Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-06-2013 om 19:43
Onze dochter van 13 is nu een jaar ongesteld, maar durft geen tampons te gebruiken. In de meivakantie waren we in Turkije, daar werd ze ongesteld en is niet 1 keer het zwembad geweest. Ik heb mini's voor haar gekocht, geprobeerd het uit te leggen.. maar ze vind het doodeng. Vorige week woensdag, bloedheet weer, maar gaat niet met vriendinnen naar het zwembad.. Heeft iemand tips hoe ik haar beter kan begeleiden.
05-07-2013 om 22:21
Nee, dat is het niet
Ik heb wel wat incidentele recente ervaring met maandverband, dus ik weet dat het beter is dan vroeger. Hoewel, laatst bij de gyn kreeg ik nog zo'n ouderwets 'papieren' verbandje mee (yuk!). Maar wat mij tegen staat is het gevoel van dat alles naar buiten komt. Plus dat je het ruikt (ik dan) en ik me dan afvraag of anderen het niet ruiken.
05-07-2013 om 22:47
Tampons en schone handen
Kan ook hoor. Je doen je ene hand in een plastic zakje en met de andere trek je de tampon aan het touwtje eruit. Dan pak je de tampon met je hand in dat zakje en doet het zakje binnenstebuiten over de tampon heen. Knoop erin en klaar.
Ik gebruik zelf tegenwoordig trouwens zo'n diva cup, veel prettiger omdat de boel niet uitdroogt van binnen. Wel meer geknoei overigens, maar dat maakt me niks uit.
05-07-2013 om 23:08
Basiscursus tampons
Ik doe het net zoals Roosje: hand in zakje. Echt heel gemakkelijk.
Ik heb een klein tasje waarin ik de basisbehoeften bij elkaar heb. Ik pak boterhamzakjes en in elk zakje doe ik ook 2 velletjes vochtig toiletpapier. Voor ik de tampon verwijder, haal ik het vochtige toiletpapier eruit.
Want ik kan dus de tampon wel met schone handen verwijderen, maar bij het inbrengen is het wel lastig. Op veel toiletten is de kraan buiten het toilet. Dus dan zou ik mijn handen met toiletpapier moeten afvegen, broek ophijsen en dan buiten handen wassen.
Dankzij het vochtige toiletpapier kan ik mijn handen alvast redelijk schoonmaken voor ik naar de kraan kan.
Tampax is overigens geen alternatief, want die hebben geen superplus.
Ik maak aan het begin van mijn menstruatie een aantal van die zakjes klaar en stop dat in het tasje.
Ik heb dan alles bij de hand.
Ik gebruik overigens wel vaak nog maandverband als back-up want op de hevigste dagen red ik het niet langer dan 1,5 uur met een superplus tampon. Het risico op doorlekken neem ik liever niet.
Mijn dochter van 12 (sinds een half jaar ongesteld) heeft afgelopen periode eindelijk met succes tampons gebruikt. Ik heb haar in het begin al alle mogelijkheden laten zien, mini's en tampax met inbrenghuls. Maar ze vond het doodeng. Nu met het oog op de vakantie was ze afgelopen periode heel gemotiveerd om het toch te proberen. En met succes. Ze was echt ontzettend blij en opgelucht, hoewel het begin erg moeilijk was. Maar ze vond het een verademing ten opzicht van het geknoei met maandverband.
Tihama
05-07-2013 om 23:10
Ook geen fan
Gebruik wel tampons, bij zwemmen of sporten. Maar verder zo veel mogelijk liever maandverband. Voel je toch inderdaad niks meer van, die huidige dunne? Tampons voel ik niet zitten hoor, weet wel hoe je ze goed in moet brengen. Maar het eruit halen vind ik een akelig gevoel en ook veel geknoei. Toen ik nog wat heftiger ongesteld was dan de laatste jaren lekte het ook wel heel vaak door. Dan had ik er alsnog een verbandje bij nodig voor de zekerheid.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.