Tessss
17-12-2012 om 13:19
Enorme slaapkop
Ik hoor de meeste ouders altijd klagen dat hun kinderen 's ochtends zo vroeg wakker zijn. Maar bij ons is dat andersom. Onze dochter is een enorme slaapkop. 's Ochtends op tijd op school komen is altijd een probleem. Ze is nu 11 en zit in groep 8 en moet om half 9 op school zijn. De school is vijf minuten van ons huis. En ook al maken we haar al om half 8 wakker, toch stapt ze bijna dagelijks pas de school in als de bel al gaat. Het is niet dat ze te laat naar bed gaat. Daarin hebben we al van alles geprobeerd, maar het maakt weinig verschil of ze er om 8 uur of om 9 uur in ligt. Ze is 's avonds gewoon niet moe; het is een avondmens. En haar biologische klok zorgt er voor dat ze 's ochtends pas om een uur of tien actief wordt. In het weekend en vakanties is dat voor ons heerlijk! Maar door de week dus een groot probleem...
Nu maak ik me vooral zorgen om volgend jaar. Dan gaat ze naar de middelbare school. De school van haar keuze begint om kwart over 8, en ligt op ruim een half uur fietsen. Dus zal ze rond half 8 klaar moeten zijn om de deur uit te gaan. Dat is het tijdstip waarop ze zich nu nog een laatste maal omdraait!
Iemand die dit herkent en/of tips heeft? Ik zou het zo fijn vinden om eens een ouder te vinden die ook een kind heeft met dit slaap-'probleem', want ik ken ze niet!

Vic
17-12-2012 om 13:31
Dat regelt zichzelf
Ik zou nu alvast beginnen met haar zelf verantwoordelijk maken voor het opstaan en op tijd op school komen. Op de middelbare school wordt het keihard bestraft als je te laat bent, en de ervaring leert (hoorde ik van een mentor) dat dat daarna zelden nog voorkomt.
Ik herken het trouwens wel, maar dan van mezelf. Ik lig er regelmatig veel te laat in voor een doordeweekse dag, en dan moet ik mezelf om 07.30 uur echt uit bed slepen (wekker op 7 uur). Dat gaat ook regelmatig mis, vooral als mijn oudste niet om 6 uur door het huis dendert. Dan slaap ik gewoon te diep, en dwars door de wekker. Op de een of andere manier slaap ik dan wel weer een stuk lichter als ik iets belangrijks moet doen 's morgens.

Tessss
17-12-2012 om 13:53
Verantwoordelijk maken
Ik ben er inderdaad ongeveer een maand geleden mee begonnen haar zelf verantwoordelijk te maken voor het opstaan en op tijd op school komen. Ik was de dagelijkse strijd meer dan zat. En helemaal dat ze mij er dan uiteindelijk de schuld van gaf als ze te laat kwam (omdat ik haar fiets nog niet buiten had gezet oid)! Toen heb ik gezegd; als je het allemaal zo goed weet, doe het dan maar zelf. En ik moet toegeven... ze komt niet later op school dan voorheen, en de sfeer is een stuk beter. Maar het kost haar wel heel veel moeite.

Vic
17-12-2012 om 13:59
Goed
"Maar het kost haar wel heel veel moeite."
Tja, dat hoort er een beetje bij. Met een beetje pech wordt het ook niet makkelijker, zie mijn vorige bericht

Merel
17-12-2012 om 14:57
Wake up light
Ja hier komen we er ook wel lastig uit, maar de straf op school is niet mis als je te laat komt, dus daar zorgen ze wel voor.
Misschien is een nieuwe wekker iets voor haar? Ik heb een wake-up light, er zit een lamp in de wekker en die wordt langzaamaan steeds lichter (in het tijdsbestek van een half uur) en brand op volle sterkte als mijn wekker afgaat. Dit helpt wel iets bij het wakker worden.

Tessss
17-12-2012 om 15:01
Ja..
.. die hebben we ook al. Een paar jaar geleden gekocht toen het in de winter bijna onmogelijk werd om haar uit bed te krijgen. Het helpt wel een klein beetje. Ze wordt er niet echt wakker van (terwijl hij op volle sterkte staat), maar ik krijg haar iets makkelijker wakker dan zonder. Het probleem is ook duidelijk het grootst in de winter. In de zomer is ze een stuk makkelijker wakker te krijgen (niet vroeger!).

