Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
joe

joe

11-07-2018 om 01:11

dochter van ruim 16 heeft geen bijbaantje.


Hard werken

Ik moet er misschien bij zeggen dat mijn kinderen hooguit 3 uur per dag werken als ze werken. Dan blijft er in 7,5 week zomervakantie (want dat is het effectief hier) best veel vrije tijd over als je in die periode een week of drie werkt.
Het scheelt misschien ook dat mijn kinderen relatief weinig tijd in huiswerk stoppen. Hun werktijd gaat vooral ten koste van Netflix kijken en bankhangen.
Vergelijking met mijn eigen vakantie vind ik minder interessant omdat ik naast werk ook zo’n beetje in mijn eentje huishouden doe.
Maar nogmaals ik vind werken niet noodzakelijk maar ik vind het evenmin een aanslag op het onbezorgd genieten van hun jeugd.

Niet willen

'Ik denk dat kinderen die het niet willen, misschien ook beter geen baantje kunnen nemen.' Dat denk ik ook. Dat merkt een werkgever binnen 10 minuten als iemand ongemotiveerd is.
Als ouder kun je wel even nagaan, waarom iemand dat niet wil. Daar kunnen goede motieven voor zijn. Bijvoorbeeld dat iemand zoveel andere dingen wil doen, of straks met een BBL-opleiding en dus veel uren werk al genoeg werkervaring op zal doen, of uitgeput is van het schooljaar, of.... nou ja, elk kind is anders, elke afweging is anders.

Tsjor

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-07-2018 om 10:37

Genieten van vrije tijd

Dat doe je pas echt als er ook tijd is waarin je werkt/ je inzet voor iets/iemand anders.

Iemand die werkt, heeft andere tijden en taken dan iemand die een schoolweek heeft. School is nooit dagelijks van acht uur of half negen tot vijf, daar zitten altijd korte dagen en dagen met tussenuren bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2018 om 13:47

Alkes

3 uur per dag werken voor een scholier/student is volgens mij ook vrij gangbaar. Het is te overzien.

Wij hebben er ook geen regelrechte dwang onder gezet, wel aangemoedigd en het zakgeld stopgezet met 18 jaar. Heb je daar last van? Dan moet je toch gaan werken. De jongste had dat niet nodig, die werkte al, de oudste was haar motivatie in die tijd kwijt en vond dat gebrek aan geld dan maar pech. Ik vond dat wel eens moeilijk, maar goed, het was haar keus om geen werk te zoeken. Het is later wel goedgekomen met die motivatie, ze wil graag werken. Zo jammer dat ze nu (waarschijnlijk tijdelijk) in de WIA gaat.

Triva

Triva

16-07-2018 om 14:20

Kaaskopje

Sorry maar daar ging al van alles aan vooraf. Drietje begon toch echt met ' betere mensen' en ik vind het bijzonder vervelend dat je de discussie niet goed volgt en nu denkt dat dit mijn woorden waren!

Trivia

Trivia

16-07-2018 om 14:36

Tsjor

Doe niet steeds zo zielig over bbl of ga eens in op wat ik beargumenteer. De jongvolwassenen die kiezen voor bbl zijn vaak al blij dat ze niet meer hele dagen naar school moeten en daarna nog huiswerk. Ja ze hébben huiswerk maar je moet ook niet gaan overdrijven dat ze moeten worden ontzien die laatste zomervakantie die mijn zoon praktisch al vanaf half april geniet. .

Half april?

CE was van 14 tot 29 mei?

Lln die voor BBL kiezen zijn inderdaad vaak blij niet meer naar school te hoeven. Het is alleen de vraag of ze wel beseffen dat het dan ook echt gedaan is met het royale leven van een scholier; geen schoolvakanties en vroeger op dan ze gewend zijn.
Niet te vergelijken met een vakantiebaantje.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2018 om 16:31

Flanagan, besef

Maar dat is dan toch maar zo? Dan beseffen ze dat niet, wat dan? Ik vind dit soort dingen gewoon bij het leven horen. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, of je nu 16 bent of 57.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2018 om 16:47

Triva

sorry dat je het vervelend vindt, ik dacht het wel goed gevolgd te hebben.

Misschien moeten we maar concluderen dat het bijzonder moeilijk is om elkaar te begrijpen.

Triva

Triva

16-07-2018 om 19:38

Kaaskopje

Is het dan echt zo moeilijk om even terug te lezen tot aan #88 wat zelfs een antwoord op jouw reactie was en waar jij ook weer op gereageerd hebt? Ik ben écht niet begonnen met 'beter mens' maar ik heb al die tijd gereageerd op Drietje. Wat heeft dat met elkaar begrijpen te maken?

