Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
joe

joe

11-07-2018 om 01:11

dochter van ruim 16 heeft geen bijbaantje.


Nou Triva

Ik zie dat anders. Ik denk dat mijn kinderen wel gaan worden wie ze zijn, of ze nu wel of niet gaan vakkenvullen. Tuurlijk leren ze daarvan, maar dat zijn dingen die ze anders ook wel op een andere manier leren. Later misschien, maar ze vinden hun pad wel.

Max

Max

15-07-2018 om 01:06

Neuh

Ze hebben uit eigen initiatief vanaf hun 15e gewerkt, maar school gaat voor dus moest het voor hen te combineren zijn.
Geen dwang van ons gehad en in vakanties niet verplicht extra te werken.
Hebben inmiddels allebei een fulltime baan en oudste heeft net een huis gekocht, jongste is op weg naar een eigen woning.
Anderen vinden altijd wel wat van je, ik zou me daar niet druk om maken.

Triva

Triva

15-07-2018 om 02:25

Drietje

Ik zeg toch ook niks over jouw pibers? Jij zegt wel wat over de mijne want volgens mij ging jouw zinnetje over álle pubers.

Sommige zaken kunnen sómmige pubers maar betsr eerder leren al was het maar omdat je er beter van gaat 'genieten'. Je weet alleen nooit of jouw puber tot die groep hoort voor wie het goed zou zijn of niet. De zelfstandigheid, vertrouwen in je kunnen, het omgaan met een leidinggevende dir het fout heeft, het omgaan met weer een andere groep mensen die je niet zelf uitzoekt, het omgaan met roosters, afspraken, ruilen, functioneringsgesprekken, het werken op een niveau waar sommige mensen verder nóóit komen te werken etc. Ik vind het belangrijk. Niet ten koste van alles maar nee, ze moeten helemaal niet veel en als het gedurende schoolweken niet gaat, dan drie weken zomervakantie.

Drietje en in het nu leven

Ik leef ook graag in het nu. Sterker dingen plannen en vooruitdenken kost me nodige moeite. Maar je realiseert je ook dat dat jouw situatie waarin je je in je werk kunt laten verrassen en toch jezelf kunt onderhouden, slechts voor een enkeling is weggelegd.
Overigens werken mijn kinderen niet voor langetermijndoelen. Mijn dochter geeft haar salaris elke maand uit aan kleding en uitgaan. Zoon spaart iets maar niet met een bepaald doel.

Zomer

Zomer

15-07-2018 om 10:04

Vakantie = vakantie

Hier heeft oudste haar krantenwijk vanaf haar 14e of 15e. Weet het zo niet meer. WIj helpen mee op vrijwilliger basis en ik zie het vaak als een workout Maar ze doet het ook gewoon alleen als man en ik niet kunnen. Hier is de vakantie vooral om heerlijk bij te komen en leuke dingen te ondernemen, ook dingen die geen geld kosten. Die vakantie vliegt hier altijd zo snel om. Tuurlijk lummelen ze ook veel maar daar heb ik zelf geen problemen mee. Ik vind het prima als ze in de vakantie willen werken maar ik verplicht ze niks. Werkt ook averechts hier en past ook totaal niet bij ons. Bij ons is het vrijblijvend. Dochter heeft wel via haar opleiding af en toe een betaalde opdracht en koopt goedkoop (merk)kleding in en verkoopt het daarna. Dat doet ze best goed en levert haar bovenop de krantenwijk extra geld op.

Raar

Triva, het gaat er hier toch om of het raar is dat een puber geen baantje heeft. Nou, dat vind ik dus helemaal niet raar. Ik lees hier een aantal reacties dat ze dat maar 'moeten', want anders leren ze van alles niet en hebben ze veel te lang vakantie. En ze moeten vooral ook aan de toekomst denken. Want ze moeten sparen en later moeten ze toch ook werken. Uh, ja, maar nu is nu. Is toch heerlijk, acht weken vakantie? Zelf had ik trouwens vanaf mijn twaalfde vakantiewerk in de vakanties

Triva

Triva

15-07-2018 om 10:19

Zomer

Dat bedoel ik ook, de een kiest voor elke week een paar uurtjes en de ander voor fulltime een paar weken in se zomer. Prima toch, maar als je het hele jaar niet hebt gewerkt omdat je zoveel moet en wilt genieten is er in de zomer toch wel een mogelijkheid?

Maar goed, ik trek dat dus niet, een puber die de hele zomer niet werkt. Dan zou ik ze wel wat klusjes geven elke dag. Boofschappen, zuigen, eten koken etc.

