Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Etenstijden en vaak te laat komen...

Hoi,




Mijn dochter wordt 16 dit jaar en heeft zeer veel moeite om op tijd te komen.Zeker nu het mooi weer is en er weer wat meer vrijheid is wil ze constant bij haar vrienden zijn.En ergens begrijp ik dat ook en vind ik het niet zo erg om haar wat meer vrijheid te geven maar het loopt iedere keer mis.Dan stuurt ze ‘S avonds om 23 u dat ze bij een vriendin blijft slapen.Ze vraagt het dan ‘zogezegd’ maar eigenlijk is ze dan al bij die vriendin en was ze sowieso niet meer van plan om naar huis te komen ook al zeg ik dat het niet mag.Dan speelt ze op mijn gevoel en zegt ze dat het toch veel veiliger is om daar te blijven dan snachts nog naar huis te rijden.Ook na school eten wij rond 18 u,de enige maaltijd dat we nog samen hebben als gezin. Nu met het mooie weer is er al elke dag discussie geweest.Waarom mag ze haar bord niet opwarmen...

Ik zou er gemakkelijker aan toegeven want het is een moeilijk jaar geweest en ze haalt goeie punten in school dus al bij al mag ik niet klagen maar daar heb ik dan elke dag discussie over met haar (plus) vader.Hij vindt het respectloos dat ze te pas en te onpas thuis komt.En helemaal ongelijk heeft hij dan ook niet want geef je haar een hand dan neemt ze een arm.


Hoe gaan jullie hier mee om?Vooral dat eten is hier een dagelijks discussiepunt ... 


Heb je al als gelijkwaardigen geprobeerd een gesprek te voeren. Dat je aangeeft dat je graag x aantal dagen samen eet. Dat je dat belangrijk vindt om xxx reden. Hoe ziet zij dat? Is het jou te doen om nog even samen te zijn en de dag door te praten? Dan kan dat misschien ook om 21 uur met een kop thee? Dus even iets meer out of the box denken. Wat is jouw behoefte precies? Spreek die uit.

Daarnaast wat betreft om 23u melden dat ze blijft slapen vind ik zelf ook niet prettig. Doordeweeks logeren en school doe ik niet. Hier mag mijn bijna 16 jarige niet doordeweek zo laat thuis komen. Wat heb je voor thuiskom tijd? Daarnaast zou ik dan zeggen: dan kom ik je wel halen.....hier fietsen ze overigens wel gewoon rond die tijd naar huis. Ik zou daar dus betere afspraken over maken. Hier belde dochter ook nog weleens. Ik zeg nu: 22 uur thuis. Alleen bellen bij calamiteiten niet voor andere onzin of langer blijven. Het antwoord is nee. Bespaart je een telefoontje....

Het niet thuis eten zou ik geen probleem vinden. Als dochter een paar dagen achter elkaar weg is geweest geef ik wel aan dat ik het gezellig zou vinden als ze ook weer een keer thuis is. Daar houdt ze altijd wel rekening mee dan. Ook vind ik af en toe een moment met z'n allen fijn maar dat kan wat mij betreft ook het ontbijt op zondag zijn.

Doordeweeks na 23 uur thuiskomen of logeren vind ik niet goed. Op schooldagen vind ik 22.00 een prima tijd en bij uitzondering een keer 22.30 uur.

Eens met  beide reacties hierboven, Guera schrijft, om 22 uur thuis en je hoeft niet te bellen om langer te blijven en andere onzin, en dan je poot stijf houden, want ze gaat het heus nog een keer proberen, omdat het iedere keer lukt.

Met het avondeten misschien een compromis sluiten, 3 avonden per week mag je ergens anders eten en 4 avonden niet, aan haar om ze in te plannen, maar wel op tijd afmelden (dat was bij mij de regel, uitzonderingen daargelaten) 

Achteraf hoefde ik nooit zo streng te zijn, maar dat kwam ook omdat ze niet zoveel over de grenzen heengingen, de regels waren heel duidelijk en niet te strak (hoor ik nu ook van ze, nu ze ouder zijn)

Logeren mag hier alleen op dagen die niet voorafgaand zijn aan een school/ werkdag. 

Laat weten waar je bent en als je niet mee eet meld je je af voor 17.15. Dat is/ was hier de regel voor de pubers.  Als je later wilt/moet eten dan meld je dat asap.

Dus en vertraagde trein maakt niet dat je hond in de pot vindt maar dan is er nog een bordje magnetronmaaltijd voor je.  Afhankelijk van hoe laat er gemeld wordt ben ik ook nog wel zo aardig dat ik de te bakken aardappelen/vis apart houd. Het kan dus ook gebeuren dat je opgewarmde gebakken vis/aardappeltjes krijgt als je te laat meldt.  Tot nu toe werkt dat goed.  1 keer opgewarmde gebakken vis was genoeg om voortaan op tijd te melden. 

