Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 17 kleedt zich abnormaal schaars


MamaE schreef op 14-06-2021 om 14:27:

Maar ik zou het ook hebben over zelfrespect. Dat je lichaam van jou is en dat je niet alle lichaamsdelen aan iedereen toont en dat het ook niet in elke situatie wenselijk wordt gevonden.

Dat eerste is een waardeoordeel, van jou bijvoorbeeld, en dat hoeft niet voor iedereen te gelden. 

Dat tweede aspect is belangrijk om te bespreken omdat we in een samenleving leven. In hoeverre moet je rekening te houden met mensen die het niet 'wenselijk' vinden wat jij doet? Je kunt het linken aan 'mag je overal $#$$%%% aan hebben'? Niet alleen bij  kleding, maar ook gedrag (waarmee je de ander niet direct 'raakt' maar die wel iets 'ziet' wat hem/haar niet bevalt). 

gr Angela

MRI

MRI

14-06-2021 om 14:48

Maar laten we vooral niet vergeten dat ook (en misschien juist) vrouwen en meisjes in verhullende kleding aangerand en verkracht worden en misschien juist niet de dames in korte broekjes. Ja nagefloten en toegesist wel (wat ik ook abject vind btw) maar ik weet eigenlijk niet of er wel een link is is tussen kleding en grensoverschrijdend seksueel gedrag. 

MRI schreef op 14-06-2021 om 14:38:

[..]

Ja maar dat speelt dus in op een outdated narrative (gedateerde mythe) dat als een vrouw haar benen of zoiets toont, zij geen zelfrespect en eigenwaarde heeft. Waarom? Ik vraag me oprecht af of dat ooit tegen een man gezegd is. Het heeft de verborgen boodschap, nou ja eigenlijk niet eens verborgen dat je jij als vrouw verantwoordelijk bent of je als publiek bezit wordt beschouwd of niet. En dat ben je dus niet. Misschien wil je gewoon de wind langs je benen voelen.

Die dubbele standaarden, daar moeten we vanaf. Dat je uit respect voor jezelf niet alles laat zien, geldt voor mannen en vrouwen naar mijn mening. En mensen zijn natuurlijk geen publiek bezit en hoeven ook niet aan jan en alleman verantwoording af te leggen over wat ze dragen. Het gaat hier ook niet om blote benen maar om zichtbare blote billen. Dat kun je als individu mooi of fijn vinden, maar er is ook zoiets als een maatschappelijke norm.

MamaE schreef op 14-06-2021 om 15:08:

[..]

Die dubbele standaarden, daar moeten we vanaf. Dat je uit respect voor jezelf niet alles laat zien, geldt voor mannen en vrouwen naar mijn mening. En mensen zijn natuurlijk geen publiek bezit en hoeven ook niet aan jan en alleman verantwoording af te leggen over wat ze dragen. Het gaat hier ook niet om blote benen maar om zichtbare blote billen. Dat kun je als individu mooi of fijn vinden, maar er is ook zoiets als een maatschappelijke norm.

een maatschappelijk norm kan ook een dubbele standaard zijn. En de maatschappij dat zijn wij. Veranderingen daarvan beginnen per definitie bij een individu of een groep indviduen. Dus nogmaals: dat jij het niet mooi vindt betekent dat jij dat vermoedelijk in je opvoeding mee zult nemen. Iemand anders zal dat niet doen. 

gr Angela


MRI

MRI

14-06-2021 om 15:31

MamaE schreef op 14-06-2021 om 15:08:

[..]

Die dubbele standaarden, daar moeten we vanaf. Dat je uit respect voor jezelf niet alles laat zien, geldt voor mannen en vrouwen naar mijn mening. En mensen zijn natuurlijk geen publiek bezit en hoeven ook niet aan jan en alleman verantwoording af te leggen over wat ze dragen. Het gaat hier ook niet om blote benen maar om zichtbare blote billen. Dat kun je als individu mooi of fijn vinden, maar er is ook zoiets als een maatschappelijke norm.

Ja maar die norm is of gebaseerd op een vrouwonvriendelijke narratief dat meer voor vrouwen geldt dan voor mannen als het gaat om grensoverschrijdend gedrag wat iemand aangedaan wordt.

