Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 17 kleedt zich abnormaal schaars


MRI

MRI

14-06-2021 om 22:46

Alkes schreef op 14-06-2021 om 22:13:

Ik heb sommige reacties met stijgende verbazing gelezen. Echt. En verder eens met alles wat Libertine en mri hier posten. Dank voor het blijven uitleggen

Graag gedaan. Ja het vraagt een lange adem, ik ben er al veertig jaar (ja sinds de tweede golf, ik ben er zo één) mee bezig

Maar snappen jullie dan niet dat het echt schadelijk is dat we vrouwen/ meisjes wijzen op hun kleding?

Ik heb echt nog nooit (en ben al oud) meegemaakt dat een jongen/man zo werd aangesproken.

Ik ben een vrouw en *dus* (!!) lastig gevallen. (Seksueel grensoverschrijdend benaderd) Het ergste vind ik, achteraf bezien, ECHT dat ik me verantwoordelijk voelde. Ik probeerde me ‘zedelijker’ te kleden, ging me verstoppen in vormloze kleding en skipte make-up etc, hielp geen reet. 

Dank voor deze zinnige discussie want ik vrees dat ik ook weleens ongewild mijn wenkbrauwen fronste bij erg ‘bloot’ gedrag van dochter. Het zit er zo ingeramd. Bah. Helemaal eens, het moet nu maar eens gedaan zijn met al dat seksisme!

MRI

MRI

15-06-2021 om 01:48

Stelle schreef op 15-06-2021 om 00:29:

Maar snappen jullie dan niet dat het echt schadelijk is dat we vrouwen/ meisjes wijzen op hun kleding?

Ik heb echt nog nooit (en ben al oud) meegemaakt dat een jongen/man zo werd aangesproken.

Ik ben een vrouw en *dus* (!!) lastig gevallen. (Seksueel grensoverschrijdend benaderd) Het ergste vind ik, achteraf bezien, ECHT dat ik me verantwoordelijk voelde. Ik probeerde me ‘zedelijker’ te kleden, ging me verstoppen in vormloze kleding en skipte make-up etc, hielp geen reet.

Dank voor deze zinnige discussie want ik vrees dat ik ook weleens ongewild mijn wenkbrauwen fronste bij erg ‘bloot’ gedrag van dochter. Het zit er zo ingeramd. Bah. Helemaal eens, het moet nu maar eens gedaan zijn met al dat seksisme!

Ja precies. Van de week werd ik geïnterviewd door mijn zoon over wat ik mee had gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hij gaf daar een college over.  Ik vertelde van de keer dat ik onder bedreiging van een mes werd aangerand. Gelukkig kon een vriendin van mij op tijd de politie bellen (toen nog per vaste lijn) en de aanvaller peerde hem. dat klinkt heftig maar ik bedacht me later dat dit niet een van de naarste zaken was. Ik was al volwassen en feministisch en wist dat hij fout zat en ik niet.

Wat veel meer impact heeft gehad is wat er tien jaar daarvoor gebeurde, als meisje van een jaar of veertien. Ik liep met een vriendin in een mij vreemde stad en werd ineens van achter in mijn kruis gegrepen. Ik weet nog precies wat ik aan had: een zwarte wollen rok tot over de knie met franjes er aan tot halverwege mijn kuiten. Ik voelde me zo beschadigd en beschaamd en heb zo lang lopen twijfelen of het toch niet aan die rok lag die als erg exotisch en hippie-achtig gezien werd in die tijd. Dat is nu bijna 50 jaar geleden en nóg wordt vrouwen en meisjes voorgehouden dat ze zich niet op een bepaalde manier moeten kleden. Waarom gaat de bezorgdheid nooit over zonen die seksistisch gedrag vertonen?

Paar jaar terug tijdens een warme zomermaand stuurde de school van mijn zoon een mail over tropenrooster en dergelijke. De rector wees ook nadrukkelijk op kledingvoorschriften: geen te korte rokjes, geen buiktruitjes en geen diep decolleté. Ik heb de school teruggemaild "ik heb de kledingvoorschriften aan mijn zoon  doorgegeven. Nee hoor, grapje. Ik begrijp best dat kledingvoorschriften nu eenmaal alleen voor meisjes en vrouwen gelden". 

De ironie van de mail ontging de rector duidelijk want zij (jaja) antwoordde dat de mail misschien niet duidelijk was opgesteld.

Mijn dochter is meer uit mijn hout gesneden. Toen iemand haar er op wees dat het te luchtige kleding bij meiden voor sommige docenten misschien ongemakkelijk is, antwoordde ze dat dat dan hun probleem was en niet het hare. 

Stelle schreef op 15-06-2021 om 00:29:

Maar snappen jullie dan niet dat het echt schadelijk is dat we vrouwen/ meisjes wijzen op hun kleding?

Ik denk dat het oordelen over te korte rokjes en  shirtjes in de meeste gevallen niks met seksisme te maken heeft.

 De uitspraak van deze vader die zegt dat dit meisje met te korte kleding iets uitlokt is heel erg fout. Maar in de meeste gevallen gaat het oordeel over dergelijke kleding daar volgens  mij helemaal niet om. Als jij oordeelt over bloot gedrag van je dochter heeft dat daar dan mee te maken of zit daar iets anders achter?

