Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochters en strand

Hi all,

Ik ben nieuw op dit forum en vraag me af hoe jullie omgaan met de volgende situatie:

Wij hebben twee dochters in de leeftijd van 15 en 17 jaar. Ieder jaar gaan wij in de zomer 3 weken naar de Spaanse kust met de caravan. Onze dochters vermaken zich altijd uitstekend op de camping. Het is een vakantie die zowel uit strand als cultuur bestaat. Een perfecte combinatie vinden wij.

Op het strand zon ik topless. Het halve strand ligt er zo bij en ik heb niet de indruk dat iemand zich eraan stoort. Ik kom ook uit de tijd dat nog iets gebruikelijker was. Onze dochters doen dat (nog) niet.

Afgelopen vakantie heb ik tegen ze gezegd dat als ze willen ze hun bovenstukje uit mogen trekken tijdens het zonnen. Ze kennen daar toch niemand en voor mij hoeven ze zich niet te schamen. Daar reageerden ze raar op. Ze vonden het volgens mij niet relaxed dat ik daarover begon terwijl ik de indruk heb dat ze het best zouden willen. Ergens kan ik me ook voorstellen dat ze me ouderwets vinden. Kortom, ik weet het niet..

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Wat vinden jullie een normale leeftijd om daarmee te beginnen en daarover te beginnen?

Alvast bedankt

Karin

Katniss

Katniss

05-08-2015 om 09:47

Klaar

Je hebt het gezegd en ze willen niet. Lijkt me dus een afgerond onderwerp.
Ik zonde vroeger wel topless maar het is tegenwoordig minder gebruikelijk. Volgens mij zie je het alleen de vrouwen doen die het in de jaren 80/90 ook deden.

Noet

Noet

05-08-2015 om 09:53

preutser

de samenleving is een stuk preutser geworden sinds de jaren 80. Ik denk niet dat je dochters het ooit zullen gaan doen. Het wordt ook op steeds meer plekken weer verboden.

onderwerp is besproken, klaar.

onbelangrijk toch?

Iedereen zont op een manier die zij/hij prettig vindt, je dochters zien wat jouw gewoonte is en dat is genoeg. Zij doen het anders en dat is prima.

"normale leeftijd om ermee te beginnen"

Dat klinkt alsof je ze iets (een goede gewoonte?) aan wil leren. Dat lijkt me niet nodig, wel?
Je hebt ze een suggestie gedaan, en zij laten die voor wat het is. Afgedaan toch?

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 10:09 Topicstarter

Reactie

Thanks voor jullie reactie!

Ik ben het met jullie eens hoor. Ik begin er niet meer over met ze. Snap je reactie wel over aanleren op de een of andere manier. Ik heb het gevoel dat zij dat ook moeten kunnen als ik dat ook doe. Zij hoeven zich daar niet ongemakkelijk over te voelen.

Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?

Jaina

Jaina

05-08-2015 om 10:23

Niet

Hier in Zuid Frankrijk zie ik eigenlijk alleen leeftijdsgenoten en ouder topless zonnen. Ik zelf overigens niet. Het is niet iets wat jongeren doen. Dus ik niet dat je dochters dat gaan doen.

recht op preutsheid

Ze hoeven zich er niet ongemakkelijk onder te voelen; ik denk dat het fijn is dat je dat uitdraagt. Maar mogen ze het wel, preutser zijn dan hun moeder? . Je kunt soms (vaak) niet meer doen dan iets aanreiken en dan maar zien hoe het valt. Ze hebben een andere persoonlijkheid dan jij.
Ik had me er als puber zeer ongemakkelijk onder gevoeld als mijn moeder er een punt van had gemaakt.
Heb later jaren topless gezond. Nu niet meer, idd vanwege veranderde tijdgeest denk ik.

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 10:28 Topicstarter

Reactie

Ik denk dat het iets is dat ze op zich nog wel zullen doen of willen maar niet in ons bijzijn. Daarnaast is 15/17 misschien ook nog wat jong achteraf.

Op welke leeftijd ging jij dat dan doen? Kan me dat van mezelf eigenlijk niet meer herinneren

Theekopje

Theekopje

05-08-2015 om 10:28

Peer group

Het klinkt alsof je er wel en beetje een punt van maakt. Alsof jij vindt dat ze niet vrij genoeg zijn.

Op die leeftijd is het veel belangrijker wat andere tieners doen. Als andere meiden op de camping ook topless gaan willen zij misschien ook. Maar niet omdat hun moeder dat doet.

zelf

In mijn middelbareschooltijd absoluut niet, later, in mijn studententijd wel. Peer group speelt zeker mee idd.

