Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen interesse


MellowTurkey78

MellowTurkey78

24-05-2023 om 15:21

TO Ik herken het bij mijn nichtje, die heeft het ook maar minder heftig dan jouw dochter. Ik heb zelf geen kinderen (en misschien is het mosterd, heb het topic niet helemaal gelezen) maar wat je aandacht geeft groeit. Snap je de hint? Ik snap dat het moeilijk is maar hoe meer je erop in gaat en hoe meer je er over praat hoe interessanter het is voor een puber. Maar goed dat klinkt makkelijk, dat is het niet. Zou het trouwens niet wat zijn dat jij er met iemand over gaat praten? Al is het alleen maar om je hart te luchten. (Bijvoorbeeld bij de praktijkondersteuner van je huisarts?)

Sterkte... !

MamaE schreef op 24-05-2023 om 10:50:

Ik zal mijn best doen om zoveel mogelijk begrip te tonen en in verbinding te blijven, te ondersteunen waar nodig, maar ik weet ook dat mijn ondergrens misschien hoger ligt dan die van jullie. En dat ik misschien wel niet zo geschikt ben als puberouder.
Ja, puber zijn is ongetwijfeld soms heel lastig, dat mag er ook best zijn. Dat je jezelf op 1, 2 en 3 hebt staan, helemaal waar en begrijpelijk. Dat je onzeker bent en dat wil verbloemen, kan ik allemaal begrip voor hebben. Maar niet tegen elke prijs.

Ik snap best dat hormonen iets doen met je lichaamsgeur. Niet erg, hoort erbij. Maar er is een verschil tussen stinken omdat je al een maand niet gedoucht hebt of dezelfde kleren aan hebt of door je hormonen. Dat laatste kun je niks aan doen, dat eerste wel. En dat zou ik op een gegeven moment dus wél eisen. Omdat de omgeving daar last van heeft. 

MamaE, jouw dochter is nog een kind. Jij bepaalt de ondergrens. Bij pubers is dat geen eenrichtingsverkeer meer. Of je dat nu wil of niet. Als je nu bepaalde zaken afdwingt bij je dochter zal ze misschien verdrietig, boos of gefrustreerd zijn maar ze gaat wrs mee in dat wat je wilt.  Bij een puber werkt dat niet meer. Daar riskeer je niet alleen schade aan zelfvertrouwen, emotionele ontwikkeling, jullie relatie etc. Een puber pikt het gewoon niet meer. Dat jij bepaalt. Die is doorgaans nog starder, standvastiger en zwart witter dan jij bent. 

En zo hoort het ook gewoon. Het is gewoon een fase in een turbulente gang naar volwassenheid. Ze leren alle aspecten die te maken hebben met volwassenheid dus ook regie nemen. En net als dat een baby eindeloos brabbelt eer hij perfect praat verloopt ook die weg met horten en stoten en veel onhandig gedoe. 

Alles staat in het teken van leren. 
Een jong kind heeft jou hard nodig bij dat leren, dus is er veel verbondenheid. Een puber heeft je veel minder nodig, sterker nog, vaak stoor je enorm in dit proces. 

WendelmoedM schreef op 24-05-2023 om 14:47:

[..]

Nou Philou, ben je weer klaar met MamaE de les lezen? Nu weet ze het wel. Doe jij zelf ook wel eens aan introspectie, vraag ik me af, of ligt het altijd aan anderen?

Offtopic, maar je creëert  een hetze en dat is niet voor het eerst.

Zie je zelf mensen wel volwaardig?

Max88 schreef op 24-05-2023 om 20:05:

[..]

Offtopic, maar je creëert een hetze en dat is niet voor het eerst.

Zie je zelf mensen wel volwaardig?

Ik vind dat gehakketak op MamaE niet OK. Wat jij daar verder van vindt moet je zelf weten.

WendelmoedM schreef op 24-05-2023 om 20:33:

[..]

Ik vind dat gehakketak op MamaE niet OK. Wat jij daar verder van vindt moet je zelf weten.

Sorry dat moet je echt ff achter de schermen oplossen, niet in elk topic waar je het oneens bent.

Ik denk zomaar dat je de helft niet ziet.

Philou en ik hebben het er via privébericht even over gehad. Het was niet haar bedoeling om mij te kwetsen en ik ben van mening dat een forum bij uitstek een plek is waar je het ook met elkaar oneens mag zijn en dat het best af en toe mag schuren. 
Wij hebben dus geen ruzie, zou zonde zijn als jullie wel ruzie gaan maken met elkaar hierover. We zijn/waren het niet (helemaal) eens en zien dingen anders. Dat kan en mag.

Wat ik wel van mening ben is dat lichamelijke verzorging belangrijk is  deotje op en schone kleding... dat zou voor mij geen discussiepunt zijn. Dit moet gewoon. Punt.
Kan een pubber in dit voorbeeld misschien wel mee oneens zijn, maar een kind met vieze kleding en stinkend naar school laten gaan, dat lokt pestgedrag uit, dus zorgen dat je kind goed verzorgd naar school gaat doe je als ouders gewoon.

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag wat de achterliggende problematiek is hierachter, want een kind van die leeftijd die zichzelf onverzorgd naar school laat gaan is best opvallend en bijzonder.

-knip- off topic

@Zappy: hoe gaat het op dit moment met je dochter? Al iets nader tot elkaar gekomen? Kan en durft ze zich open te stellen naar jou toe?

En hoe gaat het met jou, want het klinkt momenteel erg pittig...

Heb je ook school benaderd hoe het daar gaat met je dochter en hoe ze in de groep ligt?

en vervelend voor jullie dat dit allemaal speelt momenteel...hoop dat er snel wat meer verbinding en duidelijkheid komt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.