Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Elastiekjes beugel

Hallo, mijn dochter heeft nu 1 jaar en 4 maanden een beugel en is nu volgens de ortho toe aan de laatste fase. Dwz dat de ortho de volgende keer elastiekjes gaat plaatsen van de onder naar bovenkiezen ofzo en dat schijnt standaard te zijn. Ik hoor nogal verschillende verhalen. VAn zeer pijnlijk tot "merk er niks van"
Mijn vraag is de volgende: is dit nu echt nodig? Punt 1: het hele concept beugel vond ik bij haar al vrij overdreven. We hebben het wel gedaan, want wie ben ik om de tandarts tegen te spreken, maar ik vond haar gebit eigenlijk altijd wel prima. Punt 2: Nu staan de tanden kaarsrecht, keurig op elkaar en waarom dan nu weer dat gedoe met die elastiekjes. Echt, ik heb zo de neiging om te zeggen: haal die dingen er maar uit, het is klaar zo.
Ik vind het allemaal zo overdreven. Wat willen ze nu nog verbeteren. En staat dat in verhouding met de pijn, het ongemak en de kosten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nodig

of het nodig is kan ik als leek niet beoordelen,ik zou het gewoon aan de ortho vragen,wat het nut van die elastiekjes is.

ik vind het wel belangrijk om een behandeling af te maken,hoe beter de tanden van je kind in haar mond staan,hoe beter ze het schoon kan houden.
en dan kunnen haar tanden ook een heel mensenleven mee.
ik heb overigens weinig last gehad van elastiekjes,het voelt wat vreemd,maar echt pijnlijk was het niet,hooguit wat gevoelig.

ik lees vooral dat jij er klaar mee bent en het overdreven vindt? wat vind je dochter er zelf van? het gaat tenslotte om haar gebit?

Je vraag kan niet worden beantwoord

Omdat wij de feiten onvoldoende kennen. We zijn geen helderzienden én geen orthodontisten.

Je kunt teruggaan en om meer informatie vragen. Of je kunt een second opinion aanvragen bij een andere orthodontist.

maan.

maan.

10-02-2011 om 14:43

Hier ook elastiekjes

dochter heeft nu ook een 'elastiekjes'-fase. is bij haar niet de laatste fase maar een tussenfase, voorheen 24 uur per dag en sinds de laatste controle alleen nog maar 's nachts. ze heeft er geen centje last van gehad alleen wel in het begin tobben met inhaken.

ieder gebit is anders, iedere behandeling zal daarom ook anders zijn. haar vriendin heeft geen 'elastiekjes'fase gehad maar wel weer hele andere dingen die mijn dochter dan weer niet heeft gehad.

dochter had een kaarsrecht gebit maar zou haar tandvlees kapot'eten' waardoor toch geschoven moest gaan worden. zowel de tandarts als orthodontist hebben duidelijke uitleg aan ons én aan dochter gegeven waarop wij de keus hebben gemaakt om de beugel te doen.

te snel met de behandeling stoppen zou ik absoluut niet doen. ik heb als kind een beugel gehad, toen die beugel eruit ging heeft de orthodontist de behandeling afgesloten verklaard, gevolg de boel ging schuiven en tien jaar later wederom een beugel vanwege pijnklachten, uiteindelijk veroorzaakt door eerste beugel.

ga een open gesprek aan met de orthodontist, stel je vragen en als een antwoord niet duidelijk is geef dat dan ook aan.

Marie

Marie

10-02-2011 om 15:51

Overbeet?

Hallo
Dochter heeft sinds 2 maanden een slotjesbeugel en als de boel rechtstaat krijgt ze nog elastiekjes.
Die zijn er voor om haar overbeet te corrigeren.
Dus wellicht is dat bij jullie dochter ook het geval?
Trouwens dit is bij ons bij het plaatsen van de beugel allemaal al uitgelegd. Blijkbaar jullie niet?
Ik zeg dus ook - vraag het de ortho!
succes

Maxime.M

Maxime.M

10-02-2011 om 19:52

Geen last

Hier hebben ze allerlei soorten elastiekjes gehad, in verschillende sterktes. Ik heb ze nooit echt horen klagen erover.

Hier ook laatste fase met elastiekjes

En ik heb het nagevraagd. Het is om de laatste puntjes op je i te zetten. Kleine spleetjes, meer perfectioneren enz.

Dit is overigens sinds december. Volgende week gipshappen en volgende maand plaatsing van de draadjes achter de tanden (om de boel op zijn plek te houden). Onze ortho wacht dan nog een maand voordat alle slotjes worden verwijderd. Reden zou zijn: wanneer die draadjes die definitief achter de tanden worden geplaatst meestal loslaten in de eerste maand. Als ze dat al zouden doen. En dus gaat de hele boel er pas uit na die eerste maand plaatsing van de draadjes achter de tanden.

