Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter nog niet klaar voor brugklas


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

22-08-2021 om 09:57

Mijn 11-jarige gaat volgende week ook naar de brugklas en hoewel ze nog best speels is, heb ik er wel vertrouwen in. Vorig jaar had ik ook een kind in een vwo-brugklas en ik denk dat de helft van haar klas nog pre-puberaal was (in de zin van dat ze oogden als kinderen en niet als pubers). 

ik geef geen brugklassers les (natuurkunde, krijg ze pas in jaar 2) maar zie ze wel elk jaar binnenrollen natuurlijk op ons lyceum. Het onderscheid is enorm qua postuur/ gedrag / al dan niet puber…
Maar ieder jaar zitten er tussen die ik gevoelsmatig ergens in groep 6 van de basisschool zou inschatten. ( sterker nog, soms is dat best correct. Ik had vorig jaar in gym 2 een leerling die  ergens in de eerste weken jarig bleek. Hij werd 11. Die was dus met 9 de brugklas binnengekomen…)
Ik hoor eigenlijk maar heel zelden verhelen over grote problemen…het overgrote deel rolt er  op zijn/ haar eigen manier prima doorheen. Ze ‘vinden’ elkaar vaak wel, de soortgenoten, en de tolerantie voor ander gedrag ( jong, nerdig , whatever) is op een vwo school vaak behoorlijk groot.

straal vertrouwen uit naar je dochter, zonder te bagatelliseren dat t best spannend is ( dat is het voor iedereen! Niet alleen  voor haar! Ook de grootste en ruigste groep achters zijn opeens de onderdeurtjes als ze het vo binnenwandelen hoor!) . Als er echt dingen mochten mislopen is het vroeg genoeg om in  actie te komen. 

( behalve dat  bedplassen natuurlijk. Dat lijkt me verstandig om daar even iets voor te regelen. Ook goed voor haar eigen  gemoedsrust…)

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-08-2021 om 10:52

Over bedplassen, zijn jullie wel eens bij een kinderuroloog geweest? Je zegt dat je jongste dochter het ook heeft. Kan best een afwijking zijn in de urinewegen.

Hier nog een VO docent. 
Over het kinderlijk zijn, zou ik me geen zorgen maken. Tegenwoordig beginnen veel kinderen wat jonger aan de brugklas dus dat zal niet zo opvallen. Ze doen ook nog tikkertje en verstoppertje enz. Rennen als de bel gaat naar het lokaal. Na een paar maanden gaan ze niet meer spelen maar chillen. 

Vrijdag hadden we nog een afscheidsfeestje van de klas van mijn dochter van 11 die ook aan de brugklas begint en dan zijn het echt nog ukkies. Mijn andere dochter is net klaar met de brugklas en heeft ook nauwelijks nog puberteitskenmerken maar is enorm gegroeid. Ze heeft ADD en moest school op deze manier echt even leren. 

Als je je veel zorgen maakt dan zou ik een mailtje naar de mentor sturen om dit even aan te geven. Dan letten ze even extra op haar. 
Is het kamp ver weg? Is anders thuis slapen een optie? Dat hebben we soms ook wel met leerlingen, die volgen alleen het dagprogramma.  

En een weerbaarheidstraining is een optie. Daar leert ze steviger in haar schoenen te staan. Maar eerst zou ik eerst gewoon gaan starten. 

Je helpt haar het meest door vertrouwen in haar te hebben. Ga niet allerlei acties ondernemen, hierdoor zeg je eigenlijk dat ze het niet zonder hulp aankan. Mogelijk voelt zij dit aan en het zal haar onzeker maken. 

Je zult zien, over een paar maanden is ze al veranderd. Zo niet, dan kan je dan nog kijken wat je kunt doen. Maar maak je niet te druk hierover, er is niets vervelender dan een moeder hebben die denkt dat je het niet aankan. 

Mama-Irene schreef op 21-08-2021 om 19:52:

Bedankt allemaal voor alle snelle reacties,
Dochter heeft geen vriendinnen of klas genoten die met haar mee gaan naar haar klas.
Ze gaat naar het vwo en wij hebben zeker veel vertrouwen in haar kunnen en in de school.

Misschien zijn wij als ouders inderdaad wel een deel van het probleem, moeten we misschien toch iets beter op gaan letten.

Veensteker, je hebt het over een neusspray, deze kan haar helpen tegen het bedplassen? Wij gebruikte normaal alleen maar Peejama voor haar omdat er soms een ongelukje was. Maar we hebben er maar twee en ze heeft nu ongeveer 3 a 4 ongelukjes per week dus daar redden we het niet mee. Het kamp is over twee weken al werkt de neusspray dan al?

De neusspray werkt meteen. Je kan het een tijd elke avond gebruiken of incidenteel. Misschien fijn voor haar om nu alvast te beginnen om vertrouwen te krijgen. Het kan zijn dat ze door de neusspray hier ook vanaf komt.