Merel
17-12-2012 om 17:08
Okee
Tja, dan houdt het op. Ze zal het vanzelf wel leren hoor, door de consequenties van het laatkomen te ervaren.
Trouwens volgens mij hebben meer pubers hier last van en ik heb wel eens de suggestie gehoord om de middelbare scholen maar om 10 uur te laten beginnen, maar ja...dan zijn ze wel heel erg laat uit, dus het is het een of het ander.
Zie o.a. dit berichtje, maar het internet staat er vol van: http://www.nu.nl/gezondheid/2207667/middelbare-school-begint-vroeg.html
Misschien is dit iets voor je dochter, bij mij werkt het wel, maar het lukt me vaak niet op de juiste tijd naar bed te gaan (zit qua favoriete tijd precies in het midden tussen het ene en het andere uiterste) http://sleepyti.me (dat is een bed-time-calculator

slaapmuts
17-12-2012 om 21:04
O ja
Ik was vroeguh ook zo'n puber. Ik kwam of te laat of ik moest me ultravroeg melden. De conrector kon er wel om lachen, het werd een soort spelletje om zo'n goeie smoes te bedenken dat ik geen straf kreeg, erg grappig, meestal 'won' hij natuurlijk.
Mijn moeder - och ik zou het graag even aan haar vragen wat ze ervan vond maar ze leeft helaas niet meer- bracht me elke ochtend ontbijt op bed, de schat. En bleef me aansporen (ook à la Mien dobbelsteen hahaha), heel lief. En zo zijn we de middelbare school doorgemodderd hahaha. Het was thuis altijd feest als mijn nieuwe rooster vertelde dat er vrije ochtenduren waren.
En voor de leuk; ik heb geweldig werk maar wel een stukje rijden dus ik sta elke ochtend om zes uur op om voor de spits uit te rijden. En dat gaat prima! Maar in t weekend ligt vaak het hele gezin in ons bed tv te kijken terwijl mama nog ligt te soezen hoor
Enfin, mijn ervaring dus, voor wat het waard is
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Genista
17-12-2012 om 21:06
Och
Ik heb er drie van zulke (één brugmug en twee basisschoolklanten). Het enige dat blijkt te werken tot nu toe, is zelf om half zeven, kwart voor zeven opstaan en beginnen te poken en met wat herhalingsporren en af en toe de dreiging van een natte washand zijn ze dan wel zo ongeveer op tijd klaar met eten en aankleden. Ik heb een héél strak draaiboek: zó laat klaar zijn met eten, zo niet, dan laat de rest maar staan. Zó laat klaar zijn met aankleden, zo niet, dan ga je maar naar school zoals je dan bent aan- of uitgekleed, zó laat tandenpoetsen enz. Het werkt. Hier...

Tessss
17-12-2012 om 21:16
Tja
Ik weet dat pubers moeite hebben met uit bed komen (hoewel mijn puber daar nog geen last van heeft). Maar deze dochter zit nog op de basisschool en moet nog gaan puberen. En dit probleem speelt al zolang ik me kan herinneren. Als het in de puberteit nóg erger wordt... Laten we hopen van niet.
En strakke schema's heb ik geprobeerd, maar dat loopt alleen maar uit op ruzie hier. Dus dat heb ik nu helemaal losgelaten. Eigen verantwoordelijkheid werkt beter. Maar ik heb wel de luxe dat ze zelfstandig naar school kan (en nu dan ook doet), dus ik kan letterlijk zeggen; zoek het maar uit.
In het weekend als ze moet hockeyen hebben we die luxe niet, want dan staat er een heel team te wachten. En dan gaat het dus mis (=ruzie). En het is erg moeilijk om dan te zeggen; eigen verantwoordelijkheid.

FayW
18-12-2012 om 02:14
Lastig probleem
Ik ben heel blij dat mijn kind dat vaak te laat kwam niet meer onder de leerplicht valt. De regels zijn heel streng tegenwoordig, ik heb zelfs met kind bij de leerplichtambtenaar gezeten: volgende stap was Bureau Halt! Pas bij die laatste dreiging ging bij mijn kind een knop om.
Misschien maar eens de folder over leerplicht downloaden en bespreken met je dochter. En dan hopen dat het helpt.
Verder geen tips, heb een hoop geprobeerd. Wat ook niet meehelpt is dat de roosters regelmatig veranderen, en je kunt moeilijk laat op je werk komen omdat je kind niet uit bed kan komen. Ik heb ook een kind dat altijd en overal keurig op tijd is. Dat is heel prettig .