Ik vind het niet netjes als een meisje heel bloot  gekleed gaat. En daar spreek ik dochter ook op aan als ze een korte broek wil aandoen waaronder haar billen half zichtbaar zijn. Anderen hoeven op school of werk jouw billen, buik of andere lichaamsdelen niet te zien. Zou het om een jongen gaan die een heel kort broekje aanheeft waar zijn billen zichtbaar onderuit komen of een te wijd hemd waardoor je alles ziet of ontbloot bovenlichaam dan zou ik mijn zoon ook aanspreken als hij zo over straat wil gaan. Dat heeft mijns inziens niks met seksisme te maken. Ook bij mij op het werk worden jongens net zo vaak aangesproken op ongepaste kleding als meisjes. 

Wat een onzin dat jongens niet worden aangesproken. Dat onderwerp is in deze draadjes ook voorbij gekomen: met name op zichtbare onderbroeken en ontblootte bovenlijven.

Biscuitje schreef op 15-06-2021 om 07:05:

[..]

Ik denk dat het oordelen over te korte rokjes en shirtjes in de meeste gevallen niks met seksisme te maken heeft.

De uitspraak van deze vader die zegt dat dit meisje met te korte kleding iets uitlokt is heel erg fout. Maar in de meeste gevallen gaat het oordeel over dergelijke kleding daar volgens mij helemaal niet om. Als jij oordeelt over bloot gedrag van je dochter heeft dat daar dan mee te maken of zit daar iets anders achter?

Ik vind het niet netjes als een meisje heel bloot gekleed gaat. En daar spreek ik dochter ook op aan als ze een korte broek wil aandoen waaronder haar billen half zichtbaar zijn. Anderen hoeven op school of werk jouw billen, buik of andere lichaamsdelen niet te zien. Zou het om een jongen gaan die een heel kort broekje aanheeft waar zijn billen zichtbaar onderuit komen of een te wijd hemd waardoor je alles ziet of ontbloot bovenlichaam dan zou ik mijn zoon ook aanspreken als hij zo over straat wil gaan. Dat heeft mijns inziens niks met seksisme te maken. Ook bij mij op het werk worden jongens net zo vaak aangesproken op ongepaste kleding als meisjes.

Ik geloof best dat intentie niet is om seksistisch te zijn, maar feitelijk is het het wél. Omdat het zo ervaren kan worden. Die denkfout maken mensen die een racistische of discriminerende uitspraak doen ook regelmatig. Het is niet zo bedoeld. Maar wordt wel zo ontvangen en ervaren. 

Pippeltje schreef op 15-06-2021 om 07:39:

Wat een onzin dat jongens niet worden aangesproken. Dat onderwerp is in deze draadjes ook voorbij gekomen: met name op zichtbare onderbroeken en ontblootte bovenlijven.

dat is geen seksisme. Maar een kwestie van smaak. Dát is het verschil en zeker geen onzin. 

Waarom zijn ontblote jongensbovenlijven niet seksistisch? En een kwestie van smaak? Er ontgaat mij iets?

Ik vraag me af hoe de blote mode zich verhoudt tot de enorme verpreutsing van de afgelopen jaren. Topless op het strand kan tegenwoordig niet meer, kinderen douchen na het sporten in hun ondergoed. Ik kan dat niet rijmen met elkaar, iemand ideeën daarover?

Zouden jullie dat niet eve onder een ander topic doen? Het gaat hier over een persoonlijk verhaal van iemand en over iemand zn dochter.

Slofje schreef op 15-06-2021 om 09:13:

Waarom zijn ontblote jongensbovenlijven niet seksistisch? En een kwestie van smaak? Er ontgaat mij iets?

lees even terug, dan vind je het antwoord hierop vanzelf. MRI heeft het goed uitgelegd. 

Libertine schreef op 15-06-2021 om 11:08:

[..]

lees even terug, dan vind je het antwoord hierop vanzelf. MRI heeft het goed uitgelegd.

Nou, om eerlijk te zijn, daar was ik het al niet mee eens. Maar ik ben aan het werk, geen tijd om uitgebreid tegengas te geven.

MRI

MRI

15-06-2021 om 12:06

Slofje schreef op 15-06-2021 om 09:13:

Waarom zijn ontblote jongensbovenlijven niet seksistisch? En een kwestie van smaak? Er ontgaat mij iets?

omdat er niet tegen jongens gezegd wordt: "oh je bent verkracht? Had je maar niet met een bloot bovenlijf moeten lopen"" dat ontging je denk ik

MRI

MRI

15-06-2021 om 12:08

Biscuitje schreef op 15-06-2021 om 07:05:

[..]

Ik denk dat het oordelen over te korte rokjes en shirtjes in de meeste gevallen niks met seksisme te maken heeft.

De uitspraak van deze vader die zegt dat dit meisje met te korte kleding iets uitlokt is heel erg fout. Maar in de meeste gevallen gaat het oordeel over dergelijke kleding daar volgens mij helemaal niet om. Als jij oordeelt over bloot gedrag van je dochter heeft dat daar dan mee te maken of zit daar iets anders achter?

Ik vind het niet netjes als een meisje heel bloot gekleed gaat. En daar spreek ik dochter ook op aan als ze een korte broek wil aandoen waaronder haar billen half zichtbaar zijn. Anderen hoeven op school of werk jouw billen, buik of andere lichaamsdelen niet te zien. Zou het om een jongen gaan die een heel kort broekje aanheeft waar zijn billen zichtbaar onderuit komen of een te wijd hemd waardoor je alles ziet of ontbloot bovenlichaam dan zou ik mijn zoon ook aanspreken als hij zo over straat wil gaan. Dat heeft mijns inziens niks met seksisme te maken. Ook bij mij op het werk worden jongens net zo vaak aangesproken op ongepaste kleding als meisjes.

ja maar dat gaat niet over uitlokking door kleding

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.