Karinvw
05-08-2015 om 09:39
Dochters en strand
Hi all,
Ik ben nieuw op dit forum en vraag me af hoe jullie omgaan met de volgende situatie:
Wij hebben twee dochters in de leeftijd van 15 en 17 jaar. Ieder jaar gaan wij in de zomer 3 weken naar de Spaanse kust met de caravan. Onze dochters vermaken zich altijd uitstekend op de camping. Het is een vakantie die zowel uit strand als cultuur bestaat. Een perfecte combinatie vinden wij.
Op het strand zon ik topless. Het halve strand ligt er zo bij en ik heb niet de indruk dat iemand zich eraan stoort. Ik kom ook uit de tijd dat nog iets gebruikelijker was. Onze dochters doen dat (nog) niet.
Afgelopen vakantie heb ik tegen ze gezegd dat als ze willen ze hun bovenstukje uit mogen trekken tijdens het zonnen. Ze kennen daar toch niemand en voor mij hoeven ze zich niet te schamen. Daar reageerden ze raar op. Ze vonden het volgens mij niet relaxed dat ik daarover begon terwijl ik de indruk heb dat ze het best zouden willen. Ergens kan ik me ook voorstellen dat ze me ouderwets vinden. Kortom, ik weet het niet..
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Wat vinden jullie een normale leeftijd om daarmee te beginnen en daarover te beginnen?
Alvast bedankt
Karin

Dees
11-08-2015 om 11:08
Nooit dwingen
Nooit dwingen heeft mijn moeder een keer gedaan in de achtertuin ik ben er nog kwaad over. Stond ik als pubermeid met mijn blote borsten terwijl ze de buurvrouw erbij riep om te laten zeggen dat het heel normaal is.

Marije
11-08-2015 om 18:11
huh?
Ik kom heel vaak in Marbella omdat mijn ouders daar wonen, maar de enigen die je topless ziet liggen zijn hoogbruine 60 plussers. Ik was recent in zuid Frankrijk en daar zie je het nog wel, ook bij jongere dames. Die vielen wel op, want op het hele strand waren het maar een paar.
Ik zou het niet aanmoedigen, want het is gewoon al jaren niet meer in de mode en zelfs wel een beetje 'not done' aan het worden. Misschien moeten zij jou juist adviseren
Mijn moeder (nu 60+) deed het vroeger ook, maar gelukkig nu niet meer. Ik vond het vroeger al geen prettige aanblik laat staan nu.

Dees
12-08-2015 om 09:21
Emma
Nee mijn moeder heeft mij overigens ook de diagnose autistisch meegekregen, uiteraard is dit nooit medisch vastgesteld he maar toch. Ze kan zich totaal niet inleven in andermans gevoelens. Gelukkig heb ik een hele lieve tante en oma waar ik mijn ei kwijt kan en die precies weten hoe hun dochter/zus in elkaar steekt.

Kaaskopje
12-08-2015 om 11:02
Preuts
In het gezin waar ik uit kom was in huis lopen met een stevige onderbroek en bh al zo'n beetje over de grens. Bij mijn gezin hebben mijn dochters die grens al vroeg zelf getrokken. Waarom zou je topless "moeten"? En dat ook als norm aan anderen willen opleggen? Goed je geeft aan dat ze er vrij in zijn, maar de signalen zijn ongetwijfeld dat je dat maar benepen vindt.
Persoonlijk snap ik niks van die topless-behoefte. Ik vind het zelf niet aanstootgevend of zo, maar waarom zou je in een tijd waarin je op de hoogte bent van wat teveel zonnebrand met je huid kan doen, uitgerekend de huid van je borsten daar volledig aan blootstellen?