Triva

Triva

16-07-2018 om 19:40

ja flanagan

Mijn zoon heeft na half april wellicht nog 1 uur geleerd voor de examens en is vooral 5 wk bezig geweest met zijn theorie examen voor rijbewijs B.

En nogmaals, maar daar reageerde je niet op, mijn zoon weet prima wat hij gaat doen, heerlijk 3-4 dagen werken, veel minder gezeik van leerkrachten en leerlingen aan zijn hoofd en gewoon meedoen met het échte leven; werken dus. Hij weet dat zo goed omdat hij al 5 wk zo geleefd heeft in 2 stages en hij weet dat hij dit echt wil en hij kan niet wachten en hoopt maar dat zijn werkgever hem na zijn zomervakantie nog wil inzetten (hij mocht daar vakantiewerk doen maar blijkbaar is er nog niemand op vakantie).

Triva,

Ik had je post #113 gelezen; je zoon kon niet wachten. Dat is fijn, dan hoef ik daar toch niet verder op te reageren als ik dat van je aanneem.

Nu je in #127 begon over niet overdrijven, en ik zelf afgelopen jaar van dichtbij gezien heb hoe mijn zoon het eerste jaar heeft beleefd, ben ik wat voorzichtiger in de verwachtingen. Nu hoef je daar helemaal niets mee; het is van mij uit een goedbedoelde delen van informatie uit ervaring hier.

Triva

Triva

16-07-2018 om 22:16

Flanagan

Ik denk niet dat het makkelijker was geweest als jouw zoon van mei tot sept vrij was geweest. Na een paarvweken ben je genoeg opgeladen anders zou geen mens het volhouden met max twee of drie vakantieweken.

Merz

Merz

16-07-2018 om 23:25

Ach

Voor en tegenstanders dus

Mijn kinderen hebben allebei vanaf 15 een zaterdagbijbaan. Niet gedwongen maar eerlijk gezegd denk ik wel dat het zo normaal gevonden wordt in hun omgeving dat ze misschien toch een beetje gedwongen zijn zonder dat zij of wij het beseften
Ik heb nooit het idee dat het werk hun iets leert wat later niet geleerd kan worden. Wat het werk hen aan, voor hunzelf, belangrijks oplevert is extra geld. Ik heb dat eerste jaar niet echt het idee gehad dat er geld over de balk werd gesmeten maar het brengt/bracht ze allebei natuurlijk wel op wat verdere vakantiebestemmingen. Soms ook zonder vrienden, omdat die kiezen voor niet werken. Wordt prima onder elkaar gevonden.

Jongste zoon heeft afgelopen schooljaar zijn 1e jaar BBL erop zitten. Nu hij zwemt in het geld (zijn woorden, toch leuk salaris van 1000+) merk ik wel dat er gemakkelijker geld uit wordt gegeven. Aan duurdere kledingmerken bijvoorbeeld maar ook voor een auto wordt geld opzij gezet. Voor hem is dit een geweldige overgang geweest. Weg met alle dagen school, werken brengt veel meer rust in huis. Hij heeft dan "maar" 25 dagen per jaar(die hij niet opgekregen heeft) maar daar tegenover staat dat hij nu wel een echt weekend heeft(geen zaterdagbaan meer) en veel meer tijd om leuke dingen te ondernemen. Ook de avonden nu voelen voor hem vrijer omdat er tijdens de zomer/schoolvakantie ook geen huiswerk is voor de BBL-ers.

16 jaar bijbaan? Leven en laten leven. Ik geloof ook niet in een beter mens worden van een bijbaan. Het levert de puber vooral extra geld op als hij/zij daar behoefte aan hebt. En natuurlijk leren ze er vaardigheden. Maar die kunnen ook nog met 18 jaar geleerd worden.

Zielig over BBL?

Ik, zielig over BBL? Trivia, waar haal je het vandaan. Ik promoot het aan iedereen. Zoon en schoonzoon hebben het gedaan of doen het nog. Ik vind het een geweldig goede manier van leren, omdat je direct het belang van het geleerde kunt toepassen in de praktijk. Dat levert ook goede motivatie op.
Vak hebben leerlingen die dit kiezen al een bijbaantje of vakantiebaantje gehad of nog. Maar ik kan me voorstellen, als je een contract met je werkgever hebt vanaf september, je bent klaar met school, en je hebt geen zin in een ander vakantiebaantje, dat je dan even geniet van je vakantie. Vanaf BBL is het inderdaad gedaan met de lange schoolvakanties en heb je alleen recht op 20-25 vakantiedagen per jaar. Over het algemeen beseffen jongeren dat heel goed, zodra ze een arbeidscontract ondertekenen.
Maar ik zielig over BBL? echt niet.

