Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sanneke

Sanneke

04-08-2017 om 16:08

Geld voor vakantie geven aan puber

Oudste van 17 gaat met 3 vriendinnen een week op vakantie.
Ze hebben na veel zoeken zelf iets heel betaalbaars gevonden.
Ze betaalt in principe alles zelf.
We zijn al met het gezin op vakantie geweest.

Zouden jullie in zo'n situatie nog "vakantiegeld" meegeven aan dochter?
En zo ja, hoeveel doen jullie of zouden jullie doen?
NB we kunnen het makkelijk missen.

Mocht ze zeggen, door niet thuis te eten sparen jullie geld uit, mag ik dat dan gebruiken voor onze vakantie? Ze gaan daar ook zelf koken, ook om het goedkoop te houden.
Zouden jullie daarin meegaan, al is het maar voor 25 euro of zo (dat maakt ze denk ik per week wel op, ik denk wel meer)? En dan bovenop het gewone vakantiegeld?

Ik neig er nl. naar zowel oudste als jongste sowieso wat vakantiegeld te geven, zelfde bedrag, om leuke dingen mee te doen (oudste voor haar vakantie, jongste voor andere dingen zonder ons). De vraag is of dat besparingsargument dan nog reden is voor wat extra.

Ik weet dat ze er heel blij mee zou zijn, maar vraag me af of ik hiermee wat doorsla en of ik bij jongste dan ook niet besparingsargumenten ga krijgen als die een keer niet thuis eet .

Paperclip

Paperclip

04-08-2017 om 16:18

Ja, ik zou wat extra zakgeld meegeven

Inderdaad spaar je zelf wat uit omdat ze niet thuis eet, maar ik vind het sowieso heel goed van haar dat zelf alles betaalt. En zeker omdat je zelf aangeeft dat je het makkelijk kunt missen zou ik haar wat extra meegeven om leuke dingen mee te doen.
Wat betreft je jongste: die is aan de beurt als ze zelf op vakantie gaat en dat ook helemaal zelf bekostigt. Tenzij je oudste op die leeftijd ook al extra geld gaf om leuke dingen te doen zonder jullie. Ik vind namelijk niet dat kinderen gelijk behandeld hoeven te worden, en al helemaal niet als ze niet van dezelfde leeftijd zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-08-2017 om 16:19

Gewoon voor de leuk

Dat geld afmeten per kind vind ik verschrikkelijk en doe ik ook niet. Wel geef ik geld mee voor de gezelligheid. Zonder daar verder diepe pedagogische ideeen over te hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-08-2017 om 16:31

Ja zou ik wel doen denk ik

50 tot 75 euro ofzo.

En met jongste zou ik misschien ook wel iets leuks in die week doen. Incidentele uitjes naar de Mac ga ik echter niet sponsoren. Een keer eten bij iemand anders ook niet.
Die ander eet ook weleens hier en ik ben ook wel meer kwijt als we gaan uiteten. Dan verreken ik ook niets....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-08-2017 om 16:38

Mij wordt niet duidelijk

of vakantiegeld iets is wat je altijd geeft aan je kinderen en of ze al een keer vakantiegeld hebben gehad toen ze met jullie op vakantie waren.

In het geval dat ze al hebben gehad, zou ik niet nog een keer geven. Argument: wij krijgen ook niet meerdere keren vakantiegeld. Wij zijn nu op vakantie met drie kinderen. Oudste was al eerder met een vriendin geweest en kreeg toen vakantiegeld van ons mee. Nummer 2 en 3 hebben nu vakantiegeld meegekregen.

Het feit dat ze thuis niets kost als ze op vakantie is zou voor mij geen rol spelen. Haar vakantie haar keuze. Mijn man vroeg zich wel af of we een leefbudget zouden moeten achterlaten als ze zou besluiten niet met ons mee op vakantie te gaan. Daar waren we nog niet over uit....

Als je geen vakantiegeldtraditie hebt, is dit mss het moment om 'm te starten. Maar dan zou ik 'm voor beide kinderen starten: ze hebben allebei vakantie. Maar dat is gevoelsmatig, voor een andere optie (kind dat op een zelfbetaalde vakantie gaat wel en ander kind niet, of nog iets anders.

