fiets
03-12-2012 om 20:55
Fietsen naar school, in welke kleren.
Nu het wat kouder wordt/is buiten. Vraag ik mij af hoe jullie kinderen zich kleden als ze met de fiets naar school gaan. En laten jullie de kinderen ook fietsen als er natte sneeuw of sneeuw valt.

Merel
03-12-2012 om 21:02
Dit
Hier doet zoon gewoon zijn dikke winterjas aan met handschoenen. Gewone jeans en gympen. Als het echt heel koud wordt dan doet hij meestal ook nog een sjaal om en een muts op. Hij moet 4 km fietsen en gaat ook gewoon als het sneeuwt. Hij fietst over routes die over het algemeen goed gestrooid worden, alleen bij ons de wijk uit kan glad zijn in de ochtend. Als het echt spek en spek glad is adviseer ik hem om maar even een stukje over de stoep te lopen met de fiets aan de hand, tot hij weer op een stuk komt waar er weer gestrooid is. Maar goed, zulk weer komt maar zelden voor in nederland, dus is misschien maar een keer of 5 aan de hand geweest in al die jaren.

Rieneke
03-12-2012 om 21:25
Hier
Spijkerbroek, gewone schoenen, trui of shirt lange mouwen (evt vest erbij) en winterjas + handschoenen. Als ze willen doen ze een muts op en een sjaal om. Als het heel koud is geef ik ze het advies om een regenbroek aan te doen.
Ze fietsen hier door weer en wind, dus ook als het flink waait, giet van de regen, sneeuwt, enz. Soms gaan ze met de bus naar school, maar dat is eigenlijk alleen als ik het onverantwoord vind dat ze fietsen (flinke storm, spekglad, dat soort dingen).
Even off topic: mijn pubers vinden het geen probleem om met een regenpak aan naar school te gaan. Alles beter dan nat aankomen. Ze doen zelfs regenlaarzen aan. Zoon neemt dan slippers mee voor binnen omdat hij de laarzen in de klas kan laten staan (geen lokaalwissel), dochter loopt de hele dag op regenlaarzen omdat ze geen mogelijkheid heeft die op school ergens neer te zetten. Zij wil nu heel graag regenhoezen voor schoenen. Als het goed is, krijgt ze die binnenkort van de sint.

Mussie
03-12-2012 om 21:32
Wat leuk rieneke
Wat leuk zeg, van die pubers die gewoon aandoen wat praktisch is. Waren er maar meer zo! Hier gaat zoon echt niet in regenkleding naar school wat ik vrij dom vind, maar ja.
Hier dus ook spijkerbroek, winterjas en wel echt goede handschoenen. Verder soms ook kniekousen want dat vindt hij lekker zitten als het koud is en dat ziet toch niemand. Maar niet op de dagen dat hij gym heeft!

Thursday Next
03-12-2012 om 21:40
Hier...
nog geen puber maar wel bijna. Fietst 2 km naar school in gewone kleren, winterjas en 1 handschoen ("want die andere hand heb ik toch altijd in mijn jaszak") ook als het glad is. Als het extreem glad is moet ze misschien een stukje lopen. Volgend jaar naar de middelbare school, dan gaan we kijken naar een route waar snel gestrooid wordt bij sneeuw en gladheid. Bij ernstige kou zet ze misschien een muts op.

rodebeuk
03-12-2012 om 22:35
Hahaha (schallende lach)
Hier een netverse puber die heel blij is dat mama weer nieuwe wollen hemden bestelt. Lange onderbroek wilde hij ook wel, voor de dagen dat hij niet gymt.
Dit is dus echt hè, niet geïndoctrineerd ofzo. Spontaan. Omdat hij dan zijn hipste bovenkleren aankan zonder dat hij zich erom moet bekommeren of ze wel warm genoeg zijn. En omdat vandaag die 10 km heen en weer naar de orthodontist (alwaar de beugel nog niet klaar bleek te zijn) toch wel heel koud was. En zijn oude wollen hemd is alweer doorgeschoven naar broer.
Ik vraag me ernstig af of iemand hier dit gelooft...

