Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-11-2012 om 20:14
Mijn dochter in groep 8 maakt zich de laatste tijd erg druk om van alles en nog wat. Toen ze kleiner was had ze in drukke tijden tics, die altijd wel vrij snel overgingen. Ook had ze vaak buikpijn, maar dat was al jaren niet meer zo. Alleen nu klaagt ze over buikpijn, komt ze 's avonds continu uit bed om te checken of het gas wel uit is, of de buitendeur wel op slot is, of de hamster wel eten heeft, om te plassen (wel 5 keer per avond). Uiteindelijk slaapt ze dan om half 11 nog niet!
Ik heb met haar gepraat en ze zegt dat ze het zo druk heeft op school. Het is ook zo op dit moment: veel toetsen, citotoets voorbereiding, werkstuk, etc. Ze is zo bang dat ze het niet af krijgt allemaal, ze heeft zelfs al haar sinterklaassurprise af! Ik weet niet hoe ik nu de onrust uit haar kan krijgen. Wie heeft er tips?
14-11-2012 om 02:00
Helpen accepteren
lastig voor je dochter dat het 8e jaar echt wel onrustig is. Misschien helpen de gewone tips wel. Alles in de agenda plannen ook het maken van surprises e.d. dan ontstaat er ruimte om het daar even te laten. En ja, ik heb mijn faalangstige dochter wel eens aangemoedigd om iets niet af te krijgen, ze is geen robot! Haar eerste 3 heb ik haar gefeliciteerd. Ze hoort bij de gewone mensen. Ik gaf haar ook weleens valeriaan om de angst en de onrust wat te dempen. Misschien helpt het als je je dochter af en toe een dagje thuis houdt om samen wat te relaxen. Die controledwang lijkt me ook niet echt prettig. Je kunt ook samen elke dag wat ontspanningsoefeningen doen of een warm bad met insmeren met een lekkere creme oid en een grote warme handdoek. Vaste tijden om dingen te doen en zonodig een briefje maken als ze bang is om iets te vergeten. En benadrukken dat het voor haar handig is om niet zo streng te zijn. Uiteindelijk gaan veel dingen veel makkelijker als er meer rust in zit en minder dwang.
15-11-2012 om 18:07
Dank. je anne
Bedankt voor de tips! Een briefje is ook handig, dan hoeft ze er niet steeds meer aan te denken. Ik heb haar ook oordopjes gegeven, zodat ze zich wat makkelijker kan afsluiten. Dat lijkt ook te helpen, gisteren is ze er niet meer uitgekomen (na eerst alles grondig gecheckt te hebben).
22-11-2012 om 10:57
Falen mag
Wel meer kinderen in deze leeftijd ontwikkelen een milde vorm van controledrang. Wanneer de controledrang lang aanblijft of heel groot is, dan kan het helpen om eens naar de methode 'kids skills' van Furman te kijken. Daar staan een aantal praktijkvoorbeelden in waar ze kinderen van overdreven controledrang afhelpen. De methode is ook geschikt om de vaardigheid 'loslaten' (die je dochter moet leren om niet gestrest te zijn) aan te leren.
Voor dat laatste kan het ook helpen om af en toe een spelletje te doen met het gezin (iets als 'ik ga op vakantie en ik neem mee') en degene die de eerste fout maakt met zijn allen toe te juichen.
Hoe reageren jullie zelf als je een fout maakt (bijvoorbeeld je bent iets vergeten en moet nog een keer terug naar de supermarkt)? 'He wat ben ik dom....' verteld een heel ander verhaal van 'O ik moet even terug want ik ben iets vergeten'. Je eigen voorbeeld is heel belangrijk.
Ook hoe je complimenteert kan heel veel uitmaken (kijk eens naar het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=oFZAxX2ALUE over het onderzoek van Carol Dweck. Zij heeft ook een interessant boek geschreven, maar dit filmpje geeft de essentie aardig weer.Succes ermee, mocht je willen praten of verder hulp willen: ik ben momenteel met een opleiding tot talentbegeleider bezig en moet daarvoor ook kinderen begeleiden, dus daar kunnen we altijd over praten.