Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Bergmarmot

Bergmarmot

02-03-2020 om 15:06

Ervaringen zeevaartschool? (Miriam Lavell?)

Zoon (Havo afgerond, nu tussenjaar) oriënteert zich op vervolgopleiding. Een van de opties op het lijstje is de HBO opleiding Maritiem Officier. De zeevaartschool, in de volksmond.

Voor ons een volledig onbekende wereld. Iemand ervaringen? Mirjam Lavell, jouw dochter deed/doet toch iets in die richting?

Al even geleden

Dochter is alweer een tijdje geleden afgestudeerd.
Ik weet niet bij welke school je zoon gaat kijken. De opleidingen zijn globaal hetzelfde, maar per school natuurlijk een beetje anders ingericht.
Mijn dochter ging in Amsterdam (Dicht bij huis) naar school. Het broertje van een vriendinnetje koos juist voor Terschelling (interne opleiding).
Ik vond het fijn dat mijn dochter die richting koos. Ik verwachtte ervan dat ze in de toekomst, als het eens van solliciteren zou moeten komen, ze werkelijk overal terecht zou kunnen. Die wens is inmiddels ruimschoots waarheid gebleken
Het staat goed op haar CV, ook al heeft ze de grote vaart al een tijdje geleden vaarwel gezegd.

De hogere zeevaartschool (HBO maritiem) is een zg duale opleiding. Dat betekent dat er tegelijkertijd zowel nautische (kapitein) als technische (werktuigkundige) scholing is. Die manier van scholen is uniek en daarom zijn Nederlands Maritiem geschoolde hbo-ers redelijk gewild.

Niet alleen aan boord van schepen, maar ook aan de wal (vooral technische beroepen, elektriciteitscentrales, belading, etc.)

Tegelijkertijd: om tot kapitein van zo’n mega schip te worden opgeleid, een officiele vaarbevoegdheid te halen, hoef je niet naar het HBO. Je kunt dat traject ook op het mbo en zelfs via een reeks van particuliere vaarbewijzen halen.
Dat is weer een beetje gek aan de opleiding.

De opleiding zelf bestaat uit een theoretisch deel (veel wiskunde, natuurkunde en engels) en een praktisch deel (van lassen, tot een stage van enkele maanden aan boord van een schip)

Je moet als ouders dus voorbereid zijn op loslaten. Straks is ie weg, over de zeven zeeën naar de andere kant van de wereld.

Bergmarmot

Bergmarmot

02-03-2020 om 17:47

Dank!

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie, goed om te lezen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor type studenten voor deze richting kiest. Zijn het de echte techneuten die dol zijn op machines? Watersporters? Buitenmensen? Avonturiers? Kun jij daar iets over zeggen?

Veel jongens verwacht ik, of valt dat wel mee?

Wat was voor jouw dochter de drijfveer om voor deze studie te kiezen? Voldeed het aan haar verwachtingen?

"Je moet als ouders dus voorbereid zijn op loslaten. Straks is ie weg, over de zeven zeeën naar de andere kant van de wereld."
Zoon zit nu al een half jaar in Zuid-Amerika, het loslaten is begonnen

Verschilt per school

De ene school is wat meer gevuld met knutselaars, de andere met zeemannen (urker vissers moeten ook naar school) of zeilers (het zoontje van de notaris).
Meestal jongens inderdaad, maar ook meisjes. Verschilt per jaar en per opleiding.

Mijn dochter had een zeevarende oom en tante.
De opleiding trok haar vanwege het technische, het complete eigenlijk.
Zij is Wertuigkundige geworden.

Zit nu op de boot .....

Ik zit nu toevallig terug op de boot van Terschelling naar Harlingen. Ik heb zelf de hogere zeevaartschool gedaan (1992 afgestudeerd in Amsterdam, Hydrografie).
En ik heb net op Terschelling een weekje les gegeven (Ocean Technologie, dus geen maritiem officier).

Ben alle soorten types vroeger tegengekomen en nu ook weer.

Merendeel zijn wel jongens inderdaad, maar er lopen ook de nodige vrouwen rond.

Dees

Dees

07-03-2020 om 18:45

Nichtje

Mijn nichtje heeft de zeevaartschool gedaan. Ze maakte zich wel erge zorgen omdat collega's toch wel vaak de mannelijk zijn en uit culturen komen waarbij de vrouw minder aanzien heeft. Er werden met de rederij waarvoor ze zou werken afspraken gemaakt, zij zou niet de enige vrouw aan boord zijn en de kapitein zou Nederlander zijn. Zo gezegd kwam ze op kaar eerste vaart al tot de conclusie dat die afspraken moeilijk waren want de kapitein was geen Nederlander en ze zat tussen allemaal mannen met een buitenlandse nationaliteit. Ze voelde de blikken in haar rug en voelde zich niet veilig aan boord. Gevolg was dat ze in een Nederlandse haven vertrekken en zij in Engeland al in een vliegtuig terug naar huis zat.