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 10:42 Topicstarter

Zelf

Dat vind ik wel een goeie hoor. Ik probeer het uiteraard goed te doen. Het laatste wat ik wil is ze overtuigen dat ze hun topje uit moeten trekken. Wil alleen dat ze zich comfortabel voelen. Volgens mij deed ik het zelf ook pas vanaf mijn 20e ofzo dus is allemaal nog wat vroeg denk ik

Mijntje

Mijntje

05-08-2015 om 11:00

naaktstrand

Mijn moeder ging vroeger naar het naaktstrand.. Ik vond dat erg ongemakkelijk en ging op een gegeven moment niet meer mee, al hield ik daar wel een broekje aan (dat mocht ik allemaal zelf weten, maar ik voelde me wel verplicht om bloter te zijn dan ergens anders)
Je voelt je met dat nieuwe lijf toch wel erg in de kijker gezet, als puber. Ze weten dat 'het mag' en ik zou het gewoon niet meer vragen.

Astrid

Astrid

05-08-2015 om 11:05

Je benadert het

Je benadert het (zoals al genoemd) als een dingetje dat erbij hoort.

Dat je je alleen vrij voelt zonder bovenstukje, dat het vast nog wel bij ze komt, dat ze het diep van binnen vast wel willen.
Waarom denk je dat mensen dat zouden willen?

Er zijn mensen die dat gewoon niet willen en zeker niet in het bijzijn van hun moeder.
En ik heb persoonlijk de behoefte niet om privédelen van anderen te zien hangen, staan, dansen of wat eigenlijk. En om de ene of andere reden vindt mijn diepste binnenste het bij jonge meisjes/vrouwen nog erger. Met name dan de druk van de omgeving op iets waar ze misschien uit zichzelf nooit waren opgekomen.

Wat ik me dan, overigens ongegeneerd, weer afvraag: waarom moeten ze zich comfortabel voelen zonder bovenstukje?
En waarom bovenstukje? Waarom dan niet het broekje erbij?
Als je je dan bloot comfortabel zou moeten voelen trek je eigenlijk alles uit lijkt me?

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 11:05 Topicstarter

Reactie

Nee, ik laat het hier ook bij. Mijn bedoeling was te benadrukken dat ze dat gewoon kunnen doen mochten ze dat willen. Schoot zijn doel voorbij dus..

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 11:17 Topicstarter

Reactie Astrid

Hi Astrid,

Ik eerlijk bekennen dat ik het inderdaad onbewust zo benaderde en dat is niet goed. Ik dacht inderdaad van 'dat komt vast nog wel. Dan kunnen we er maar beter meteen open over communiceren'. Bij mij en wellicht anderen uit mijn generatie ging dat wel zo. Ik vind het zelf ook nog steeds heerlijk. Dat hoeft niet te betekenen dat anderen dat ook zo ervaren. Ben ik met je eens. Als ze dat al willen misschien helemaal niet in mijn bijzijn.

Vraag me af of het andersom ook voorkomt. Dat de dochter het wel en de ouders niet.

Astrid

Astrid

05-08-2015 om 11:33

denk het wel

Al zullen de dochters het dan minder snel doen in het bijzijn van de ouders, of gewoon alleen naar het strand gaan, of met gelijkgestemde vriendinnen.

Wat ik ook voor ogen heb en dat zal zeker mijn mening beinvloeden is dat ik ben grootgebracht bij het strand. Het strand waar ik oude(re) mannen jonge topless meiden met een string zag nakijken op een manier die niet chique was. En dat terwijl achter die mannen op een handdoekje meisjes lagen van dezelfde leeftijd die de dochters waren.

En dan denk ik: joh bescherm die meiden zoveel mogelijk en zolang mogelijk en voel je dan vrij in je eigen tuin/huis, maar stel jezelf letterlijk en figuurlijk niet te bloot aan figuren als deze.

gloria

gloria

05-08-2015 om 12:36

beetje vreemd

Ik vind het vreemd dat je ze op deze leeftijd nog adviezen geeft op dit gebied. Het zijn geen kleine kinderen meer. Als ze (in jouw bijzijn) topless hadden willen zonnen hadden ze dat allang gedaan.
Dochter hier is 12 en ik weet zeker dat ze problemen zou maken als ik topless zou zonnen waar ze bij was. Ik snap niets vd preutsheid van tegenwoordig Ben zelf erg vrij maar dochter dus helemaal niet.
Soms best lastig want dan heb ik het gevoel dat de 'sexuele opvoeding' nog niet helemaal klaar is. Maar helaas is niets meer op dat gebied bespreekbaar. Moet vrees ik maar wachten tot er vragen komen? (En de info boekjes laten rondslingeren)

