Irene
05-11-2011 om 14:13
Er is steeds geld weg
Ik heb hier al eerder bericht over 16jarige puberzoon. Met de afspraken gaat het op en af, maar nu is er iets anders.
Mijn man mist regelmatig geld uit z'n portemonnee. Vandaag weer 20 euro. In het verleden pakte zoon af en toe geld weg, hij heeft dat uiteindelijk opgebiecht en van z'n vakantiegeld terugbetaald. Nu is het weer zover. Man mist geld, waarvan hij zeker wist dat hij het had. Nu moeten jullie weten dat we onze portemonnee bijna altijd wegbergen juist om die reden (erg genoeg), maar gisteren dus even niet aan gedacht en prompt mist er weer.
Zoon ontkent in alle toonaarden (maar dat deed hij vorige keer ook) en is beledigd. Maar wij geloven hem niet om de doodeenvoudige reden dat we geen andere verklaring kunnen bedenken.
Hij heeft ook nooit geld in z'n portemonnee, maar wel sigaretten en ik weet ook dat hij regelmatig bietst bij z'n vrienden, dus daar zal hij ook schulden maken.
Wat te doen?

Leen13
05-11-2011 om 14:21
Baantje
Klinkt alsof het tijd wordt voor een baantje. Meer geld nodig, dan meer werken. Desnoods voor jullie zelf. En ja, consequenter op je eigen geld passen. Ik zou er toch niet te snel vanuit willen gaan dat er hier iemand vreselijk aan het ontsporen is, maar wel dat hij door onhandig gedrag zichzelf in de problemen helpt.

Leen13
05-11-2011 om 15:27
Balans
Dat lijkt me duidelijk dat hij balans nodig heeft. Dat lukt hem zelf dus niet. Pubers hebben het ook vaak wel heel erg druk. Maar wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen. Ik zou hem hier de keus geven of minder tijd met vrienden of minder sporten maar dat baantje komt er. Of je moet bereid zijn hem meer zakgeld te geven. Betrappen vind ik minder handig. Zo'n confrontatie wat kan dat nou opleveren. En houdt het een beetje neutraal al te veel emoties zijn hier ook niet handig. Waarschijnlijk wil hij het gewoon houden zoals het is, hij redt zich ermee. Maar niet op een goede manier en daar kun je mogelijk in sturen zonder al te hoog oplopende conflicten. En als het hem zelf niet lukt om werk te vinden kan vader mogelijk helpen. Je kunt ook nog naar een oplossing zoeken die inpasbaar is in zijn schema als krantenlopen. Als hij er vroeg uitmoet houden die vrienden en die sport vanzelf op.
En is snap dat het lastig is, je wilt heel erg graag dat hij zijn school vooral goed doet maar ook daar heb je maar beperkt invloed op. Uiteindelijk moeten ze het zelf doen, maar niet ten kosten van slecht gedrag.

Leen13
05-11-2011 om 15:29
Zakgeld
Meer zakgeld geven lijkt me ook een serieuze optie. Misschien is dat wel het conflict dat zijn vader met zoon heeft. En omdat dat conflict niet bespreekbaar is krijg je deze manouvre.

Leen13
05-11-2011 om 18:01
Sporten
Op een gegeven moment gaan ze die keuzes echt zelf maken. Ook al vind jij sporten belangrijker dan chillen en roken. Het is beter dan tientjes stelen. Perfect wordt het zelden.

Pardon?
07-11-2011 om 09:26
Meer zakgeld?
Hij krijgt 30 euro per maand èn je betaalt zijn mobiele abonnement. Ben je mal zeg, dat lijkt me meer dan genoeg.
Hij is 16 jaar, kan best werken en heeft gewoon met z'n tengels van andermans eigendommen af te blijven.

Maylise
07-11-2011 om 14:23
Eens met pardon
Ik vind meer zakgeld aanbieden als beloning voor stelen ook niet echt toepasselijk. Ik zou toch zeggen baantje zoeken en als hij dan niet meer wil sporten dan is dat zijn eigen keuze. 30 euro is best een riant bedrag trouwens. Met een beetje moeite zou hij daar ook mee uit kunnen komen. Verder zou ik hem elke cent terug laten betalen, met rente.

Sawo
08-11-2011 om 10:39
Keuzes maken
Hoi Irene
Ik denk dat het toch tijd is om hem keuzes te laten maken. Mijn zoon sport ook best op een redelijk niveau. Dit kost hem vrij veel tijd en ons tijd en geld en er is geen tijd voor een baantje. Dus ik denk als mijn zoon zou gaan roken hij minder zou moeten gaan sporten en een baantje zou moeten zoeken.
Het is logisch dat jij graag wil dat hij blijft sporten maar als hij liever wil roken en tijd met zijn vrienden wil doorbrengen lijkt me dit een verloren strijd. Laat hem zijn keuzes maken en daaraan consequenties verbinden.
succes
saar