Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Examens

Even een examendraadje om mijn dochter en alle examenkandidaten met haar een hart onder de riem te steken. En niet te vergeten: hun ouders!!
Succes allemaal met alle stress, zet 'm op!
n@nny

ilsepilse

ilsepilse

07-05-2013 om 16:01

Dank u!

vorig jaar 1 geslaagd,
ik hoop dit jaar de jongste van 15 ook !!

tonny

tonny

07-05-2013 om 18:41

Ah ja, de examentijd!

Maak er wat van met elkaar! De stress en het verwennen, het hoort er allemaal bij. En dan straks hopelijk de vlag uit, ergens in juni. Want die vlag is ook een beetje (veel) voor jou!!

Fred de Velde

Fred de Velde

08-05-2013 om 16:27

Succes!

Succes!

Stenna

Stenna

08-05-2013 om 23:25

Fruitig

De zenuwen beginnen hier wel een beetje op te spelen (zowel bij zoon als bij mij, al laat ik het niet merken). Toch ook nog iets leuks: Ik vroeg zoon vanmiddag hoe zijn examentraining scheikunde was geweest, of hij er wat aan had. Zegt hij: ja, die was best fruitig. Duurde toch een tijdje tot ik door had dat hij vruchtbaar bedoelde.

Biene M.

Biene M.

09-05-2013 om 08:24

Valt nog mee

Vorig jaar dacht ik dat ik dit jaar enorm gespannen zou zijn, maar nog geen centje pijn. Dochter zegt er ook geen last van te hebben, maar is wel wat prikkelbaar. Gelukkig staat ze er over de hele linie goed voor, dus zolang ze geen dramatische black-outs krijgt zal het allemaal wel goed gaan.

Wel een bijzondere periode, het einde van een tijdperk. Meisjes met wie ze al naar de creche en de basisschool is geweest gaan straks in een andere stad studeren en daar wonen en het vaste clubje van tennisles valt uit elkaar. Ik ben benieuwd wat daar straks voor nieuws voor in de plaats komt.

Cathe

Cathe

09-05-2013 om 10:26

Spannend

Ik merk dat ik ook wel wat last heb van zenuwen. Op momenten dat ik weer eens een blaadje opensla mbt exameneisen of zoiets, waar hij deze week mee thuiskwam na het proefexamen.
Bij zoon gaat het er nog om spannen, staat voor 2 vakken maar net geslaagd dus moet het examen wel goed maken.Waar hij deze week achter kwam is dat 1 vak niet mee gaat tellen, mocht hij daar een zware onvoldoende voor halen. Dat is een vak wat hij destijds extra gekozen heeft en daar kunnen ze blijkbaar niet op zakken.
En geslaagd betekent hier ook meteen op kamers, tenminste als we die gevonden hebben dus er komt nog een drukke tijd aan.

Succes voor iedereen!

P

P

09-05-2013 om 12:14

Cathe

Nou daar kun je natuurlijk wel op zakken maar je kunt het alsnog laten vallen als het een extra vak was buiten het profiel etc en dan kun je alsnog een diploma halen maar dus zonder dat vak.

Als je dat vak nodig hebt voor je vervolgopleiding die je hebt gekozen heb je er natuurlijk niets aan om precies DAT vak te laten vallen.

Maylise

Maylise

09-05-2013 om 13:14

Zoon

Mijn zoon doet dit jaar ook eindexamen. Hier begint het echter pas in Juni. 17 Juni is zijn eerste examen en 21 Juni de laatste. Volle week dus; elke dag meerdere examens behalve de eerste dag. Dan hebben ze alleen filosofie.

Zoon maakt zich er niet zo druk om en eigenlijk ik ook niet. Hij staat er goed voor. Hij is ook vrij serieus en hij heeft alles ook echt zelf gedaan. Het is dus echt zijn examen en straks DV diploma

Hij weet ook al wat hij gaat doen volgend jaar en hij is in principe al toegelaten. Heel relaxed dus. Groot verschil met zijn oudere broer. Dat was nog wel even spannend.

Cathe

Cathe

09-05-2013 om 20:46

Re:

Dat is kort Maylise! Wel alles dicht op elkaar dus. Hier duurt het wel 2,5 week met dan natuurlijk wel wat vrije dagen ertussen, lijkt me wel relaxter maar zal wel per persoon schelen.

Nee P, echt zakken gaat dan niet. Mocht zoon een zware onvoldoende halen waardóór hij zou zakken wordt dat vak meteen geschrapt na binnenkomen en is het vwo diploma gewoon gehaald. En ja, het is een extra vak in het vrije deel, vrijwillig gekozen, naast de verplichte. En wat betreft het vak nodig voor vervolgopleiding...ja duh, dat snappen wij natuurlijk ook wel

Lynna

Lynna

10-05-2013 om 09:19

Stenna

Ha Stenna, is jouw zoon in Utrecht geweest voor scheikunde? Mijn dochter was daar dinsdag.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lynna

Lynna

10-05-2013 om 09:24

Dochter

Mijn dochter staat er goed voor, maar ik vind het toch wel enorm spannend. Laat ik natuurlijk niet merken. Ik hoop vooral dat ze voldoende tijd heeft bij de examens, ze is erg slim maar ook erg langzaam.

