Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Trix

Trix

30-11-2012 om 22:30

Eerder naar bed dan kind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

02-12-2012 om 15:24

Lenah

Dat is meer wat het later ook zal zijn. Als mijn zonen vakantie hebben en wij nog steeds om 5:50 op moeten kan ik toch echt niet mijn kinderen wel gaan entertainen? Nee, als zij laat naar bed willen en willen uitslapen dan doen ze dat maar en je leest niet goed: wij gaan slapen tussen half 10 en half 11. Die half 11 halen wij maar zelden doordeweeks.

Jij kan wel zeggen: doe niet zo moeilijk over een kwartiertje maar denk eens bij jezelf: doe jij de hele week altijd ALLES precies wat je kinderen willen? Nooit eens gemopper omdat je iets voor jezelf wil doen? Niet noodzakelijkerwijs rond bedtijd maar eerder op de dag?

De jongens hier krijgen echt genoeg aandacht maar dit is het eerste kwartiertje/half uurtje en de komende jaren zal dat steeds langer worden. Ja, daar wennen ze maar aan. Nu moet oudste het hele jaar het eerste uur beginnen maar wie weet heeft hij vanaf februari opeens een dag de eerste 2 uur vrij en ook dan ga ik hem niet entertainen, wij moeten gewoon heel vroeg op! Je kunt dat niet vergelijken als je zelf laat op kan en met minder slaap toe kan.

P

P

02-12-2012 om 15:25

Lenah 2

Nou maylise vindt het heel vreemd als je zo vroeg naar bed gaat omdat haar avond dan pas begint en niet stopt voor 12 uur. Daar is dat oa een reactie op en ook Kaaskopje gaat heel laat naar bed en zo zijn er hier wel meer.

Naar bed gaan tussen half 10 en half 11 is iets anders dan samen om half 9 met een pot thee naar bed gaan om DVD's te kijken. Ik vind dat apart. Net als met hele gezin op bed Boer zoekt vrouw kijken, met jongens waarvan er eentje al bijna 14 is. Leuk verhaal voor op school .
Maar goed, ieder zijn meug. Inderdaad geen reden om tekeer te gaan tegen je, zelf weten. Maar echt begrijpen doe ik het niet.

ffanders

ffanders

02-12-2012 om 16:42

Neenee

Jullie gaan niet om half 9 naar bed omdat jullie moeten slapen vanwege het vroege opstaan.Jullie gaan gezellig vroeg naar bed samen om wat tijd voor elkaar te hebben.Niks mis mee hoor,maar wel als je het niet op kan brengen om even een kwartier op je kind te wachten,omdat je samen met je man wil zijn.Dát vind ik egocentrisch en ongezellig,en daarin begrijp ik je kind helemaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2012 om 16:57

Ik ben avondmens en man ochtendmens. Ik begrijp dus best dat jij op andere tijden moet gaan slapen en dat dat op een gegeven moment kan botsen met de tijden waarop je zoons naar bed willen gaan. Maar waar het nu om gaat, is dat jij aangaf dat je voordat je móet gaan slapen, jij je nog een uur of meer met je man terugtrekt in jullie slaapkamer en dus niet slaapt, maar tv kijkt of zo. Jullie doen dat omdat het gezellig is, is mijn indruk, en niet omdat je dan al gaat slapen. En dat je daar strak aan vast blijft houden, ondanks dat je weet dat je zoon het gezellig vindt als je nog een kwartiertje bij hem blijft zitten na trainen, dat komt een beetje wonderlijk op mij over. Wat is dat kwartiertje nou? Als dat kwartiertje een uur wordt, kun je altijd weer bepaalde afspraken maken, maar om zo duidelijk te stellen dat je zoon het maar moet bekijken omdat jij je aandacht volledig op je man wilt richten... het is niet mijn stijl.
Mijn tip: Neem een interactieve ontvanger als je die nog niet hebt, neem het programma wat je wilt zien op. Hou je zoon dat kwartiertje gezelschap. Ga vervolgens gezellig in bed liggen en kijk het programma wat je wilt zien zonder reclame (die kun je dan doorspoelen). Op die manier mis je niks, heeft je man slechts een kwartiertje korter je volledige aandacht en is je zoon tevreden, omdat hij een kwartier jouw volledige aandacht krijgt. Kinderen vinden het soms fijn om even alleen te zijn met hun moeder of vader, juist in de avond en juist vanwege die exclusieve aandacht.

