Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jansje

jansje

10-05-2011 om 18:24

Dragen jullie bij in kosten als je kind samenwoont/op kamers woont

Heb hierboven draadje, 18 en samenwonen oid
Maar ben even benieuwd of jullie bijdragen als je kind op kamers gaat, die van ons wil dus samenwonen.
Wij hebben beloofd dat wij Collegegeld betalen,1700 euro te betalen.
Als ze inderdd op kamers/samenwonen , gaat.
Dan bespaard ons dat wel in boodschappen/elektr/water.
Nou kan ik denken, mooi dan zitten we in de mnd, mooi ruimer, kunne we eens iets meer gaan sparen als dat kleine bedrag wat we nu sparen.
Maar kunnen ook denken, we dragen nog wat van dat geld bij aan op kamers...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jansje

jansje

10-05-2011 om 18:27

Inkomen

Ons beider inkomen bedraagt zo'n 2800 per maand.
waarvan 600 hypotheek en verdere kosten afgaan.

Wat door de ib groep verondersteld wordt

als je kind geen recht heeft op een aanvullende beurs, is dat je ongeveer 250 euro bijdraagt ( is denk ik ongeveer gelijk aan de beurs)
Op het moment dat je afspreekt om het collegeld te betalen zou je kunnen zeggen dat je nog 100 euro bijdraagt om het bedrag aan te vullen tot die 250 euro per maand.
Wij hebben met onze kinderen de afspraak gemaakt dat wij de huur van hun kamer betalen (ong 280) euro per maand en de rest betalen ze zelf van studiebeurs en bijbaan. Het collegeld betaalden ze van een rekening die oma ooit voor ze heeft geopend. Dochter heeft altijd bijbaantjes gehad, zoonlief vond dat echter niet nodig en deed het met heel weinig geld.
Toen dochter langer over haar studie deed dan gepland heeft ze een lening bij de IB groep afgesloten om haar collegeld in termijnen van te betalen.

Dit werkte in haar geval goed.

Zoon is een heel ander verhaal, maar daar gaat je vraag niet over, dus dat zal ik je besparen.

Zo nu en dan spekken we dochter door iets voor haar te kopen wat ze hard nodig heeft of soms geld te lenen als het geld van haar bijbaan nog niet binnen was. Zij betaalt dat altijd binnen zeer korte termijn heel netjes terug.

gr Incar

jansje

jansje

10-05-2011 om 19:17

Zat te denken aan..

wij zaten ook te denken aan bedrag van zo'n 100 euro bij te bedragen + dit jaar nog de studiekosten.
Maar ik was niet van plan , en dit weet mijn dochter ook om elk jaar de studiekosten te betalen.
Wij hebben nog 2 kinderen meer, dit kunnen wij niet bekostigen, willen we ook niet, hebben wij onze spaarrekening leeg als de kids uit huis zijn...

Vic

Vic

10-05-2011 om 20:33

Hoeveel heeft een student nodig?

Het is bij ons nog even toekomstmuziek, maar door het eerdere draadje van Jansje zat ik er laatst wel over te dubben. Hoeveel heeft een student nodig om rond te kunnen komen? Ik dacht zelf aan een bijdrage van 250 euro, van mij en haar vader (dus 500 totaal) en dat ze voor het meerdere zelf gaat werken. Maar dan zit ik dus aan de ruime kant? Hoe wordt die bijdrage van DUO berekend. Zijn dat hoge bedragen, of valt het mee?

Klaartje

Klaartje

10-05-2011 om 21:07

Hier

Zoon is nu MBO aan het afronden. Woont wel op kamers, dus uitwonende beurs. Wij moeten ongeveer 250 per maand bijdragen (oké, vader, maar wij hebben we 1 pot) en hij heeft nog een kleine aanvullende beurs. Wij betalen het collegegeld, schoolbijdragen en meestal een gedeelte boeken. Ook krijgt hij van ons een bijdrage voor zijn ziektekosten. Huur, eten, kleding en verdere kosten zijn natuurlijk voor hem. Hij werkt er nog veel bij. Zonder werken redden ze het echt niet. 300 euro huur is echt niks hoor.
Volgend jaar hoopt hij naar Utrecht te gaan voor HBO, dan zal de huur vast nog wel wat hoger liggen.
Wij hadden voor onze kinderen ook een klein spaarpotje, voor als ze gingen studeren of als ze het huis uitgingen. Was niet zo veel hoor, een paar duizend euro, maar ze moesten de kamer e.d. zelf inrichten.
Oh ja, nu ik eraan denk, we storten nog steeds elk kwartaal 45 euro op hun spaarrekening, gaat automatisch en denken er steeds niet aan het stop te zetten. Ook onze al lang werkende dochter van 27 krijgt dat nog Ik denk steeds dat moet ik stop zetten maar als ik aan het bankieren ben, vergeet ik het