Mach
03-12-2012 om 22:38
Hier
Fietsen ze 12 km, ook als het regent of sneeuwt.
Snap de vraag niet zo goed. Ze hebben gewone kleren aan, die ze op school dragen. Bijvoorbeeld een spijkerbroek. En daarbij een truitje, vest, bloesje, maar net wat er in de mode is. En daarover een winterjas. En als het koud is handschoenen en een sjaal. En dan gymen of laarzen, maar net wat er bij de kleren past.;
Wat kan je nog anders aan hebben dan?

Elisa Gemani
03-12-2012 om 22:50
Hier
Hier draagt zoon (12) zijn jeans, shirt met lange mouwen, een warme fleecesweater met capuchon, winterjas, handschoenen en hoge sneakers met teddyvoering. Muts zit aan zijn winterjas en sjaals vergeet hij altijd dus gewoon de kraag lekker omhoog. Als het regent/sneeuwt draagt hij graag zijn regenpak En natuurlijk fietst hij ook als het sneeuwt of glad is; desnoods een stukje met de fiets aan de hand lopen. Ik heb geen auto en de bus is te duur. Vroeger fietsten wij ook door wind en wind hoor. Die kinderen zijn niet van suiker

wil40
03-12-2012 om 22:52
Dit
Winterjas en handschoenen op het ogenblik. Als het nog kouder wordt een muts en sjaal. Zoon fietst 7 km. heen en 7 km. terug door weer en wind. Geen openbaar vervoer in de buurt. Er ligt een regenpak en hij trekt soms de regenbroek aan als de regen werkelijk met bakken uit de lucht komt.

Silone
03-12-2012 om 22:56
Vandaag
kwam 16-jarige zoon thuis op de fiets met alleen een trui aan. Vriendin zat achterop met zijn jas aan. Ze had een kwartier op de bus gewacht, doornat genatte-sneeuwd, bus ws al vertrokken. Hoe galant drappeerde zoon zijn warme jas om haar verkleumde lijf en fietste in trui naar ons huis. Een held!

ijsvogeltje
03-12-2012 om 23:39
Fiets
"Vraag ik mij af hoe jullie kinderen zich kleden als ze met de fiets naar school gaan."
De alledaagse kleding + winterjas + handschoenen en héél soms een muts.
"En laten jullie de kinderen ook fietsen als er natte sneeuw of sneeuw valt."
Ja hoor, en zoon vindt dat zelf ook heel vanzelfsprekend. Ik snap de vraag eigenlijk niet zo goed. Ik fiets zelf ook gewoon als het koud is.

Rafelkap
04-12-2012 om 06:21
Hier
Mijn oudste draagt onder zijn rode fietshelm een zwarte bivaksmuts. Zo is hij net een ninjago. Met een skibril erbij. Das, wanten, jas, warme trui of vest met een wollen t-shirt eronder. Hij draagt ook graag wollen sokken en bergschoenen (sinds kort, alleen wel twee maten te groot..)
Jongste wil geen polonaise en heeft alleen een capuchon op met das (en jas), maar die hoeft niet zo lang in weer en wind.

P
04-12-2012 om 07:02
Warm fietsen
Mijn zoon fietst zich gewoon warm hoor, dus veel extra's trekt hij niet aan, dat moet allemaal weer uit in de klas. Dikke winterjas, goede handschoenen maar verder niets geks nu nog.

albana
04-12-2012 om 08:01
Voor als het nog kouder is
Voor als het nog kouder is en voor als je ver moet...... Een krant onder je jas op je buik is ook heerlijk warm, houd vooral koude wind tegen en vangt transperatie op. En vlakbij school trek je ' m er in 1 beweging uit en gooi je 'm weg in prullebak. Op terugweg is ie toch overbodig......
Groeten albana

rosa
04-12-2012 om 08:40
En hier
10 km fietsen, een heel enkele keer brengen of met de bus als het echt te hard waait of te glad is op het fietspad.
En dan draagt ze wat ze wil. Met of zonder sjaal, muts, handschoenen, regenbroek. De regenjas is taboe, maar de broek wordt bij iedere bui gedragen. En soms een joggingbroek voor onderweg, als ze een rokje met panty aan wil.

