Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Appeltje

Appeltje

20-07-2012 om 10:05

Een financiële meevaller

Mijn dochter is een paar maanden geleden aangereden op de fiets, waardoor ze een botbreuk en kneuzingen had. Gelukkig is ze snel hersteld, en deze week is het hele verhaal eindelijk afgehandeld door de verzekeraars. Naast vergoeding van de schade krijgt ze ook een leuk bedrag aan smartengeld, geen duizenden euro's maar wel een bedrag waarvoor ze bijv. een smartphone incl paar jaar abonnement zou kunnen kopen. Zo heeft ze wel meer wensen waarvan ik gezegd heb dat ik ze niet ga bekostigen.
Zouden jullie zo'n meevaller vrij laten besteden? Ik heb het nog niet met haar vader (mijn ex) besproken maar ik schat in dat hij het wil laten sparen. Zelf ben ik er nog niet uit, en ik hoop door jullie reacties (nieuwe) inzichten te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

20-07-2012 om 10:43

Eerste inval

Helft vrij besteden, helft sparen?

Zelf laten beslissen

Zelf vind ik dat als je geld aan een kind geeft, dat ze dan ook zelf moeten beslissen wat ze ermee willen doen (behalve drugsgebruik etc)
Dus als zij een smartphone wil kopen, lekker laten doen.
Wat heeft het anders voor zin om geld aan een kind te geven, als ze alsnog niet mag doen wat ze wil?!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2012 om 13:10

Aan haar overlaten

Het is geld wat bedoeld is om het leed te verzachten. Als zij er gelukkig van wordt om het in een keer uit te geven, dan moet je haar die gelegenheid vooral geven. Je zegt dat het niet om duizenden euro's gaat. Duizenden euro's is voor mij boven de 2000 euro. Je zou kunnen voorstellen dat ze er nu lekker een smartphone van gaat kopen, uit gaat rekenen hoeveel geld er nodig is om daar het abonnement van te betalen de komende twee jaar, dan zit je al snel boven de 1000 euro, en de rest mag ze dan ook nog aan iets leuks uitgeven. Laat haar ervan genieten. Maar... dat genieten kan ook inhouden dat ze gaat sparen voor iets anders. Bespreek de mogelijkheden vanuit háár wensen. En bespreek ook met haar hoe realistisch ze omgaat met het spaargeld op haar spaarrekening. Ze kan zich nu heel braaf voornemen om daarvan af te blijven, maar is ze zo gedisciplineerd? Oftewel: hoe groot is het gevaar dat ze door haar spaargeld heen is voor het abonnement afgelopen is en kan ze het abonnement dan toch op eigen houtje bekostigen?

Plan maken

Ook al zijn het geen duizenden euro's, het bedrag lijkt me te groot om zomaar uit te laten geven aan ditjes en datjes. Ik zou haar zelf een plan laten maken en dat indien nodig bespreken of bijsturen. Laat haar inderdaad maar uitrekenen hoeveel ze voor de smartphone nodig heeft en bedenken hoe ze het geld voor het abonnement apart kan houden.
Voor het geld dat overblijft zou ik haar ook een gerichte bestemming laten bedenken. Misschien zijn er nog andere dingen die ze ermee wil bekostigen en misschien kan ze wat potjes maken, bijvoorbeeld als aanvulling op kleedgeld of een potje voor wat leuke dingen deze vakantie. Kortom, haar zelf laten bedenken wat ze ermee wil, maar wel gerichte bestemmingen laten bedenken. Ik kan me trouwens voorstellen dat ze zelf ook een deel wil sparen, kijk dan samen met haar hoe ze dat handig kan aanpakken.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2012 om 00:02

Hoe komt het toch dat jij áltijd precies verkeerd opvat wat ik zeg. Ik zeg juist dat duizenden euro's voor mij boven de 2000 euro is. Daarmee wil ik zeggen dat ik aanneem dat ze onder de 2000 euro heeft gekregen. Dat had ik erbij kunnen zetten om misverstanden te voorkomen

En de fiets?

Oudste is ooit aangereden....wij hadden al een nieuwe fiets in de planning, dus was oud barrel waar ze op aangereden was en ook nog 's aan de kleine kant. De nieuwe fiets zou die maand erop gekocht worden (overgang naar v.o.). Gezien de staat van de fiets na het ongeluk (wiel krom, van alles eraf, lampen etc.) dat maar vervroegd. Dochter had kleding kapot, broek en jas, schoenen beschadigd, ook nieuw gekocht. En omdat ze haar arm gebroken had (onderarm het belemmerde haar niet eens zo erg, ze kon er zelfs een zwemwedstrijd mee winnen) kreeg ze ook een schadevergoeding. Ik dacht 600 euro. Wij hebben er 300 van ingehouden (de fiets) en ook nog 's geld voor de jas en de broek, 200 mocht ze zelf vrij besteden, maar stiekum hebben we die 400 euro op haar spaarreking gezet en daarvan heeft ze nu rijles. Dat vrij besteden werd haar schoolvriendinnen tracteren op ijs (na laatste schooldag) en een nieuwe telefoon. Maar dochter was toen nog wel jong, 11 jaar. Nu ze ouder is zou ik het w.s. anders doen. Misschien al bij het vervangen van de spullen aangeven dat dit 'voorschieten' is...ik weet nu al dat ze anders zeker zou protesteren (is 18).
groeten albana

Appeltje

Appeltje

21-07-2012 om 11:04

Kosten

Voor de gemaakte kosten hadden we al eerder een vergoeding gekregen. Natuurlijk een vergoeding voor de fiets, maar ook vervoers- en parkeerkosten, sportcontributie voor de periode dat ze niet kon sporten etc, en zelfs een forfaitair bedrag voor de dagen ziekenhuisopname (voor koffie/maaltijden e.d.). En nu dus nog een vergoeding voor immateriële schade. Ik heb e.e.a. nog niet met mijn ex besproken, maar mijn dochter gaf al aan dat ze het zonde zou vinden om alles in een keer uit te geven. Dat idee had ik zelf ook dus ik ben blij dat ze daar zelf mee kwam.
Het is wel een goede om het apart te zetten voor evt. schoolreizen want ik had eerder al eens gemeld dat ik vond dat ze daaraan mee moest betalen. Scheelt weer folders lopen

Gedeelde smart?

het lijkt me zo dat ze er wat zelf van mag gebruiken, n deel bewaren mss. En toch ook wel n deel sámen iets leuks van doen, aangezien niet alleen zij degene was die de smart had? Als gezin hebben jullie toch allemaal verdriet enzo om gehad, mss een dagje et n leuke activiteit,m zij mag kiezen, maar waar jullie allemaal wat aan hebben?
Wat stelt ze zelf voor? Is ze zo wijs om in het redelijke mee te denken over hoe het uitgegeven kan worden?

Appeltje

Appeltje

22-07-2012 om 22:40

Hmm

Ik heb het met mijn ex besproken. Zijn eerste reactie was 'Ik neem aan dat je het op de spaarrekening stort'. Dan gaan mijn nekharen al overeind staan, van zo'n zelfingenomen houding en meneer maakt wel even uit wat er gebeurt. Tot ik bedacht dat ik dat zelf natuurlijk ook had gedaan door tegen mijn dochter te zeggen dat ze er wel iets van mocht kopen. Dat ga ik ook niet meer terugdraaien maar dan toch maar iets meer druk zetten om de rest te sparen.

Snuggle's

Snuggle's

23-07-2012 om 02:51

Goed zeg

Wat goed, zo'n zelfreflectie! Mooi compromis denk ik ook om iets te kopen en de rest te sparen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.