Petra
08-01-2012 om 18:59
Een uur internet - onredelijk?
Wij hebben sinds de kinderen op de middelbare school zitten hun computers zo ingesteld dat ze een uur op internet kunne per dag en dan alleen tussen 15 en 22 uur.
Nu kwam vanavond weer de discussie hoe onredelijk dat allemaal was met de oudste van 15,5. Wat vinden jullie? Zijn we te streng? Volgens hem heeft geen enkele andere pubers ulke strenge iuders, dus geen betere plek dan het hier vragen.
Hij kijkt graag naar series als Two and a half men enzo, en ik zie weleens dat hij die dan kijkt met een boek op,schoot. Lijkt me niet de handigste manier om huiswerk te maken, maar ik voel me net mijn moeder van wie ik in de jaren tachtig niet naar de radio mocht luisteren tijdens het huiswerk maken. Nu is mijn voorstel om het op proef wel de hele dag toe te laten tot 9.30 ' s avonds als proef natuurlijk, want als het de spuigaten uitloopt wordthet weer teruggedraaid naar bijv twe uur want ik besef nu toch wel dat een uur toch wel kort is.
Petra

rianne j
08-01-2012 om 19:05
Zeker niet de enige
Oudste is hier 14 en heeft ook een uur per dag. Bij veel schoolwerk wil ik de tijd weleens verlengen. Hij krijgt misschien een eigen laptop maar ook met tijdsslot. Ik overweeg wel om er een half uur bij te doen. Het is begonnen als een verdeel systeem. 3 kinderen 1 computer.
Volgens mij niks mis mee.m

Kobalt
08-01-2012 om 20:35
Langzaam loslaten
Je zoon is al 15,5. Gaat hij studeren? Dan is hij misschien wel over 2,5 jaar op kamers en moet hij het helemaal zelf regelen, hoe hij werkt, waar hij werkt en hoe lang hij werkt, voor zijn studie..
Is het geen goed idee om hem wat los te laten en meer zelf te laten ondervinden wat wel en niet werkt voor hem? Als het 'mis' gaat, kun je nu nog ingrijpen.
Ik vind een uur pc tijd, wel erg weinig trouwens. Ik zit zelf veel langer dan een uur per dag achter de computer en mijn mijn de hele dag (voor zijn werk). Mijn kinderen computeren ook langer. Als ze op de middelbare school zitten, zijn ze vaker alleen thuis en sindsdien houd ik het niet meer bij. Ze doen allerlei dingen op die pc. Van filmpjes kijken, programma's volgen, blogs volgen, het nieuws volgen, social media, tot games. Ik vind dat dit allemaal verschillende activiteiten zijn en ik vind sommige daarvan zelfs erg zinnig en nuttig.
Miriam Lavell schreef hier eens, dat ze tegen haar kinderen zei: 'Jij moet zorgen dat ik me geen zorgen maak.' Die hebben wij erin gehouden.

oregano
08-01-2012 om 21:38
Hier veel langer
Mijn dochter wordt 15, zit in havo 3 en begint de dag achter de laptop voor schooltijd. Ik heb me er eerder altijd veel mee bemoeid, sinds een half jaar ofzo heb ik het helemaal losgelaten. Zi is altijd bezig met faceboek, muziek downloaden, spelletjes, paint, msn, blogs, etc. Mijn meetpunten zijn :goede cijfers op school, voldoende beweging/sporten en sociale contacten. En af en toe ook eens 's avonds in de kamer zitten . Dit loopt eigenlijk allemaal goed dus ik heb geen redenen een tijdslimiet in te stellen vind ik.
Wel gaat 's avonds als we gaan slapen de router uit, dan kan zij ook niet meer op internet. Dus dat is de enige limiet en vind zij prima.
Groet oregano

Annet
08-01-2012 om 22:35
Social time en huiswerk splitsen
Hier een dochter in 3Gym.
Voor school gebruikt ze internet voor mail (gezamenlijke opdrachten), schoolsite, allerlei sites om zaken op te zoeken, woordjes leren via internetprogramma, etc. Ondertussen heeft ze de internetradio aanstaan.
Voor social time gebruikt ze ook allerlei programma's.
Wij hebben nu de regel dat ze tijdens het huiswerk maken geen hyves of mail aan heeft staan. Pas als het huiswerk af heeft, mag de computer op een andere manier gebruikt worden of in haar geval de ds.
Eerst was die regel er niet maar toen zakten de cijfers in elkaar tot 3-en en zo. Vorig schooljaar was die regel helemaal niet nodig.
Dus inderdaad, cijfers volgen en regels stellen als dat nodig is.
Het maakt mij niet uit of ze 's avonds tv kijkt of via internet een programma kijkt. Of dat ze via internet aan het kletsen is met anderen of via de telefoon.
Intensief gamen zou ik wel een maximum aan stellen en vooral een uiterste tijd in de avond (niet tot aan het slapen gaan).