Elisa Gemani
12-08-2015 om 14:23
Idd Kaaskopje
Ik heb dan geen puberdochter maar wel een zoon van 14 en die zou zich rot schamen als ik met blote borsten zou zonnen of zwemmen. Gelijk heeft hij; gelukkig heb ik nooit iets gezien in dat topless-gedoe en mijn moeder ook niet. Nu zijn we allemaal geen zonaanbidders; kan onze bleke huid niet tegen en het is sowieso slecht voor iedere huid. Ik ben zelf niet preuts maar zoon zit nu in de normale "puberpreutsheid" wat hoort bij de lichaamsontwikkeling. Dus ik mag hem ook niet meer in zijn blootje zien. Heel normaal en dat respecteer ik ook dus ik loop zelf ook even niet meer (half) bloot rond in huis.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij wil maar in deze tijd en met onze kennis over de gevaren van de zon zou ik als moeder dat zonnen niet aanmoedigen en al helemaal niet topless.

Jamie
12-08-2015 om 15:32
Ik heb ook pubers die niet willen dat ik ze bloot zie maar ik vertik het om dan ook zelf niet even bloot van de slaapkamer naar de douche te lopen of iets dergelijks. Dan kijken ze maar een andere kant op (wat ze dan ook doen onder luid geschreeuw). In het openbaar zal ik niet bloot zijn maar dat vond ik zelf ook al niet prettig voor ik pubers had. Ik vind het niets met respect of respecteren te maken hebben als je pubers hebt en dan zelf niet meer even bloot van a naar b kan. Natuurlijk doe ik dat niet als ze vrienden thuis hebben maar dat spreekt voor zich, dat zijn dus vreemden en dan vertoon ik mij niet bloot.

gloria
12-08-2015 om 17:53
nou hier gaat
preutsheid (ik blijf het zo noemen hoor, maar vind het niet iets negatiefs) best ver. Dochter loopt met dit weer best graag thuis in haar ondergoed rond, maar zoon vraagt dan of ze dat niet meer wil doen. Vind ik best jammer maar we proberen iedereen wel wat te respecteren hier. (Zoeken dus wat middenwegen)
En wat dat 'dwingen' betreft; tsja, dwingen topless te gaan vinden we allemaal vreemd (ik ook hoor) maar tot voor kort (of nog?) was het wel vrij normaal kinderen bij bijv sport of bepaalde school gezamelijk te laten douchen. Terwijl daar toch ook kinderen moeite mee hebben. Zoon hier heeft al moeite met gezamelijk omkleden, dus in onderbroek. Wat doen we met die grenzen? Tellen die niet omdat het wrs uitzonderingen zijn?

Emma
13-08-2015 om 09:07
Gloria
Daar heb je zeker een punt. Jongens op de school van mijn dochter moesten ook verplicht douchen. Dat durfden ze alleen maar met onderbroek aan die vervolgens de rest van de dag nat onder hun spijkerbroek bleef zitten, ook midden in de winter. Gedrag van anderen over hun naaktheid is dan blijkbaar zo intimiderend dat ze hun onderbroek niet willen uitdoen tijdens een verplichte douche. Persoonlijk vind ik dat de oplossing voor dit probleem niet bij deze kinderen ligt. En ook gewoon omkleden in onderbroek, zoals bij jouw zoon: het zijn gewoon grenzen en daar moeten we voorzichtig mee zijn.

Emma
13-08-2015 om 09:22
Meiden
In de kleedkamers bij de meiden (dochter) ging het er trouwens ook heftig aan toe: commentaar over borsten, buik, billen, benen is niet van de lucht hoor! Uit mijn eigen tijd herinner ik mij ook mijn onzekerheid daarover. Maar dat vreselijke verplichte douchen helemaal naakt allemaal samen hoefden wij gelukkig niet.

Karinvw
13-08-2015 om 10:01
Topless
Nogmaals dank voor jullie reacties.
Was een inschattingsfout van mijn kant denk ik. De tijd verandert kennelijk..
Emma - waarom ben jij dan op je 28e wel topless gaan zonnen? Voelde je daar niet ongemakkelijk bij dan?