Neusspray is op recept van huisarts.

https://www.efarma.nl/minrin-neusspray-0-1mg-ml-spuitbus-5ml/13565214

Als jij zelf denkt dat ze het spannend vindt kun je wel het gesprek openen om te achterhalen of er iets is wat haar zou helpen. Als ze dan zelf komt met mails aan mentor of trainingen zou ik het oppakken. Anders niet. Iedereen vindt het spannend. Straal uit dat hij weet dat ze het gaat redden.  Dus vraag eventueel: ik merk hier en hieraan dat je de brugklas spannend vindt. Is er iets wat kan helpen?
(Even los van bedplassen.....)
Gaan ze nu al meteen op kamp? Bij ons is dat bewust 4 weken later. Dan ken je al een paar mensen. Hier gaan veel mensen alleen naar deze school. 

Ik denk dat de overstap naar de brugklas haar wss wel goed gaat doen, misschien geeft het haar een extra zetje in haar ontwikkeling. Ze gaat daar echt veel leren wat ze nu volgens jou nu nog mist.

Even over het bedplassen: die neusspray werkt niet bij iedereen! Dus probeer het vooral  bijtijds vast een paar keer uit.

Hier eentje die met 10 naar de brugklas ging en ook een bedplasser was. Wij hebben het voorafgaand aan het kamp met de mentor besproken en een strategie bedacht. Die mentor gaf trouwens aan dat er ieder jaar wel een paar leerlingen met dit probleem zijn, dus die keek er echt niet van op. 

'Het liefst stuur ik haar nog en jaar naar groep 8 maar dat gaat helaas niet.'
Het kan zijn dat het nu te laat is, maar ik heb goede ervaringen met de brugklas Jan Ligthart in Arnhem. Daar kwamen kinderen uit het hele land. Het is een heel erg goed tussenjaar, tussen basisschool en middelbare school. Van grote waarde geweest voor mijn dochter. Ik weet niet of je nu nog iemand kunt aanmelden.

https://www.olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart

Tsjor

Hier ook regelmatig nog een brugklas die verstoppertje speelt in een tussenuur!
En in elke (vooral VWO) klas zitten kinderen die een of twee jaar jonger zijn of lijken dan hun medeleerlingen. En kinderen die op de basisschool erg gepest zijn. En kinderen die een moeilijke thuissituatie hebben. Kortom, veel kinderen vinden het spannend om te starten in een nieuwe klas en op een nieuwe school. Juist tijdens een kennismakingskamp wordt daar extra aandacht aan besteed.

Natuurlijk zou ik zeker even overleggen met huisarts en mentor over het bedplassen. Naast medicatie en/of broekje is een goede strategie bespreken als het wel misgaat ook iets dat rust geeft, is hier de ervaring. Er zijn altijd wel kinderen die bedplassen of erge heimwee hebben, scholen zijn daar echt op ingespeeld.
En probeer verder niet te veel druk te leggen op het feit dat het misschien spannend is. Ook door te vragen of ze het spannend vindt, kun je haar het idee geven dat ze het wel eng moet vinden, anders zou je het toch niet steeds vragen? Een kind naar de brugklas is vaak voor ouders ook een heel grote stap. Van de basisschool waar alles en iedereen gecommuniceerd wordt via app en mail naar voor je gevoel helemaal niets meer horen is best een ding! Ik wens je dochter een heel mooie introductie en schooljaar!

tsjor schreef op 23-08-2021 om 10:21:

'Het liefst stuur ik haar nog en jaar naar groep 8 maar dat gaat helaas niet.'
Het kan zijn dat het nu te laat is, maar ik heb goede ervaringen met de brugklas Jan Ligthart in Arnhem. Daar kwamen kinderen uit het hele land. Het is een heel erg goed tussenjaar, tussen basisschool en middelbare school. Van grote waarde geweest voor mijn dochter. Ik weet niet of je nu nog iemand kunt aanmelden.

https://www.olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart

Tsjor

Dit heb je nu ook op het Duinzigt College in Oegstgeest 

Mama-Irene

Mama-Irene

28-08-2021 om 21:05 Topicstarter

Dag allemaal, nogmaals bedankt voor alle reacties.
Ik dacht ik geef even een korte update over hoe haar eerste week is gegaan.
Ze heeft nu drie dagen school gehad en zegt zelf dat ze nog niet echt weet wat ze vind van der klas, ze zijn wel aardig zegt ze. Er is voor de rest nog niet veel bijzonders gebeurd, ik heb haar mentor gesproken en het een en ander al besproken over het kamp. Ze wilt toch wel gaan en ook blijven slapen want dat wilt ze toch niet missen.

Voor het bedplassen hebben we de huisarts geraadpleegd, onze huisarts heeft de neusspray voor geschreven en deze testen wij nu sinds donderdag uit. Van de twee avonden eentje nat dus of het echt werkt weten we nog niet. Nog even afwachten dus.
Fijne avond,

dan

dan

28-08-2021 om 21:16

wat fijn dat ze toch mee wil op kamp en zelfs blijven slapen. En ik hoop oprecht dat de neusspray goed zal werken, misschien heeft het wat tijd nodig?

Hoe gaat het nu met je dochter TO?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.