Emmawee

Emmawee

15-07-2018 om 10:23

Genieten?

Kaaskopje: "Maar zoals ik bij mijn dochter constateer, gaat werken en genieten heel goed samen. Ze heeft een goede auto, koopt zich suf aan schoenen, gaat volgende week op vakantie naar mediterrane sferen en heeft geld op de spaarrekening."
Ik vind dat niet hetzelfde als "genieten", dat is gewoon consumeren. Natuurlijk kan geld uitgeven lekker zijn (vooral als je het zelf hebt verdiend), maar je vrije tijd zelf mogen indelen zolang dat kan, kan ook heerlijk zijn. Zeker als je het talent hebt om jezelf goed te kunnen vermaken.

Ik denk dat kinderen die het niet willen, misschien ook beter geen baantje kunnen nemen. Zodra ze zelf willen,i s de kans op een positieve ervaring ook groter, dan wanneer ze het moeten omdat het zo hoort.

zebra

zebra

15-07-2018 om 11:10

niet beter

maar onze zoon is wel een stuk socialer geworden door zijn bijbaantje doordat hij veel met klanten te maken heeft die van alles vragen. Voor die tijd was hij uiteraard ook goed genoeg maar zijn manier om met mensen om te gaan, spontaner, valt echt wel op.

zebra

zebra

15-07-2018 om 11:14

en het een

sluit het andere niet uit. Onze zoon heeft 1 vaste dag maar nu het vakantie is, werkt hij de ene week soms 4 dagen en de andere week maar 2, hij wil uiteraard ook evenementen bezoeken en soms een dag lekker luieren tijdens zijn vakantie. Het gaat prima samen.

Emmawee

Emmawee

15-07-2018 om 13:07

Bijna waar, Zebra

Bij mij speelde de druk van het hebben van werkafspraken wel mee. Ik kon opeens paniek hebben omdat ik dacht dat ik misschien moest werken. Het is ook weleens gebeurd dat ik het vergeten was. Ik schrok er soms wakker van 's nachts. Daar kwam bij dat ik niet zo'n snelle werker was (Ik ben praktisch niet zo handig). Dus ik werd ook niet altijd zo erg gewaardeerd (sjonge jonge...) en ook daar had ik soms best last van.

Een vakantie met baantje is gewoon minder vrij dan een vakantie zonder baantje. Aan de andere kant heb je meer te besteden. Dat geeft ook vrijheid, maar met een omweg via geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2018 om 13:14

Emmawee

Geld verdienen en daardoor kúnnen consumeren kan genot opleveren. Zelf je tijd in kunnen delen is uiteraard érg prettig, wie wil dat niet? Toch vind ik het niet verkeerd als een beetje van de tijd die je vrij in kunt vullen aan werk wordt besteed.

Jongste dochter heeft zowel van haar zus als van mij ooit de opmerking gehad dat ze het niet moest overdrijven. Ze maakte idiote dagen met haar school en werk. Uiteindelijk heeft ze haar oudste baan (van de 2) laten vallen. De sjeu was er af, dus ze kon zich er daardoor ook makkelijker van losrukken. Maar zoals zij bezig was, bleef er erg weinig tijd over voor genieten, dat is niet handig. Toch heeft ze tijdens haar jaren in haar schoolstad haar sociale contacten die ze in onze stad en provincie heeft, weten vast te houden en daar gaat ze nu regelmatig heen en/of mee op stap.

Inmiddels is zij al jaren geen puber meer. Haar leeftijdsgenoten worden geacht te werken en zichzelf te bedruipen. Dan is genieten nog steeds fijn, maar de luxe dat het niet hoeft is er dan wel af. Dochter woont weer thuis, dus huur hoeft ze niet te betalen, maar ze heeft wel andere vaste kosten. Die kosten hebben 18-jarigen vaak ook al, dan kan het toch prettig zijn als je al ergens werkt in plaats van 'pas' op 18-jarige leeftijd te moeten solliciteren bij de typische jongeren-, of flexibel in te roosteren banen. En dat genieten lukt dan echt ook nog wel.