Emma
13-08-2015 om 16:47
Goeie vraag Karin
Ik heb het me ook wel eens afgevraagd. Misschien is het me hier te jachtig en te gespannen? Daar lag ik tot zonsondergang heerlijk in de avondzon en ik hoefde helemaal niks. Praatje hier, boekje daar, even indommelen.... Dat lukt me hier niet. Ik had ook nog geen kind. En ik was nooit de enige die er zo bij lag, maar het was wel heel rustig en ik voelde me volkomen veilig. Zoiets misschien

Nyntje
14-08-2015 om 12:31
topless zonnen is uit
Hoi
zelf ook een tienerdochter, maar topless zonnen is gewoon heel erg uit. Je ziet het echt weinig meer. Bovendien is dit voor die meiden ook een lastige leeftijd. Laat ze zelf beslissen en doe waar jij je zelf prettig bij voelt.
ik zon overigens al jaren niet meer topless

aandekust
15-08-2015 om 18:08
zonnen is uit
Het lukt me niet te herinneren wanneer ik voor het laatst in de zon heb gelegen. Mijn tenen hebben kleur, mijn handen, een klein stukje van mijn onderarmen en mijn gezicht, uiteraard.
Maar ik hou wel van zwemmen in mijn blootje. En dan vind ik het verschil zonder broekje groter dan zonder bovendeel.
De jeugd is was preutser en blijft liever droog. Komt goed uit, want dan kan ze me het water uit helpen.

AMvD
02-09-2015 om 17:53
Gewoon eigen keuzes laten maken, niet alleen dochters ook zoons
Zelf ben ik opgevoed met het naturisme. Mijn ouders hadden nogal een zendingsdrang wat dat betreft. Zelf waren ze actieve leden van een naturistenvereniging. Bijna elk weekeinde zomer en winter werd besteed op het naturistenterrein. Ze waren behoorlijk fanatiek. Toen ik een jaar of 14-15 wilde ik ook niet meer bloot. Ik noem dat geen preutsheid. Ik wilde gewoon niet al mijn lichamelijke veranderingen niet met anderen delen. Mijn ouders waren zeer strikt in de leer en vonden dat ik bloot moest, want dat waren de regels. Dat leidde tot stevige ruzies. Ik ben daarom zelfs eens van huis weggelopen. Niet ver hoor, maar naar een vriendin gegaan.
Acceptatie door leeftijdsgenoten speelt daarbij ook een rol. Ik schaamde mij kapot voor m'n naturistische ouders. Ik was als de dood dat m'n vriendinnen er achter zouden komen dat wij blootlopers waren. Het gekke was mijn vriendinnen gingen ook nooit naakt, maar wel topless. Dat hoorde bij die tijd, want mijn tienertijd was in 80's.
Topless in de jaren 70 en 80 had ook te maken met de seksuele revolutie, en is ook een reactie op de preutse jaren 60. Nu is de slinger weer naar de andere kant door geslagen.
Je ziet het op sportclubs. Ik train al heel wat jaren een volleybal meidenteam. Tien jaar geleden werd er zonder problemen samen gedoucht. Dat zie je wel veranderen, tegenwoordig meiden die niet gedoucht naar huis vluchten onder het mom we douchen thuis wel.
Ook op school wilden soms ook ouders niet hebben dat er verplicht werd gedoucht na gymles.
Wij hebben onze kinderen (zoon en dochter) de vrije keus gelaten wat betreft wel of niet bloot zijn. Ik noem mij zelf geen naturist meer, maar ik ben een naaktrecreant. Ik zon naakt in de tuin (we hebben geen inkijk), als we naar het strand gingen dan was dat altijd het naaktstrand. Ook onze kinderen wilden in hun puberteit niet meer bloot. Dat hebben we geaccepteerd, ze moeten zelf hun keuze maken. Zoon gaat nooit meer bloot, gewoon omdat hem dat niet boeit. Dochter alleen maar bloot in de tuin of de sauna, omdat daar de privacy groter is dan op het strand.

Ennah
02-09-2015 om 20:54
niet leren
Ik ga ook graag naar het naaktstrand maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kinderen te verplichten om zonder zwemkleding rond te lopen. Dat mogen ze helemaal zelf weten. En dat hoeven ze zeker niet te 'leren'.
Resultaat is dat ze allemaal met badkleding lopen. (Maar zich wel pontificaal op het strand omkleden terwijl ze op een textielstrand een partij ingewikkeld lopen te doen...).
En zodra ik zou merken dat ze het naaktstrand niet prettig meer vinden gaan we daar ook een oplossing voor zoeken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.