Wiske71
04-12-2012 om 09:00
Hier
Winterjas, handschoenen (nu nog dunne) en van de week voor het eerst: Muts. Want een muts is helemala hip en in schijnbaar.. Dus heeft oma een beanie gebreid met kabels er in en heb ik er zelfgehaakte bloemetjes op bevestigd. Puber keek al weken uit naar weer dat koud genoeg was om die muts op te zetten.
Als het echt rot weer is (storm of erg nat) dan poulen we met de andere ouders uit ons buurtje en gaan de kinderen met de auto. Nadeel is dan wel dat ze soms langer op school zitten omdat we niet na elk lesuur gaan rijden. Ze fietsen normaal zo'n 6 a 7 km enkele reis.

Rafelkap
04-12-2012 om 12:05
By the way
ik zie dat dit in pubertijd staat en zoon is zeven. Maar hij zit ook altijd in weer en wind op de fiets

Brianna F
04-12-2012 om 12:20
Gewoon
Broek en trui, winterjas, sjaal, wanten en muts en tijdens het fietsen gaan er wanten en mutsen uit.
Alleen als het sneeuwt gaat ze met de bus. Na meerdere valpartijen, omdat hier niet gestrooid wordt, durft ze het niet meer aan. Ik trouwens ook niet, als het sneeuwt loop ik met de fiets aan de hand naar de winkel.

koentje
04-12-2012 om 12:23
Ah gossie
rafelkap! Pas 7 jaar en dan al door wind en regen moete fietsen???☺
Wat een kanjer!

Maylise
04-12-2012 om 15:22
Hier
Op dit moment gaat niemand met de fiets naar school maar toen zoon nog naar school fietste droeg hij meestal gewoon een spijkerbroek/lange broek in de winter, (warme) trui, jas, sjaal, wanten en muts. Niet heel bijzonder dus.
Met natte sneeuw fietsen deed hij wel maar als het glad is wilde ik dat liever niet. Ik vind dat echt eng. Overigens mogen ze van mij altijd met de bus dus als zoon geen zin had om met zware regen te fietsen dan kon hij altijd met de bus.
Nu gaat niemand meer met de fiets naar school. Zoon gaat met de scooter en hoewel het hier zelden glad is heb ik tegen hem gezegd dat mocht het glad zijn deze winter dat ik hem dan wel zal brengen of zo want ik vind de combinatie scooter en gladde wegen geen goede.

kwala
04-12-2012 om 21:48
Jas
Tot gisteren ging meneer nog in zn t shirt.
Geen vest, geen jas...
sinds gisteren gaat er dus een jas aan.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we zeer dicht bij school wonen...dus verkleumen tijdens de rit zal hij niet.

Ella2007
05-12-2012 om 09:46
Net als anders
Ehhhh... wat een rare vraag dacht ik. Hoezo, hoe ze zich kleden ? Net als anders.
Ze hebben beide waterdichte jassen, mutsen, sjaals en handschoenen. Bij dochter komen de handschoenen al begin oktober uit de kast (de dunste). Bij zoonlief komt de sjaal nooit uit de kast, muts als het 10 graden vriest.
Dochter heeft het sneller koud dus die draagt meer laagjes. Bij echte kou (min 10) draagt zij ook wel eens thermo-ondergoed, maar in de klas is dat eigenlijk te warm. Bij echte sneeuw gaat zij meestal lopen. Zoonlief fietst en gaat met de trein. Als het extreem is of wordt wil ik hem nog wel eens naar het station brengen met de auto (één keer gebeurd dit schooljaar, met hele heftige regen.).

