Meesje
22-08-2026 om 11:54
Geld cadeau
Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje ter ere van de verjaardag van de 2 kinderen van een vriendin. Ze worden 10 en 13. Het feestje is incl pizza in de avond. Ik ga met mijn 2 kinderen van 5 en 1. De vriendin is een goede vriendin, maar wij zien elkaar de laatste jaren maar 1-2× per jaar. Haar kinderen zie ik dus ook niet zo vaak.
Ze vragen 'centjes voor de spaarpot'.
Wat is nu een redelijk bedrag om te geven? Bij eerdere feestjes kregen de kinderen van ander bezoek giga dozen lego enzo. Ik voelde me dan altijd wat bezwaard met mijn cadeau van 10 tot 15 euro. Ik dacht nu aan 20 euro per kind. En dat vind ik eigenlijk al heel netjes. Wat vinden jullie?
MamaE
30-08-2026 om 17:44
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 17:32:
[..]
Dat deed mijn moeder ook met kerstkaarten. Was een hele administratie. Een keer moest ze nog in de stromende regen naar het postkantoor omdat de buren van 3 huizen verder ons toch nog een kaart hadden gestuurd.
Maar ik zou liever willen dat mensen onthielden dat Frisdrank een mooie vaas had gegeven in plaats van een geldbedrag zoals alle anderen.
Oh ja, die kerstkaartenadministratie hebben ze ook. Lijkt wel een heel project.
Bij drie huizen verder wordt de kaart gewoon in de bus bezorgd, niet met postzegel.
Ook bijhouden van wie wij een kerstkaart hadden en die moesten dan een kaart terugkrijgen. Wat een gedoe. Ik doe er helemaal niet meer aan.
Mijn ouders hebben ook van die kennissen van eeuwen geleden die ze nooit meer zien of spreken, alleen nog elk jaar een kerstkaart sturen. Snap ik niks van. Ik hoef echt geen kerstkaart van iemand die ik al twintig+ jaar niet gezien of gesproken heb.
Herfstappeltaart
30-08-2026 om 17:51
[..]
Dat deed mijn moeder ook met kerstkaarten. Was een hele administratie. Een keer moest ze nog in de stromende regen naar het postkantoor omdat de buren van 3 huizen verder ons toch nog een kaart hadden gestuurd.
Maar ik zou liever willen dat mensen onthielden dat Frisdrank een mooie vaas had gegeven in plaats van een geldbedrag zoals alle anderen.
Tenzij JIJ die vaas mooi vond en de ontvanger eigenlijk niet zo.....
Frisdrank1972
30-08-2026 om 17:52
Herfstappeltaart schreef op 30-08-2026 om 17:51:
[..]
Tenzij JIJ die vaas mooi vond en de ontvanger eigenlijk niet zo.....
Ik hoop dat mijn smaak niet zo uniek is dat niemand anders het mooi vindt.
Herfstappeltaart
30-08-2026 om 17:53
Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 17:52:
[..]
Ik hoop dat mijn smaak niet zo uniek is dat niemand anders het mooi vindt.
Nou...ik heb zelf een behoorlijk uitgesproken mening over wat ik wèl en niet in mijn huis wil zetten. Dus het zou heel goed kunnen dat ik zo'n soort cadeau eigenlijk stiekem liever niet had gekregen.
kenfan
30-08-2026 om 18:10
Herfstappeltaart schreef op 30-08-2026 om 17:53:
[..]
Nou...ik heb zelf een behoorlijk uitgesproken mening over wat ik wèl en niet in mijn huis wil zetten. Dus het zou heel goed kunnen dat ik zo'n soort cadeau eigenlijk stiekem liever niet had gekregen.
Ik ook hoor. Jouw komst is mijn kado is mijn motto. Wil iemand niet met lege handen Komen, dan graag een kado dat opgaat. Ik wil heel graag juist spullen mijn huis uit, in plaats van er in. Zal ook wel een leeftijdsdingetje zijn. Er liggen hier toch een aantal goedbedoelde spullen op de vliering.