rosa
09-01-2012 om 09:15
Als oregano
Hier wordt ook veel meer ge-internet. Zolang de rest goed gaat en ze er een sociaal en sportief leven naast hebben vind ik het prima. Gaan de cijfers omlaag, dan worden net als bij Annet de regels rond huiswerk maken strikter: telefoon wegleggen, geen muziek via youtube, geen meldingen Hyves, msn etc er tussendoor.

skik
10-01-2012 om 09:29
Hier sinds kort ook een uur
Onlangs heb ik op de kinderlaptop een timeslot ingesteld. Alle kinderen (8, 8, 12 en 15) mogen doordeweeks een uur per dag, in het weekend twee uur per dag. Bovendien schakelt de computer ruim voor bedtijd automatisch uit.
Dochter van 15 computerde zich letterlijk en figuurlijk suf. We hadden dus vaak discussie over computergebruik. Ik vond dat het steeds gekker werd en ze weinig deel uitmaakte van het gezin (ze keek Glee-afleveringe via een amerikaanse site voordat ze hier uitgezonden werden en keek dus niet meer gezellig met zus en mij op de bank). Ook moeten ze met zijn vieren de computer delen, dus het was altijd een gevecht om dat ding. Een broertje is ook onverzadigbaar.
Ik had verwacht dat het timeslot op grote weerstand zou stuiten, maar gek genoeg accepteren ze het heel makkelijk. Het dwingt ze gewoon hun computertijd bewust te gebruiken en andere digen dan computeren te ondernemen. Mochten de kinderen voor school de computer langer nodig hebben, dan mogen ze die van ons gebruiken.
Ik heb gemerkt dat als je geen richtlijn aanhoudt, het een glijdende schaal wordt. Misschien kan je je zoon wel meer computertijd geven, maar wel afgebakend.
skik

Kaaskopje
10-01-2012 om 21:11
Skik
Het levert bij jullie geen problemen op en dat is mooi, maar waarom is het zo erg dat je dochter langzaam maar zeker níet meer gezellig bij jou en je andere dochter op de bank wil meekijken? Ze is 15, het past bij haar leeftijd dat ze zich wat gaat losmaken van de gezinsgezelligheid.
Wat betreft het gekibbel rond 1 computer: bij ons geholpen heeft wat de verdeling van computertijd betreft was dat ze zélf hun rooster moesten maken. Het gekibbel was daarmee zo goed als helemaal de wereld uit.

skik
11-01-2012 om 09:07
Kaaskopje
Dochter is altijd al erg op zichzelf, dat is ook prima, maar ze was op een gegeven moment een soort zombie. Dan zat ze uren achter elkaar met de koptelefoon op achter de computer. Helemaal van de wereld. En dan altijd het gezeur als het eten op tafel stond, dat de serie nog 10 minuten duurde en niet gepauzeerd kon worden, echt vervelend die discussies. Juist omdat ze groter en ouder wordt en haar leven zich steeds meer buiten het gezin afspeelt vind ik het wel gezellig als ze er op zaterdagavond, áls ze thuis is, er even bij komt zitten bij een familieprogramma en een bakje chips. Of op dinsdag met mij en zus Glee kijkt. 'T is nu al gezelliger in huis door dat Timeslot.
skik

Kaaskopje
12-01-2012 om 00:45
Skik
Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor Hier ook een zombie met koptelefoon. Ik erger mij er ook wel eens aan. Niet omdat ze met die koptelefoon iets luistert of kijkt, maar omdat ze dan onbereikbaar is. Dan moet ik via zwaaien en luchtverplaatsing mijn aanwezigheid kenbaar maken. Maar goed, ik zie het ook wel als begrijpelijk gedrag. Ik vind het allang gezellig als iedereen zijn eigen ding wil doen in de huiskamer. Man lezend op de bank, ik tv kijkend, dochter op computer 1, andere dochter op computer 2. Bijvoorbeeld