Terpi
18-12-2012 om 07:04
Tesss
Volkomen herkenbaar, menig morgen is hier verstierd doordat ik gestressd raakte van middelste die maar niet uit bed kwam op de basisschool. Nu zit hij inmiddels 4 maanden op het VO (half uur eerder beginnen, niet verder fietsen) en ik heb nog niet 1 keer achter hem aan koeten zitten!! Hij is ruim voor vertrektijd klaar. Hoe het komt is een raadsel, mijn hypothese is dat het VO zoveel nieuws biedt dat hij er graag naartoe gaat. Dit denk ik nog eens extra door het feit dat zijn grote broer precies hetzelfde was... En nu hij in de derde zit opnieuw weer niet opstaat en op het allerlaatste nippertje de deur uit gaat

albana
18-12-2012 om 07:31
Wake-up licht
Ik ben ook zo iemand die moeite heeft met opstaan en ik heb zoveél tijd nodig om tot mezelf te komen 's morgens. En in de winter is dat stukken erger dan 's zomers. S zomers heb ik er amper last van. Ik merk ook dat licht mij beïnvloed. Ik ga (meestal) te laat naar bed en moet 's morgens voor mijn werk 1,5 uur zeker de tijd hebben voordat ik écht wakker en vrolijk en fris ben. Het is niet dat ik 'moe' ben....dat is het niet. Het is alsof ik nog half doorslaap, na de 1,5 uur ben ik wél wakker en fris.
Afgelopen week heb ik de kerstversiering opgehangen. En 1 lamp schiijnt een beetje in de hal boven....dat heeft meteen invloed op mijn slaapritme. Ik was vanmorgen al om 6.00 uur wakker! En om 12.00 uur gaan slapen en moet vandaag een lange, drukke dag maken.
Nou dat wordt wat, zal vanavond wel afgepeigerd zijn.
Heb ook al besloten dat ik dus vanavond die kerstversiering afbreek op die plek.
Dus ik denk ook dat als het opsta probleem blijft zo'n wake-up-lamp een mogelijkheid is.
Ik verslaap me nooit...maar mocht het zo zijn of worden. Ik weet zeker dat het op mij enorme invloed zou hebben.
groeten albana

Tessss
18-12-2012 om 09:11
Gisteravond
Gisteravond was weer zo'n (min of meer standaard) avond. Om half 9 zeg ik; tijd om naar bed te gaan. Uiteindelijk is het dan kwart over 9 voor ze er in ligt. Alles duurt eindeloos! Nog even dit, nog even dat. En je mag er niets van zeggen, want dan wordt het ruzie. En om 10 uur ligt ze nog liedjes te zingen en zich overal mee te bemoeien (door de dichte deur heen). Ze is gewoon echt nog niet moe.
En vanmorgen is er dan dus geen beweging in te krijgen. Maar.. wel op tijd de deur uit. Dus dan ging het eigenlijk nog goed.
Ik ben zelf iemand die als ik wakker wordt meteen naast m'n bed kan staan en er voor 100% zijn. Maakt niet uit hoe vroeg. Mijn oudste dochter is net zo. Mijn man heeft ook meer moeite. Die zet de wekker op 6 uur als hij er kwart voor 7 uit moet... Fijn voor mij (not), want ik ben dan dus om 6 uur klaarwakker. Jongste dochter lijkt dus duidelijk op haar vader.

koentje
18-12-2012 om 09:39
Misschien eens
wat melatonine proberen.
En wat strenger zijn? Hier wordt ook nogal eens geteut. Maar als dat naar een kwartier dreigt te lopen dan weet hij dat hij de volgende dag dubbele tijd eerder naar bed moet. Dus kwartier te laat is volgende dag een half uur eerder.
Hier slaapt zoon ook niet altijd. Hij mag soms nog eventjes lezen. Maar lawaai maken zoals liedjes zingen, dat mag hij gewoon niet. Ze houdt zich dan volgens mij ook in ee modus om niet te hoeven slapen!