Vic

Vic

02-12-2012 om 18:04

Hmmm

Volgens mij gaat het nu om een paar keer (3?) per week dat zoon een kwartiertje alleen zit zodat P en haar man samen tv kunnen kijken. Persoonlijk zou ik dat kwartiertje gewoon aan het kind gunnen, maar het is ook weer niet heel vreselijk zielig. Volgens mij doen P en haar gezin heel erg veel samen en dan snap ik dat je ook wel eens samentijd wilt hebben. Misschien zouden meer huwelijken ervan opknappen als ouders zo bewust samentijd inplannen
Hier gaat het weer heel anders. Mijn dochter is ook een avondmens en ik moet dus echt mijn best doen om 's avonds nog een half uurtje alleentijd te krijgen. Het komt wel eens voor dat ik naar bed wil en zij nog even iets wil af kijken. Als ik dan zeg dat zij dan de lichten uit moet doen, weet ze niet hoe snel ze naar boven moet rennen. Groot als ze is wil ze toch nog ingestopt worden

Maylise

Maylise

02-12-2012 om 18:08

Nee, om 6 uur hoef ik gelukkig maar zelden op. Misschien 1x per maand of zo. Meestal rond 7 uur. Soms ook wel later. Maar ik slaap sowieso gewoon veel minder; gemiddeld zo'n 5 à 6 uur.

Ik vind 20:30(of 21:30) gewoon echt heel vroeg. Ook trouwens voor een 14 jarige. Die krijg ik op dat tijdstip niet eens naar bed. Maar inderdaad het lijkt me niet zo'n punt als iedereen binnen het gezin vroeg naar bed gaat.

Overigens gaat het maar om een half uurtje schrijf je zelf op de trainingsavonden van je zoon en dat het zelden voorkomt. Natuurlijk kan je zoon zich best een half uurtje alleen vermaken. Dat is maar zo kort. Dat lijkt me ook niks om moeilijk over te doen. Die redenatie gaat natuurlijk twee kanten op want het gaat maar om een half uurtje en als je zoon het nu fijn vindt dat je die enkele avond nog even opblijft bij hem zou je dat ook kunnen doen. Ik vind het overigens niet zielig voor hem maar ach als hij het nou zo fijn vindt als jullie ook nog dat half uurtje opblijven zou ik dat misschien toch doen.

Ik kijk trouwens bijna nooit samen met de kinderen televisie. Misschien 1 of 2 x in de week als er net toevallig een film is die ik wil zien of een serie die ik volg en zij ook volgen. Dus ze kijken eigenlijk altijd televisie zonder mij. Ik ben dan wel weer zo ontaard dat ik niet 3 uur ga kijken naar de zoveelste x-factor of star academy of wat er nu maar op is als ik daar geen zin in heb.

liora

liora

02-12-2012 om 18:59

Eens met fayw

Ik vind met het hele gezin in bed tv kijken meer iets voor 7 uur 's ochtends in het weekend met twee kinderen van 2 en 4 of zo.

P

P

02-12-2012 om 19:04

Stapje verder

Het kost veel moeite maar omwille van de starter wil ik het gewoon een stapje verder trekken: als zoon inderdaad een rooster krijgt met 1 of 2x per week de eerste 2 uur vrij of als hij vakantie heeft: wat dan? Snappen jullie het dan wel? Mag ik dan wel gewoon een uurtje dvd kijken met Pman maar niet als het om een kwartiertje gaat?

Dit is gewoon het begin en ik voorzie de komende jaren dat dit altijd in vakanties gaat gebeuren en steeds vaker doordeweeks, kind zal eens ook wel eens later naar bed gaan (hij staat ook even over zessen op overigens).