Emmawee

Emmawee

15-07-2018 om 13:32

Zorgeloosheid

Kaaskopje: "Toch vind ik het niet verkeerd als een beetje van de tijd die je vrij in kunt vullen aan werk wordt besteed."
Nee, dat is zeker niet verkeerd! Maar het is gewoon iets anders dan het genieten van zorgeloze vrije tijd. Ik vind het fijn dat mijn zoon werkt, omdat hij het wil. Als hij er niet naar zou talen zou ik dat ook prima vinden. Hij krijgt niet veel zakgeld / kleedgeld, maar als dat genoeg voor hem zou zijn: prima.
Veel schoenen kunnen kopen en ver op vakantie kunnen gaan, zijn voor mij gewoon geen graadmeter voor geluk.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2018 om 13:36

Triva: beter mens

We zijn het bij dit onderwerp aardig met elkaar eens. Ik denk alleen dat je met je woordkeuze 'beter mens' een uitspraak hebt gedaan, wat verkeerd opgevat kan worden. Bij een 'beter mens' denk ik aan iemand die een minder goed mens was en door nieuwe inzichten bijvoorbeeld dat minder goede achter zich heeft gelaten en nu een positievere bijdrage aan de omgeving of de maatschappij levert kan leveren. Een puber die niet werkt is geen minder goed mens die door werken een beter mens zal worden en dat bedoel jij naar mijn idee dus ook niet zo.

Jij bedoelt, denk ik, dat werken je zoons meer structuur, discipline, zelfvertrouwen, zelfkennis, inzicht en zo nog meer, heeft opgeleverd, wat een zeer waardevolle basis is om op verder te borduren (of timmeren) en dat heeft op jouw zoons een positief effect (gehad). Of hoe dat dan wel vaak gezegd wordt: ze zijn er (persoonlijk) beter van geworden. Het heeft positief bijgedragen aan hun eigen ontwikkeling.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2018 om 13:46

Emmawee

Veel schoenen kopen niet nee.

Als je nooit op vakantie kunt gaan, kan de gedachte aan vakantie leiden tot gevoelens van ontevredenheid en niet-gelukkig zijn. Dat niet kunnen gaan hoeft overigens niet altijd een financiële oorzaak te hebben. In onze maatschappij is vakantie nog steeds een luxe, maar niet van dezelfde orde als het hebben van een groot huis of 20 paar schoenen.

Plaatsvervangend vakantiegevoel

Waarom trek jij het niet Triva, als je kinderen de hele vakantie niet werken? Ik geniet er juist van mee dat ze zo lekker hun gang kunnen gaan. Geeft mij een plaatsvervangend vakantiegevoel. Klusjes, ja die hebben ze wel, wat meer dan normaal, nu wij werken en zij de hele dag vrij zijn. Kwestie van de lasten een beetje verdelen. Afwasmachine uitpakken, hond uitlaten, boodschap doen, dat soort dingen.

Doodvervelen

Klagen over ‘Ik verveel mij zo.’ Die geluiden hoor ik hier helemaal niet.
Met de fiets komen ze overal en ontmoeten ze hun vrienden. Strand is gratis, zwemvijver in het park ook.

Ik ben blij dat de pubers hier geen gat in hun hand hebben. Waarschijnlijk omdat ze nooit bijverdient hebben, en geen manie kennen voor uitgaan.
Als ze een paar jaar geleden wel begonnen waren met veel bijverdienen, waren ze mogelijk gewend geraakt aan een duurdere levensstijl.

Even voor ouders wiens kinderen in september beginnen met een bbl- opleiding. Die dagen zijn best zwaar; lange dagen van ca 9 uur, en nog reistijd en nog huiswerk maken.
Die dagen zijn heel wat anders dan het leven op een VO. Daarnaast ook geen schoolvakanties maar 25 vrije dagen.
Ook nog extra huiswerk voor veiligheidcursus of andere werkgeoriënteerde bewijzen.

Verder neemt een bbl weinig vrije dagen op, want dat kost hen geld.
Gun een startende bbl-er toch een relaxte zomer met veel doodverveelmomenten waarin ze ook aan hun fiets kunnen stoeien of iets dergelijks. Straks snakken ze naar een uitslaapdag.

Omgekeerd

Alsof bijbaantje er toe leidt dat ze een manie voor uitgaan hebben. Klinkt ook lekker negatief
Ja ik heb een dochter die graag uitgaat - film, met vriendinnen pizza of sushi eten, etc. En ze is net als haar vriendinnen bereid daarvoor te werken.
Je kunt dat consumeren noemen of gat in hand hebben, maar dit is gewoon hoe mijn puberella liefst haar tijd doorbrengt, dat geeft haar plezier.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2018 om 16:12

Flanagan

Een V0-verlater die direct na de zomervakantie aan een baan+opleiding begint, vind ik toch weer anders dan een scholier die tussen de schooljaren in 7 weken uit zijn neus, nou ja, je kent de uitdrukking wel.