Ik ga maandag thuiswerken, kan ik direct haar eerste ervaringen horen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

rutiel

rutiel

10-05-2013 om 16:18 Topicstarter

Prikkelbaar

Dochter is wel prikkelbaar, hetgeen de stemming in huis wel kleurt. Het is al een stresskip van nature, en dat is nu natuurlijk alleen maar erger
Ik heb alle huisgenoten gevraagd heel begripvol te zijn en voor dochter een EHBE-kit gemaakt (vol snoep, rustgevende thee en badolie), wat wel in de smaak viel.
Dochter staat er niet heel geweldig voor maar ook niet superslecht. Hoe dan ook, het is wel spannend. Gelukkig zijn de examens wel een beetje prettig verdeeld over de hele periode.
n@nny

Tink

Tink

12-05-2013 om 00:40

Succes

... voor alle eindexamenkandidaten van dit jaar! Ook al is er nog geen stress, toch zijn het spannende tijden, ook door wat er ná het examen komt. Zet 'm op met z'n allen

Biene M.

Biene M.

12-05-2013 om 08:43

N@nny, ehbe-pakket

Ha, ik wilde nog wat doen om mijn dochter aan te moedigen, en heb gewoon jouw idee gepikt en ook zo'n pakketje samengesteld

Stenna

Stenna

12-05-2013 om 19:14

Lynna

Nee, zijn examentraining werd bij hem op school gegeven (wel door een extern instituut).

Hier

Een ook een examen jongeman. VMBO.
Voor alle examen kids brand er hier al een kaarsje.
Morgen begint onze zoon met zijn eerste examen Biologie.
Vooralsnog lijkt hij rustig. Hoop dat dit zo blijft.
Gr Rymcke

Stenna

Stenna

13-05-2013 om 11:27

Ojeeojeeojeee

Ik krijg nu vandaag toch opeens heel erg zelf de zenuwen. Zoon is helemaal relaxed nog (te?!). Morgen begint het pas voor hem. Ik realiseer me sinds gisteravond (eigenlijk vannacht, flink wakker gelegen) pas ten volle hoe krap hij staat voor de kernvakken, waar je gemiddeld voldoende voor moet hebben dus. Een 7 voor engels, dat wel, maar krappe zesjes voor zowel Ned als Wis. Ned begint hij meteen mee, morgen, en hij is zo gruwelijk slecht in die samenvatting. Alle workshops en trainingen die voor daarvoor konden vinden heeft hij gedaan en hij haalde er toch tot op de laatste oefentoets onvoldoendes voor. Als het maar een 5 wordt! En geen 3 of 4....zenuwen! Hij wil al een tijd zo graag van school af, ik krijg hem echt nooit meer gemotiveerd een jaar over te doen. Help, stel mij gerust, hij gaat het gewoon halen toch?!

Verder heb ik de zenuwen dat hij iets per ongeluk mist, dat is zijn specialiteit, dus ik heb al 4x zijn rooster gecheckt. Dat helpt niet want we zijn allebei nogal slecht in goed op roosters kijken. Volgens mij heeft hij, Havo met N&T profiel, deze week alleen ned (dinsdag) en wiskunde (vrijdag). Toch??

Ik ga hem angstvallig uit de weg, ondanks dat ik thuis ben, om mijn zenuwen niet aan hem over te dragen. Probeer heel rustig tegen hem te doen als ik hem wel zie. Pffffff.

Biene M.

Biene M.

13-05-2013 om 13:53

Stenna

Even speciale succeswensen voor jou en je zoon!

P

P

13-05-2013 om 20:54

Stenna

havo met n&t profiel zegt ons echt niet genoeg, je kunt meerdere vakken hebben daarin.

Stenna

Stenna

14-05-2013 om 09:15

Vakken

Dank je, Biene!

P, hij heeft wis- natuur- en scheikunde, nederlands, engels, frans. Ook nog wiskunde D maar dat heeft geen centraal examen.

rutiel

rutiel

14-05-2013 om 14:22 Topicstarter

De kop is eraf!

Gisteren Nederlands ging redelijk goed. Een pilletje van de dokter vooraf gaf haar alvast wat vertrouwen en rust. En het belangrijkste is: ze weet nu een beetje hoe dat 'voelt' in zo'n gymzaal en zo.
Vandaag natuurkunde zal een struikelblok zijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze zich erdoor slaat.
Hoe is het bij jullie kinderen gegaan?
n@nny
p.s.: leuk Biene dat je mijn idee van die EHBE-kit hebt kunnen gebruiken. Zo komt het toch nog op meer plaatsen van pas!

