Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Shifra

Shifra

16-04-2013 om 09:18

Dochter(18) : studeren wel of niet

Hoi mede-ouders

mijn dochter van 18 zit in de laatste periode van haar eindexamen VWO. Aanvakelijk wilde ze na haar eindexamen naar een toneelopleiding( houdt erg van toneel en theater), maar de tweede ronde kwam ze bij de kleinkunstacademie niet door.Dat was pas enkele weken geleden. En nu moet ze voor 1 mei beslissen of ze zich wil inschrijven voor een studie. Ze denkt aan psychologie, dat zou ze het leukst vinden om te studeren. Maar het is nu heel druk op school en ze heeft nauwelijks tijd om voor zichzelf te besluiten en onderzoeken wat ze nu wil. Had ook haar zinnen gezet op die toneelschool ,dus ze moet even omschakelen en dat zit er nu (zichtbaar) niet in.
Maar eigenlijk zou ze,zei ze gisteren, het liefst een tussenjaar gaan doen. Een jaar werken, theateropleiding ergens , in het buitenland gaan werken etc.
Alleen: de basisbeurs gaat verdwijnen, wat betekent dat ze komend jaar kan studeren met basisbeurs en het jaar erop niet meer. Dan krijgt ze dus een fikse studieschuld, wil ze dan pas gaan beginnen met studeren.
Dilemma, dilemma. Herkennen jullie dit punt, of juist niet, of : wat vinden jullie hiervan?
Ik merk dat ik het moeilijk vind haar raad te geven.

harstikke bedankt voor het meedenken alvast,

shifra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-04-2013 om 09:45

Hmmm

Psychologie is (als ik zo om me heen hoor) echt een studie die door vooral meisjes zwaar geromanticeerd wordt. Als ze echt niet weet wat ze wil, zou ze nog beter rechten kunnen gaan doen. Maar als je een studie kiest waar je niet 100% achter staat is de kans groot dat je het niet afmaakt. Ik denk dat zo'n jaartje buitenland best wat verheldering kan brengen. Ze kan dan zichzelf beter leren kennen en misschien komt ze er gedurende dat jaar achter wat ze graag zou willen studeren.
Wat er met de basisbeurs gebeurt zou ik niet laten meewegen. Dat kan over twee jaar weer helemaal anders zijn. De overheid is op dat vlak niet echt heel betrouwbaar. Ik kan me overigens niet voorstellen dat voor minder bedeelden studeren helemaal onmogelijk wordt gemaakt, dus het komt uiteindelijk wel goed.

Tussenjaar

Als ze nog niet weet wat ze wil, dan zou ik sowieso adviseren een tussenjaar te nemen. Dat geeft haar de mogelijkheid op haar gemak te onderzoeken wat bij haar past.
Om nu binnen twee weken een studiekeuze te maken terwijl je nog geen idee hebt, lijkt me geen strak plan. Zeker niet omdat je hiermee dus wel studietijd verliest als blijkt dat de studie niet is wat je ervan had verwacht.
Overigens is psychologie wel een érg leuke studie hoor
n@nny

Sawo

Sawo

16-04-2013 om 16:18

Niet mee eens

Hoi Shifra

Ik zou mijn dochter aanraden om zich wel op te geven. Je hebt dan tot half augustus de tijd om te bedenken of je het wel of niet wil. Als je niet hebt opgeven kan dat niet meer. En de slechtere vooruitzichten voor studiefinanciering zouden bij mij zwaar wegen.
Dan heb je juni juli om nog eens rustig na te denken. In juni zijn ook altijd nog voorlichtingsdagen voor late kiezers. Of je dochter laten testen op beroepskeuze. Er zijn hele goede bureaus voor bv bij Universiteit van Utrecht.
Mijn dochter is nu eerstejaars studente psychologie. Het is niet zo leuk als ze gedacht had maar leuk genoeg.

Vaak kun je ook zelf nog wel meeloopdag organiseren met iemand die je kent.

Alleen eindigt het academisch jaar wel vroeg. Ik geloof dat mijn dochter half juni klaar is als je alles haalt.

Bedenk wel dat je loting hebt bij Psychologie. Iedereen wordt wel toegelaten maar niet altijd bij de universiteit waar je wil.
zie volgende link
http://www.ib-groep.nl/Images/Voorlopige_WO_Lotingsopleidingen_2013-2014_6mrt_tcm7-37419.pdf

Als je nog vragen hebt kun je ze latijd stellen.

suc6

saar

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-04-2013 om 18:01

Vic

"Ik kan me overigens niet voorstellen dat voor minder bedeelden studeren helemaal onmogelijk wordt gemaakt, dus het komt uiteindelijk wel goed."
Vic, iedereen mag studeren, alleen moet je het binnenkort wel zelf betalen (lees: lenen). Ik zou er maar niet vanuit gaan dat dit binnenkort weer gaat veranderen, dat is zachts gezegd een tikje naïef. Laatst was er trouwens een item over in een actualiteitenprogramma (of was het NOS-journaal?). Blijkbaar hebben uitwisselingsorganisaties minder aanmeldingen voor komend schooljaar precies vanwege de reden dia Shifra ook noemt: je loopt daarmee het laatste jaar basisbeurs mis. Het houdt blijkbaar meer mensen bezig.

