Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Viola

Viola

07-05-2016 om 08:51

dochter wil vegetarisch worden

Dochter van 16 wil vegetarier worden. Dat is prima. We aten al niet veel vlees en ikzelf ga gedeeltelijk meedoen. Maar.... Waar moet ik op letten en wie heeft tips want de rest van ons gezin is verstokte vleeseter. Aardappels etc dat zal wel lukken met iets uit het vegavak van de winkel. Maar verder? En is er iets wat ze juist extra moet gaan eten? Noten oid?

Tips

Je dochter wil vegetariër worden, en vegetarisch eten, niet vegetarisch worden ;0)

Als je aardappels/groente/vlees eet kan je het vlees voor haar vervangen door vleesvervangers. Meestal zijn de vleesvervangers die niet op echt vlees lijken lekkerder dan nephamburgers enzo.

Bij éénpansgerechten kan je voor je vleesetende gezinsleden het vlees pas op het laatst toevoegen en voor je dochter er iets anders aan toevoegen. Bij bami of nasi kan je de kip vervangen door roerei, bij pastasaus het gehakt weglaten en er voor je dochter extra veel Parmezaanse kaas bij doen, bij chili is het gehakt voedingtechnisch niet nodig omdat er al veel peulvruchten in zitten. Als je dochter regelmatig kaas en ei eet krijgt ze haar B12 binnen, noten en peulvruchten zorgen voor andere belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer.

Maar laat vooral je dochter zelf bedenken hoe zij vegetarisch kan eten zonder dat jij dubbel moet koken of het hele gezin overstag moet.

skik

viola

viola

08-05-2016 om 08:57

skik

Je hebt helemaal gelijk met vegetarier/vegetarisch.
Bedankt voor je tips. Dochter heeft al flink meegedacht. Gisteren heeft docher een curry met cashewnoten gemaakt en die was erg lekker. Ik had al bedacht bijvoorbeeld bij pasta met rode saus een groente saus te maken met apart gehaktballetjes/vega balletjes. Ik heb haar verteld veel kip en kaas te eten maar vooral van ei is ze niet erg kapot. Noten wel, gelukkig. Het begint al wat te komen.
Het grootste probleem is eigenlijk dat er 3 van de 5 gezinsleden het niet erg vinden vegetarisch te eten af en toe en dat er 1 fel op tegen is en het nodig vindt dat luidkeels te verkondigen. Gisteren wist ze het ook zo te draaien dat ze niet thuis at met die vegetarische curry.

Allerhande

Klinkt goed, die curry, leuk dat ze het zelf gekookt heeft. In de Allerhande staan altijd wel wat vegetarische recepten, als je die bladzijden er uit haalt en in een mapje stopt heb je zo een vegetarisch kookboek.

"Ik heb haar verteld veel kip en kaas te eten". Kip???

Ik zou voor die opstandige carnivoor gewoon een kipfiletje in de pan gooien voor bij de vegacurry. Voor sommige mensen is vlees nou eenmaal héél belangrijk, die denken dat ze in zullen storten als ze een dagje geen vlees eten. Net zoals je de nieuwbakken vegetariër tegemoet komt zou ik dat bij de verstokte vleeseter ook doen.

Ik was eens bij een evenement eten aan het serveren aan een grote groep. We hadden twee salades, één met spekjes en één zonder. Als ik mensen vertelde dat die ene salade vegetarisch was gruwden sommigen en zeiden 'oh nee, die moet ik niet'. 'T is vaak het woord vegetarisch alleen al.

skik

Astrid

Astrid

08-05-2016 om 10:16

en verder

Google op informatie. Kijk waar B12 inzit, kijk waarvoor je het nodig hebt in je lichaam. Lees waardoor tekorten ontstaan, wat je er voor moet doen om die weer op te heffen enz.
http://www.gezondheidenco.nl/95801/waar-zit-vitamine-b12-in-en-waarvoor-is-het-goed/

https://www.thuisarts.nl/vitamine-b12

Tekorten

Veganisten lopen risico op een B12-tekort omdat zij helemaal geen dierlijke producten tot zich nemen, die moeten supplementen nemen. Vegetariërs die wel melkproducten, eieren en vleesvervangers eten niet. Aan vleesvervangers wordt vitamine B12 toegevoegd. Als TO-dochter niet van eieren houdt (gekookt of gebakken) dan kan je ook eieren verwerken in gerechten waarbij je de ei niet proeft, bijvoorbeeld als 'plakmiddel' in een groentequiche.