De school heeft ze overigens als super ervaren en ze ging rond haar 16e in de kost om naar die school te kunnen gaan.

Famke

Famke

07-03-2020 om 20:41

Duaal

is een duale opleiding niet een opleiding die studeren en werken combineert?

Linda

Linda

18-03-2020 om 19:00

Dochter doet nu die opleiding

Hallo,
Mijn dochter van 18 zit nu in het 3e jaar van haar zeevaartopleiding (MBO) dus wij hebben best wat recente ervaringen hiermee.

Geschreven met dochter:

Op de school van dochter worden een hoop verschillende lessen aangeboden. Zij leren hier alles wat er nodig is aan boord. Even een lijstje met vakken die ze krijgt: belading, scheepsconstructie, wetten en regels, navigatie, radar, lassen, machinekamer (praktisch en theoretisch) en enkele simulatoren in de machinkamer en voor het navigeren.

Ook heeft ze recent haar stage afgerond. Dit was voor ons en dochter een behoorlijk zware tijd. Je komt in een vreemde omgeving, bent zeeziek, hebt heimwee en zit in een omgeving waar praten over gevoelens heel weinig voorkomt. Ik heb haar in de eerste maand regelmatig huilend aan de telefoon gehad.

Maar daarnaast natuurlijk ook heel veel mooie ervaringen opgedaan. Heel veel nieuwe plekken en mensen leren kennen. Deze fijne dingen zijn veel groter dan de nare dingen en zullen ook altijd bij haar blijven.

Het is zeker een hele bijzondere opleiding en ook zeker zwaar. Maar volgens dochter acht aan te raden als je van reizen houd.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag,

Roos

Roos

12-05-2020 om 16:17

Rotterdam zoon

Mijn zoon doet zeevaartschool HBO in Rotterdam. Type vrijbuiter/zeiler. Voor hem geen kantoorbaan, dat wist hij al op jonge leeftijd. Bij hem in de klas veel watersporters. Degenen die (nog) niks met zee of water hadden haken eerder af. Wat ik van hem hoor: kleine klassen, fijne school, 3 tot 4 dagen per week les (varieert per periode). Je kan inderdaad kiezen of je werktuigkundige wil worden of stuurman, hij gaat voor stuurman. In zijn klas van 15 zit 1 meisje. Mijn zoon vindt de opleiding niet zwaar (vwo gedaan).

bergmarmot

bergmarmot

12-05-2020 om 17:32

ingeschreven!

Zoon heeft zich inmiddels ingeschreven! Het wordt trouwens Terschelling.

Helaas geen open dagen kunnen bezoeken vanwege de coronacrisis, dat is echt heel jammer. Wel video's gekregen met een rondleiding door de school en de campus, en een uitgebreide presentatie van de opleiding.

Hij is er enthousiast over. Ik denk dat het goed bij hem past, maar zeker weten doe ik het niet hoor, het is echt een nieuwe wereld voor ons. Hij is geen watersporter en ook niet een echte knutselaar. Het is niet zo dat hij dat niet leuk vindt, maar het is gewoon nooit op zijn pad gekomen. Hij is wel een sportieve avonturier, heeft al heel wat van de wereld gezien, heeft geen last van heimwee. En het technische spreekt hem wel aan, dat ligt hem goed.
Laatst zagen we toevallig een documentaire over een van de grootste containerschepen ter wereld, hij zag zichzelf er al helemaal zitten

@nnemoon

@nnemoon

13-05-2020 om 06:39

Bergmarmot

Wat leuk dat je zoon zich heeft ingeschreven. Wij zijn vorig jaar eens wezen kijken bij de zeevaartschool in Vlissingen. Ik vond het erg leuk, zoon wat minder. Een docent vertelde dat als je geen watersporter bent en wil weten of de zee iets voor je is dat je dan gewoon een paar dagen achter elkaar mee moet varen. Hij verwees naar de site www.zeebenengezocht.nl. Misschien iets voor je zoon?

bergmarmot

bergmarmot

13-05-2020 om 16:48

@nnemoon

Ja, die website kennen we inderdaad! Was zeker wat voor zoon geweest om een paar dagen mee te varen, is een mooi concept.
Helaas nu geen optie vanwege corona - en daarvoor lukte het niet omdat hij voor lange tijd in het buitenland was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.