Bloemetje11
10-04-2013 om 10:02
Feestje en drank?
We gaan hier een nieuwe fase in. Dochter wordt binnenkort 14 en wil graag samen met een vriendin die ook jarig is een feestje geven. Locatie is nog onbekend en waarschijnlijk te duur voor wat ze in hun hoofd hebben, maar dat is een andere discussie
Dochter heeft aangegeven dat enkele meisjes die ze wil uitnodigen, zeker zelf alcohol mee zullen nemen. Die zijn ouder, maar zeker geen 18. Dochter is helemaal niet van drinken en/of roken en weet niet hoe ze hier mee moet omgaan. Ik eerlijk gezegd ook nog niet. In ons huis zou uiteraard geen alcohol worden geschonken, maar ik kan niet controleren of ze niet stiekem in de tuin een slokje nemen van hun zelf meegebrachte drankjes. Of op het strand bv ook niet.
Hoe doen jullie dat ?

Polletje Piekhaar
10-04-2013 om 10:12
Niet dus
en controleren. Want dit kun je niet laten gebeuren. Als jouw dochter een feestje geeft, dan ben je verantwoordelijk dus je zult er heen moeten en de zaak in de gaten houden. Misschien kun je het beste van te voren duidelijk maken, in de uitnodiging of zo, dat er geen sprake is van het schenken van alcohol. Ook niet door de gene die ouder zijn, omdat het dan niet in de hand te houden is.
En hoe doen jullie dat. Tja. Ik zit niet in de situatie dat zoon een feestje wil geven op deze manier. Zoveel vrienden heeft hij niet eens. Maar eerlijk gezegd; ik zou het gewoon verbieden, een feestje op een andere locatie. Zo bijzonder is het niet om 14 te worden en ik zou niet weten waarom dat zo uitgebreid gevierd moet worden. Waar wordt het van betaald?

Bloemetje11
10-04-2013 om 10:51
Reactie
Polletje, dank je wel voor je snelle reactie. Dochter wil het vieren met een ander meisje. Dan komen ze op zo' n 30 man uit. Ze is er inmiddels achter dat een externe locatie niet kan, want veel te duur. En inderdaad, 14 jaar is niet zo bijzonder dat er iets speciaals moet worden geregeld. Zover waren wij als ouders ook al, en dochter realiseert zich dit nu ook wel. Weet trouwens niet hoe de ouders van dat andere meisje er over denken.
Een paar mensen thuis uitnodigen en alleen haar eigen verjaardag vieren lijkt me nog de beste optie. Vorig jaar ook gedaan en dat was heel gezellig. Maar goed, plannen maken is leuk en de consequenties onder ogen zien, hoort ook wel bij het 'groter' groeien, denk ik. Ze schrok zelf ook toen de mogelijkheid van alcohol tevoorschijn kwam....
Daar hadden ze nog niet aan gedacht.

Polletje Piekhaar
10-04-2013 om 13:21
Maar
waarom benoem je het dan als 'we gaan een nieuwe fase in'?

P
10-04-2013 om 13:28
Bloemetje
Als je 16 bent mag je al alcohol kopen en in het openbaar bij je hebben hoor. De plannen zijn 18 maar dat is nog niet zo.

Ambtenaar
10-04-2013 om 21:08
P: 18 jaar
Jongeren en alcohol
Voor jongeren is (te veel) alcohol extra schadelijk. De overheid wil daarom drankgebruik onder jongeren terugdringen. Via campagnes en voorlichting wijst de overheid jongeren en hun ouders op de risico?s van alcohol.
Strenger voor drinkende jongeren
Het kabinet wil drinkende jongeren strenger aanpakken. Sinds 1 januari 2013 geldt daarom een nieuwe Drank- en Horecawet. Jongeren onder de 16 jaar zijn strafbaar als ze alcohol in bezit hebben.
Ook maakt de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ? 6 miljoen vrij om jongeren te wijzen op de gevaren van alcohol. Via social media en voorlichting op scholen moeten jongeren bewuster worden van de gevaren van alcohol.
Verbod op verkoop alcohol onder de 18
Het kabinet-Rutte-Asscher zet het beleid van het vorige kabinet voort om drinkende jongeren strenger aan te pakken. Het kabinet wil dat alcohol alleen nog wordt verkocht aan jongeren van 18 jaar en ouder. Het gaat hier om voorgenomen beleid. De Tweede Kamer heeft op 5 maart 2013 ingestemd met het voorstel. De Eerste Kamer moet het voorstel nog goedkeuren. Het streven is de verhoging in 2013 in te laten gaan.

P
11-04-2013 om 15:43
Uh ja ambtenaar en nu?
En wat moet ik met die info? Dat zeg ik toch ook? Bloemetje kwam verbaasd over dat het kinderen zijn van nog geen 18 waarom ik zeg dat er met 16 en 17 jarigen met alcohol niets mis is op dit moment.

Bloemetje11
11-04-2013 om 17:03
Reactie...
Nieuwe fase omdat er voorheen nogal onschuldige feestjes werden georganiseerd. Nu moeten we blijkbaar rekening houden dat er alcohol in het spel kan zijn. Vriendinnen zijn bijna allemaal ouder en verder wat dat betreft. Er komt een tijd dat ook dochter wellicht een drankje gaat nemen. Heb ik immers zelf ook ooit gedaan.
In die zin zullen we met haar mee moeten gaan groeien.....