Natuurlijk kan zo'n kwartiertje beide kanten op maar hij hoeft niet eerder naar bed, hij mag doen wat hij wil, ik ben die avond anderhalf uur met hem op stap geweest, heb daarvoor nog met het hele gezin een uurtje tv gekeken: eens is het gewoon een keer klaar hoor!

Overigens was BZV heel gezellig, ik heb de mannen niet verplicht (liever nog had ik het alleen gekeken) en we hebben heel wat afgelachen! Mijn hemel, moet ik me ook DAAROVER verantwoorden

P

P

02-12-2012 om 19:07

Dus

Graag verder inhoudelijk ingaan op de vraag van de vraagsteller en dus mijn stapje verder: als zoon ouder wordt, als hij vakantie heeft, als hij de eerste 2 uur vrij heeft: mag ik dan wel eerder naar bed (of ik nu wel of geen dvd kijk is niet eens relevant)?

liora

liora

02-12-2012 om 19:36

P het gast er juist om dat je niet gaat slapen maar gezellig dvd gaat kijken met je man en je zoon aan z'n lot overlaat. Verder bepaal ik zelf waar ik op inga en hoef jij hier geen regels te gaan opstellen waarover wel of niet gediscussieerd mag worden.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-12-2012 om 19:49

Van mij wel

Geinige wending, deze discussie. Maar, ik vind alleen tv-kijkende kinderen geen enkel punt (ik kijk echt nooit samen met de kinderen tv)(ook niet met man trouwens). Ik vind 's avonds elke week anderhalf uur meegaan met een bijna-veertienjarige naar een training een heldendaad, en daar mag best een kwartiertje dvd in bed tegenover staan. Opvallend dat dat zo hard aankomt bij veel mensen!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2012 om 20:08

Vic

Ik denk ook dat P leuke dingen samen met de kinderen doet
Wat jij met je dochter hebt, heb ik ook met mijn dochters. Zodra ik meld dat zij het licht uit moeten doen hoor ik al dat er aanstalten gemaakt wordt

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2012 om 20:15

Geinige wending

Zeker geinige wending

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2012 om 20:20

Ik gaf al aan dat ik vind dat jij gewoon je uurtjes slaap moet hebben, dus als jij eerder naar bed moet dan je zoon, is dat niet anders. Maar dan gaat het ook niet om het verplaatsen van de gezelligheid, maar om noodzaak.
Toen mijn dochters 14 en 16 waren kregen ze een klein tv'tje op hun kamer. Ze hoefden dus niet alleen beneden te zitten, maar konden het zichzelf gezellig maken op hun kamer. Dat scheelde ook met klachten over wat wij op tv aan het kijken waren. Ze mochten meekijken, maar mochten ook hun eigen programma's op hun kamer kijken. Hun keus.

Maylise

Maylise

02-12-2012 om 20:24

Hier geen eigen tv op de kamer maar aangezien ik zelden wat wil zien mogen ze toch meestal beslissen wat er op TV komt. Als ik zelf iets wil zien dan kijk ik meestal op de computer. Wat dat betreft hebben ze dan weer geluk. Maar samen kijken doen we dus niet zo vaak.

Maylise

Maylise

02-12-2012 om 20:28

Voor een kwartier/half uur zou ik flexibel zijn maar als inderdaad kind 2 uur na mij naar bed wil dan blijf ik niet wakker. Zoals geschreven komt dat niet eens zo vaak voor maar als het zo is dan blijf ik niet zo lang wakker.
Ik wil echter best een half uur later gaan als dat zo uitkomt.

Ik vind het ook op zich niet raar dat je gewoon eerder naar bed gaat maar in dit geval viel het mij vooral het zeer vroege tijdstip op.

In jouw specifieke geval zou ik voor een half uurtje flexibel zijn naar zoon toe maar als het om veel langer zou gaan dan zou ik wel naar bed gaan als ik mijn slaap nodig zou hebben; al zou ik begrijpen dat het ongezellig zou vinden.

