Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
moedervan

moedervan

09-01-2012 om 09:27

Dochter versus computer

Onze dochter van 13 houdt zich de laatste tijd niet aan de regels. Ok daar is ze puber voor...
Maar ze wordt ook zo stiekem en dat stoort me nog het meeste. Ik zal het even uitleggen. Dochter was maar steeds zo moe en witjes, dus op naar de dokter. Bloed laten prikken, was goed. Een maand later kwamen we er achter waarom ze zo moe is. Mevrouw lag in bed nog uren met haar mobieltje sms-jes te versturen en spelletjes te doen. Ook maakte ze het daardoor veel te bont met haar telefoonrekening. We hebben dus de regel ingevoerd dat ze haar mobiel 's avonds als ze naar bed gaat beneden laat liggen. Maar dat vergeet ze dus nog wel eens. Vervolgens betrapten we haar erop dat ze 's nachts ineens op de laptop ging (laptop stiekem in bed). Dus de regel ingevoerd dat ze dat ding ook elke avond beneden moet brengen. Oke voor zover was alles duidelijk. Wat er nu dus gebeurt, is dat ze heel stiekem gaat doen. Dus ineens haar mobiel vergeten in te leveren. Daar kwam ik dus na de zoveelste keer al om 22 uur achter gisteravond. Toen ik haar kamer in liep wist ze natuurlijk waar ik voor kwam. Je denkt dat ze zich dan wel betrapt voelt, maar niks hoor. Om 23.30 uur hoorde ik een stekker in het stopcontact gaan (ik lag al in bed). Toen ik ging kijken had ze de laptop weer in bed. Ik was boos, vooral omdat ik eerder op de avond haar de opdracht al had gegeven dat ding naar beneden te brengen, wat ze dus niet gedaan had. Moet ik dan iedere avond alles echt gaan nalopen....ik heb nog meer kinderen, dus dat schiet er wel eens bij in. Het gaat toch ook om vertrouwen. Ik ben het nu zo zat! Het liefst zou ik haar een pc verbod geven, maar ze heeft hem echt voor school nodig. Ik zou haar het liefst beneden hebben met dat ding als ze huiswerk maakt, maar daar spelen haar broertjes. Op haar kamer zegt ze altijd dat ze bezig is met huiswerk, maar dat vraag ik me nu ook ernstig af. Ik verdenk haar ervan dat ze tussendoor toch andere dingen aan het doen. Als ik onverwacht haar kamer binnen kom heb ik altijd het idee dat ze iets snel weg klikt. Ik weet nu niet meer zo goed wat we moeten doen. Heeft iemand nog een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

Heel herkenbaar (zoon 14). Eigenlijk kan ik jouw hele verhaal zo knippen en plakken naar onze situatie. Behalve dan één ding. Zoon is erg van afspraak is afspraak. Bij voorkeur in zijn voordeel, maar hij ziet ook heel goed in dat onze afspraak óók afspraak is. Hij levert (in het begin met tegenzin, inmiddels uit gewoonte) zijn telefoon 's avonds in. D.w.z. hij legt hem beneden in de lader. En om zichzelf niet in de verleiding te brengen, zet hij de laptop buiten zijn slaapkamerdeur als hij naar bed gaat (hij heeft de hele zolder tot zijn beschikking).
In jouw geval, hoe kinderachtig ook, zou ik erbij blijven staan tot jouw dochter het spul inlevert 's avonds. Dat msn-en etc. tijdens huiswerk maken is een lastiger verhaal. Wij hebben met zoon afgesproken dat hij tijdens leerwerk iig de laptop uit en dichtzet en de mobiel uitzet. Een muziekje tijdens maakwerk vind ik dan weer een minder groot probleem. Of hij zich daaraan altijd houdt betwijfel ik overigens wel.

Sowieso internet 's nachts uit

Hier gaat internet sowieso 's nachts uit.

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2012 om 12:49

Internet uit

Wat dacht je van het modem/de wifi gewoon uitzetten 's nachts?

koentje

koentje

09-01-2012 om 14:03

Tja, moeder van....

het opvoeden is nog niet klaar hoor! En egels opleggen is regels controleren en consequenties klaar hebben voor het niet navolgen daarvan.
Dus wat zou je zeggen van telefoon niet zelf ingeleverd dus drie dagen geen telefoon? Om maar een voorbeelld te noemen. Heb je een keer een huis vol herrie. Maar dan heb jij je punt gemaakt!

Tirza G.

Tirza G.

