Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter nog niet klaar voor brugklas


DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

21-08-2021 om 20:20

--- schreef op 21-08-2021 om 20:13:

[..]

Hoezo tegenwoordig? Over het algemeen zijn de jongens gemiddeld net wat kleiner omdat meisjes vaak wel al in de puberteit zijn en zijn gaan groeien. De jongens vind ik veel kinderlijker dan de meisjes in de brugklas.

Voor TS: maak je geen zorgen inderdaad, ze groeit er wel in en op het VWO is de gemiddelde leeftijd lager dan op het VMBO.

Nou tegenwoordig omdat het voor mij zo lijkt. 

ik heb die neusspray zelf gebruikt als twaalfjarige die in bed plaste. Gebruikte het alleen als ik op pad was, werkte goed, maar schijnt niet voor iedereen te werken. Het geneesmiddel zelf heet desmopressin, even de huisarts bellen, die kan meer vertellen.

Toen ik zelf naar de brugklas ging was ons gezin net verhuisd naar de andere kant van het land, dus ook voor mij een klas met alleen onbekenden. Mijn moeder heeft toen aan school gevraagd welke kinderen uit mijn klas er bij ons in de buurt woonden, en de ouders van het eerste meisje op die lijst benaderd om een kennismaking te arrangeren zodat we samen naar school konden fietsen. Dit was uiteraard voor het mobiele tijdperk. Ik heb daar veel steun aan gehad. Misschien is voor jouw dochter zoiets ook een optie? 

Duiveninhetnieuws schreef op 21-08-2021 om 20:58:

Toen ik zelf naar de brugklas ging was ons gezin net verhuisd naar de andere kant van het land, dus ook voor mij een klas met alleen onbekenden. Mijn moeder heeft toen aan school gevraagd welke kinderen uit mijn klas er bij ons in de buurt woonden, en de ouders van het eerste meisje op die lijst benaderd om een kennismaking te arrangeren zodat we samen naar school konden fietsen. Dit was uiteraard voor het mobiele tijdperk. Ik heb daar veel steun aan gehad. Misschien is voor jouw dochter zoiets ook een optie?

Die lijsten mogen tegenwoordig niet meer.

Pimpelmees67 schreef op 21-08-2021 om 21:02:

[..]

Die lijsten mogen tegenwoordig niet meer.

Dat klopt, tenzij de ouders toestemming ervoor geven. Mijn nichtje van 13 ging ook naar een klas met allemaal onbekenden, toen is ook geregeld dat de meiden die uit haar woonplaats kwamen op voorhand kennis konden maken. Dit was vorig jaar. Dus het kan wel. 

Bedplassen: heb je al een plaswekker overwogen? bijv. Urifoon of contessa. Het onderbroekje heeft sensoren, als die nat wordt gaat de zender piepen. Kind wordt wakker, zet zelf de wekker uit en gaat naar de wc. Zo traint het kind om wakker te worden voordat het in bed plast. Bij ons werkte het heel goed, wij gingen van luiers ‘s nachts naar droog in 2 maanden. Onze zoon is wel jonger (8 jaar).

Wellicht even met de huisarts overleggen, als je toch gaat voor de neusspray. 

Brugklas: er bestaat een overgangsklas, sommige basisscholen bieden een ‘groep 9’ aan. Dit is eerder bedoelt voor kinderen waarvan het begin groep 8 al duidelijk is dat ze over een jaar niet naar de middelbare kunnen / willen, maar liever ook niet blijven zitten. Je zou hier naar kunnen kijken, maar ik kan me wel vinden in de reacties: komt vast goed.

Aliana schreef op 21-08-2021 om 21:13:

Brugklas: er bestaat een overgangsklas, sommige basisscholen bieden een ‘groep 9’ aan. Dit is eerder bedoelt voor kinderen waarvan het begin groep 8 al duidelijk is dat ze over een jaar niet naar de middelbare kunnen / willen, maar liever ook niet blijven zitten. Je zou hier naar kunnen kijken, maar ik kan me wel vinden in de reacties: komt vast goed.

Zo'n klas bestaat maar op een paar plaatsen, en het schooljaar begint al bijna. Dus daar ben je voor iemand die nu naar de brugklas nodig te laat voor. Bovendien iemand die al op VWO niveau zit heeft mijns inziens weinig in zo'n klas te zoeken. Wat valt daar nog te leren?