Mussie

Mussie

02-12-2012 om 21:00

Ik ga eerder naar bed

Man en ik gaan wel eens eerder naar bed dan zoon van 13. Hij moet nu om half 10 naar bed maar wij redden dat niet altijd. Komt mede doordat hij een jonger broertje heeft die wat last heeft met inslapen dus vaak ga ik dan om half 9 al wat rommelen boven of alvast in bed met een boek. Soms val ik dan in slaap. En man moet soms heel vroeg op dus die kan ook wel eerder naar boven gaan.
Maar de deskundige zit hiernaast me op de bank dus ik heb het net even gevraagd. Hij vindt het niet heel erg om alleen beneden tv te kijken maar hij vindt het niet echt heel leuk. als hij tv op z'n kamer zou hebben, zou hij naar boven gaan maar dat mag hij niet van mij. Het arme kind!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2012 om 00:04

Ga ik tekeer? Viel toch wel mee, volgens mij.

Verder kan ik alleen maar in herhaling vallen. Het gaat niet om het feit dat je eerder naar bed gaat. Wat mij betreft dan. Het gaat mij erom dat je hem bewust buitensluit en het gezellig gaat hebben met je man. En ja het klopt, het is maar een kwartiertje en hij zal er ook vast geen trauma aan overhouden. Maar dat kwartiertje werkt dan echt wel twee kanten op, het is voor jou ook maar een kleine moeite om wel nog even tijd voor hem vrij te maken.

En om je vraag te beantwoorden: mijn oudste zou er geen moeite mee hebben om als laatste naar bed te gaan. Zou hij eigenlijk heel graag willen. En dat gaat inderdaad voorlopig niet gebeuren, want ik ben niet zo'n vroege vogel. Hij zou er echter wel moeite mee hebben als wij hier gezellig met z'n tweetjes het lekker gezellig gaan hebben en dat hij daar dan niet bij mag zijn. Wij zouden dat echt anders oplossen hier. Het gaat om het gevoel waarmee je je kind alleen achter laat.

P

P

03-12-2012 om 06:44

Ginny

Dat zei ik niet: ik had het over jullie

Verder (algemeen) vind ik het een beetje respectloos voor de vragensteller om zo door te gaan (het is mijn draadje niet) over van alles hier dus ik stop er nu wel mee.

Tonny

Tonny

03-12-2012 om 08:00

Draadstartster

Gisteravond vroeg mijn schoonzus, oudste zoon 14, hoe wij dat allemaal vroeger deden met TV kijken en opblijven rnzo. Moest meteen aan deze draad denken. Volgens mij is de irritatie vooral de lange tv- avonden met de vele lange reclameblokken. Tv on demand of hoe heet het allemaal maakt dat je veel effectiever ( samen) kunt kijken. Zij heeft nog een ouderwets systeem, net als wij, dus dat helpt niet. Op internet kijken helpt niet, niet alles beschikbaar en ook reclame, begreep ik. Samen kijken kost tijd maar is ook gezellig, dus onze conclusie was da je als meekijkende ouder maar een hobby moet verzinnen die je ondertussen kunt doen, haken, breien of zo. Een boek lezen lukt helaas niet stelde schoonzus vast. Vrouwen kunnen veel tegelijk, maar er zijn grenzen.