Maar ik herken je gevoel hoor. Alles staat al sinds januari mooi op zijn plaats en van mij (en zeker wat dochter betreft) mag de boel eruit.

Ik ga dan ook zeker voorstellen om de plaatsing van die draadjes en het verwijderen van die slotjes in 1x te doen. Het is klaar zo. Maar misschien heeft de ortho nog een goed argument om het nog een maand uit te stellen. Dat argument moet dan wel heeeeeel erg overtuigend zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-02-2011 om 12:41

Zoon heeft het ook

en nadert nu ook de laatste fase. Alles staat inmiddels mooi recht, en komende maand gaan ze fotoos maken of ook de wortels goed staan. Hij heeft nog steeds elastiekjes. Of liever gezegd, na een paar maanden niet (maar wel weer zijn buitenbeugel, 's nachts) nu weer elastiekjes. De eerste paar dagen pijnlijk, net als na het inzetten van een nieuwe - stevigere - draad in de slotjes. Daarna geen probleem, al blijft het hannesen rond de maaltijden met die dingen. Vaak raakt hij ze op school ook kwijt bij de lunch en vergeet ze dan weer in te doen (heeft wel reserve bij zich). Maar 14-16 uur per etmaal is ook meestal wel genoeg volgens de ortho, hoewel meer altijd beter is.
Marjoleine

kooiker

kooiker

16-02-2011 om 13:22 Topicstarter

Sceptisch

Hallo, bedankt allemaal voor de reacties. Uiteraard gaat het er om wat mijn dochter er van vindt. Eigenlijk bedoel ik met "ik ben er klaar mee", dat zij dat is en ik daardoor ook.
Gisteren zijn de elastiekjes geplaatst. Ik heb gevraagd wat nu precies de bedoeling is. Als zij de tanden op elkaar zet, "kiert' het nog iets. Een millimeter. En dat mag niet. Dus heeft zij nu 6 elastiekjes die in een soort driehoeken zijn geplaatst en die haar tanden op elkaar drukken.
Op de terugweg gingen we even de stad in om een nagellakje voor haar te scoren en we hebben ons kostelijk vermaakt met alle blikken van voorbijgangers op haar mond. Er was zelfs één mevrouw die zei: Wat heb jij dan kind?
Het ziet er echt heftig uit en het is inderdaad superlastig om die krengen na het eten er weer in te krijgen. Drinken gaat ook lastig.
Het moet twee maanden blijven zitten. Ik weet niet dat ze dat gaat redden. Eerlijk gezegd vindt ik de maatregel (dus elastiekjes) niet in verhouding staan met het probleem (de 1mm) . Maar dit houd ik maar voor mezelf. Laten we eerst maar eens kijken hoe het over een weekje is.

Blijven opletten

Mijn dochter is al vanaf november bezig met "de laatste loodjes" zoals de ortho het optimistisch omschreef. Ook hier elastieken in alle vormen, maten en diktes die van voor naar achter en van onder naar boven in driehoeken in haar mond zitten. Begin januari was het nog niet klaar en een paar dagen later kon dochter ineens met haar kiezen op elkaar haar tong door haar tanden naar buiten steken. Ortho gebeld, ik moest echt vreselijk aandringen op een extra afspraak. Tja, was inderdaad niet goed, andere elastieken op andere plekken geplaatst. Toen stonden de boventanden ineens recht op de ondertanden ipv er overheen. Weer gebeld, afspraak erdoor gedrukt. Tja, was inderdaad niet goed. Weer andere elastieken. Toen kreeg ze ineens een spleet tussen haar voortanden. Weer gebeld en uiteindelijk zelfs ruzie gekregen met de receptioniste, die onze afspraak twee weken later vroeg genoeg vond. Toch een afspraak erdoor gedrukt. Tja, was inderdaad niet goed, elastieken weer anders. Reden was volgens de ortho dat dochter verkeerd slikt. Vriendin van mij is logopediste en die beaamde dat wel, maar zei dat de tong echt niet sterker was dan de beugel en dat dochter (die zij al van baby af aan kent) altijd verkeerd heeft geslikt, zonder dat de tanden daaronder te lijden hadden. De verzekering betaalde inmiddels niet meer, we waren door het vergoede bedrag heen, dus ik steeds die rekeningen betalen. Nu ziet het er beter uit, de spleet is weg en de tong kan niet meer tussen de tanden door. Nieuwe afspraak is op 28 februari, dan zit de beugel er ook bijna twee jaar in (zou anderhalf jaar zijn). Dochter is er helemaal klaar mee en ik inmiddels ook. Ik blijf heen en weer rijden op de meest onmogelijke tijden, want sinds mijn aanvaring met de receptioniste heeft die nooit meer een afspraak op een gunstige tijd voor ons. Zal blij zijn als het klaar is.
Moraal van het verhaal: blijf goed kijken naar wat die elastieken doen, voor je het weet staat het weer teveel de andere kant op en ben je weer maanden verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.