Of die norm (blote billen) gaat over een esthetische norm. 

je zegt steeds 'nee maar grensoverschrijdend gedrag moet natuurlijk niet'' 
De rest gaat over esthetiek of een norm die voor zowel mannen als vrouwen geldt zoals het tonen van je genitaliën in het openbaar. Nou dan zijn we toch klaar?

Maar ik heb het gevoel dat je via disclaimers als "ja maar ik houd ook niet van blote mannen bovenlijven" en "het is een maatschappelijke norm" de oude narratief van dat vrouwen zelfrespect moeten tonen door niet alles te laten zien in stand wil houden. 

Het is niet moeilijk: a. er is een norm die voor zowel mannen als vrouwen geldt (en die zich eigenlijk beperkt tot het tonen van genitaliën) maar niet te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag, b. er is een persoonlijke esthetische voorkeur en ook niets te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag 
en dan heb je c.:  vrouwen zijn niet verantwoordelijk voor het grensoverschrijdende gedrag van mannen wat ze ook aan doen. 

A, B en C zijn afzonderlijke topics die je niet moet vermengen want dan krijg je een oneigenlijke discussie. Je kunt ze natuurlijk wel afzonderlijk bepraten met elkaar


Volgens mij zijn we het grotendeels gewoon eens. En die norm van dat je niet alles laat zien geldt wat mij betreft voor zowel mannen als vrouwen. Daarin bestaat voor mij geen onderscheid. Ik vind het voor een man ook niet van zelfrespect getuigen om je met ontbloot bovenlijf in het openbaar te begeven. Misschien ben ik ouderwets of preuts, kan best. Maar dat wil niet zeggen dat ik vrouwen andere of strengere normen opleg dan mannen. 

MRI

MRI

14-06-2021 om 15:51

MamaE schreef op 14-06-2021 om 15:46:

Volgens mij zijn we het grotendeels gewoon eens. En die norm van dat je niet alles laat zien geldt wat mij betreft voor zowel mannen als vrouwen. Daarin bestaat voor mij geen onderscheid. Ik vind het voor een man ook niet van zelfrespect getuigen om je met ontbloot bovenlijf in het openbaar te begeven. Misschien ben ik ouderwets of preuts, kan best. Maar dat wil niet zeggen dat ik vrouwen andere of strengere normen opleg dan mannen.

ja we zijn het grotendeels eens. Maar wat jij norm noemt is jouw persoonlijke voorkeur. en dat mag natuurlijk en dat kan je ook aan je kinderen meegeven. Maar ik vind dat het niet met seksueel geweld of grensoverschrijdend gedrag te maken heeft. 

on topic: ik vind het heel belangrijk nog steeds te vermelden dat de meeste aanrandingen en verkrachtingen in de prive sfeer plaatsvinden onafhankelijk van tijdstip en kleding. En dat daarom een dochter bekrachtigen in wie zij wil zijn en wat haar grenzen zijn, de beste bescherming biedt. 

Ik denk dat je dochter onder druk van de omgeving staat. Mijn 15-jarige klaagt over schuurplekken en die bood ik een bikershort aan, maar haar vriendinnen zeggen dat dat écht niet kan. Daarnaast is doorschijnend ondergoed op die leeftijd ook niet oké.


MRI schreef op 14-06-2021 om 15:51:

[..]

ja we zijn het grotendeels eens. Maar wat jij norm noemt is jouw persoonlijke voorkeur. en dat mag natuurlijk en dat kan je ook aan je kinderen meegeven. Maar ik vind dat het niet met seksueel geweld of grensoverschrijdend gedrag te maken heeft.
Dat laatste stel ik ook juist niet. Persoonlijke voorkeur. Ja, dat klopt. Maar er is wel zoiets als een sociale norm. Dat wat 'we' vinden kunnen en wat niet meer. En die norm verandert en was, zeker vroeger ook echt niet heel vrouwvriendelijk. Betekent echter niet dat alles dan maar moet kunnen en zichtbaar moet kunnen zijn als iemand zich daar prettig bij voelt.
Maar goed, mensen vinden me wel vaker conservatief, dus het kan ook gewoon aan mij liggen. 

on topic: ik vind het heel belangrijk nog steeds te vermelden dat de meeste aanrandingen en verkrachtingen in de prive sfeer plaatsvinden onafhankelijk van tijdstip en kleding. En dat daarom een dochter bekrachtigen in wie zij wil zijn en wat haar grenzen zijn, de beste bescherming biedt.