Astrid

Astrid

05-08-2015 om 13:00

omkeren

Ik vind het tegenwoordig helemaal niet preuts, eerder ongegeneerd. Zo zie je maar
Daarnaast is het ook maar wat je preuts noemt of wat je zonder gène noemt; het zal voor ieder anders zijn.
Ik vind jezelf netjes bedekken niet preuts, maar met gevoel voor eigenwaarde jezelf bedekken (heb geen moeite met bikini oid hoor). Preuts vind ik een negatieve lading hebben en het haalt degene die het noemt weer omhoog: "ik ben zo vrij". Ikzelf vind niet zoveel vrij's aan een bovenstukje afdoen, het is welke waarde je daar zelf aan hecht.

Hier was het ook niet makkelijk de kinderen iets bij te brengen op sexueel gebied. Daar sta je dan met je condoom en een banaan, eindigend in waterballonnen en nog meer schamen voor je moeder en de banaan was meteen uit de gratie als fruit.
Zelf was ik een kind dat vragen stelde toen ik 6 was. Mijn kinderen zullen meer van hun vader hebben misschien. Geen van allen weten ze alles maar willen ze dat ook helemaal niet weten. Het zal wel goed komen denk ik. Tegenwoordig kan internet helpen en vergeet niet de kracht van vriendschappen. Onderling wordt er heel wat informatie verspreid.

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 13:12 Topicstarter

Preuts

Dat vind ik wel interessant.

Ik denk dat ze verder helemaal niet preuts of zo zijn maar dat ze topless gewoon niks vinden en al helemaal niet in bijzijn van hun ouders. Dit terwijl ik juist zoiets had dat als ze dat een keer willen proberen ze het dan maar het beste in de beschermde omgeving van hun ouders konden doen.

Hoe ging dat bij jullie dan?

gloria

gloria

05-08-2015 om 13:30

nou ja zeg

Ik bedoel helemaal niets negatiefs met preutsheid hoor. Voor mij is het allemaal heel neutraal, alles is prima. Verbaas me alleen soms (maar bedoel dit ook niet negatief!!!) om te zien dat dochter zich preutser gedraagt dan ik,vind ik echt. En nee ik ga niet topless maar heb in huis weer geen moeite met bloot en zoals al gezegd zijn onderwerpen ook totaal niet bespreekbaar. Maakt verder helemaal niet uit. Misschien vergeet ik ook wel gewoon hoe ik als kind was.

bieb63

bieb63

05-08-2015 om 13:40

Karinvw

"Hoe ging dat bij jullie dan?" vraag je. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je daarmee bedoelt. Ik denk, als je een beetje om je heen kijkt, dat je ook wel ziet dat topless zonnen helemaal niet meer 'in' is. Áls je topless dames ziet, dan zijn ze 40plus, of eigenlijk eerder 50plus. Dames die dat in hun jongere jaren (in de 20) gewoon waren te doen, omdat dat toen min of meer 'in' was en dus veel werd gedaan (restantje van de verworven vrijheden uit de jaren 60/70). Dat is nu niet meer, die tijd hebben de jongeren helemaal niet meegemaakt, dus dat hele topless zonnen is sowieso geen issue bij jongeren. Dus de vraag "Hoe ging dat bij jullie dan", kan ik alleen beantwoorden met 'niet', geen issue, en voor mij volkomen logisch en vanzelfsprekend dat jongeren dat helemaal niet doen om dat zo goed als geen enkele leeftijdsgenoot dat doet. Snap eigenlijk niet zo goed, dat je dat niet zelf hebt ingezien.

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 13:46 Topicstarter

Reactie

Hi Bieb,

Daar heb ik wel degelijk over nagedacht en daar waar wij waren (omgeving marbella) zag ik ook best veel jongere meiden/ dames dat doen. Ik ben het dus niet met je eens op dat punt. Misschien is dat op andere plekken anders en had ik dat mee moeten nemen in mijn overwegingen. Ik zag het daar alleen heel veel gebeuren. Vandaar dat ik het zelf ook deed..

Ik zou ze ook niet graag zo zien rondrennen of zwemmen maar zonder bovenstukje liggen vond ik daar toen prima kunnen eigenlijk. Merk dat daar toch anders over gedacht wordt

Half a twin

Half a twin

05-08-2015 om 14:09

Hoezo zonnen?