Joszy
30-08-2026 om 18:11
[..]
Ik vermoed dat de meeste mensen denken dat Frisdrank altijd aan komt met kadootjes waar je niet op zit te wachten...
Als mijn opa en oma vroeger op bezoek kwamen (niet zo vaak gelukkig) verschenen er altijd ineens nieuwe dingen in huis. Die stonden het hele jaar stof te vangen ik de kast maar als de gevers kwamen moesten ze ergens in huis staan 🤣
Herfstappeltaart
30-08-2026 om 18:26
kenfan schreef op 30-08-2026 om 18:10:
[..]
Ik ook hoor. Jouw komst is mijn kado is mijn motto. Wil iemand niet met lege handen Komen, dan graag een kado dat opgaat. Ik wil heel graag juist spullen mijn huis uit, in plaats van er in. Zal ook wel een leeftijdsdingetje zijn. Er liggen hier toch een aantal goedbedoelde spullen op de vliering.
Hier verhuist zoiets eerst subtiel naar de bovenverdieping en daarna naar de zolder. Na een aantal jaren durf ik het naar de kringloop te brengen. Echt, ik krijg het liever niet.
MMcGonagall
30-08-2026 om 18:45
Ik heb vandaag een bloempot in de vorm van een egel, met plantje erin, gekregen. Wanneer ik zoiets met Kerst krijg, mag het in januari de kliko in, maar nu verwacht de gever het waarschijnlijk volgende keer weer aan te treffen. Idem voor de witte orchidee in de witte pot.
Heel attent hoor, maar ik had juist voor al mijn planten nieuwe mooie potten gekocht, dus deze passen er niet echt bij (aardig gezegd). Een vaas vind ik wel prima. Die staan in de kelder tot ik eens een bos bloemen krijg, een keer per jaar.
Kampeerder
30-08-2026 om 18:45
MamaE schreef op 30-08-2026 om 17:27:
[..]
Mijn ouders hielden dat altijd bij op lijstjes wat/hoe veel we van wie precies hadden gekregen. Ook als ze zelf een keer een feestje hadden voor hun zilveren bruiloft en zo.
Zo konden ze terugkijken wat we 'teruggaven' als die ander dan een keer een feestje gaven. Ik vind dat vooral beklemmend om dat allemaal op de cent bij te houden.
Oh echt?
Dat heb ik nu helemaal niet. Ik geef wat ik geven wil. Man werd onlangs zestig en kreeg van vrienden van ons een bon van twintig euro voor iets. Wij deden veertig voor zijn zestigste verjaardag tien weken later, omdat dat iets was dat we leuk vonden en niet half konden geven. (Je geeft niet één toegangskaartje voor iets) Wij verdienen samen denk ik dubbel van wat zij samen verdienen en het was ze gegund.
Herfstappeltaart
30-08-2026 om 18:57
MMcGonagall schreef op 30-08-2026 om 18:45:
Ik heb vandaag een bloempot in de vorm van een egel, met plantje erin, gekregen. Wanneer ik zoiets met Kerst krijg, mag het in januari de kliko in, maar nu verwacht de gever het waarschijnlijk volgende keer weer aan te treffen. Idem voor de witte orchidee in de witte pot.
Heel attent hoor, maar ik had juist voor al mijn planten nieuwe mooie potten gekocht, dus deze passen er niet echt bij (aardig gezegd). Een vaas vind ik wel prima. Die staan in de kelder tot ik eens een bos bloemen krijg, een keer per jaar.
....daar zou ik ook echt niet blij mee zijn. Ik heb twee soorten plantenpotten in de kamer en een andere komt er niet in.