09-01-2012 om 14:14

Precies koentje

Regels invoeren wil niet zeggen dat ze automatisch worden opgevolgd. Bij regels invoeren hoort stap 2: controleren of ze worden opgevolgd. EN dan stap 3: sancties als ze worden overtreden.
Terug naar de tafel: beste dochter, we hebben regels ingevoerd voor je welzijn (oververmoeidheid) en schoolprestaties. Jij vindt het blijkbaar heel moeilijk om je zonder mankeren aan deze regels te houden. We hebben je de kans gegeven en gaan nu over op stap 2: we gaan controleren of je je ook daadwerkelijk aan de regels hóudt. Neem je toch je mobiel mee naar bed, dan ben je die 24 uur kwijt. Tot op maandagavond niet inleveren betekent dat je hem pas wóensdagochtend terugkrijgen ipv dinsdagochtend. Laptop idem dito. En ja, dat is heel lastig en vervelend. Dat snappen heel goed. En daarom gaan we je de eerste week helpen. Maar voor de rest is de keuze dus aan jou.

Tirza

oregano

oregano

09-01-2012 om 17:45

Eens met tirza en koentje,

Dit is mijns inziens ook de enige manier. Het vergeten in te leveren moet een probleem worden van je dochter, niet van jou.
Succes!
Oregano

Parentcontrol erop

Laptop instellen met parentcontrol. Jij stelt de tijden in dat ermee gewerkt mag/kan worden. Je zet er dus ahw een digitaal slotje op. Heel eenvoudig. Die pc zou in mijn ogen helemaal geen probleem zijn, ik zou in staat zijn om de verbinding eraf te gooien, heel makkelijk.

Dat mobieltje ligt wat lastiger, maar ook op te lossen. Geen abo maar prepaid. Sommige dingen moet je nu eenmaal verdienen, goed gedrag belonen, zo kan dat ook met een mobieltje.

Ze lapt je regels aan haar laars, typisch pubergedrag. Ze is blijkbaar verknocht aan haar mobieltje en haar computer, daar ligt ook jouw kracht..... Consequent blijven.

Hoe vaak heeft ze de computer echt nodig voor school?

Mijn dochters (brugklas en vwo4) hebben de computer maar zelden nodig voor huiswerk. Eén keer in de paar weken voor een verslag of werkstuk, kijken wel elke dag even op magister/smartschool voor roosterwijzingen, huiswerk of cijfers, maar dat duurt maar 5 minuten per keer. Wrts of andere ovehoorprogramma's gebruiken ze niet, teveel gedoe. Is het voor veel pubers niet gewoon een smoes 'ik heb de computer nodig voor mijn huiswerk' of hebben ze hem misschien wel dagelijks nodig voor school, maar doen ze 3 uur over iets dat in 3 kwartier geklaard kan zijn maar zoveel langer duurt omdat ze tussndoor op social media of Youtube zitten?

Voor moedevan: ik zou je dochter de laptop niet mee naar haar kamer laten nemen. Ik weet niet hoe oud haar broertjes zijn, maar misschien kan je dochter haar computerhuiswerk maken als zij naar bed zijn? En dan in de huiskamer, zodat ze niet andere dingen doet tijdens het huiswerk? En voor computeren voor het leuk een tijdslot zetten (zo lang per dag, tussen die en die tijden).

skik

mix

mix

10-01-2012 om 12:00

En anders

helpen herinneren aan het inleveren, laptop en mobiel in kast met slot en jij houdt de sleutel bij je?
Maar het gaat idd niet vanzelf, je moet er bovenop zitten

Regels handhaven

lastig,maar zonder handhaving wordt het niks.

Iedereen weet van de maximale snelheid, maar er blijven flitsers geplaatst worden. Met het weten van een regel word je niet vanzelf braaf.

Sterkte ermee, want het is best lastig consequent te zijn en er steeds aan te denken. Misschien een vast puntje na het avondeten?

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

16-01-2012 om 09:49

Inleveren als ze zich niet aan de regels houdt.

Regels zijn hier bespreekbaar maar je er gewoonweg niet aan houden is een week alles kwijt. Omdat hier automatisch alles op msn aangemeld wordt en wij vaak als laatste afsluiten zagen wij ook regelmatig overtredingen zelfs weleens onder schooltijd.....
Opladers zonder iets in de stopcontacten laten zitten of televisie aan laten staan zonder te kijken, staat een dag voor.

key

key

18-01-2012 om 15:26

Nooit geleerd

deze strijd voeren wij ook al jaren. Dochter is intussen 17 en lijkt het nog steeds niet te weten met dien verschil dat ik nu vindt dat ze zelf de verantwoordelijkheid van op tijd gaan slapen of niet. Dochter heeft pc wel heel vaak nodig voor school, controleren vind ik daarom geen beginnen aan.
Toen ze nog 14/15 was lieten we haar gsm en laptop ook inleveren maar ze heeft er dus niets van geleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.