Mamasan
11-11-2008 om 14:22
Documentaire 'sex sells'
Ik heb vorige week de documentaire 'Sex sells' gezien, over pubers en sexualiteit. De documentaire gaf een beeld over tieners uit verschillende omgevingen/milieus en de manier waarop zij met seks omgaan. Er was een groepje uit de Bijlmer waar kinderen blijkbaar al op 11-jarige leeftijd seks hebben in kelderboxen. Maar ook een 13-jarig meisje uit de 'niet-Randstad' dat een teleurstellende eerste keer had meegemaakt met een 18-jarige jongen. De moeder van dat meisje vertelde dat het meisje verder is dan leeftijdgenoten en dat ze het jammer vond voor haar dochter dat de eerste keer zo tegen viel.
Ik was er eigenlijk een beetje door geschokt. mijn dochter is bijna 10 maar ik hoop toch dat zij nog heel wat jaren wacht met haar eerste keer. Sowieso had ik waarschijnlijk aangifte gedaan tegen die jongen van 18.
Hebben jullie de documentaire gezien? Geeft die nu echt het beeld weer van de manier waarop pubers tegenwoordig met sex omgaan?
Lynna
11-11-2008 om 21:54
Rouvoet
Ik heb Rouvoet gezien die er in Nova over praatte. Hij zei zelf dat dit slechts in beperkte (maar misschien steeds grotere) kring voor kwam.
Als ik zelf zo eens naar de pubers bij mij op school kijk, geloof ik nooit dat zij ook op die manier met sex omgaan. Maar ik werk dan ook op een heel "keurige" school.
Amarins
12-11-2008 om 09:36
Alleen p&w gezien
... dus misschien zijn dat alleen de heftigste fragmenten geweest, maar volgens mij was daar een jongen die met 7 (?) jaar al sex had, hij was "binnen" bij een meisje, maar wist nog niet zo goed wat hij verder moest doen. Nu zullen de cultuurrelativisten wel opspringen en zeggen dat dit vroeger ook gebeurde en dat je niet wereldwijs bent als je dat niet weet, maar ik vind dit wel degelijk schokkend. Ook de oudere jongens met hun indeling in banga's, tanga's en vrouwen, gewoon erg triest. Een eerste keer zal misschien 9 van de 10 keer niet romantisch zijn, het is soms hard werken, maar zo koud, liefdeloos en intrumenteel als sex voor deze kinderen was, nee, ik vind dat schokkend. Bij de pubers die ik ken, kan ik me hier in ieder geval niets bij voorstellen.
Tinus_p
12-11-2008 om 13:43
7 jarigen
Amarins:
"... dus misschien zijn dat alleen de heftigste fragmenten geweest, maar volgens mij was daar een jongen die met 7 (?) jaar al sex had, hij was "binnen" bij een meisje, maar wist nog niet zo goed wat hij verder moest doen. Nu zullen de cultuurrelativisten wel opspringen en zeggen dat dit vroeger ook gebeurde en dat je niet wereldwijs bent als je dat niet weet, maar ik vind dit wel degelijk schokkend."
Weet je, ik vind het ook schokkend, maar ik heb nou niet bepaald de indruk dat dit normaal is onder 7-jarigen ofzo. In dat opzicht vind ik juist, dat we ons niet teveel moeten aantrekken van extreme incidenten.
Amarins
12-11-2008 om 14:07
Mee eens, hoor
... Tinus, gelukkig is dit niet normaal voor 7-jarigen en denk ik, ook niet voor het overgrote deel van de 13-jarigen. Het is meer de combinatie met de achteloosheid waarmee sex en, denk ik dan, later relaties benaderd worden. Als een consumptiemiddel. Dat lijkt me dan later, voor deze jongeren, dan ook weer moeilijk te vertalen naar het streven om een prettige en gelijkwaardige relatie aan te gaan.
Justine Pardoen (Ouders Online)
24-11-2008 om 00:42
Tegen-docu
Jongeren in de Bijlmer maakten hun eigen 'tegen-docu'. Zie http://mijnkindonline.web-log.nl/mijnkindonline/2008/11/sex-sells-de-te.html
Rembrand
24-11-2008 om 09:21
Goed gedaan zeg!
Ik heb de docu Sex sells niet gezien, dus ik kan er niet helemaal over oordelen.
De jongens zetten in ieder geval een mooi tegengeluid neer. Het lijkt erop dat de journaliste wilde scoren ten koste van de jongens.
Rembrand
24-11-2008 om 23:37
Magnolia.
Ik zeg toch dat ik het niet helemaal kan beoordelen omdat ik niet de hele docu heb gezien.
Wel stukken uit de docu.
De jongeren geven in het tegengeluid overigens heel duidelijk aan wat er wel en niet is uitgezonden en wat zij vinden van het deel wat wel is uitgezonden.
Sarcas
26-11-2008 om 15:00
Download link docu
Mocht iemand de volledige docu nog willen zien:
http://www.megaupload.com/?d=ORDA1LBF
Als MP4 bestand, ongeveer 318MB groot.
Sarcas