Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Flora B

Flora B

24-06-2013 om 19:43

Geen tampons

Onze dochter van 13 is nu een jaar ongesteld, maar durft geen tampons te gebruiken. In de meivakantie waren we in Turkije, daar werd ze ongesteld en is niet 1 keer het zwembad geweest. Ik heb mini's voor haar gekocht, geprobeerd het uit te leggen.. maar ze vind het doodeng. Vorige week woensdag, bloedheet weer, maar gaat niet met vriendinnen naar het zwembad.. Heeft iemand tips hoe ik haar beter kan begeleiden.

sjaan

sjaan

24-06-2013 om 19:54

Misschien

Er zijn ook tampons met inbreng huls. Dit vond ik als tiener erg fijn om te gebruiken, de gewone durfde ik ook niet, ze hadden ze toen van het merk tampax. Misschien vind ze dat minder eng?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Koolmees

Koolmees

24-06-2013 om 20:09

Niet mijn zaak

Mijn dochter wil ook geen tampons gebruiken en is daar heel beslist in: Mam, dit is prive, bemoei je er niet mee.
En ze heeft gelijk. Ze weet dat ze er zijn, ze weet hoe die dingen werken, en ze kiest er heel bewust voor om dan maar niet te zwemmen. Haar zaak.

Hier ook niet

Omdat ik het zelf zo'n genoegen vond wilde ik het dochter ook graag gunnen. Ik snapte vroeger niet dat er meiden in de klas niet meededen met gymen of zwemmen. Maar dochter is niet te vermurwen. Ik heb het haar zelfs nog laten zien toen ik zelf nog 'stopjes' nodig had en het voor haar nog weinig betekenis had. Maar inmiddels is het 'probleem' vanzelf opgelost. Dochter slikt permanent de pil om medische redenen.

Jesse_1

Jesse_1

24-06-2013 om 21:36

Laat gaan

Toen ik net ongesteld was heb ik op aandringen van moeder en zus ook tampons geprobeerd. Het lukte me niet om ze goed in te brengen en dan voelt het niet fijn (ook met inbrenghuls geprobeerd en dat was ook niks). Ik heb ook een zomervakantie de eerste week op het strand ipv in de zee doorgebracht.
Jaren heb ik maandverband gebruikt. Pas toen ik ouder was heb ik nog eens tampons geprobeerd en toen ging het wel.
Mijn advies: dring niet te veel aan, het is de keus van je dochter. Als zij toch voor maandverband kiest, is dat misschien volgens jou niet de beste keus, maar voor haar zelf (op dit moment) misschien wel.

Stenna

Stenna

24-06-2013 om 22:41

Zelf ook niet

Ik gebruikte ook geen tampons toen ik heel jong was. Dan maar niet zwemmen. Kreeg ze eigenlijk nauwelijks in (maar mini had je toen nog niet) en het deed pijn. Blijkbaar wat strak maagdenvlies (want toen ik dat kwijt was ging het wel prima)

Tijgeroog

Tijgeroog

25-06-2013 om 09:11

Hier ook

Ik gebruikte ze soms wel, maar vond het ondingen. En ik had al wel mini's. Maar het is allemaal goed gekomen. Misschien kun je bij de huisarts langs voor pilletjes om te voorkomen dat ze in de vakantie ongesteld is, ook met tampons is dat helemaal niet fijn.

even anno

even anno

25-06-2013 om 21:32

Nog steeds niet

Als kind heb ik het geprobeerd, ook met zo'n inbrenghuls, lukte niet. En als het al lukte, voelde ik het de hele tijd zitten en werd ik gewoon misselijk van het gevoel. Nu - 2 kinderen later - zou je zeggen dat het moet lukken, maar de 2 keren dat ik het geprobeerd heb, werd ik duizelig en misselijk. Ik ben echt flauwgevallen, een keer zelfs met mijn hoofd keihard op het fonteintje geknald. Dat was ook gelijk de laatste keer.

slavink

slavink

25-06-2013 om 21:45

Even anno

Deels herkenning. Bij mij minder heftig maar ik word wel naar van een te lang zittende tampon of sowieso op de lichtere dagen. Ik voel me akelig en naar. Flauwvallen gelukkig niet. Hoe komt het? Weet jij dar?

even anno

even anno

26-06-2013 om 09:59

Geen idee

Toen ik tiener was, kwam het waarschijnlijk door een zekere angst ervoor. Daardoor bleef ik eraan denken en bleef ik het dus ook voelen. Maar nu, na 2 bevallingen, zou je zeggen dat het toch wel moet lukken (waren ook nog eens mini tampons), maar nog steeds niet. Nou ja, ik heb het opgegeven. Vindt het wel prima zo.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2013 om 11:22

Tegendruk

Een beetje tegendruk geven werkt inderdaad heel goed. Die tip kreeg ik een van de eerste keren van m'n vader (!!): net doen alsof je (een beetje) aan het poepen bent.