Stenna

Stenna

14-05-2013 om 14:44

Nou

Ik zit me hier op te vreten van de spanning. Want vandaag Nederlands (havo), zoon's probleemvak. Ik lees nu echt alles op het hele forum hier, om me maar bezig te houden.

Cathe

Cathe

14-05-2013 om 23:28

Laks.nl

Stenna, je weet toch dat je zoon op de site van Laks alle antwoorden per vak na kunt lezen he? Niet doen als je dan nog nerveuzer wordt maar om wat inzichten te krijgen is het wel interessant. Havo nederlands: http://antwoorden.laks.nl/HA-1001-a-13-1-c.pdf

Gisteren Vwo Nederlands werd door mijn eindexamenganger ook als heel moeilijk ervaren. Toch een talig kind maar met deze vreemde teksten(niet mijn woorden ) schijnt dat toch geen appeltje-eitje ding te zijn.
Nagekeken op Laks en het lijkt wel een voldoende te zijn.

Wiskunde en Bio, dat zullen de zware vakken zijn

Succes verder voor iedereen

Stenna

Stenna

14-05-2013 om 23:45

Doen we maar niet, dank cathe

Ik weet het, maar dat doe ik toch maar niet. Hij denkt nu dat hij nederlands best redelijk gemaakt heeft. Hij vond het meevallen. Dat zegt niks, daar vergist hij zich nl nogal eens in, leert de schoolexamen ervaring, maar ik ga hem niet alsnog nerveus maken door hem de antwoorden te laten bekijken. Hij moet nog twee weken. Ik verbijt mezelf liever, geloof niet dat hij iets van mijn zenuwen gemerkt heeft.

Biene M.

Biene M.

15-05-2013 om 07:48

Nederlands

Mijn dochter deed ook maandag Nederlands en ze vond het erg pittig, moest haasten terwijl ze gewoonlijk zeker een half uur over heeft, maar het lijkt erop dat ze het voldoende gemaakt heeft. Nu de rest van de week geen examens meer, volgende week dinsdag, woensdag en donderdag elke dag twee en de week erna nog één.

Cathe

Cathe

15-05-2013 om 09:42

Ook

Begrijpelijk Stenna. Over Havo Nederlands waren ook veel klachten zag ik op Laks

Biene, dat had zoon hier idem. Anders als een van de eersten klaar en nu tijd te kort. Had iedereen in de klas last van hoorde ik.
Deze week nog 1 examen, volgende week nog 4 en dan de week daarna nog 2. Lange weken.
Ze zitten elkaar een beetje gek te maken onderling, veel heen en weer gemail/gew'app ed :p

Cathe

Cathe

15-05-2013 om 09:43

N@nny

Hoe was natuurkunde gegaan n@nny?

rutiel

rutiel

15-05-2013 om 12:08 Topicstarter

Fijn dit

Heerlijk om even wat ervaringen uit te wisselen!
Stenna, bij jou is het wel heel spannend. Trek je het zelf nog wel een beetje?
Ik heb ook begrepen dat er heel veel klachten waren over Nederlands. Ben benieuwd of ze daar nog iets mee doen. Dochter vond het wel pittig, maar ze dacht toch dat ze het gehaald had.
Cathe, lief dat je nog even vraagt naar natuurkunde. Dat is nog een mooi verhaal geworden:
Man en ik moesten gisteren werken dus we lieten dochter (heel ontaard...) gewoon achter in al haar zenuwen voor het examen. Nog wel even gebeld om succes te wensen, maar er werd niet opgenomen. Komen we 's avonds thuis... geen dochter. Gebeld, maar ze heeft haar telefoon niet aanstaan (grrr). Rond een uur of 7 toch wel een lichte paniek. Is het zo slecht gegaan? Waar zit ze in al haar wanhoop of diepe depressie?? Komt ze een kwartier later heel vrolijk thuis: het was heel goed gegaan en ze had het gevierd bij een klasgenoot thuis.
Ach ja, ik accepteer het maar dat examentijd blijkbaar gepaard gaat met een verdubbeling van zowel mijn rimpels als grijze haren.
Wat hebben jullie nog op het programma staan deze week? Nou ja, jullie kinderen dan?? Hier vrijdag nog een examen. Tot mijn schande weet ik niet precies wat. Volgende week dan nog drie en de maandag daarop nog eentje.
Raar idee dat het eigenlijk maar zo kort is, vinden jullie ook niet?
n@nny

nolly

nolly

20-05-2013 om 12:37

2 vakken gezakt (tot nu toe...)

wij wonen in Spanje en oudste zit in het laatste jaar (vergelijkbaar VWO)

Hij heeft net al te horen gekregen dat hij voor geschiedenis en taal het niet gehaald heeft. Dat zijn dus alvast 2 herkansingen.
Nu nog afwachten wat de andere vakken doen.

ilsepilse

ilsepilse

21-05-2013 om 11:48

Wiskunde

hoop dat mijn zoon het haalt deze morgen xxx cros smy fingers..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.