Mijn dochters zijn, uit eigen beweging, vanaf kleuterleeftijd vegetariër. Ze zijn nu 16 en 19 jaar, 177 en 179 cm lang en bepaald niet bleek of mager. Ik heb op zich niets bijzonders gedaan om hun voedingsstoffen in de gaten te houden, geen supplementen gegeven.

skik

Nimbo

Nimbo

08-05-2016 om 14:06

viola

Je gaat mee met je vegetarische dochter en dat is oke. Maar dat een van de anderen niet de vleesgewoonte wil veranderen is net zo goed haar recht. Dus dat je dat zo afkeurend vertelt vind ik niet eerlijk klinken.
Jouw dochter die wel vegetarisch wil eten eten zou ook ĺuid verkondigen' als ze vlees krijgt opgedrongen toch?

Die ene

Voor die ene kun je dan een stukje vlees erbij doen naar keuze. En als de rest dan ook gaat miepen, ook een stukje vlees. Je kunt altijd een rookworst opwarmen of zoiets reserveachtigs.
Ik vind het soms wel vermoeiend al die eetwensen maar het betaald zich altijd uit. Iedereen eet met plezier.
Zoon kookte nogal vaak deze weken en dan hadden we mensen over de vloer die vegetarisch zijn, zelf houdt hij van kruidig en zout en dochter en ik juist niet kruidig en zout. Hij wierp zich er manmoedig tegenaan.
Het is ook gewoon een kwestie van wennen.

Fiorucci

Fiorucci

08-05-2016 om 14:34

Tip

Mijn dochter, ook 16, eet al een jaar Vega.Omdat ze vrij beperkt eet door autisme, hebben we een diëtist geraadpleegd. Behalve zuivel is ook Volkoren brood belangrijk, en noten en paddenstoelen. Groente natuurlijk ook. Ik heb hier ook verstokte vleeseters in huis, dus soms maak ik bijv een aparte lasagne voor mijn dochter.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-05-2016 om 14:51

Hier ook

Een zoon van 16 die vegetarisch eet, al sinds hij 9 is. En een oudste (18) die graag een flink stuk vlees op zijn bord ziet... Jongste eet op mijn aanraden nog wel vis, en dat vinden we allemaal erg lekker, dus staat hier 2-3 keer per week iets met vis op tafel. Verder hebben we een aantal vegetarische gerechten die we allemaal lekker vinden, zelfs de vleeseter (bijv. broccolitaart met walnoten en blauwe kaas). Een idd wat hierboven ook al gezegd is, bij veel 'eenpansgerechten' maak je dan het vlees apart voor de mensen die wel vlees willen, of je doet het er op het laatste moment door nadat je een vegetarische portie apart genomen hebt (al dan niet met vleesvervanger erdoor/erbij). Zo doen wij het met nasi: vlees apart, en jongste twee gebakken eitjes erbij. Hij was afgelopen week in het buitenland (Estland) en daar zijn ze veel minder ingesteld op 'anders' eten: voor de vegetariers (3 op een groep van 60) was er niet veel meer dan een gekookt ei en wat kaas als 'vleesvervanger'.

Oja, oudste eet ook geen rauwkost, en jongste en ouders zijn dol op maaltijdsalades als het zo warm is. Dus dat is ook weer aanpassen, op een soortgelijke manier.

