Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 12 pubert - hoe gaan andere ouders ermee om?


Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

12-03-2023 om 19:39 Topicstarter

Wilmamaa schreef op 12-03-2023 om 15:31:

Ik vind je gedrag ook niet benauwend. Het zou erger zijn als je het allemaal maar liet gaan. Zoals ik al in een eerder bericht al aangaf, ik herken je bezorgdheid. Op de basisschool al vapen en alcohol drinken, dat is echt zorgwekkend vind ik. Zeker voor een meisje met ADHD. Hoe gaat haar school hier mee om?
Dat ze liegt, vind ik wel 'normaler' want dat geeft aan dat ze zelf wel beseft dat wat ze doet verkeerd is. Dat ze het uit zichzelf heeft opgebiecht, vind ik ook positief van haar. En geeft aan dat ze echt nog wel vertrouwen in je heeft.

Oei ik wil even rechtzetten dat zij zelf geen alcohol heeft gedronken hoor! Althans, wat ze zegt   ze zegt dat het de oudere kinderen zijn die zij kent, zij zelf niet: ik ben toch niet dom mam!

 School heeft de ouders op het vapen geattendeerd, maar ik weet eigenlijk nier of ze daar ook voorlichting over geven. Heb er nooit wat ocer gehoord.

Ik vind het ook zorgelijk dat kinderen op de basisschool al bezig zijn met vapen, alcohol en seks. Als deze vriendengroep allemaal klasgenoten zijn, zou ik hier zeker over aan de bel trekken bij school. Dat ze hierop in kunnen spelen in de klas, een ouderavond organiseren over deze tendensen. Want het is echt niet normaal en dat moeten we ook zeker niet normaliseren. 

Ik zou wel proberen om met je dochter in gesprek te blijven. Ook over groepsdruk. Wat vindt zij van al deze dingen? Ervaart ze groepsdruk om het ook te doen? 

MamaE schreef op 12-03-2023 om 22:28:

Ik vind het ook zorgelijk dat kinderen op de basisschool al bezig zijn met vapen, alcohol en seks

Op zich zijn dit geen onderwerpen die gek zijn zeker niet in groep 7/8.

Ze hebben oudere broers en zussen, kennen leerlingen uut de vorige groep 8 die nu in de brugklas zitten. 

Hormonen beginnen in groep 7 meestal al te rommelen volgens diverse docenten die ik ken.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

13-03-2023 om 13:59 Topicstarter

MamaE schreef op 12-03-2023 om 22:28:

Ik vind het ook zorgelijk dat kinderen op de basisschool al bezig zijn met vapen, alcohol en seks. Als deze vriendengroep allemaal klasgenoten zijn, zou ik hier zeker over aan de bel trekken bij school. Dat ze hierop in kunnen spelen in de klas, een ouderavond organiseren over deze tendensen. Want het is echt niet normaal en dat moeten we ook zeker niet normaliseren.

Ik zou wel proberen om met je dochter in gesprek te blijven. Ook over groepsdruk. Wat vindt zij van al deze dingen? Ervaart ze groepsdruk om het ook te doen?

Ik hen niet geschreven dat ze bezig is met sex. Dat is gelukkig nog de ver van haar bed show. De alcohol wordt kennelijk gedronken door wat ouderen die ze 'kent', zo bleek de nuance toen ik haar er gister naar vroeg. Geen nauwe vriendjes en vriendinnetjes, althans, dat zegt ze. Op de vraag of zij dat al geprobeerd had of wilde proberen, antwoordde ze: mam ik ben toch niet dóm! Ook hebben mijn man en ik al vaal met onze kinderen gepraat over het 'nee' zeggen en vooral de oudste, zij dus, gewezen op de gevaren van alles.

Ik heb zo'n idee dat ze sociaal wenselijke antwoorden geeft.  En dat ze prima weet hoe jullie over bepaalde dingen denken en dus daar niet volledig het achterste van haar tong laat zien.  Dat zou je kunnen interpreteren als "liegen" maar dat is meer dat ze jullie niet wil teleurstellen of boos maken. 