Yura

Yura

03-12-2012 om 08:35

Hier

Hier inderdaad een kind (14, 3 vwo) dat bijna altijd het eerst of de eerste 2 uur vrij heeft (4x per week). Die gaat dus ook altijd vrij laat naar bed. Wij zelf overigens ook. Vaak zit hij op zijn kamer te playstationnen of tv te kijken, afgewisseld met huiswerk maken. Meestal als hij hoort dat wij aantstalten maken om naar bed te gaan gaat hij zich snel klaar maken. Samen tv kijken gebeurt hier echt heel sporadisch. De kinderen kijken op donderdag samen expeditie Robinson en op zondagavond kijken zoon en ik series als Penoza, van God Los etc. Man kijkt met zoon Studio Sport en ik kijk met dochter op donderdagavond CSI Miami. The Voice kijken we niet echt, man kijkt liever Voetbal Insite en als die er niet is staat the Voice op, maar meestal loopt iedereen een beetje rond intussen en gaat op de laptop ofzo. Dochter moet ook vaak vroeg op de volgende dag ivm sport, dus die blijft toch niet op tot het eind kijken. Doordeweek is meestal de boel in de keuken pas om 9 uur aan kant, dus eerder op de bank ploffen en tv kijken is er toch niet bij. Dus dat herken ik wel van Maylise dat de avond dan pas begint.
Dus nee, wij gaan eigenlijk nooit later naar bed dan de kinderen, maar gezellig samen tv kijken doen we ook niet. Sowieso kijken we bijna geen tv eigenlijk.

Hilde

Hilde

03-12-2012 om 08:51

En hier

En hier een 13- en 15-jarige puber. Oudste is, net als haar vader, een echt avondmens. Om half negen liggen wij nog niet in bed, sterker nog, dan is nog niet eens alles aan kant. Doordeweek moet oudste van mij om 10 uur naar boven maar als ze niet weg is in het weekend,komt het geregeld voor dat ze dan later in bed ligt dan ik. Maar man is dan nog op.
Wat 13-jarige betreft, die ligt altijd eerder dan ik in bed. Ik zou die ook niet een kwartier alleen laten beneden omdat man en ik in bed een dvd gaan kijken. Dat kan ook niet want we hebben (bewust) geen tv oid op onze slaapkamer en man is dus een avondmens, die krijg ik niet vroeg in bed. Maar goed, die gaat doordeweek om 9 uur naar boven.
Hier kijken we sporadisch tv met zijn allen,teveel verschillende interesses, wel komt het geregeld voor dat we met z´n allen een film kijken. Dat is dan in het weekend als we geen van allen verder iets te doen hebben. Wel is het zo dat een deel van het gezin bijvoorbeeld gezamenlijk DWDD kijkt, of journaal of Expeditie Robinson maar nooit in gezinsverband.

lizelot

lizelot

03-12-2012 om 09:46

12 en 17 jaar.

Wij gaan meestal rond half 11 naar bed.Als we er erg vroeg uit moeten om half 10.Onze dochter van 17 moet er als eerste uit en gaat door de week vroeg naar bed,kijkt in bed nog even tv.Onze zoon gaat ook vroeg.Op donderdag mag hij opblijven om expeditie robinson te kijken ,met chipje en limonade.Als er in het week-end een leuke jeugdfilm komt kijken we die samen.Op zaterdagavond kijken we om onze zoon een plezier te doen naar "ik hou van holland".De kinderen hebben beide ee ntv op de kamer.Maar onze zoon kijkt altijd nog same nmet ons.Soms ben ik weleens erg moe,dan ga ik vroeg naar bed.Maar dan blijft man beneden.Dat is ook weleens andersom.Mijn man moet voor zijn werk soms rond 2 ,3 uur al vertrekken.Dan gaat hij erg vroeg en blijf ik op.Wat tv kijken betreft,kijken wij wat de kinderen leuk vinden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2012 om 12:56

Hier

Ik zie dit niet zo als een probleem eigenlijk. Mijn zoon (bijna 12, 2 Gym) en ik zijn allebei avondmensen. Ik lig er niet voor 24.00 in en hij niet voor 22.00. De avond begint meestal pas rond 20.30 omdat zoon drie keer per week 's avonds voetbaltraining heeft (en ja, ik sta dan ook anderhalf uur langs de zijlijn); dan nog eten en even ontspannen. We hebben een tv in de woonkamer en ik kijk wat ik wil zien; soms kijken we samen zoals naar het journaal, de Voice of een film maar zoon is niet zo van het tv kijken. Stel dat ik vroeger naar bed wil/moet gaan dan zoon, dan ga ik gewoon. Hij heeft meer aan een uitgeruste moeder die voor hem moet zorgen (hij heeft ADHD dus die zorg is intensief) en het huishouden moet doen dan een moeder die op haar tandvlees loopt. We doen verder genoeg gezelligs samen (voor zover een puber het gezellig vindt om met zijn ouder(s) iets samen te doen en hij zal er ook aan moeten wennen dat moeders er niet altijd voor hem kan zijn en andersom trouwens ook. Iedereen heeft regelmatig tijd en ruimte voor zichzelf nodig en dat moet je respecteren. Zeker pubers waarderen dat voor zichzelf; dat moeten ze dan ook andersom kunnen respecteren.

