Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter wil op date met oudere jongen

Hallo allemaal,
Ik volg dit forum al lang maar het is voor het eerst dat ik zelf wat hulp/meningen kan gebruiken.
Mijn dochter is net 17 en is een heel rustig meisje. Ze is sociaal maar niet bepaald het type dat altijd op de voorgrond staat. Ze heeft (zover ik weet) nog nooit een vriend gehad of gedated. Twee weken geleden is ze naar een feest geweest waar ze een aantal jongens heeft ontmoet (vrienden van de broer van een vriendin van haar). Ze heeft me verteld dat een van de jongens haar wel leuk vond en veel met haar gepraat heeft die avond maar dat ze zelf niet meteen interesse in hem had.
Nu vertelde ze me dat hij haar op date heeft gevraagd. Wat ze precies gaan doen is me nog niet helemaal duidelijk. 
Ik ken de jongen niet, hij blijkt een vriend van de broer van een vriendin van haar te zijn (wel via via bekend dus). Hij is 20, zij 17. Moet ik me hier zorgen om maken of is dit wel normaal.
Ik vertrouw mijn dochter wel, ze is slim en verantwoord, maar ik ken die jongen niet en het is de eerste keer dat ik deze situatie meemaak. Wat advies/meningen zouden erg fijn zijn.

Groeten


Lijkt mij volkomen normaal. Tenminste, ik ging op mijn 17e op date met een jongen van 21 en nu zijn we 35 jaar bij elkaar en 2 volwassen kinderen verder, dus het is wel mijn normaal 😉.
Was het mijn dochter geweest, dan had ik haar vooral veel plezier gewenst. Ik ga er daarbij vanuit dat je de gesprekken over de bloemetjes en de bijtjes al wel gevoerd hebt en het ook met haar hebt gehad over het belang van je grenzen aangeven en aangeven wat je wel prettig vindt. Niet nu nog over gaan hebben, maar geef haar vooral je vertrouwen. 

Zo groot is het leeftijdsverschil toch niet?

20 en 17? Vind ik heel normaal, aangenomen dat je dochter een gemiddelde ontwikkeling heeft. 

ik vind het ook een heel normaal leeftijdsverschil,  zoveel zit er niet tussen toch?

Heel gezond op die leeftijd om de (dating)wereld te ontdekken.

Lekker laten gaan, 3 jaar leeftijdsverschil is niet zoveel. Daarnaast kent ze deze jongen al via via en vertelt ze er thuis over, dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Ik vind het geen heel groot verschil als ik eerlijk ben.

mijn god, ik was 18 en man 24
Inmiddels 32 jaar verder.

Dat leeftijdsverschil is doodnormaal. 

Als zij met hem wil afspreken, dan is het toch alleen maar leuk dat hij dat ook wil? 

En ja, een eerste date is altijd spannend.

Ik zie in dit leeftijdsverschil op 17 en 20 geen enkel probleem. 13 en 16 had ik anders gevonden (zelfde leeftijdsverschil maar vaak andere leefwereld). 
17 en 20 zal redelijk op dezelfde golflengte zitten. 
Ik zou haar veel plezier wensen. 

25 jaar geleden was ik 16 en nu man 19.  
Hoe veel verschil je zelf met je partner?

Dat is geen raar leeftijdsverschil. Mijn vriendje was 18, ik 15. 

Riannesb

Riannesb

13-02-2023 om 21:57 Topicstarter

Zelf verschil ik maar 1 jaar met mijn partner, maar ik weet dat 3 jaar geen gigantisch verschil is.
Het gaat me ook niet zo zeer om die 3 jaar maar meer om het verschil in fase. Mijn dochter zit nog in de 5e en hij is al een paar jaar klaar met de middelbare. Daarnaast heeft hij waarschijnlijk veel meer ervaring als het gaat om daten en ook op seksueel vlak.
Ik denk wel dat mijn dochter haar grenzen kan aangeven maar ik ben bang dat het op langer termijn tegenvalt (bijvoorbeeld dat hij geen rekening houdt met het feit dat zij nog wat jonger is of haar ziet als een makkelijk jong meisje)

Riannesb schreef op 13-02-2023 om 21:57:

Zelf verschil ik maar 1 jaar met mijn partner, maar ik weet dat 3 jaar geen gigantisch verschil is.
Het gaat me ook niet zo zeer om die 3 jaar maar meer om het verschil in fase. Mijn dochter zit nog in de 5e en hij is al een paar jaar klaar met de middelbare. Daarnaast heeft hij waarschijnlijk veel meer ervaring als het gaat om daten en ook op seksueel vlak.
Ik denk wel dat mijn dochter haar grenzen kan aangeven maar ik ben bang dat het op langer termijn tegenvalt (bijvoorbeeld dat hij geen rekening houdt met het feit dat zij nog wat jonger is of haar ziet als een makkelijk jong meisje)

Ken je die jongen dat je dit allemaal al weet over hem?




mijn man was aan het studeren en ik op de middelbare en ik was echt zijn eerste vriendinnetje hoor. Dus dat kan ook

Ik was 14 toen ik man leerde kennen en hij 19. 2 jaar later kregen we echt verkering en nu alweer 33 jaar samen. 
3 jaar is niks.

Riannesb

Riannesb

13-02-2023 om 22:14 Topicstarter

absor schreef op 13-02-2023 om 21:59:

[..]

Ken je die jongen dat je dit allemaal al weet over hem?




mijn man was aan het studeren en ik op de middelbare en ik was echt zijn eerste vriendinnetje hoor. Dus dat kan ook

Nee ik ken hem niet. Daarom vind ik het ook moeilijk om de situatie te beoordelen. Maar ik neem aan dat hij inderdaad al aan het studeren/werken is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.