Annet

Annet

10-05-2011 om 21:42

Ik zou kijken naar de bijdragen bij de stufi

Als de studiefinanciering uitgaat van een bepaalde bijdrage van de ouders bij uitwonende studenten, zou ik dat minimaal doen. Kind kan daarnaast lenen tot een bepaald bedrag.
Je kunt dan bekijken of je een deel van dat bedrag wilt bijdragen (bijvoorbeeld van de spaarrekening) of een bedrag er bovenop wilt doen.

Maylise

Maylise

10-05-2011 om 23:25

Hangt er van af

Onze financiële situatie de afgelopen jaren was niet zo dat ik bij wilde dragen aan op kamers wonen als dat niet strikt noodzakelijk was. Ik had alleen een bijdrage geleverd als ze een opleidingen zouden gaan volgen die op een dusdanige afstand lag dat thuis wonen geen optie is. Voor de lol op kamers wonen hadden ze zelf mogen bekostigen.

Hoeveel ik dan bij zou dragen zou erg van de omstandigheden afhangen (dure of goedkope studie stad, is het een studie met een flinke hoeveelheid werk of een studie met weinig contact uren en heel veel tijd om te werken, heeft het kind veel tijd nodig voor studie of gaat dat juist heel vlug...)

Moeilijk omdat zo in zijn algemeenheid te stellen. Mijn dochter bijvoorbeeld gaat na de zomer op kamers wonen. Ze gaat een appartement delen met een vriendin. Op kamers gaan is voor haar noodzaak gezien de locatie waar ze zit. Tijd om bij te verdienen heeft ze niet heel veel dus een echte substantiële bijdrage van haar kant zal er niet zijn. Ik heb nog niet echt bedacht hoeveel we gaan geven maar ik schat in minstens 500 euro per maand en daarnaast betalen we ook het college geld.

Overigens wil ik er nog wel een berekening op los laten of het niet financieel voordeliger is dat ze een deel van het geld leent. Als de rente op de lening lager is dan de rente die ik ontvang op spaargeld dan is het misschien wel handiger om te lenen. Dan betaal ik de lening af als ze is afgestudeerd. In elk geval moet ik dat nog even nakijken.

atlanta

atlanta

10-05-2011 om 23:56

Ook mee bezig

Ook wie zijn hiervover aan het dubben. Dochter heeft nog een jaar voor ze op kamers woont maar ik wil het voor mezelf toch ook een beetje op een rijtje hebben.

Netto salaris wat van samen binnenkomt is ongeveer 2900,=. Hypotheek is 950,=. Ik vind het moeilijk om ieder maand over te houden dus ik denk niet dat we volgend jaar bedragen kunnen missen die ik hier genoemd zie. Maandelijks 500 euro vind ik voor ons erg veel. Wij hadden gedacht om het collegegeld te gaan betalen wat op een 800 euro uit zal komen en evt boeken als dat nog kan wat ik op een 600 euro houdt als ze niet tweedehands aangeschaft kunnen worden. Er is een klein bedrag gespaard voor eerste aanschaf meubeltjes.

Verder zal het aangevuld worden met een bijbaantje(als tjd het toelaat) en lening IB, denk niet dat het anders te doen is als ze op zichzelf moet gaan wonen

Ongeveer 500 euro

kamerhuur 310 voor een bezemhok, ziektekostenverzekering en boekengeld (en dat is erg weinig viel me op). Dat betalen wij voor dochter. Ze werkt behoorlijk bij, maar studeert vooral serieus. Mocht ze gaan samenwonen dan verander ik daar niets in

Fiorucci

Fiorucci

11-05-2011 om 06:40

Atlanta

Hier net zo hoor, ik betaal de boeken, mijn zoon heeft het collegegeld al bij elkaar gewerkt. Hij blijft voorlopig thuis, ik heb ook geen 500 euro per maand beschikbaar helaas.