Decembermamma
30-08-2026 om 19:32
Gisteren vierde mijn nichtje haar verjaardag tegelijk met haar ouders, en vader is al 3 weken geleden jarig geweest en nichtje en moeder pas over 2 weken en 2 weken en een beetje maar goed we gooien alles op 1 hoop. Zus en zwager wisten niets te vragen, mooi dan geef ik niets, nichtje had een lijstje maar goed ten eerste is ze nog lang niet jarig ten tweede kwam de uitnodiging tijdens mijn vakantie en vierden ze het op de dag dat we terugkwamen van vakantie. Heb samen met haar op de bank een cadeautje uitgezocht en besteld, was ze heel blij mee dat het zo ging.
Gingergirl
30-08-2026 om 19:35
[..]
Of juist die mooie vaas onthielden gekocht van het geld wat jij gegeven hebt. Dat kan net zo goed natuurlijk. Prima natuurlijk om een vaas te geven maar geld wordt net zo gewaardeerd hoor, daar kun je gerust op zijn. Ik geef zelf ook graag cadeau's maar vindt het ook prima als iemand geld of een giftcard vraagt. Het gaat erom dat de jarige er blij mee is.
Die jarige die het geld eruit haalde en de kaart weggooide, tja sommige bewaren kaarten en anderen niet. Ik zou het zelf niet weggooien op het moment zelf maar ik kan me voorstellen dat een kind daar nog niet bij stil staat. Een cadeautje kan ook weggegooid worden.
Herfstappeltaart
30-08-2026 om 19:38
Gingergirl schreef op 30-08-2026 om 19:35:
[..]
Of juist die mooie vaas onthielden gekocht van het geld wat jij gegeven hebt. Dat kan net zo goed natuurlijk. Prima natuurlijk om een vaas te geven maar geld wordt net zo gewaardeerd hoor, daar kun je gerust op zijn. Ik geef zelf ook graag cadeau's maar vindt het ook prima als iemand geld of een giftcard vraagt. Het gaat erom dat de jarige er blij mee is.
Die jarige die het geld eruit haalde en de kaart weggooide, tja sommige bewaren kaarten en anderen niet. Ik zou het zelf niet weggooien op het moment zelf maar ik kan me voorstellen dat een kind daar nog niet bij stil staat. Een cadeautje kan ook weggegooid worden.
Ik heb ooit eens van mensen waar ik werkte geld gekregen voor mijn verjaardag. Daar heb ik toen twee prachtige, glazen kandelaars van gekocht. Die mensen zijn nu allebei overleden en steeds als ik naar de kandelaars kijk denk ik weer even aan ze. En ik vind ze ècht mooi.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 19:49
Kampeerder schreef op 30-08-2026 om 18:45:
[..]
Oh echt?
Dat heb ik nu helemaal niet. Ik geef wat ik geven wil. Man werd onlangs zestig en kreeg van vrienden van ons een bon van twintig euro voor iets. Wij deden veertig voor zijn zestigste verjaardag tien weken later, omdat dat iets was dat we leuk vonden en niet half konden geven. (Je geeft niet één toegangskaartje voor iets) Wij verdienen samen denk ik dubbel van wat zij samen verdienen en het was ze gegund.
Maar je houdt het wel bij dus.
Frisdrank1972
30-08-2026 om 19:52
Decembermamma schreef op 30-08-2026 om 19:32:
Gisteren vierde mijn nichtje haar verjaardag tegelijk met haar ouders, en vader is al 3 weken geleden jarig geweest en nichtje en moeder pas over 2 weken en 2 weken en een beetje maar goed we gooien alles op 1 hoop. Zus en zwager wisten niets te vragen, mooi dan geef ik niets, nichtje had een lijstje maar goed ten eerste is ze nog lang niet jarig ten tweede kwam de uitnodiging tijdens mijn vakantie en vierden ze het op de dag dat we terugkwamen van vakantie. Heb samen met haar op de bank een cadeautje uitgezocht en besteld, was ze heel blij mee dat het zo ging.
Uitnodigingen gaan toch via Whatsapp tegenwoordig, dus dan wist je het toch wanneer ze het gingen vieren. Is erg lang geleden dat ik er een kreeg via de post. Vind het wel raar dat je niks voor je zus of zwanger koopt. Kopen die 2 wel altijd iets voor jou?