Helemaal eens.

O.T. 

'Mijn 15-jarige klaagt over schuurplekken en die bood ik een bikershort aan, maar haar vriendinnen zeggen dat dat écht niet kan.' 

Oké, pijnlijden dan?? Wat is hun alternatief? Waarschijnlijk hebben ze zelf een andere bouw en geen ervaring met schuurplekken. Pfff dan zou je haast wensen dat de zomer voorbij was. 

Wat de één nog net kan dragen, is bij de ander net te dol. Je bouw maakt het verschil, de manier waarop je loopt, de blik in je ogen. Jaja, dat zal ik van sommigen niet mogen opschrijven, maar wie om zich heen kijkt ziet de verschillen. Bij mannen én vrouwen. TS schrijft dat dochter met haar strakke rokje net van haar vrijwilligerswerk terug kwam. Dat is een ruim begrip, vrijwilligerswerk. Wat doet ze?

Misschien moet je eens een filmpje maken TS. Je zegt dat de vriendinnen van je dochter vinden dat ze te ver gaat in haar kledingkeuze; zou zomaar kunnen dat ze dat ook inziet bij filmbeelden. Wie voor de spiegel staat, neemt de meest voordelige poses aan, maar het gewone leven is minder genadig, helemaal als je aan het werk bent. Het is van belang dat de mensen met wie je werkt zich niet ongemakkelijk voelen. Kwestie van beschaving. 

Meiden die op school zitten in hun sportbeha, komkom, het is geen camping. Groot gelijk dat school dat niet accepteert. 

@MRI - die drie afzonderlijke topics bespreken, dat lijkt me een goed idee. Beginnen bij C? 

Wilgenkatje- schreef op 14-06-2021 om 17:27:

Wat de één nog net kan dragen, is bij de ander net te dol. Je bouw maakt het verschil, de manier waarop je loopt, de blik in je ogen. Jaja, dat zal ik van sommigen niet mogen opschrijven, maar wie om zich heen kijkt ziet de verschillen. Bij mannen én vrouwen. TS schrijft dat dochter met haar strakke rokje net van haar vrijwilligerswerk terug kwam. Dat is een ruim begrip, vrijwilligerswerk. Wat doet ze?

Misschien moet je eens een filmpje maken TS. Je zegt dat de vriendinnen van je dochter vinden dat ze te ver gaat in haar kledingkeuze; zou zomaar kunnen dat ze dat ook inziet bij filmbeelden. Wie voor de spiegel staat, neemt de meest voordelige poses aan, maar het gewone leven is minder genadig, helemaal als je aan het werk bent. Het is van belang dat de mensen met wie je werkt zich niet ongemakkelijk voelen. Kwestie van beschaving.

Meiden die op school zitten in hun sportbeha, komkom, het is geen camping. Groot gelijk dat school dat niet accepteert.

dochter filmen om haar zo te laten inzien dat ze zich te opzichtig kleedt?  En ‘het is van belang je zo te kleden dat anderen zich niet ongemakkelijk voelen’? 

Zucht …. 

Ik zou je willen aanraden de postings van mri nog eens door te lezen.  Daar staan hele nuttige dingen in die haarscherp uitleggen waarom jouw tips en opmerkingen Juist niet de weg is. 

Mmm ik zou me vooral bezig houden met de intentie van je dochter. Draagt ze de kleding omdat ze het mooi vindt en zich er goed in voelt? Waarom voelt ze zich er goed in? Wil ze haar lichaam laten zien of is het gewoon comfortabel en luchtig op een warme dag? Voelt ze zich beter wanneer mannen (en/of vrouwen) haar nakijken en waarom is dat dan? Wil ze dat gevoel ook echt hebben? 

Ik hoop dat ze haar eigenwaarde niet haalt uit de goedkeuring van mannen (en/of vrouwen) over haar lichaam. 

Het gesprek aangaan over wat gepast is in welke situatie (en wat niet) hoort mi ook bij je taak als ouder. Je kan haar niet dwingen bepaalde kleding aan te trekken maar wel uitleggen wat oke wordt gevonden en wat niet. Doet ze er niets mee dan heeft ze de kans dit op bijbaan/opleiding/vww nog eens te horen.


Ik heb sommige reacties met stijgende verbazing gelezen. Echt. En verder eens met alles wat Libertine en mri hier posten. Dank voor het blijven uitleggen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.