Aagje

Lente

Lente

04-08-2017 om 16:56

Ja, zeker geld mee geven

Sowieso in plaats van de leefkosten thuis. Je kunt beide kinderen uitleggen dat dit alleen geldt bij minimaal 4 dagen een zelf betaalde vakantie. (als voorbeeld termijn)
Ik zou denk ik 50 euro geven voor een week.

Als je verder iets extra's geeft, dan zou ik dat aan allebei geven. Vakantiegeld is dan een mooie term.

Sanneke

Sanneke

04-08-2017 om 17:08

Bedankt en Aagje

Bedankt voor jullie reacties zover, fijn!

Aagje, nu je het vraagt, vorig jaar hebben we volgens mij ook (voor het eerst) vakantiegeld gegeven. Toen gingen ze niet zonder ons. Volgens mij toen 25-50 euro om tijdens de vakantie met ons of daarbuiten uit te geven aan wat ze wilden.

Dit jaar hebben we ze nog niet vakantiegeld gegeven.

Ja hoor

Een euro of 25-50 (ligt eraan hoe lang zegaan)wat lekkerste halen met zn allen is hier wel standaard.
Zeker als ze de rest zelf betalen vind ik het leuk om ze wat extra toe te stoppen. Ik weet nog dat ik daar vroeger ook heel blij mee was.
Ze hebben hier vanaf jong al een klein bedrag per vakantie gekregen voor de vakantie om zelf te bepalen wanneer ze een ijsje gingen halen etc.

tante Sidonia

tante Sidonia

05-08-2017 om 10:06

sanneke

'Dat maakt ze per week wel op, ik denk wel meer'

Ik zou me bij het bepalen van de hoogte van het bedrag me niet afvragen, wat ze op kan of wil maken maar hoeveel jij er aan kwijt wil zijn...

Sanneke

Sanneke

05-08-2017 om 10:10

tante Sidonia

Ik bedoelde daarmee wat we hier thuis aan haar kwijt zijn per week gebruikelijk.

Meer

Ik zou nog meer meegeven, namelijk het bedrag wat je ongeveer kwijt was geweest als ze wel met jullie op vakantie was gegaan. Misschien 'bespaar' je niet heel veel door haar afwezigheid, omdat het niet uitmaakt of er vier of vijf personen in de auto zitten bijvoorbeeld, maar met toegangskaartjes, uit eten e.d ben je toch minder kwijt dan sls zij wel mee gegaan was.

Skik

Lou

Lou

05-08-2017 om 11:28

Ze is al meegegaan

Ze is al meegegaan op vakantie Skik. Dat maakt wel verschil. Als mijn dochter met een vriendin op vakantie zou gaan in plaats van met ons, dan besparen we best veel, inderdaad aan uitjes en etentjes en campingkosten en zo. Maar als ze én met ons én met een vriendin op vakantie gaat, ligt het anders. Dan krijgt ze ook wel wat van ons, maar wel minder. Hoeveel weet ik nog niet, wij krijgen er waarschijnlijk volgend jaar mee te maken. Iets van 50 euro per week of zo.

zebra

zebra

05-08-2017 om 11:32

vorig jaar

ging onze zoon met wat vrienden op vakantie. Ik kan me echter niet meer herinneren of ik dan extra geld gegeven heb maar wel dat een aantal jongens vanuit huis wat spullen meenamen om zo kosten te besparen op vakantie. Onze zoon heeft dat ook gedaan, hij had een paar pakken spaghetti mee, extra vaatdoekjes en vuilniszakken en nog wat kleine dingetjes. Een vriend had spaghettisaus mee (ook voor de eerste dag) die zijn moeder gemaakt had.

Sanneke

Sanneke

05-08-2017 om 12:07

Skik

Haha, haar geven wat we besparen als ze me ons niet meegaat?

Met vliegvakanties tikt dat nogal aan. Dan wil ze nooit meer met ons mee denk ik .

Maar inderdaad, we zijn sowieso al geweest. Ze bespaart dus hooguit de eet- of leefkosten thuis door nu nog een week weg te gaan.

Li

Li

05-08-2017 om 15:45

ja hoor

Hier gedaan, ik vond het een leuk idee om iets bij te dragen aan de lol van die meiden. Ik heb trouwens ook tijdelijk extra "noodgeld" op haar rekening gezet. Dat is ter plaatse na een telefoontje met mij veranderd in "kleedgeld" (krijgt ze normaal niet, ik koop alles).

Overheen gelezen, dat ze al met het gezin mee was geweest. Dan lijkt me een zakcentje passender.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.