Dit zijn overigens afspraken die we als gezin gemaakt hebben. Ik houd rekening met jullie training door vroeg te koken,  maar dan zorgen jullie dat we zoveel mogelijk gezamenlijk de warme maaltijd eten en het geen estafette maaltijden worden. 

Natje1812

Natje1812

08-06-2021 om 21:03 Topicstarter

Op schooldagen gaat ze ‘S avonds niet meer naar buiten,...die keer dat ze om 23 u een berichtje stuurde van bij haar vriendin was op een zaterdag.Ik denk dat we best idd eens samen aan tafel zitten.Ze heeft al gezegd dat ze bang is dat haar vrienden haar zullen laten vallen omdat ze zoveel minder mag dan hen.Nochtans denk ik niet dat we zo streng zijn.Ze is bang om iets te missen en er niet meer bij te horen.Maar ja er zal altijd iemand zijn die langer buiten mag...Een compromis sluiten over het aantal avonden is een goed idee...

16 Jaar. "Maar ja er zal altijd iemand zijn die langer buiten mag." Nou zal het ene kind langer kind zijn dan een ander kind maar 16 jaar is toch geen leeftijd om zaken af te dwingen? Inderdaad, je overlegt op een gelijkwaardige manier daar zijn ze soms ook heel erg aan toe. Bespreek wat voor haar en jou redelijk is en haalbaar en voor haar redelijk, haalbaar en veilig. En hoe je altijd bij elkaar terecht kunt.

En plusvader, heeft die zelf eigenlijk wel kinderen? Dan ben ik toch weer blij dat ik er hier alleen voor heb gestaan. Er zijn wel andere dingen waar je op deze leeftijd een kwestie van maakt. Niet dat ze jou tekort doen, hoezo. Ze zijn hun wereld aan het ontdekken en jij staat ze daarin bij en doet je best om het leefbaar te houden. Ze zijn met zichzelf bezig, niet met jou. Je kunt ze wel eens herinneren aan het gezamenlijke huishouden maar al teveel slakken zout zou ik niet doen.

Fijn dat ze in elk geval opbelt waar ze blijft. Je kunt niet verwachten dat ze dat voor een heel weekend altijd vooraf gepland en paraat hebben.

16 jaar. Op die leeftijd ging ik al bijna de deur uit, elders intern, en alleen naar het buitenland op vakantie.

Mijn dochter is pas zes dus hier zijn dat soort fratsen nog niet aan de orde maar je hoeft niet alles te pikken. Zeker niet op die leeftijd en al helemaal niet als je min of meer onder druk wordt gezet. Als je ergens wil blijven slapen dan vind ik dat ze dat eerder moet vragen dan op de dag zelf om 23 uur. Ook als er iemand bij jullie zou blijven slapen kun je verwachten dat dat overlegd wordt en niet om 23 uur tussen neus en lippen door even vermeld.
Qua eten hadden wij vroeger thuis de regel als je niet mee eet of later eet dat je dat minimaal de dag van tevoren meldt. Tenzij er een trein of bus vertraging had, dat was overmacht. Ik vind ook dat je best mag verwachten dat je kind een aantal dagen per week thuis eet. Het is haar thuis, niet een hotel waar je in en uit loopt en eet en slaapt wanneer het je uitkomt. 

Hoe dat hier ging. Verleden tijd, want tegenwoordig kookt zoon ook vaak zelf en dochter eet vaak bij haar vriendje en dan koken ze ook zelf of ze kookt samen met vrienden.

Meestal hoorde ik vooraf of een kind thuis was voor het eten en anders deed ik een deksel op het bord en stopte het in de koelkast voor later.

Door de weeks was iedereen om 22.30 uur binnen vanwege de rust voor de nacht.

Alleen in het weekend kon wel eens wat later worden en lieten we de deur los. En dan was het zaak om te sluipen. Eigenlijk is dat nog steeds wel zo want je hebt zo je bezigheden door de week en daar wil je uitgerust voor zijn. En dat vind ik zelf gelukkig niet alleen.

Op deze leeftijd, 16 jaar, had ik het dan echt nog zelf wel onrustig en wachtte meestal tot een kind thuis was, maar ik had niet het idee dat ik ze daarin meer moest sturen dan ze zichzelf al deden. Ik stuurde wel eens een sms-je om geruststelling te vragen. Dat werd niet altijd per direct beantwoord uiteraard, ze zijn niet met jou bezig, maar dan kwam er toch een keer een antwoord.

