Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geld cadeau

Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje ter ere van de verjaardag van de 2 kinderen van een vriendin. Ze worden 10 en 13. Het feestje is incl pizza in de avond. Ik ga met mijn 2 kinderen van 5 en 1. De vriendin is een goede vriendin, maar wij zien elkaar de laatste jaren maar 1-2× per jaar. Haar kinderen zie ik dus ook niet zo vaak.

Ze vragen 'centjes voor de spaarpot'. 

Wat is nu een redelijk bedrag om te geven? Bij eerdere feestjes kregen de kinderen van ander bezoek giga dozen lego enzo. Ik voelde me dan altijd wat bezwaard met mijn cadeau van 10 tot 15 euro. Ik dacht nu aan 20 euro per kind. En dat vind ik eigenlijk al heel netjes. Wat vinden jullie? 

20 euro voor kinderen die je zelden ziet, vind ik al best veel. Ik geef de neefjes 30 euro met nog een klein cadeautje en een kaart. Kennissen eerder rond de 15. Wat je te eten krijgt op een feestje staat voor mij totaal los van het cadeau.

€ 10 per kind, 

Meesje

Meesje

22-08-2026 om 12:06 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 22-08-2026 om 11:59:

20 euro voor kinderen die je zelden ziet, vind ik al best veel. Ik geef de neefjes 30 euro met nog een klein cadeautje en een kaart. Kennissen eerder rond de 15. Wat je te eten krijgt op een feestje staat voor mij totaal los van het cadeau.

Snap ik op zich. Maar aan de andere kant werd ik een tijd geleden bij mijn zus uitgenodigd op een dinsdagavond vanaf 18 uur. Terwijl zowel hun als mijn kinderen op tijd op bed moesten ivm school de dag erna. Dat was dus echt: even de envelop afgeven, stuk taart eten en weer weg (was geen eten bij verder en het 'feest' ging niet door nadat hun kinderen naar bed waren oid). Voelt voor mij toch anders...

Ik zou denk ik 15 euro per kind doen. Dus 20 is dan al heel gul. En dan misschien iets kleins erbij voor de gezelligheid (zakje snoep, of een chocoladereep (met zelfgemaakte wikkel met gefeliciteerd erop o.i.d.) Je kan bij de kringloopwinkel vaak spelletjes kopen (nog helemaal in de verpakking voor heel weinig geld (1tot3 euro) dat zou je dan ook kunnen doen als cadeautje voor erbij. 
Maar goed terwijl ik dit lekker zit te typen merk ik al dat ik dus blijkbaar geld geven helemaal geen leuk cadeau vind maar me daardoor dus helemaal niet hou aan de wens van de kinderen "centjes voor de spaarpot" en het gezin weer aanvul met spulletjes 🤭🥴

_Anoniem_ schreef op 22-08-2026 om 12:06:

Ik zou denk ik 15 euro per kind doen. Dus 20 is dan al heel gul. En dan misschien iets kleins erbij voor de gezelligheid (zakje snoep, of een chocoladereep (met zelfgemaakte wikkel met gefeliciteerd erop o.i.d.) Je kan bij de kringloopwinkel vaak spelletjes kopen (nog helemaal in de verpakking voor heel weinig geld (1tot3 euro) dat zou je dan ook kunnen doen als cadeautje voor erbij.
Maar goed terwijl ik dit lekker zit te typen merk ik al dat ik dus blijkbaar geld geven helemaal geen leuk cadeau vind maar me daardoor dus helemaal niet hou aan de wens van de kinderen "centjes voor de spaarpot" en het gezin weer aanvul met spulletjes 🤭🥴

Niemand zit toch op meuk te wachten?

Zeker bij mensen die je niet goed kent zou ik het bij de aangegeven verlanglijst houden.

Ik vind 10€ prima voor die leeftijd. Eventueel iets van een snoepzak/chocolade erbij.
Dochter van vrienden werd 16 en die gaven we 15€.
Voor volwassenen doen we 20-25€ of cadeau van die waarde.

Tientje is zat voor kinderen die je amper ziet of kent. (Mijn mening.)

Ik ben het met je eens .
Zou ook 20 doen .

Ik zou denken aan 10 of hooguit 15 euro per kind. 

Ik zou het bedrag geven dat je normaal gesproken aan een cadeautje zou uitgeven. 10-15 euro is prima. Dat opa's en oma's of andere familie meer geven is ook prima, maar kinderen hoeven echt niet van iedereen 50 euro te krijgen of een complete lego set. Krijgen ze van vriendjes ook niet waarschijnlijk.

Ik zou ook 10 euro doen.

15-20 per kind lijkt me prima. Een tientje zou ik schamel vinden, ervan uitgaande dat je zelf genoeg geld hebt voor de dagelijkse dingen.

Ik heb trouwens ook een hekel aan geld geven. Het resultaat is vaak dat de kids minder krijgen. Ik geef namelijk graag ruim geld uit voor cadeaus, maar met contant geld voel ik me daar toch een beetje bezwaard bij tussen de zuinige Nederlanders.

Meesje

Meesje

22-08-2026 om 12:40 Topicstarter

Renmuis schreef op 22-08-2026 om 12:33:

15-20 per kind lijkt me prima. Een tientje zou ik schamel vinden, ervan uitgaande dat je zelf genoeg geld hebt voor de dagelijkse dingen.

Ik heb trouwens ook een hekel aan geld geven. Het resultaat is vaak dat de kids minder krijgen. Ik geef namelijk graag ruim geld uit voor cadeaus, maar met contant geld voel ik me daar toch een beetje bezwaard bij tussen de zuinige Nederlanders.

Het zijn Belgen en ze zijn niet zo zuinig 😉 Daardoor ben ik juist geneigd meer te geven. 

Meesje schreef op 22-08-2026 om 12:40:

[..]

Het zijn Belgen en ze zijn niet zo zuinig 😉 Daardoor ben ik juist geneigd meer te geven.

Ik denk dat je dan met 20,- echt helemaal prima zit. Voor 20,- kan een kind prima iets leuks kopen of doen.  

ik zou 10 euro doen. Je ziet ze weinig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.