Het is lastig om een neutraal gesprek te voeren over bepaalde thema's omdat je er natuurlijk zelf als ouder een heel duidelijke mening al over hebt. Ik heb erg het gevoel dat jullie "tegen" je kind praten en minder "met" je kind praten.  Dat is trouwens geen verwijt, want uiteraard is ze nog jong en zijn jullie terecht bezorgd.  Toch ligt daar de uitdaging de komende tijd: hoe ga je dingen "samen" bespreken en tot afspraken komen.  Dat kan door meer te praten over "hoe ga je er dan mee om als je vrienden wel drinken? vind je dat ze dan leuker of minder leuk gaan doen ? pas je nog in dat groepje ?

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

13-03-2023 om 16:41 Topicstarter

Poekewiki schreef op 13-03-2023 om 14:16:

Ik heb zo'n idee dat ze sociaal wenselijke antwoorden geeft. En dat ze prima weet hoe jullie over bepaalde dingen denken en dus daar niet volledig het achterste van haar tong laat zien. Dat zou je kunnen interpreteren als "liegen" maar dat is meer dat ze jullie niet wil teleurstellen of boos maken.

Het is lastig om een neutraal gesprek te voeren over bepaalde thema's omdat je er natuurlijk zelf als ouder een heel duidelijke mening al over hebt. Ik heb erg het gevoel dat jullie "tegen" je kind praten en minder "met" je kind praten. Dat is trouwens geen verwijt, want uiteraard is ze nog jong en zijn jullie terecht bezorgd. Toch ligt daar de uitdaging de komende tijd: hoe ga je dingen "samen" bespreken en tot afspraken komen. Dat kan door meer te praten over "hoe ga je er dan mee om als je vrienden wel drinken? vind je dat ze dan leuker of minder leuk gaan doen ? pas je nog in dat groepje ?

Dat zou kunnen, maar dat weet ik niet. Ze heeft ergens denk ik toch een geweten dat vreet, anders biecht ze dingen niet op. Of dat dan de hele waarheid is, tja lastig, dat weet ik niet.

Neehoor, zie het niet als verwijt. Ik sta open voor tips, anders moet ik hier niets openen. MAar zoals ik al eerder schreef is het lastig om hier precies te omschrijven hoe we de situatie aanpakken en hoe we met elkaar praten. Ik denk dat we wel ons best doen om mét haar te praten. Ik vraag haar ook wat ze zelf van bepaalde dingen vindt. Heb haar gevraagd of ze dat vapen uitproberen zelf slim vond en wat ze vindt van alcohol drinken. Dan antwoordt ze zoals hiervoor gezegd: dat vindt ze dom. Heb ook gevraagd wat ze van bepaalde kinderen vindt, maar dat vindt ze dan lastig om te zeggen want ze heeft denk ik het gevoel dat ze haar vrienden afvalt als ze er iets over zegt. Ik hoop wel dat er misschien hier en daar wat doorsijpelt van wat we zeggen wat ze dan tot zich neemt zeg maar. Het zijn geen aso's hoor waar ze mee omgaat ook. Dat totaal niet. Maar wel kinderen die bijvoorbeeld vrijwel allemaal niet de oudste in het gezin zijn, zoals zij. Ouders zijn daardoor misschien wat makkelijk ofzo, ik weet het niet. 

Ik wil wel graag rechtzetten dat ze op dit moment nog geen ontspoorde puber is hoor. Ze doet erg haar best op school en heeft hard gewerkt voor het advies wat ze gekregen heeft, dat wilde ze zelf graag en dat heeft ze dus ook behaald. Ze maakt haar huiswerk netjes, is 9 van de 10 keer fatsoenlijk tegen ons, heeft haar mondje bij zich en kan goed voor zichzelf opkomen etc. Maar ik ben wel gewoon wat bezorgd omdat ik bang ben dat ze verkeerde keuzes zal gaan maken, mede omdat het een meisje is dat nieuwsgierig is van aard en ik ben bang dat ze niet altijd met haar verstand een keus zal maken maar meer vanuit nieuwsgierigheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.