Nu ze iets ouder zijn, jong volwassen snappen ze ook de noodzaak beter om mij op de hoogte te houden, ze plannen hun eigen werk beter en plannen mij daar ook beter bij in.

MamaE, dag vantevoren melden dat je niet mee eet kan niet altijd meer als ze 16 zijn. Op die leeftijd fietste mijn puber wel eens mee naar een vriendin 2 km noordelijk van school om aan een opdracht te werken. Vraagt die moeder of ze me bleef eten dan kon er na het eten nog even gewerkt worden om  het af te maken en dan naar huis 12 km.  Zeker in de winter werd dat dan vaak halen. Ook andere pubers hebben hier wel eens mee gegeten in die reden. 

Wij vonden dat dochter niet naar de dichtstbijzijnde school hoefde en dan waren dit de consequenties. 

Bij mij thuis werd dat vroeger wel verwacht. Tot een uur voor het eten werd nog wel geaccepteerd maar niet echt van harte. Als ik belde als het eten al bijna klaar was vonden mijn ouders dat ronduit irritant. 
Het is ook maar net welke reden je ervoor hebt. Ben je voor school bij iemand bezig, zou ik er meer begrip voor hebben dan wanneer je gewoon liever chillt met je vrienden en geen zin hebt om naar huis te komen om te eten.

Mijn jongste had er als kind al een handje van om (te) laat thuis te zijn, maar ik had een min of meer vaste etenstijd dus als ze na zessen thuis was moest ze eten opwarmen. Dat geldt nu (16) nog steeds. De afgelopen week is ze zo ongeveer elke avond wel weg geweest. Ook een keer gelogeerd en toen kwam ze om 21.30 uur nog spullen ophalen. Ze heeft examen gedaan en heeft vakantie, dus ik laat het nu allemaal maar gaan. Eerlijk gezegd heb ik wel een wat prematuur empty nest gevoel, maar dat hoeft zij niet op te lossen. Dat is hoe het gaat als je kinderen ouder worden.

Kan het zo zijn dat je eigenlijk meer in je maag zit met de reactie van je partner (sorry maar van het woord plusvader krijg ik jeuk, dat woord wordt altijd gebruikt in  postings waarin het aan alle kanten wringt) op het gedrag van je dochter dan op het gedrag zelf. Hij ziet het als een gebrek aan respect (onwil), Jij zegt dat ze zeer veel moeite heeft om op tijd te komen (onmacht). Dat laatste is voor mij heel herkenbaar. Als puber vergat ik ook altijd de tijd als ik de hort op was. En ja, bij spontane logeerzin belde ik ook altijd op het tijdstip op waarbij ik wist dat mijn ouders uit veiligheidsoverwegingen niet zouden weigeren. 

Verder loopt alles lekker, jij gunt haar het plezier na dit butjaar. Mijn advies is eigenlijk eerder een goed gesprek te houden met je partner, dan met je dochter. 

Natje1812

Natje1812

09-06-2021 om 08:22 Topicstarter

Het is idd niet leuk dat ik hier iedere keer discussie over heb met mijn man als ze haar weer niet aan de regels houdt...Dan denk ik hier gaan we weer ... Ze rijden met me rond.Ergens heeft hij gelijk natuurlijk...Ze kan het opwarmen maar er zijn al momenten geweest dat we het uiteindelijk toch moeten weg gooien.


Maar dan heb ik zoiets van oké het is niet leuk maar het enige wat ze wil is zoveel mogelijk met haar vrienden op trekken,ze haalt goeie punten en heeft ook een vakantiejob.Het is niet dat ze op het verkeerde pad is ofzo.Hij heeft me daar dan ook wel gelijk in...

Hoe lang is je partner al je partner? 

Onze regel was dat 5 uur gemeld moest worden of je bleef eten of niet. Als ik zelf wegging of -ga, was/is het verstandig om al meteen af te spreken of ik thuis kan zijn voor het eten of niet. Man kon en kan niet goed tegen onduidelijkheid daarover.  Om eerlijk te zijn vind ik te veel spontaniteit ook weleens lastig. Maar goed, zomer... mooi weer... 16... geef haar de ruimte, ze mag plezier maken, zet haar eten in de koelkast. Eet ze niet dan in de vriezer als dat kan. En dan een keer in de week kliekjesdag. 

Wat slapen betreft zou ik het niet accepteren dat ze je zo voor het blok zet. Drama maken bij de eerste keer zou ik niet doen vrees ik, maar daarna wel bespreken dat dit niet de bedoeling is en hoe dan wel. Als ze weer aankomt met de veiligheid dan zou je haar kunnen ophalen. Weg argument. 

Aanvulling

Eet ze niet mee dan kan ze eventueel later eten. Vandaar dat ik zei dat je haar eten in de koelkast kunt zetten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.