tonny

tonny

03-12-2012 om 15:25

Mogelijkheden

de mogelijkheden zijn per gezin heel verschillend. Als ouders al voor zessen hun bed uit moeten, is het logisch dat het avondprogramma kort duurt. Als ouders in continudienst werken, heeft dat ook gevolgen.

Als er drie, vier kinderen zijn met verschillende trainingstijden, beinvloedt dat de mogelijkheden.

Als je als moeder en zoon samen een huishouden vormt, kun je je sterk richten op de wederzijdse belangen.

In alle gevallen zul je als ouders streven naar een daginvulling waar iedereen wel bij vaart, maar er kunnen altijd gaten vallen, dat is niet anders.

Meer! meer!

Ja P. je moet je tot op de draad verantwoorden. Je doet namelijk iets anders en dat is eng.
De Grote Gevaren worden direct opgesomd.
Laat ik er nog een schepje bovenop doen: Vanaf half acht was de huiskamer van ons (man en mij). Dan moesten ze naar hun eigen kamer als wij dat zo wilden. Zo was het toen ze 8 waren en zo bleef het tot 16 waren (daarna kregen zij het huis en namen wij het atelier). De arme bloedjes hadden niet eens tv en zelfs geen computer op hun kamer.
Alle ongenuanceerde interpretaties op deze gewoonte zijn van harte welkom.
Voor de draadstarter: Lekker naar bed gaan. Dat is verstandig voor jou en voor je kind.
Moet ze ook leren, gewoon naar bed gaan als ze moe is en niet voor die buis blijven hangen.
Enneh... je kunt het programma bij 'uitzending gemist' ook nog samen op zondagochtend in het grote bed kijken. Heel gezellig. Thee, beschuit, hmm, ik heb er nou al zin in.
Groet,
Miriam Lavell

ffanders

ffanders

04-12-2012 om 13:15

M lavell

Nee M.Lavell.P.#doet niet iets anders en dat is eng#.Ik ken meerdere gezinnen waar het zo gaat als bij P en bij jou.Maar dat zegt niets over mijn mening hierover: Wat een ongezellige kille bedoening,bah!

Anders

"Wat een ongezellige kille bedoening,bah!"
Nou kijk, dat bedoel ik maar. Daar gaat de discussie dan over alsof vast staat dat het een naadloos met het ander verbonden is. Dus moet P zich heftig verantwoorden waarom zij zich zo ongezellig en kil gedraagt naar haar kinderen.
Tsss.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

04-12-2012 om 15:19

Miriam

Dat vind ik inderdaad helemaal ongezellig klinken. Niet zielig maar wel ongezellig. Allemaal zo gescheiden ergens zitten 's avonds. Het hangt natuurlijk wel samen met je levenstijl. Hier is iedereen overdag naar school en werk (meestal dan) dus de avond is het tijdstip voor gezelligheid en samen tijd doorbrengen. Als we dan nog allemaal apart zouden gaan zitten dan brengen we als gezin nooit meer tijd samen door.

Het geval P vind ik wel wat anders, daarbij gaat het maar om een half uurtje. De flexibiliteit daar kan beide kanten opgaan. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de flexibiliteit naar kind toe te hebben (zeker als het alternatief niet slapen is maar een DVD kijken) maar ik vind het ook niet zielig voor P zoon dat hij een half uurtje alleen moet zitten. Ik zou daar alleen wat flexibeler in zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.