Dat een BBL'er 'maar' 25 dagen vakantie heeft schaar ik onder 'welkom in de wereld van volwassen mensen'. Dat moment komt hoe dan ook en is voor iemand van 16 net zo sneu (niet dus) als voor iemand van 26. En ja, werkdagen van 9 uur. Dat zal in het begin vermoeiend zijn tot die regelmaat normaal is geworden. Een gezonde jongen of meisje moet daartegen kunnen. Jongeren met een gezondheidsprobleem zouden zich wat meer in acht moeten nemen, maar dat is ook iets wat ze moeten leren, iedereen, gezond of ongezond. Het wordt een tijd waarin ouders een stap naar achteren moeten zetten en hun kinderen fouten moeten kunnen laten maken. Heel moeilijk, maar noodzakelijk.

Een nieuwe school en opleiding kun je ook als nieuw avontuur presenteren in plaats van een zware dobber. Zo wordt het al een loden last als de vakantie nog moet beginnen.

Op de een of andere manier weet jij het steeds zo te brengen dat ik een beetje ergernis voel. Hoezo zou zelf bijverdienen tot gevolg hebben dat een jongere een gat in de hand krijgt? En wat is een manie voor uitgaan? Af en toe de stad in gaan met vrienden en je daar kostelijk vermaken is toch geen 'manie' waarbij je geld over de balk smijt? Althans, dat hoeft het niet te zijn. Uitgaan is geen verplichte kost voor een jongere, dus wat dat betreft vind ik dat daar geen goed of fout aan zit, maar ik vind het wel een zeer normale activiteit voor jongeren. Juist de combinatie van dat soort zaken, gaan werken, uitgaan of geld uitgeven aan een andere hobby, schipperen met wat verstandig is en wat niet, op je muil gaan (sorry voor wie dat grof vindt), hoort bij de tijd vanaf 16 jaar (uitgaan 18) en het huis uitgaan.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat ik, omdat ik als puber/jong volwassene strak gehouden werd, teveel gepamperd werd ook eenmaal op kamers wonend dat als een enorme bevrijding ervoer en daardoor niet altijd slimme dingen deed. Dat zie ik bij mijn dochters niet terug.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2018 om 16:17

Anders bekeken

School voor de kinderen is eigenlijk hun werkweek. Mijn oudste was naast ongeveer 30 lesuren, 10 uur reistijd, nog zeker wel 10 uur per week met huiswerk bezig.
Als ik zelf 5 weken vakantie neem hoef ik ook niet verplicht twee weken daarvan vakken te vullen.

Triva

Triva

15-07-2018 om 17:06

Kaaskopje

Vervelend dat als ik de woorden van een ander citeer jij vervolgens zegt dat dat mijn woorden zouden zijn...

Triva

Triva

15-07-2018 om 17:09

Flanagan

Mijn zoon kan niet wachten en baalt dat zijn bedrijf hem nog niet nodig heeft. Je vergeet dat hij behoudens een paar examens hij al drie mnd vrij heeft.

Triva

Triva

15-07-2018 om 17:13

Phryne

Ik heb maar vier wk vakantie, die pubers zeker 12.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2018 om 17:43

Triva

Ik heb er 9, incl compensatie, dus dat is wel vergelijkbaar. Per saldo is de middelbare school natuurlijk minder inspannend, maar het is niet zo relaxt meer als in onze tijd.

Valt of staat het niet mee

Het valt of staat er niet mee of je op je 16de of op je 18de of zo aan het werk gaat. Er wordt hier nu gedaan alsof een bijbaantje heel belangrijk is maar is dat wel zo? Het gaat om zo'n kleine periode van meer of minder werken op een hele mensenleven. Het lijkt me niet zo belangrijk. Ik heb er niet zulke gedachtes bij. Mijn kinderen mogen uiteraard een bijbaantje (al gaat school voor) en ik weet zeker dat ze daar veel van zullen leren. Het moet echter niet. Als ze geen verdere wensen hebben dan is het ook goed. Twee van mijn kinderen doen nu vakantie werk en de verwachting is dat ze daar wel vaker gevraagd zullen worden. Ze vinden het werk en het geld fijn. Prima toch? werken is ook helemaal niet vervelend. Ik werk ook graag. Geld is een middel, daar kan je goede en slechte dingen mee doen. Het wordt pas verkeerd als je geld verdienen boven allerlei andere zaken verheft. Of als het meer een doel dan een middel wordt.

Kaaskopje

Hoe kan ik nu jou ergernis bezorgen als ik aangeef dat het om een puber hier gaat? Dan schijf ik toch niet in het algemeen. Ik ben blij dat zij zuinig aan kan doen. Ik zeg niets over een ander
.
Als iemand anders ervoor schrijft over hoe haar kind het salaris iedere maand uitgeeft aan kleding en uitgaan, rijst bij mij het vermoeden dat haar kind niet de enige is die elke maand heeft uitgegeven wat ze de maand heeft verdiend.
Dat is niet negatief bedoeld maar wel een tegendraadse bewering aan het beeld van de werkende puber die zo beter leren met geld om te gaan. Ik zie de verbetering dan persoonlijk niet zo terug.