Zoon hier was ook heel erg verlegen.  Hij ging als enige van zijn basisschool naar deze school. Dat kwam door het niveau. Hij heeft toen een brugklas training gevolgd. Is dat misschien iets?

Het is al gezegd maar op het vwo zitten regelmatig ook jongere kinderen.
Mijn zoon was net 11 jaar toen hij naar het vwo ging.
Hij was nog heel kinderlijk (wat niet heel vreemd is voor een 11 jarige) en ook uiterlijk een jongetje, hij moest zelfs op zijn kinderfiets naar school omdat hij nog niet op een "volwassen" fiets paste.
Wij hebben wel bewust gekozen voor een kleinschalige school met een veilig klimaat waar veel gelijkgestemden kinderen zaten.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-08-2021 om 22:25

Natuurlijk 

On topic: TO wat moeilijk voor je dochter! Heeft ze het af en toe bedplassen altijd, of in spannende periodes? 

Ik zou toch even een keer langs de huisarts gaan voor overleg en advies.

Verder denk ik dat het wel los zal lopen op de middelbare.  Vaak veranderen ze snel in het eerste jaar.  

Mama-Irene

Mama-Irene

21-08-2021 om 23:59 Topicstarter


Het bedplassen zit sowieso bij ons in de familie haar jongere zusje heeft er ook last van. Het was bij haar eigenlijk bijna weg op een enkel ongelukje na maar ze heeft deze zomer gewoon even een flinke terugval, ik denk dus door de spanning van een nieuwe school en nieuwe mensen.
Even met man lief overlegd en we gaan maandag naar de huisarts bellen om te kijken of er wat gedaan kan worden voor tijdens het kamp.
Ik denk dat het na de spannende periode vanzelf overgaat maar dat moet ze zelf ook nog even in gaan zien.

Dat er veel jonge kinderen op het vwo zitten zou ik zelf niet  weter. Dochter zei zelf dat ze bij het kennis maken wel een van de jongste was. 
De tussen groep 9 was aan het begin van vorig schooljaar al voorgelegd door haar meester, die zei er wel gelijk bij dat ze kwa niveau er niet veel te zoeken had. Vind het dan ook zo zielig voor der als ze een heel jaar uit der neus zit te eten daar.

ik denk dat ze juist opknapt van school. Je zit op middelbare school sowieso vaker met meer  gelijkgestemden dan op basisschool. En echt waar, vaak jongere leerlingen op vwo!
En groeien kan in spurten gaan. Je kunt niet voorruit kijken en jullie als volwassenen kennen de statistieken (dat het in het grootste deel vd gevallen prima uitpakt). Dat zou ik uitstralen. Als er problemen zouden komen dan ben je er vast op tijd bij.
Gr Angela

MelMel schreef op 21-08-2021 om 20:38:

ik heb die neusspray zelf gebruikt als twaalfjarige die in bed plaste. Gebruikte het alleen als ik op pad was, werkte goed, maar schijnt niet voor iedereen te werken. Het geneesmiddel zelf heet desmopressin, even de huisarts bellen, die kan meer vertellen.

Ik ken die neusspray als minrin, bij ons gebruikten de kinderen met hemofilie het bij neusbloedingen. Een bijeffect is dat het de nieren even stillegt - heel simpel gezegd - waardoor de urineproductie wordt stilgelegd en ze niet hoeven te plassen. Ze mogen echter dan ook niet veel drinken. 

Ik kan bevestigen wat hier wordt opgemerkt: in een vwo klas zitten vaak meer wat jongere kinderen. Mijn dochter werd in maart 12 maar zat al sinds augustus in de brugklas, en is klein van stuk. Een vriendje van haar is ook een opdondertje en nog twee maanden jonger, en volgens mij zijn er nog meer kinderen die jonger zijn. Ze zijn wel een minderheid, maar mijn uk was niet alleen. 
Ook mijn zoon, die een klas had overgeslagen en ook nog eens een vroege leerling is, was niet de jongste in zijn klas.
Ik zou kijken of je wat aan dat bedplassen kan doen en er verder vertrouwen in hebben. Het komt wel goed, daar hoef je vooralsnog geen coach tegenaan te gooien. O ja, en waarschijnlijk is ze de eerste maanden erg moe, dat is normaal en geen reden tot zorg. 

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.