Mijn pubernichtje roept al een paar jaar: Wit is het nieuwe bruin!" Overal voorlichting dat zonnen slecht is voor je huid, snelle veroudering kans op kanker. Ik zon ook helemaal niet. Als ik ga zwemmen draag ik een badpak en anders wat luchtigs en bedekkends. Handen en gezicht worden wel makkelijk bruin maar armen zijn bij de polsen bruin en bij de oksels wit. De zone daartussen loopt van bruin langzaam over in wit. Kinderen net zo.
De niet bedekte delen worden intensief gesmeerd met factor 30.

Karinvw

Karinvw

05-08-2015 om 18:09 Topicstarter

Topless

Thanks voor jullie reacties!

Heb het er toevallig nog met ze over gehad en ze zeiden dat topless uit de mode was en ze het verder ook niet nodig vonden. Ze vonden het wel aardig dat ik aan ze dacht haha

Er bewust van zijn dat naar ze gekeken wordt

Onlangs vertelde hier een tiener dat tijdens een klas-wandeling op het strand, een paar jongens riepen, 'He, kijk daar op 2 uur!'
Ik moest daar om lachen en vroeg hoe de meiden in de klas daarop reageerden. Nu hadden de topless geklede jongedames wel veel boezem, maar de meiden in de klas zeiden niets, wetende dat dat tot stevige discussies kan leiden.
Juist omdat er minder meiden topless zonnen, weten ze dat jongens meer gaan kijken als er wel iemand topless zont.

hahaha niet preuts dus

Maar gewoon heel modern, die meiden van jou

Miranda

Miranda

05-08-2015 om 21:56

hier

Hier ook 2 dochters van 15 en 17. Zij zullen niet snel topless gaan zonnen. Ik doe het ook niet (heb best mooie borsten maar voel me er niet prettig bij, zie niet waarom dat zou bijdragen aan een gevoel van vrijheid voor mij en ik verbrand ook nog eens heel erg snel, autsj op die plek) en eerlijk gezegd heb ik al heel lang niet meer iemand gezien die topless zont.
Ik heb mijn dochters gevraagd waarom wel/niet. Ze geven aan dat ze dan de enigen zijn op het strand, dan schamen ze zich dood en dan krijgen ze aandacht die ze niet willen. Ze zijn bovendien bang voor vervelende en seksuele opmerkingen. Bovendien doen allen oude wijven het. Ik vroeg: "oude wijven zoals ik"? Nee, nog ouder, eerder oma's leeftijd. En hun belangrijkste argument, niemand van hun vriendinnen doen het.

Miranda

Miranda

05-08-2015 om 21:59

Ze zeiden ook nog dat je misschien wel een perv hebt die foto's maakt en wie weet waar die foto's voor gemaakt worden of waar die weer opduikt. En zei oudste bijdehand:"Mam, we mogen van jou nooit nudes naar jongens of mannen sturen en dan zouden wij wel half naakt over het strand mogen lopen waar nog meer kerels ons kunnen zien en foto's van kunnen maken."

Emma

Emma

11-08-2015 om 08:41

Dochter

Bij mij heeft het tot mijn 20e geduurd voordat ik überhaupt met blote benen ben gaan lopen. Vóór die tijd voelde ik me bekeken en ik werd heel snel lastig gevallen en nagefloten. Ik vond dat verschrikkelijk. Op mijn dertigste zonde ik topless, maar alleen in Griekenland. Ik ging vanaf mijn 27e graag naar de sauna. Mijn dochter wilde vanaf haar 9e al mee naar de sauna. Ik heb toen aan haar gevraagd of ze gemengd of niet of met/zonder badkleding wilde. Maar nee hoor, helemaal bloot en geen enkel probleem met gemengd.
Nu: ik ben 53 en ik zon niet meer topless, daar voel ik me (weer) ongemakkelijk bij. Dochter is 14 en wil niet meer bloot in de sauna. Als ik met haar naar de sauna wil zal het op een badkledingdag moeten. Zelf ga ik liever bloot, maar haar gevoel over haar lichaam gaat voor mij boven alles. Niks erger dan ongemakkelijk bloot.

Miranda: leuke opmerking over wat wij onze dochters leren over social media en foto's! )

Emma

Emma

11-08-2015 om 08:49

Nog iets

En misschien gaan we over een paar jaar wel weer bloot in de sauna, misschien niet
Preuts of niet preuts (= "vrij") doet niet zo ter zake vind ik. Iedereen mag bedekken wat hij/zij zelf wil. Dan ben je pas echt vrij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.