Nibud stimuleert jongeren tot bewust ‘bankieren’, ( verstandig met geld omgaan), door ze op vroege leeftijd zelfbeschikking mee te geven. Een soort van jong geleerd, ....
Ja, niet iedere puber heeft een gat in de hand, maar we horen veel positieve klanken over wat bijverdienen met een puber doet I.t.t. de link van Nibud waarin ook wordt aangegeven waar pubers hun geld aan uitgeven;

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud-scholierenonderzoek-2016-2/

‘112 euro per maand voor snoep, snacks en uitgaan
Scholieren hebben gemiddeld 112 euro per maand te besteden. Naast geld van hun ouders, verdienen ze ook zelf met een bijbaan. Van de scholieren krijgt 88% zakgeld, 38% kleedgeld en 47% heeft een bijbaantje. Een doorsnee 12-jarige scholier heeft maandelijks 22 euro te besteden. Een 18-jarige bijna 10x zoveel: 206 euro. Het geld wordt vooral gebruikt voor snoep en snacks, cadeaus en uitgaan. Jongens kopen er ook graag games van en meisjes sieraden en make-up. 80% van de scholieren koopt online.

—-
Iets anders.
Een bol-opleiding is inderdaad een nieuw avontuur maar onderschat die verandering niet. Dat was het enige wat ik erover wilde vertellen.

Bol?

Bol-opleiding= bbl- opleiding

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2018 om 02:02

Triva

Heb ik niet goed opgelet? Ik heb het nu even teruggehaald en jij zegt in reactie op Drietje: Mijn zonen zijn wél betere mensen geworden door hun baantjes. Ik kan niets zeggen over andere pubers maar dat doe jij dus wel.

Dus jij hebt het erover dat je zonen betere mensen zijn geworden door hun baantjes. Of bedoelde je dit niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2018 om 02:43

Flanagan

Ik heb (met man) twee types grootgebracht, eentje die niet zo goed met geld kan omgaan en eentje die dat juist wel kan, allebei van nature. Ik vrees dat werken op jonge leeftijd daarvoor niet per se nuttig hoeft te zijn. Al het verdiende geld erdoorheen jassen is niet per se een indicatie voor latere problemen. Juist daarvan vind ik dat ze als ze jong zijn best een beetje mogen genieten van hun zelfverdiende geld. Vaste lasten en verplichtingen betalen kunnen ze nog lang genoeg. Maar ik ben het er wel mee eens dat het nuttig is om wat van dat geld te sparen. En geld erdoor heen jassen heeft uiteraard ook grenzen. De grens is op is op, geen geld meer om iets te kopen. Je zult dan eerst moeten werken om weer geld op de rekening te krijgen.

Maar ik zie werken door jongeren niet alleen als bron van inkomsten. Werken zorgt er voor dat je vaardigheden leert die je op de bank bij je ouders minder leert. Ik vind het bijvoorbeeld best acceptabel dat schoolverlaters zonder werkervaring geen volwassen inkomen verdienen. Van mij mag het nog wel een beetje naar beneden wat het minimumloon betreft, 18 jaar dus, maar 16 en 17-jarigen moeten vaak nog wat bijgeschaafd worden bij hun eerste werkgever. Ik zie nu een ex-collega voor me die meer in zijn stoel lag dan zat en meer slungelig gedrag liet zien. Daar is hij over aangesproken. Ik vond het een erg aardige jongen, dus het was gewoon gezellig met hem.

Bij 16-jarigen hebben werkgevers of leidinggevenden misschien nog een klein beetje moederlijke of vaderlijke gevoelens bij dat soort gedrag, maar als dat gedrag met 22 jaar nog moet worden bijgeschaafd is het toch een stuk minder 'acht gossie'-achtig. Dan hoor je het gewoon te snappen.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-07-2018 om 09:29

Kaaskopje

Jij schrijft “Juist daarvan vind ik dat ze als ze jong zijn best een beetje mogen genieten van hun zelfverdiende geld. Vaste lasten en verplichtingen betalen kunnen ze nog lang genoeg. ”

Juist daarvan vind ik dat ze als ze jong zijn best een beetje mogen genieten van hun vrije tijd. Hard werken en verplichte dingen doen kunnen ze nog lang genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.