Tsjor

Triva

Triva

17-07-2018 om 09:57

sorry Tsjor

Ik bedoelde Flanagan... daar was ik ook de hele tijd mee in discussie

Triva

Triva

17-07-2018 om 09:58

onee

Jij praatte ook mee en ik dacht dat jij dezelfde was als waar mee ik al in discussie was, Flanagan dus achteraf. Twee personen maar ik dacht dat het er één was.

Merz

Merz

17-07-2018 om 10:07

Tsjor

In de overgang VO naar BBL hadden wij die instelling ook Tsjor: Profiteer nog een keer van de lange vakantie. Heeft zoon toen ook gedaan, met wel zaterdagbaan voor extra zakcentje
Maar zoals ik al schreef lijkt zoon verder al die schoolvakanties niet te missen. Zal mede komen omdat hij ook weer vrienden heeft die veelal BBL doen. En hij heeft voor zijn gevoel ook een soort vakantie nu omdat hij geen huiswerk heeft, MBO is ook gewoon dicht als ieder ander school. Werken doet hij met plezier, dat is geen straf. School wel

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2018 om 01:12

Triva

Ik zei toch "Ik dácht het goed te begrijpen"? Ik had verder niets toe te voegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2018 om 01:33

Triva o.t.

wat betreft het elkaar begrijpen, heb ik echt vaak het gevoel dat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten, wat snel tot irritatie en onbegrip leidt. Ik probeer bewust eens in de zoveel tijd te zeggen dat ik het ergens over eens ben, gewoon omdat ik dat leuker vindt dan die irritatie. Mijn verhaal wat ik er vervolgens bij zette over 'beter mens' was omdat ik op dat moment dacht dat het wel van jou afkomstig was. Daarover heb ik gezegd dat ik dácht dat ik dat goed begrepen had. Dacht dus. Wat moet ik meer zeggen? En dan concludeer ik dat we regelmatig echt niet op dezelfde golflengte zitten qua begrip, hoe iets overkomt e.d..

Yura

Yura

21-07-2018 om 13:55

Kratje weg schoppen

Eén van de eerste reacties van Annej viel me op. Dat ze vond dat haar kinderen zich niet konden verweren tegen een supermarktmanager die een kratje weg schopt onder een vakkenvuller. Ik denk dat geen enkel kind dat kan. Die vakkenvullers zijn piepjong, rond de 15. Dit is gewoon enorm wangedrag van zo' n manager en ik denk dus dat ik als klant er ook wat van zou zeggen als ik dat zag gebeuren. Net zoals als dat ik er wat van zeg als de klant voor mij een dubbelzinnige opmerking tegen de 16-jarige cassiere maakt, niet dat dat dagelijks gebeurt gelukkig, maar 1 keer gehad. Dan zit zo'n meisje ook met de mond vol tanden want ja het is een klant en ze wil haar baantje niet kwijt, maar niemand kan jou als mede-klant wat maken.

Verder werkt mijn zoon vanaf zijn 17e en dochter vanaf 16. Zoon had gewoon nooit veel geld nodig. Dochter is ook gevraagd voor de opleiding voor teamleider kassa, maar dat is een opleiding van een jaar naast studie, dat vind ze toch teveel.

Irm

Irm

24-07-2018 om 23:40

Niet alleen geld

Maar de gezelligheid van je collegas en de dingen die je ervan leert

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2018 om 02:08

Yura

Dochter is ook gevraagd voor de opleiding voor teamleider kassa, maar dat is een opleiding van een jaar naast studie, dat vind ze toch teveel.===

Ik wist niet dat hier een opleiding van een jaar aan vast zat. Mijn dochter had zeker de 'skills', maar ze voelde totaal niet de behoefte om dat bij 'haar' supermarkt te gaan doen. Ik merk dat ze ook bij haar huidige baan leidinggevende 'neigingen' heeft, maar ook hier doet ze dat liever niet. Ook omdat dit niet de werkgever is waar ze bij wil blijven werken als ze haar diploma heeft. Maar dat botst dan weleens met de manager. Dochter kan het niet uitstaan als een leidinggevende de handen niet uit de mouwen steekt als het druk is en vraagt dan toch of diegene wil bijspringen. Dat wordt niet gewaardeerd.

Max

Max

25-07-2018 om 10:38

Dat klinkt eerder

Wat dominanteigenwijs dan leidinggevend😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.