Stenna

Stenna

26-06-2013 om 21:16

He?!

tip van je vader?! Wat apart, hoe weet die dat dan?

Flora B

Flora B

27-06-2013 om 09:17

Mijn moeder

Ik had het er met mijn moeder over en die heeft het altijd rotdingen gevonden. Ze kan ook heel begrijpen dat mijn dochter het niet wil. Mijn moeder heeft ook altijd het gevoel gehad dat het ding niet verder wilde. Alleen met zwemmen had ze het in. Ik heb alleen maar tampons gebruikt, misschien de eerste 2 maanden niet. Maar toen ik het had ontdekt ging er nooit meer een maandverband in mijn slip. Ik ben er vanuit gegaan dat het bij iedereen comfortabel zou zijn, maar als ik de verhalen hier lees... ik zal nog tampax voor haal halen, voor het geval dat een oplossing mag zijn.
Ik had een filmpje gevonden op youtube, een leuk amerikaans meisje die het heel leuk verteld, maar helaas haar engels is nog niet goed genoeg om het te begrijpen.

Mona

Mona

27-06-2013 om 09:49

Ook niets (17 jaar)

Hier een dochter van 17 jaar en die vind het ook niets hoor, die tampons. Tja, dan niet. Ikzelf gebruik niets anders dan dat.
Dochter gebruikt de pil al sinds haar 13e (hevige acne) en slikt hem altijd een paar maanden door. Ze is ongeveer 3x per jaar ongesteld en gebruikt dan maandverband.

Ik vind zelf trouwens ob tampons met inbrenghuls beter werken dan dezelfde van tampax (die lijken anders uit te zetten, meer in de lengte en ob in de breedte) Heb tampax jaren gebruikt, toen ob nog geen inbrenghuls had. Maar nu met ob gaat het een stuk beter.
Was trouwens vorige maand in de USA en daar hebben ze (volgens mij hier nog niet) hele andere inbrenghulsjes, een soort plastic kokertjes met stokje en je houdt het een stuk makkelijker vast. (wel milieuonvriendelijk denk ik, al dat plastic) maar voor de beginnende tampongebruiker denk ik wel een stuk makkelijker.
(zie plaatje: http://tinyurl.com/qaen9xu )

Gewoon niet

Ik ben het met je dochter eens dat het privé is. Ik heb zelf overigens de eerste jaren ook geen tampons gebruikt. Dan maar niet zwemmen, inderdaad. Toen ik een jaar of 17 was, wilde ik bij een bepaalde gelegenheid wel heel graag meezwemmen en nat durven worden. Daarom heb ik toen wel een tampon ingedaan en ziedaar, het bleek comfortabel. Sindsdien gebruik ik tampons. Zonder inbrenghuls overigens, want dan komen ze bij mij niet goed te zitten.
Dus ook mijn advies: laat het lekker aan haarzelf over. Niet aandringen of voorzichtige hints geven dat tampons zoveel prettiger zouden zijn. Haar beslissing, haar lichaam.

Monique D*

Monique D*

27-06-2013 om 13:12

Dochter ook niet

Omdat dochter (16 jaar) op kamp ongesteld was (zwemmen) heb ik haar tampons met inbrenghuls meegegeven. Ik heb haar verteld hoe ze het in moet brengen en ze heeft de gebruiksaanwijzing gelezen, maar helaas.. ze kon ze niet inbrengen en het deed haar pijn. Dat is jammer.
Toen ik een jaar of 17 was heb ik ook tampons proberen te gebruiken. De reden was dat ik ook tijdens mijn menstruatie wilde zwemmen. Mijn moeder zei dat dat niets voorstelt en je kan het niet voelen. Ik voelde het wèl zitten. En hoe ik het ook doorduwde, zoals mijn moeder het zei en in de gebruiksaanwijzing stond, het lukte niet. Ik bleef het maar voelen en ik voelde ook de achterkant van de tampon in de opening van de vagina. Het komt erop neer dat de opening van de vagina gelijk was aan de achterkant van de tampon. Doorduwen was onmogelijk, het bleef zitten waar het zat. Ik heb het van ellende maar weggegooid.. en heb heel lang gedacht dat ik "van onderen" anatomisch slecht ontwikkeld was. Mijn vagina zal wel "te kort" zijn. Bij iedereen lukt het en behalve bij mij! Ik heb daarna nooit meer tampons gebruikt. En nu lees ik verhalen dat bij moeders die zelfs 8-ponders hebben gebaard ook geen tampon kan inbrengen? Ik heb het vermoeden dat je onbewust de bekkenbodemspieren aanspant waardoor het niet lukt.