Merel
18-12-2012 om 09:43
Uitleg
Maar hoe kan ze zich dan door de deur heen met vanalles bemoeien? Is er veel te horen op de overloop? Of wonen jullie gelijkvloers.
Als ze naar boven gaat dan zou ik proberen dat er daar boven ook even een uurtje niets meer gebeurt, even wat rust en stilte inbouwen. Je kan haar ook zeggen dat ze nog wat mag lezen in bed, als ze maar in bed blijft liggen (en dan geen tv/computer/ipod enz meer)
Mijn moeder zei altijd je hoeft niet te slapen, 'slaap je niet, dan rust je toch' en ik moest dus wel in bed blijven liggen. (en bij mij was er niemand in de buurt waar ik me nog mee kon gaan bemoeien)

Mama 5
18-12-2012 om 11:39
Hier
Herkenning!
Wat hier helpt is wat je al doet, ze zelf verantwoordelijk maken. Maar ook: we wekken die pubers een paar keer. Eerste keer een waarschuwing, dan moeten ze alvast uit de diepe slaap komen. Ze moeten dan wat terug zeggen, anders lijken ze gewekt, maar tukken ze gewoon door.
Na een kwartier gaan we er weer heen en dan gaan we ze laten bewegen. Zoon gaat dan uit zichzelf rechtop zitten. Dochter steekt haar arm uit en wij helpen haar overeind. Door in beweging te komen, worden de hersenen ook wakkerder, tenminste dat is mijn amateur redenatie. Het werkt wel. Als ze eenmaal zitten, vallen ze (bijna) nooit meer weer in slaap.
En verder 's morgens geen grote problemen oplossen. Vast broodbeleg, spullen avond van te voren klaarleggen etc.

Tessss
18-12-2012 om 12:59
Strenger
Strenger zijn helpt niet. Dat is een algemeen probleem bij onze dochter; ze is errrug eigenwijs en dwars. Dus hoe meer wij 'zeuren' hoe minder ze doet. En wij zeuren in haar idee nogal snel.. Alles wat niet in haar straatje past is eigenlijk zeuren. Volgende dag later naar bed hebben we ook al geprobeerd, maar dat werkt niet. Dan gaat ze de volgende dag gewoon nog meer treuzelen, zodat ze toch op hetzelfde 'normale' tijdstip erin ligt. En het omgekeerde; belonen als ze er op tijd in ligt (met nog eventjes lezen oid) maakt ook geen indruk. Mevrouw wil het gewoon allemaal op haar eigen manier en tempo doen (en dat geldt niet alleen voor het naar bed gaan).
Dat zingen in bed gisteravond was wel een uitzondering moet ik zeggen. Maar bijna altijd als ik om een uur of 10 naar boven ga (bv om oudere zus in bed te stoppen) is ze nog wakker. Dus ook als ze al een uur in bed ligt, licht uit, radio uit, etc, alles stil, is ze vaak nog steeds wakker. En als je er dan naar vraagt zegt ze; ik was gewoon nog niet moe!

Vic
18-12-2012 om 14:59
Daar komt hij weer terug
Zo wordt het weer een draadje van naar bed sturen of niet Mijn dochters gaan 's avonds niet vroeg naar bed. De jongste (7 dus daar heb ik nog iets over te zeggen) gaat rond 19.30 uur naar boven en vaak doen we dan nog een spelletje of kijken een filmpje op mijn telefoon. Dat loopt nog wel eens uit en dan ben ik pas om 20.30 uur beneden. Bij oudste (13) ga ik vanaf 21.30 aansporen dat ze haar tas inpakt, en uiterlijk 22.30 wil ik die toch wel boven hebben. En dan moet ze dus om 6 uur op om om 07.30 uur de deur uit te kunnen. Ik zou het niet trekken, zo'n ritme, maar het gaat haar aardig af.

Merel
18-12-2012 om 15:14
Testen?
Nou je zou het natuurlijk eens kunnen testen (in een schoolweek) door haar zelf te laten bepalen hoe laat ze gaat slapen. (ze moet het natuurlijk wel 'normaal' houden, niet ineens om 0.30 naar bed gaan) maar wellicht pakt het wel heel goed uit? (moet je zelf natuurlijk ook willen hoor) Ik heb een zoon van 14, hij gaat om 23.00 naar bed, dochter van 17 om 0.00 uur.
Maar het zijn bij ons altijd al nachtmensen geweest (wijzelf ook). In de ochtend komt iedereen altijd met moeite het bed uit. (inderdaad zet ik mijn wekker ook een half uur eerder om een half uur lang constant op snooze te drukken) en daarna eruit. Alles op het laatste nippertje (we hoeven nog net niet te haasten, maar hebben ook geen ruime tijd over) en dan hup iedereen naar school en aan het werk.
Maar wie weet bevalt het, als ze een uurtje later gaat? En dan misschien wel als een blok in slaap kan vallen? Na een week ofzo evalueren jullie en dan kan je of alles weer terugdraaien, of je laat het zo, of je vindt een andere vorm?