Klaartje

Klaartje

11-05-2011 om 07:51

500 euro?? pff wat een hoop geld

Ik heb uitgerekend dat wat wij bijdragen ongeveer de 250 is, die wij per maand moeten (nou ja moeten) geven. Zal niet veel schelen. maar 2 keer zoveel kunnen wij ook zomaar niet missen hoor. Veronderstel dat je 2 kinderen gelijk te studeren hebt. Nou ja, nog 4 jaar te gaan. Verder wil ik nog wel eens, als we in de stad wonen een broek geven of enkele t shirts. Als hij thuis is en verder weg moet, mag hij indien mogelijk altijd de auto lenen, wij betalen de benzine dan. Weinig openbaar vervoer hier, dus dat telt ook.
Bijwerken (of lenen) is dus eigenlijk altijd nodig. Zoon had bij MBO studie ook veel uren les maar werkte altijd bij. Indien mogelijk willen ze hier zonder lenen afstuderen. Dochter deed 3 maanden langer over afstuderen en leende toen 1500 van IB groep. Dat is natuurlijk peanuts, maar het kan hard oplopen hoor.

atlanta

atlanta

11-05-2011 om 09:07

Studeren

Dat is mooi, Fio, dat het collegegeld al bij elkaar is gespaard. Is dat iets waar jullie op aan hebben gestuurd of heeft hij zelf bedacht dat hij dat op voorhand bij elkaar wil hebben? Dochter laat wel af en toe horen dat ze wat geld bij elkaar wil hebben voordat ze gaat maar ik denk dat van de andere kant dat ze nu ook nog lekker moet genieten. Nu gaat ze bv op vakantie in de zomer, slaat ook weer een gat.

Klaartje, ik weet nog niet precies wat een student nodig heeft maar zie zo hier en daar staan dat je aan 800-900 euro per maand moet denken en dat kan niet aangevuld worden met alleen een bijbaan. Ik denk dat lenen dus de enige optie is. Dochter moet wel op zichzelf wonen, wil naar een universiteit die niet in de buurt is.

Ik maak me wel eens zorgen. Of het wel haalbaar wordt om te kunnen studeren. Met de nieuwe regeling erbij wordt de drempel toch ook weer iets hoger want stel dat ze vertraging oplopen, dan moet er weer meer geld bij.

Maylise

Maylise

11-05-2011 om 09:35

Lenen

Natuurlijk kan niet iedereen zich veroorloven om 500 euro per maand bij te dragen. Dat is toch ook niet zo'n ramp. Mijn ouders betaalden ook nauwelijks wat dus ik heb een lening afgesloten. De voorwaarden van het IBG zijn echt niet zo gek (pas terugbetalen als je voldoende verdiend en de rente is niet al te hoog) dus dat is helemaal geen probleem. Studeren is ook een stukje investeren in jezelf en in je toekomst. Een hogeropgeleide verdiend gemiddeld beduidend meer dus het is een investering die zichzelf zeker terugbetaald. Een schuld van enkele tienduizenden euro's is nog best te overzien. Natuurlijk is het vervelend met terugbetalen maar uiteindelijk is het wel besteed geld wat je veel profijt oplevert.

jansje

jansje

11-05-2011 om 11:40

Lenen ok

Lenen vind ik ok.
En mijn dochter gaat volgend jaar ook universiteit doen. en inderdd , als je met die opleiding baan hebt, verdien je normaal gesproken goed.Kan je zat lening af betalen.
toen de kinderen klein waren , had ik zo'n idee , dat wij de complete studie gingen financieren, schoolgeld en boeken. Mijn mening daarin is veranderd. Dat zou betekenen, dat ik aan het einde van de rit, al mijn spaargeld erin heb zitten, en blijf berooid achter. Kinderen mooi hoog inkomen en leven dan royaal, terwijl wij...
Dus lenen vind ik prima, maar als ik zo dochter hoor, wordt er soms wel heel makkelijk geleend.
Iemand uit haar klas leent 700 euro per mnd, en heeft geen bijbaan... dat stuit mij tegen de borst.Ik plijt ervoor om zo min mogelijk te lenen, zodat als ze straks goeie baan hebben, ze er ook echt wat aan hebben , en dan niet nog eens jaren krap zitten omdat ze toen zonodig zoveel gingen lenen.

Fiorucci

Fiorucci

11-05-2011 om 14:18

Atlanta

Langzamerhand heb ik wel laten doorschemeren dat het ons niet zou lukken zijn studie helemaal te betalen. Hij heeft nog een jongere broer en zus met alle kosten vandien... (en ik vond dat echt bijzonder vervelend, eerlijk gezegd, ik wilde het graag wel helemaal betalen)
Hij heeft werk gezocht via een uitzendbureau, en zet sinds een jaar een groot deel weg van dat geld. Hij vond dat prettiger dan een lening afsluiten. Hij kan een week op vakantie, krijgt van ons de boeken en een laptop, kost en inwoning is voor onze rekening, hij blijft voorlopig thuis wonen. Hij heeft de hele zolder voor zichzelf dus dat maakt die beslissing makkelijker.
Ohja hij betaald zelf zijn ziektekostenverzekering, van de zorgtoeslag.