Onbewust aanspannen

Het onbewust aanspannen van je bekkenbodemspieren kun je voorkomen door je ademhaling naar je buik te brengen en goed en diep uit te ademen terwijl je de tampon inbrengt. En dan dus blijkbaar ook nog een beetje bij te persen

Werkt ook heel goed als je dikke pillen moet innemen met een slok water.

Vic

Vic

27-06-2013 om 18:34

Niet proberen

Mijn dochter wil het niet eens proberen en kiest er dus voor om dan maar niet te zwemmen. Ik heb het er niet meer over. Ze weet waar de tampons staan, alle soorten en maten, dus als ze er behoefte aan heeft kan ze ze proberen.

Zelfde als bij vic

Hier idem dito. Het staat hier in de kast, ze weet de weg en kan het pakken wanneer zij er aan toe is.

Ik heb het uitgelegd, ze weet wat de mogelijkheden zijn.

Het is misschien zuur voor jou, omdat jij ervaring hebt en je graag je kind een lekker zwembad gunt. Maar dat licht zal ze vanzelf zien, of niet. Het is waar zij zich prettig bij voelt.

Dat het prettiger en makkelijker kan, ervaart ze op het tijdstip dat het haar uitkomt. En dan kan er zomaar een wereld voor haar open gaan

Marielle

Marielle

04-07-2013 om 22:15

Maak geen denkfout

Door te denken dat wij JIJ prettig vindt, prettig is voor iedereen. Kijk naar de schappen in de supermarkt: er is nog altijd meer aanbod in maandverband dan in tampons, dus zal dat ook wel meer gebruikt worden.

Vic

Vic

05-07-2013 om 12:30

Denkfout?

Ik denk dat er veel maandverband wordt verkocht vanwege weinig, of verouderde, kennis over tampons. Veel mensen denken bijv. dat je ernstige ziekten kunt krijgen als je 's nachts (langer dan 8 uur) een tampon gebruikt. Verder zijn er mensen die een tampon niet correct kunnen inbrengen of het 'eng' vinden. Ik vind dat jammer omdat een tampon zoveel prettiger is dan maandverband (niet alleen voor mij lijkt me, maar in het algemeen). Waarom zou je de menstruatieperiode nog rotter maken dan het al is, doordat je ook nog de ongemakken van maandverband moet doorstaan?

Jojo

Jojo

05-07-2013 om 12:46

Vic

Dan redeneer je erg vanuit jezelf. Ik vind tampons NIET prettiger dan maandverband. Bovendien ben ik nogal gevoelig voor schimmelinfecties en heb ik daar beduidend sneller last van als ik tampons gebruik. Er zijn dus meer redenen mogelijk en die hebben echt niet altijd met verouderde kennis te maken. Ieder haar voorkeur...
'Waarom zou je de menstruatieperiode nog rotter maken dan het al is, doordat je ook nog de ongemakken van maandverband moet doorstaan?' verandert dus wat mij betreft in 'Waarom zou je de menstruatieperiode nog rotter maken dan het al is, doordat je ook nog de ongemakken van tampons moet doorstaan?'

bibi63

bibi63

05-07-2013 om 13:47

Ik snap wel wat vic bedoelt

Ik geloof best dat er genoeg vrouwen zijn die een maandverband verkiezen boven tampon en dat geldt natuurlijk ook voor een pubermeid (en misschien nog wel meer, eng enz). Anderzijds beperk je jezelf natuurlijk wel heel erg (zeker een pubermeid) in de zomer met strand en zwembad. En dat is jammer, want het hoeft niet.
Gr. Bibi

P

P

05-07-2013 om 14:01

Ook eens

Ik ben het er ook mee eens maar ik denk dat het hele inbrenggebeuren gewoon teveel is voor een jonge meid. Ik MOEST een tampon gaan gebruiken van mijn moeder, of in ieder geval een keer inbrengen om daar overheen te zijn. Ik ben er nog steeds blij om!