Jaina

Jaina

08-05-2016 om 15:10

Hier

Mijn tweeling ging vegetarisch eten toen ze 6 jaar waren. Gewoon zelf bedacht. Eerst mijn zoon en toen mijn dochter. Sinds dat moment hebben we dus altijd vegetariërs in huis gehad. Ik ben zelf geen vegetariër maar vind het prima om deels vegetarisch te koken. Een van de consequenties is dan ook dat we gemiddeld maar een dag of 3 per week vlees eten.

In tegenstelling tot de mensen hierboven zou ik niet elke dag vlees op tafel zetten. Er zijn hele goede redenen om te minderen met vlees. Maar zelfs als je die redenen buiten beschouwing laat dan zou ik uit praktisch oogpunt niet elke dag twee maaltijden op tafel zetten.

Net zoals andersom de vegetariërs hier in huis ook moeten accepteren dat bij een vleesmaaltijd zij er soms wat kariger afkomen, ik er geen twee pannensets op na ga houden en dat de kans dat vlees in aanraking komt met de vegetarische maaltijd aanwezig is.

Ik wil best iets faciliteren (naar beide kanten toe) maar ik ga niet elke dag twee volwaardige maaltijden samenstellen. De vleeseters (waaronder ik zelf) kunnen prima zonder vlees en zeuren daar dus niet over (en anders ga je inderdaad maar elders eten) & ik wil ook geen vieze blikken van de vegetariërs & preken over slachthuizen.

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2016 om 15:52

Jaina

Oh maar dat hoeft helemaal niet. Mijn dochter eet wat wij eten. En dan bak ik voor haar een vleesvervanger of wat pasta. Maar twee pannensets is helemaal nooit nodig.

knurf

knurf

09-05-2016 om 17:43

fio

Bak je die vleesvervanger dan in dezelfde pan als het vlees? Dat zou ik als vegetariër al niet eten

Aparte pannen?

Ik zal nepvlees niet met tegelijk met echt vlees in één pan bakken, maar na het afwassen is de pan weer 'neutraal', dus echt aparte pannen heb ik er niet voor. Zijn er gezinnen met vegetariërs en carnivoren die gescheiden pannensets hebben, zoals in een koshere keuken?

skik

Fiorucci

Fiorucci

11-05-2016 om 16:34

Nee hoor

De vleesvervanger bak ik even apart.

knurf

knurf

11-05-2016 om 17:47

skik

Hahaha, ik bedoelde inderdaad tegelijkertijd. Dus niet dat je altijd dezelfde (extra) pan moet gebruiken voor nep-vlees.

En een ei kook ik even mee bij de aardappelen. En kaas laat ik smelten op de warme hap zelf of het gaat eerst even in de magnetron. Of ik heb een hapje chili zonder vlees apart gehouden in de vriezer.

viola

viola

17-05-2016 om 13:19

tot nu toe

Dochter is een week of 2 nu bezig en eigenlijk gaat het prima. Soms is het een beetje improviseren, soms is het even anders koken maar zoveel moeite is het nou ook weer niet. Bij een familieetentje had ze vegetarische ballen bij zich en de rest vulde ze aan met wat op tafel stond.

tip voor vega jus

Klontje roomboter, wat gesnipperde uien erin bruin bakken. Scheut curry erdoor, klein beetje water. Even laten pruttelen en de staafmixer erin. Afmaken met evt zout en peper. Vindt mijn zoon heerlijk als we aardappels eten.
Verder houdt hij erg van lupineproducten. Vind je steeds vaker in de supermarkt.

MerelR

MerelR

18-05-2016 om 09:16

Hello Fr***

Mijn dochter eet al jaren vegetarisch en wij tegenwoordig ook steeds meer. Ik haal mijn recepten altijd van het internet en bij voorkeur van Hello Fresh, zij hebben iedere week minstens drie nieuwe vegetarische gerechten. Je hoeft dus geen lid te zijn en de boxen af te nemen. Iedereen kan de recepten gewoon downloaden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.