Vic

Vic

16-04-2013 om 18:05

Ijsvogeltje

Ik kan me voorstellen dat het onderwerp prangender is voor diegenen die dit jaar een beginnende student hebben. Mijn oudste gaat op zijn vroegst over 4 jaar studeren, dus ik zie wel wat het dan wordt. Het lijkt me in ieder geval niet verstandig om 'dan maar' een studie te kiezen waar je niet zeker van bent.

Shifra

Shifra

21-04-2013 om 11:41

Reaktie en vraag saar

Super, dank je wel voor het reageren. Ik denk dat saar gelijk heeft: inderdaad opgeven en als ze echt niet wil kan ze in augustus nog die knoop doorhakken.
Ik heb ook gehoord dat psychologie nu helemaal niet zo makkelijk is, hard werken ook en minder leuk als vroeger.
Heb zelf heel vroeger ook psychologie gestudeerd, maar ik vermoed dat er heel veel is veranderd.
Saar weet jij welk goed bureau er dan is voor beroepskeuzeadvies in Utrecht?

groet,
shifra

Kees Jansen

Kees Jansen

21-04-2013 om 14:43

Studieadvies

Ik ben er vrij simpel in eigenlijk:

1. Als je echt een passie hebt voor X, ga dan X doen. Heb er dan ook alles voor over.
2. Als je alleen maar ongeveer weet in welke richting je iets wil gaan doen, zoek dan een studie in die richting waar je een goede kans mee hebt op de arbeidsmarkt. Werkloze psychologen zijn er genoeg.
3. Sabbaticals doe je na je 67e

Je hart volgen is prachtig, en het mooiste wat er is. Maar de meeste mensen hebben helemaal niet een scherp doel voor ogen waar ze alles voor over hebben. En dan is een paar jaar lollig studeren, de wereld zien en dan 40 jaar een k-baan of een uitkering niet zo fijn.

Sawo

Sawo

21-04-2013 om 15:03

Centrum studiekeuze

http://www.centrumstudiekeuze.nl/Studenten.aspx

Verbonden aan de Universiteit. Als jullie heel erg anders wonen hebben volgens mij bijna alle Universiteiten uitgebreidere testmogelijkheden voor studenten die het niet weten. Zie bijvoorbeeld Amsterdam:
http://www.hva.nl/een-studie-kiezen/begeleiding-bij-je-studiekeuze/keuze-3-daagse/

Ik zou gewoon een paar van die bureaus bellen en kijken welk gevoel je er bij krijgt. Mijn buurmeisje zat bijna in dezelfde situatie als je dochter zij is geholpen door centrum van studiekeuze naar volle tevredenheid.
suc6 Saar

Maylise

Maylise

21-04-2013 om 16:10

Eens met kees

Psychologie is een ontzettend interessante studie maar dat vinden velen. Kortom het is geen richting waarbij je veel kans hebt op werk. Nu zou ik me niet laten tegenhouden om psychologie te studeren door deze vooruitzichten als ik echt een passie had voor psychologie. Echter als een studie die je maar gaat doen omdat je niks anders weet vind ik het geen denderende keuze.
Een jaar uitstellen zou ik in andere omstandigheden het beste plan vinden maar ja nu met die studiefinanciering wijzingingen is het misschien niet de juiste keuze.
Ik zou toch nog eens samen om de tafel gaan zitten en goed gaan praten over wat ze later wil doen en wat de beste manier is om dat te bereiken.
Lastig inderdaad vanwege de tijdsdruk dit jaar.

Sawo

Sawo

21-04-2013 om 16:39

Relatief

Als je met psychologie een foute keuze maakt is dat naar mijn mening niet zo erg. Het meeste wat je leert kan je toepassen in bijna elk soort werk omdat je bijna altijd met mensen werkt. Ik ben ook van studie gewisseld en alle technische dingen die ik daar geleerd heb heb ik nooit meer gebruikt dus minder nuttig.

meir

meir

24-04-2013 om 09:37

Shifra

Ik zeg eerlijk, ik heb niet alles gelezen.

Voor ons telt dat de basisbeurs gaat verdwijnen wel degelijk mee, het scheelt je toch een heleboel in je beurs. Maar dwingen zal niet werken, en kun je het je veroorloven dan zou ik wel openstaan voor een jaartje iets anders. Buitenland zou hier ook geweldig worden gevonden, helaas niet mogelijk.

Wbt psychologie, heeft ze al eens gekeken naar de opleiding gezondheidswetenschappen, richting geestelijke gezondheid in Maastricht? Ook nog een leuke optie en misschien niet weer wat anders dan psychologie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.