Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 10 ongesteld geworden


Eens Alphalete, basisscholen zouden op een prettige manier bepaalde voorlichting moeten geven, en ook over menstruatie. En niet in een lacherige sfeer, en zeker niet het onderwerp mijden. Bijvoorbeeld tweede helft groep 6 (of eerste helft groep 7, maar dat is soms al wat laat, en de klas moet zich misschien nog verder vormen).

Verder moeten er prullenbakjes op de meisjestoiletten zijn. Jemig zeg, dat daar nog voor gestreden moet worden, maar ik moest dat voor mijn dochter doen (net 11) en ik las het rond die tijd ook hier op OO. Je laat juist een heel-jonge-dame van (10 of) 11 of 12 toch niet met een pakketje uit de wc lopen. 

Het is vroeger dan gemiddeld maar vergeet niet dat een gemiddelde enkel bestaat als daar mensen boven en onder zitten. Zelf was ik net twaalf, groep 8 en was toen wel een van de eersten maar ik was ook wel een van de oudsten van de klas. Ik praatte er destijds nooit met iemand over omdat ik dat ongemakkelijk vond en ik niet vond dat het anderen wat aanging. Mijn zusje was bijna 15, ik was toen al vier jaar ongesteld. En dat had ook andersom kunnen zijn. Dat is dan zo, kun je heel moeilijk over doen, maar je kunt het niet veranderen. Ik zou gewoon vertellen hoe dat werkt met ongesteld worden en dat dat heel normaal is en er ook normaal mee omgaan, als iets dat er nu eenmaal bij hoort. Ik geloof dat mijn moeder me 'voorbereidde' op ongesteld worden toen ik elf was, in groep 7 en het eerste meisje in de klas ongesteld werd. Dat had eerder gekund maar wellicht had je het zelf ook nog niet verwacht. Tweede klas middelbare school is wel heel laat ja. Toen kreeg ik ook seksuele voorlichting, maar dingen als menstruatie en hoe kinderen gemaakt worden had ik thuis al geleerd. Die voorlichting op school ging meer over de verschillende vormen van anticonceptie en voor jezelf opkomen in de zin van grenzen stellen/nee zeggen als je iets niet wil. 

Op de middelbare school is het bij biologie, als ze dat vak al kiezen vooral een heel technisch en biologisch verhaal. Heeft niets met seksuele voorlichting te maken. Gaat vooral over welke hormonen waneer, en waar effect hebben, de ontwikkeling van de geslachtskenmerken. 

Seksuele voorlichting vind ik ook iets voor thuis en al van kleins af aan. Je past je steeds aan aan de leeftijd en belevingswereld van je kind. En hopelijk ben je ze dan net een stapje voor, want zeker in de puberteit vertellen ze niet alles en kunnen ze in eens een stuk verder zijn dan je denkt en dan is het goed alles al wel verteld te hebben.

Waar wel meer aandacht voor mag zijn is 'nee' accepteren, zowel door jongens als door meisjes. En dat anticonceptie de verantwoordelijkheid van jongens en meisjes is. Op dit moment ligt die verantwoording meestal toch bij de meisjes.

Anders, Ysenda

"Op de middelbare school is het bij biologie, als ze dat vak al kiezen vooral een heel technisch en biologisch verhaal. Heeft niets met seksuele voorlichting te maken." 

Nou nee. Ten eerste hebben leerlingen sowieso biologie, in het begin heb je nog geen keuze. Seksuele voorlichting is verplicht om te geven voor scholen. 

Het kán inderdaad dat biologiedocenten het niet juist doen, en slechts de 'technische' kant vertellen (die overigens zeker ook nuttig is, goed om ook te weten allemaal) en de voorlichting niet of maar summier doen. Vaker zal het gewoon seksuele voorlichting zijn (naast het biologische verhaal), in de 2e, en als het het vak kiezen nogmaals inde 4e.

Ik weet nog dat de juf van groep 8 zei dat ze verwachtte van de ouders van meisjes de meisjes al wel hadden verteld over ongesteld worden. Aangezien ze een keer een meisje hadden gehad die totaal niet wist wat het was en dacht dat het iets heel ernstigs was. In dat jaar hebben alle kinderen gewoon hun sexuele voorlichting gehad.

Ik was 12 toen ik voor het eerst ongesteld werd en ik wist ook niet wat het was. Kreeg alleen te horen dat ik nu groot was 🙄.

Persoonlijk vind ik dat je je kinderen, jongen of meisje, al vroeg genoeg erover gaat vertellen. En niet moet afwachten tot school erover gaat vertellen.

@Egel, zoon heeft net de toets gehad, 3TL, in de eerste 2 jaar is het niet behandeld en nu is het een keuze vak. Wat ik al schreef, de technische kant, welk hormoon wanneer maar niet het stuk er omheen.

Toen ik in groep 8 zat, stuurde onze juf alle jongens naar het schoolplein. De meiden kregen een gesprekje over ongesteld worden. De juf had heel discreet een pakje maandverband in de kast op de gang gelegd. Mocht je het onverwacht nodig hebben dan kon je het altijd pakken. 

Dat vond ik toen erg fijn, maar het was dan ook een fijne juf

Egel. schreef op 16-04-2021 om 13:36:

Eens Alphalete, basisscholen zouden op een prettige manier bepaalde voorlichting moeten geven, en ook over menstruatie. En niet in een lacherige sfeer, en zeker niet het onderwerp mijden. Bijvoorbeeld tweede helft groep 6 (of eerste helft groep 7, maar dat is soms al wat laat, en de klas moet zich misschien nog verder vormen).