Koolmees

Koolmees

05-07-2013 om 14:41

Mwah

Ik gebruik al jaren geen tampons meer. Vroeger gebruikte ik ze wel, maar ik heb er echt een hekel aan gekregen. Ik voel ze sinds mijn eerste zwangerschap, de hele tijd zitten, vooral dat touwtje vind ik echt vervelend. Wat een rotdingen zijn het eigenlijk.
Ook het feit dat je ze na gebruik op moet vangen en dan dat vieze, bungelende ding in een zakje moet doen vind ik heel erg vervelend. Die zakjes zijn dan weer op. Daarnaast ben ik erg onhandig en ik zit dan echt te knoeien. Een maandverbandje vouw ik gewoon netjes dubbel en die gaat dan gelijk in de verpakking van de nieuwe. Veel en veel makkelijker en schoner.
Toen ik nog puber was, toen snapte ik trouwens niet dat je die dingen absoluut niet in het riool hoort te gooien en deed ik dat gewoon. Dat vond ik wel handig. Maar ja, daar ben ik nu te verantwoordelijk voor geworden. Dan zadel ik anderen op, met mijn troep, dat wil ik niet meer.
Hoe doen jullie dat dan, met zo'n zakje?

Koolmees

Koolmees

05-07-2013 om 14:58

Oh ja

Ik ging trouwens als puber met tampons ook vaker niet dan wel zwemmen hoor. Want je hebt toch kans dat het er langs gaat lekken (vooral op de hevige dagen, wat bij mij, vooral als puber, alle dagen van de menstruatie waren) en dat is zo genant. Dus ging ik dan iedere keer die tampons vervangen. En dan was ik toch nog de hele tijd met mijn ongesteldheid bezig.

Vic

Vic

05-07-2013 om 15:46

Het zakje

Voor Koolmees, al wordt het wel een beetje een vies verhaal. Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Ik pak een paar velletjes wc-papier in de ene hand, met de andere hand trek ik aan het touwtje. Wijdbeens boven de wc en het papier een beetje in de buurt houden van waar de tampon uit komt. Dan hop in het wc-papier, en het hele handeltje in het plastic zakje.
Het wordt allemaal wel wat lastiger als je ergens bent (zoals op mijn werk), waar het wastafeltje niet in de wc is. Maar goed, dat is maar klein ongemak. Met maandverband blijven je handen dan wel schoner, maar dan wordt het ergens anders weer vreselijk vies.

Primavera

Primavera

05-07-2013 om 19:35

Alleen voor zwemmen

Nou, ik weet best hoe ik een tampon moet inbrengen, maar het blijven voor mij ondingen. Ik gebruik ze dan ook alleen op die momenten dat de voordelen voor mij tegen de nadelen opwegen en dat is dus alleen met zwemmen. Ik moet er niet aan denken de hele week, dag en nacht zo'n ding in te hebben.

Het is toch niet zo moeilijk om iedereens voorkeuren te respecteren. Zo gebruik ik bijv. het liefst maand verband met vleugels terwijl ik weet dat dat weer voor andere vrouwen het top punt van ongemak is. Ik denk dan niet dat ze daar niet mee om kunnen gaan, maar dat ze kennelijk een ander lichaam en een andere cyclus dan ik hebben. We zijn nou eenmaal niet allemaal precies hetzelfde.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2013 om 20:15

Ik gebruik beide

Ik gebruik beide. Overigens, het tegenwoordige maandverband is prima en voel je ook helemaal niet, en is flinterdun. Zeker tijdens de laatste dagen van een menstruatie vind ik dat veel prettiger in gebruik.

Vic

Vic

05-07-2013 om 21:15

Inlegkruisje

Daar ben ik dan toch een beetje ambivalent, want tijdens de laatste dagen gebruik ik wel inlegkruisjes.

miek

miek

05-07-2013 om 21:30

Inderdaad

fervente tampon-gebruiksters zullen al lang geen maandverband meer hebben gebruikt, hebben misschien zelfs nog herinneringen aan dikke plompe verbanden die slecht bleven zitten. Er is nu zoveel keus aan soorten en maten, dun en nog dunner, van licht tot zwaar. Ik kan met hetzelfde gemak zeggen dat tampongebruiksters vasthouden aan oude kennis . Wat je prettig vindt is echt heel persoonlijk en gebruik van het een of ander staat niet voor modem versus ouderwets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.