu meer dan 40% van de relaties stukloopt?" 

 Zoek eerst even op hoeveel relaties er stuk gaan met (jonge) thuiswonende kinderen.

Pejeka1 schreef op 01-04-2022 om 19:14:

[..]

Ik ben ook puber geweest en nooit moeite gehad met op tijd opstaan om tegen half 9 op school in de klas te zitten. Op tijd naar bed gaan, en ja, ik lag soms ook nog gewoon een uur te lezen in bed, maar daarna licht uit en slapen. Ik mocht best veel van mijn ouders, was lid van clubs, en als ik in de avond nog naar een schoolvriend wilde, prima, maar 21.00 uur thuis, en tegen 22.00 uur was het dan wel bedtijd. En mijn ouders wisten dan precies wáár ik was, kenden ook de ouders van mijn vrienden en ze gingen het heus niet controleren, maar ze vertrouwden erop dat ik was waar ik zei. Vaag op straat hangen was er niet bij. Laat staan tot midden in de nacht.

En ja, mijn vader moest ook hard werken, uiterlijk om 7 uur de deur uit en om 18.30 uur weer thuis. En die was ook wel eens moe. Maar dat werd niet op mijn broer en mij uitgeleefd en dat doen ouders tegenwoordig best te veel, hun ik boven hun kinderen stellen, vind ik dan. Hoe veel kinderen hébben überhaupt nog een stabiele thuissituatie, nu meer dan 40% van de relaties stukloopt? En uitermate triest dat kinderen erdoor uit huis worden gejaagd of anderszins de dupe worden, maar wie zijn dan de werkelijke schuldigen? Toch de ouders die hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun kinderen ondergeschikt achten aan hun persoonlijke ego?

oma, kinderbedtijd! Hup, slapen jij.

gr Angela

Kimdekim

Kimdekim

02-04-2022 om 21:24 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 01-04-2022 om 19:14:

[..]

Ik ben ook puber geweest en nooit moeite gehad met op tijd opstaan om tegen half 9 op school in de klas te zitten. Op tijd naar bed gaan, en ja, ik lag soms ook nog gewoon een uur te lezen in bed, maar daarna licht uit en slapen. Ik mocht best veel van mijn ouders, was lid van clubs, en als ik in de avond nog naar een schoolvriend wilde, prima, maar 21.00 uur thuis, en tegen 22.00 uur was het dan wel bedtijd. En mijn ouders wisten dan precies wáár ik was, kenden ook de ouders van mijn vrienden en ze gingen het heus niet controleren, maar ze vertrouwden erop dat ik was waar ik zei. Vaag op straat hangen was er niet bij. Laat staan tot midden in de nacht.

En ja, mijn vader moest ook hard werken, uiterlijk om 7 uur de deur uit en om 18.30 uur weer thuis. En die was ook wel eens moe. Maar dat werd niet op mijn broer en mij uitgeleefd en dat doen ouders tegenwoordig best te veel, hun ik boven hun kinderen stellen, vind ik dan. Hoe veel kinderen hébben überhaupt nog een stabiele thuissituatie, nu meer dan 40% van de relaties stukloopt? En uitermate triest dat kinderen erdoor uit huis worden gejaagd of anderszins de dupe worden, maar wie zijn dan de werkelijke schuldigen? Toch de ouders die hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun kinderen ondergeschikt achten aan hun persoonlijke ego?

Maar dat is hier niet ter sprake. Dus misschien dat je de teloorgang van de jeugd ergens anders kan bespreken?

Ha mijn oudste is een studieboek en moet leren om school ook eens los te laten. Tiktokken en andere zooi hou ik ook niet van maar al die digitale kanalen waar ze overal terecht kunnen is gewoon extra aan lijntjes om hun pubergedrag te ontladen. Waarschijnlijk put ze iets uit dat gesnap in de nacht. Beter dat ze uit het raam klimmen en je er geen weet van hebt. Zolang het haar zelf niet uitput overdag en het haar iets heeft ipv neemt wat haar negatief beïnvloed? 
kunje geen gesprek daarover aangaan? Tijdens een klusje wat je samen doet, tussen de bedrijven door op een luchtige manier?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.