Verder moeten er prullenbakjes op de meisjestoiletten zijn. Jemig zeg, dat daar nog voor gestreden moet worden, maar ik moest dat voor mijn dochter doen (net 11) en ik las het rond die tijd ook hier op OO. Je laat juist een heel-jonge-dame van (10 of) 11 of 12 toch niet met een pakketje uit de wc lopen.

Oh ja... Ook zo’n discussie hier op het schoolplein geweest. De school had in eerste instantie alleen prullenbakjes op de toiletten van groep 8. Maar het jaar erop kwam groep 8 in het blok van groep 5/6/7 en was de discussie klaar.


Ik vind het trouwens gevaarlijk om de verantwoordelijkheid bij de ouders te leggen. Dat gebeurde hier waardoor mijn kinderen thuiskwamen met de raarste verhalen over wat menstruatie is. Het lijkt me ook niet moeilijk om bij het onderwerp Natuur een les te wijden aan wat menstruatie is en hoe lang het duurt...

Ik snap zeker wat je bedoeld wat ze zeggen dat het bij de meeste dames gemiddeld rond de leeftijd 14   15     16 gebeurd 

maar het is helemaal niet erg als het eerder gebeurd ik zelf werd op mijn 11 was toen bijna 12 voor het eerst ongesteld ik had ook al snel de vrouwelijke vormen het ging allemaal heel rap bij mij 

mijn nichtje (die ik als dochter beschouw) die werd ook op haar 10e voor het eerst ongesteld 

ze is nu 12 

het was wel schrikken inderdaad! Maar niet omdat ik dacht dat het niet zo vroeg hoort maar meer omdat ik het gewoon nog niet verwacht had 

ze is een hartstikke gezonde dame doet veel aan sport eet gezond en heeft er verder geen last van we hebben toen ook goed met haar besproken wat er dan vanbinnen gebeurd en waarom het zo belangrijk is dat vrouwen ongesteld worden ( waarom dus) dit hebben we natuurlijk wel eens eerder besproken maar het is altijd fijn dat ze zo een uitleg er alsnog bij krijgt als je ongesteld is want het is nu eenmaal geen prettige ervaring

ik snap zeker dat het schrikken is maar het is helemaal oke dat ze nu al ongesteld word en kan geen kwaad hoor 

mocht je je toch zorgen maken kan je altijd even bellen na de huisarts die stellen je graag gerust 😊

liefs Rachel 

Waarom zou 10 jaar te vroeg zijn? Zijn er gevallen bekend van kinderen die daar wat aan over hebben gehouden? Als je even googelt zie je toch al snel dat dit een normale leeftijd is? 


Hier kwam een van mijn kinderen in groep 5 thuis met een maandverbandje, uitgedeeld door de juf. Later kregen we nog een brief thuis dat de school jaarlijks merkt dat kinderen onverwacht met dit thema worden overvallen en daarom nu het gesprek in de klas erover hebben geopend en toen alle kinderen een maandverband meekregen... 




Overigens was ik zelf 15 en mijn enige dochter nog net 14. Ook normaal en zou ook bespreekbaar moeten zijn. 

Beetje late reactie misschien, maar onze dochter is op haar 10e verjaardag ongesteld geworden. Dat hadden we al verwacht, want ze was lichamelijk met alles vroeg en al helemaal "klaar". Ze draagt al een bh en is erg lang voor haar leeftijd. Maar in ons geval zijn we wel blij met haar menstruatie, want ze liep bij de kinderarts omdat ze veel te groot is voor haar leeftijd en er werd gedacht aan groeiremmers (ze zou 2,08 kunnen worden volgens haar botscan die ze kreeg toen ze 5 jaar was). Nu heeft ze dus natuurlijke groeiremmers, namelijk: haar menstruatie. Met een beetje mazzel blijft ze nu steken op 1,80, toch beter dan ruim twee meter. Ze is op dit moment 10 jaar en 4 maanden en al 1,69 meter. Ze heeft ook standaard een mondkapje bij zich omdat ik anders in discussie moet met winkeleigenaren die niet geloven dat ze tien is 😅.

Dus het ergste dat er kan gebeuren is dat uw dochter na haar eerste menstruatie niet zoveel meer zal groeien, al zijn daar ook uitzonderingen op. Is het vroeg? Jazeker, maar niet té vroeg.

mamavanRNW schreef op 16-05-2021 om 13:50:

Beetje late reactie misschien, maar onze dochter is op haar 10e verjaardag ongesteld geworden. Dat hadden we al verwacht, want ze was lichamelijk met alles vroeg en al helemaal "klaar". Ze draagt al een bh en is erg lang voor haar leeftijd. Maar in ons geval zijn we wel blij met haar menstruatie, want ze liep bij de kinderarts omdat ze veel te groot is voor haar leeftijd en er werd gedacht aan groeiremmers (ze zou 2,08 kunnen worden volgens haar botscan die ze kreeg toen ze 5 jaar was). Nu heeft ze dus natuurlijke groeiremmers, namelijk: haar menstruatie. Met een beetje mazzel blijft ze nu steken op 1,80, toch beter dan ruim twee meter. Ze is op dit moment 10 jaar en 4 maanden en al 1,69 meter. Ze heeft ook standaard een mondkapje bij zich omdat ik anders in discussie moet met winkeleigenaren die niet geloven dat ze tien is 😅.

Dus het ergste dat er kan gebeuren is dat uw dochter na haar eerste menstruatie niet zoveel meer zal groeien, al zijn daar ook uitzonderingen op. Is het vroeg? Jazeker, maar niet té vroeg.

Mijn dochter van 10 moet nog ongesteld worden. Ik begreep dat er vaak wordt gezegd dat meisjes dan nog maar 10 centimeter groeien maar het vaak ook veel meer is. Met een maximum van 25 centimeter. 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.