Hier ook op kamers

Hier ook hetzelfde. Ben er al een tijdje mee bezig. Onze dochter moet ook op kamers omdat ze een studie wil gaan doen die niet naast de deur ligt. Wij hebben nu met haar afgesproken dat wij haar kamerhuur gaan betalen. Zij (en wij ook) hebben geluk dat mijn man werkt bij een bedrijf waar er een tegemoetkoming in de studiekosten is voor kinderen van werknemers. Dit is best een aanzienlijk bedrag. Ze kan daarmee haar collegegeld en een deel van de boeken betalen. Dat wat ze tekort komt voor de boeken zullen wij ook voor onze rekening nemen.
Daarnaast mag ze dan de uitwonende studiebeurs
€ 266,00) houden. Hier zal ze van proberen te leven. Ook heeft ze nu nog een baantje maar dat is dus in onze woonplaats. In eerste instantie wil ze dit aan gaan houden zodat ze als ze in het weekend naar huis komt kan werken op zaterdag. Afhankelijk van hoe het allemaal gaat wil ze dit blijven doen maar op den duur als het allemaal bevalt en goed verloopt wil ze een bijbaantje gaan zoeken in de plaats waar ze op kamers gaat.

Ook hebben we gezamenlijk afgesproken dat we haar financiële situatie goed in de gaten houden. Mocht het ergens spaak lopen kunnen wij er eventueel nog iets bijdoen. Lukt het helemaal niet dan zit er niets anders op dan een bedrag te lenen. Over het algemeen kan ze goed met geld omgaan en is ze behoorlijk zuinig. Ik heb er wel vertrouwen in maar het is wel even een kwestie ervaren denk ik.

Hoop geld inderdaad

zeker als zoon volgend jaar ook gaat studeren. Die blijft wel voorlopig thuiswonen, dat scheelt alvast enorm. Die kamerhuur voor dat minuscule hokje van dochter staat me best tegen. Als we het niet hadden kunnen betalen waren ze uiteraard gaan lenen, deed ik zelf ook, is ook geen ramp. Dat snappen ze gelukkig ook wel.

tonny

tonny

11-05-2011 om 23:04

Ze moeten wel snappen

dat je alleen leent als je zelf niet genoeg geld kunt genereren (via stufi, je ouders en een baantje).

'Studiegeld' lenen en dat geld gebruiken om op vakantie te gaan etctera - en dan ook nog eens niet werken- is een domme levensstijl. Maar dat gebeurt wel. Jammer dat geld niet 'geoormerkt' is.

Wij hebben steeds per kind bekeken wat redelijk en haalbaar was, elke situatie is anders. Maar dat studeren financieel lastiger gaat worden - ja. En dat is erg jammer.

jansje

jansje

13-05-2011 om 10:19

Maylise

Heb jouw post gelezen, over dat je je kind laat lenen ,geld op je spaarrekening laat staan, rente daarvan trekken, dat dit evt goedkoper zou kunnen zijn, dan je eigen geld aanbreken?
Ik las gisteren ergens op internet, dat iemand ook leende, wat ie teveel leende, geld dus wat hij over hield, op spaarrekeing zette. Toen deze persoon klaar was met studie, had hij heel bedrag op rekening, waar hij toen inrichting van huis van betaalde.
Kan nog even er niet bij,dat dit de juiste weg zou kunnen zijn..

Maylise

Maylise

13-05-2011 om 11:54

Jansje

Ik weet niet of het voordeliger is. Ik weet dat het onder bepaalde omstandigheden voordeliger is dat het kind leent dan dat de ouders een bijdrage doen. Ik heb me er nog niet uitvoerig in verdiept. Komt als complicatie nog bij dat wij niet in Nederland wonen en dat we hier waar wij wonen misschien ook een deel van de kosten van de belasting kunnen aftrekken. Als dat het geval is dan zal lenen niet voordeliger zijn. Ik ga er nog eens avond goed voor zitten en ik laat het sowieso narekenen door iemand die er verstand van heeft.

De situatie die je beschrijft is weer anders maar ik kan me voorstellen dat het voor een student ook slim kan zijn om het maximum bedrag te lenen en een deel te sparen voor later. Hangt allemaal van de individuele omstandigheden af en daar kan je niks algemeens over zeggen.

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2011 om 19:27

Zie boven

Jansje, ik geef hierboven al antwoord. Een studerend kind dat uithuizig woont, kost 10.000 eu per jaar. En ik dacht dat je dochter HBO ging doen, nu heb je het over universiteit? Ik weet niet of de kosten voor HBO hoger zijn, die kinderen moeten volgens mij veel meer stage lopen - dan zit je met je reiskosten enzo.
Bijlenen en wegzetten op een spaarrekening is gezien de huidige rentestand op spaartegoeden niet interessant.