Kaaskopje
05-12-2012 om 13:13
Fiets
Vroeger werd wel eens gezegd dat je een baby net zo warm moest kleden als waarin je het zelf ook warm of koel genoeg hebt. Je gaat een baby dus niet opeens in een skipak hijsen als je zelf nog voldoende warmte hebt in een zomerjas. Je zou dan wel even moeten bepalen hoe fris het kan zijn voor een stilliggende of -zittende baby of dreumes en daar eventueel één extra laagje voor aan kunnen trekken, maar meer ook niet. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor een kind wat met de fiets naar school gaat. Wat trek je zelf op de fiets aan om het warm genoeg te hebben en houden? En wat is de normale 'warm genoeg'-beleving van je kind? Ik heb een dochter die het niet snel te koud heeft. Ze wil nooit handschoenen aan ook al vriezen haar nagels er bijna af. Prima. Ik heb nooit gezegd dat het dan toch moest. De andere dochter lijkt wel een aangekleed paasei als ze de deur uitgaat. Lekkere muts op bij vrieskou, sjaal tot aan haar neus, handschoenen aan. Lekker warm. Ook prima. Ikzelf zit er tussenin. Geen sjaal of geen al te dikke sjaal als het écht koud is en dunne gebreide handschoenen bij matige kou en het liefst gevoerde bij meer kou. Mijn handen gaan kapot als het onder de 10 graden is. Dat is de hoofdreden waarom ik ze wat warmer moet houden.
Hoe warm iemand zich aankleedt op de fiets is ook afhankelijk van hoe warm iemand het van het fietsen zelf krijgt. Mijn man gaat bijvoorbeeld niet zweten van de fietsen, ik heb het na een kwartiertje fietsen toch echt iets warmer dan zittend op de bank. Dat heb ik altijd al gehad. Dus ik moet mezelf niet al te dik inpakken, omdat ik ook weer warmte kwijt moet.

Rafelkap
05-12-2012 om 19:16
Koentje -o.t.-
Eeeh, ik fiets. Hij zit relaxed in de bak voor me Om organisatorische redenen (ik moet eerst zijn broertje naar een andere school brengen in een andere kant van de stad) kan hij nog niet zelf fietsen omdat dit te langzaam gaat, we halen het nu maar net.

Pennetje
06-12-2012 om 08:57
Vanmorgen
Dochter is meer een rokjes-type, maar had vandaag toch maar een spijkerbroek aangetrokken met een vest. Toen ze wegging zette ze een muts op, deed de capuchon van haar vest er overheen en trok toen haar jas aan. Het zag er niet uit. Toen ik vroeg of ze nu ook haar middelvinger ging opsteken naar agenten, reageerde ze heel verontwaardigd

wil40
06-12-2012 om 09:36
Stoepkrijt
Dat doet mijn zoon ook. De capuchon van zijn vest is sweaterstof en blijft beter "plakken" aan de gebreide muts. De capuchon van zijn jas is wijder en gladder. Die gaat er ook nog overheen als er natte sneeuw valt en dan fietst hij helemaal krom zodat de capuchon blijft zitten. Het ziet er niet uit, inderdaad. Hij fietst of dat hij net een overval heeft gepleegd.

Fransien
06-12-2012 om 10:51
Grinnik
Groot gelijk hebben ze, zo deden wij het vroeger ook, en dit is inderdaad geen rokjesweer. Ik weet nog dat bij hele erge kou ik gewoon een maillot onder mijn broek aantrok, en ook wel een keertje mijn regenbroek er overheen (sterke wind, stevige vorst, brrrr). Het eerste jaar dat ik fietste was een elfstedenwinter en dat heb ik geweten, met die kou had je geen last van overwegingen of je er nou wel of niet uitzag met een muts en een capuchon op, wel of je nog een beetje warm op school aankwam. Ik weet nog dat we een keertje met -14 in het donker moesten fietsen, de concierges hadden toen voor alle fietsers warme chocolademelk gemaakt, nog voor de lessen begonnen.

Kaaskopje
06-12-2012 om 12:36
-14
Bij dat soort temperaturen is het ook slim om je gezicht een beetje in te vetten. En de lippen natuurlijk. Brrr...

Fransien
06-12-2012 om 13:16
Labello
Dat was hier standaard bij kou, of de combinatie kou en vochtig weer. Gezicht invetten heb ik nooit gedaan 's ochtends, wel 's avonds aan de bodymilk en me maar afgevraagd waarom ik zo'n droge huid had die winter.

Kaaskopje
06-12-2012 om 16:48
Invetten
Nou ja invetten met vaseline hoeft nou ook weer niet Ik gebruik standaard dagcrème, dus dat helpt al. Een kind op de fiets bij - nog wat zou dus ook een beetje dagcrème of zo kunnen smeren.