Marjolein
12-01-2012 om 09:45
Ik lees mee....
Net als Petra zit ik met hetzelfde issue. Wat is normaal, wat is onredelijk veel, wat is onredelijk weinig. Er speelt ook heel duidelijk een generatie kloof
Hier enthousiaste internet gamers. De oudste is er uit eigen beweging meegestopt, want "ik ben blij dat ik daar niet aan verslaafd ben en lekker tijd over hou voor andere dingen" Andere dingen waren gitaarspelen en skaten, tot zover het goede nieuws.
Nu is hij sinds kort volop aan het puberen. Los daarvan heeft hij sinds dit schooljaar (fijn) meer vrienden en ook belangrijk sinds kort een vriendinnetje en zit hij volop te sms'en, pingen, chatten. Tja, dat is dan weer minder, vind ik als moeder. Hijzelf denkt daar natuurlijk heel anders over
Jongste is nog steeds heel enthousiast op internet aan het gamen. Verslaving ligt op de loer. Veel gesprekken mee. Bij hem vind ik het juist leuk, als hij eens met een klasgenootje zit te skypen ofzo. Beter dan dat online spel.
Tot nu toe zijn we heel soepel geweest, zolang ze nog steeds zich super inzetten voor school en genoeg bewegen, vinden we veel goed. Maar inmiddels gaat het bij oudste deel uitmaken van puberaal verzet tegen ons en school. En gaat jongste voor mijn gevoel teveel gamen, dus gaan we ingrijpen. Maar inderdaad hoelang stel je dan als maximum?
Ook maak ik verschil tussen met je gitaar liedjes proberen na te spelen van Youtube (creatief) of alleen maar gamen. Maar hoe stel je daar dan regels over op. Ik vind jullie oplossingen al heel creatief en hoop erop dat er nog meer mensen reageren.

skik
12-01-2012 om 11:11
Kaaskopje, die koptelefoon
Die koptelefoon is zowel een zegen al een onding. Een zegen omdat wij dan niet vergast worden op het gewauwel van Amerikaanse meisjes die op hun videoblog de inhoud van hun make-uptas bespreken. "This lipgloss is, you know, like, supercool". Maar als nadeel heeft dat ding wel dat je, hoewel ze op een paar meter van ons zit, steeds naar haar toe moet lopen om wat te zeggen. Het eten is klaar, of hou eens op met dat klikken met de pen, want jij hoort het zelf niet door die koptelefoon, maar ons irriteert het, of is het zo grappig dat je zo hard moet lachen?.
skik

skik
12-01-2012 om 11:21
Marjolein
Ik weet niet hoeveel computers je hebt in huis en wie wat gebruikt, maar als je er meer hebt kan je misschien één computer bestemmem voor dingen waar jij een maximum aan wilt stellen. Dingen die jij misschien niet nodig vindt, maar waarvan je wel snapt dat de kinderen dat leuk vinden en jij ze ook gunt, dingen die in potentie schadelijk zijn (gamen, social media bijvoorbeeld). Daar kan je Timeslot o.i.d. voor gebruiken.
Een andere computer is dan voo nuttige of door jouw verantwoord geacht gebruik. Schoolwerk, gitaarspelen met Youtube-instructievideo's bijvoorbeeld. Die computer mogen ze dan gebruiken nadat ze dat aan jou gevraagd hebben en staat dan wel in jouw zicht, zodat je in de gaten kan houden of ze tijdens schoolwerk niet zitten te gamen.
Maar dit is vast makkelijker gezegd dan gedaan, jij bent wellicht niet altijd thuis en misschien kunnen je kinderen Timeslot wel hacken of blijkt het gezeur om computertijd vervelender dan ze onbeperkt hun gang te laten gaan. Maar zoiets is het proberen waard.
skik

Marjolein
12-01-2012 om 15:05
Skik
Dankje voor je meedenken, het klinkt goed, maar inderdaad nog best bewerkelijk.
Noem mij naief, maar ik hoop er nog uit te komen met afspraken met mijn pubers te maken
Mocht dat niet lukken dan ga ik zeker timeslot e.d. onderzoeken. Sowieso kunnen we hier vanuit de meterkast de internet verbinding afsluiten per computer, gewoon kabeltje eruit, dat is natuurlijk veel simpeler voor zo'n computeranalfabeet als ik

Marjan Vlaardingerbroek
16-01-2012 om 09:38
Zolang als het in verhouding is....
heb ik hier voor 13 jarige geen regels. Sport veel is veel buiten en dan is het automatisch al heel beperkt. Die keer dat het op een regenachtige middag dan een beetje veel wordt, lost zich zelf wel op.
7 jarig pleegje is een ander verhaal die remt zich zelf niet dus die stuur ik zelf naar buiten.