Tirza

jansje

jansje

15-05-2011 om 19:39

Tirza g

Mijn dochter doet nu HBO, gaat de P halen in het 1e jaar, en gaat dus 2011/2012 universiteit doen.

Zat te denken om geld wat ik thuis uitspaar aan boodschappen ed. als ze niet meer thuis woont, haar maandelijks te geven.

Rosase

Rosase

15-05-2011 om 22:45

Thirza

HBO en WO maakt niet veel uit in kosten. En stages zijn veelal betaald. Meestal geen vetpot, maar vaak toch in ieder geval genoeg om op zijn minst de reiskosten eruit te hebben. En als de reisafstand echt te groot is, wordt er vaak geprobeerd om tijdelijk een kamer in de stageplaats te regelen. Dat is althans mijn (wel wat gedateerde) ervaring.

Ik ga strakjes echt wel bijdragen als ze gaan studeren. Dat hoort er gewoon bij vind ik. Het zal bij ons dus wel een combi worden van geven, werken en lenen. De verhouding werken-lenen moeten ze maar zelf bepalen. Ik heb tijdens mijn studie ook geleend, en ben nu nog steeds aan het afbetalen. Echt last heb ik hier echter nooit van gehad. Is al jaren een maandbedrag van tussen de 70 en 80 euro en dat is best op te brengen voor ons.

Reiskosten?

studenten die recht hebben op stufi hebben ook recht op een OV jaarkaart.

Rosase

Rosase

16-05-2011 om 17:15

Ook dat

Maar is er dan geen verschil meer tussen een week en een weekend-ov, zodat de kans bestaat dat student net de verkeerde ov heeft.

En bovendien is niet ieder bedrijventerrein altijd even goed te bereiken per ov. En als stagiar wordt je geacht toch wel serieuze dagen van een uur of 8 te maken. Ik kan me voorstellen dat in voorkomende gevallen een ov-kaart dan niet genoeg is.

Maar inderdaad meer argumentatie dat er niet zo heel veel verschil is tussen WO en HBO qua kosten.

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2011 om 20:26

Okee

Dan heb ik mij altijd laten foppen door ouders van HBO-ers

Tirza

mens

mens

17-05-2011 om 13:05

Niet altijd sudie financiering en ov

Mijn zoon van dan net 16 gaat na het vmbo naar een MBO 3 uur reizen bij ons vandaan. Voor het MBO krijg je voor je 18e geen studiefinanciering en ook geen OV.
Dus eigenlijk zullen wij alles moeten betalen Oehp.
Onze oudste is nu net 18 en heeft wel studiefinanciering. Bij hem betalen we zijn kamerhuur. (en voor het collegegeld heeft hij een spaarrekening die alleen daarvoor gebruikt mag worden.)De rest eten etc betaald hij zelf. OV klinkt heel mooi maar is altijd of een weekeind of week OV. aangezien hij door de week vaak naar stage's moet en in het weekein naar huis is hij toch vaak rond de 70 euro reiskosten kwijt naast zijn ov.

Klopt ,op 16 geen stufi

Dat klopt,16 jarige MBO ers krijgen nog geen stufie,maar daar krijg je nog wel kinderbijslag voor.

en voor het OV: als je een weekkkaart hebt kun je op vrijdagavond naar huis gaan en op maandag ochtend vroeg weer terug,dan heb je geen extra kosten.

mens

mens

24-05-2011 om 12:24

Ov week/weekeind er moet altijd geld bij

Dat klinkt heel leuk maar beide kinderen wonen zover weg dat als ze maandagochtend de 1e bus/trein nemen ze niet op tijd op school zijn. Ze zijn wel vaak vrijdag eerder uit of vrij en moeten dan dus wachten tot het weekeind ov in gaat.
Bovendien moeten ze door de week vaak reizen naar stage's. Het is dus elke keer een heel gereken wat voordeliger is een weekeind of een week ov maar er moet elke maand wel zo ongeveer 100 euro bij welke variant we ook hebben.

Waar?

Wat ik me afvraag,is er geen MBO school dichter in de buurt te vinden?er zijn er zoveel!
of doen jouw kinderen een heel bijzonder opleiding die niet dichterbij huis te vinden is?
en een stage plek,is die ook niet dichterbij school te vinden?
Nederland is zo,n klein landje ,ik vind het vreemd dat jouw kinderen zo extreem ver moeten reizen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.