Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

gemengd logeren 14 jaar

Mijn dochter van 14 wil hier logeren met 3 vrienden. Twee jongens en twee meisjes in totaal. Mijn dochter heeft geen vriendje. Een jongen en een meisje hebben al 9 maanden verkering. Ik heb al een keer gezegd dat ze hier alleen gescheiden mogen slapen. Maar die jongen en dat meisje slapen bij hun thuis wel samen. Ik heb gezegd jongens en meisjes apart. Nu willen ze met z'n vieren in de woonkamer op matrassen. Erg gebeurt toch niks zegt ze. Ben ik erg ouderwets als ik ze daar te jong voor vindt?

wizzer

wizzer

19-09-2013 om 19:57

denk dat je dochter gelijk heeft

Wat verwacht je zelf dat er gebeurd met zijn allen in de woonkamer waar de rest van het gezin ook nog zomaar kan binnen lopen?

Ik zou gemend logeren met zijn tweeën hier absoluut niet goedkeuren, maar ik zie het probleem niet in een groep in deze setting.

passiebloem

passiebloem

20-09-2013 om 06:40

wizzer

"denk dat je dochter gelijk heeft
Wat verwacht je zelf dat er gebeurd met zijn allen in de woonkamer waar de rest van het gezin ook nog zomaar kan binnen lopen?

Ik zou gemend logeren met zijn tweeën hier absoluut niet goedkeuren, maar ik zie het probleem niet in een groep in deze setting."

Ik vind dit een behoorlijk naieve reactie. Toen ik 13-14 jaar was sliepen wij ook wel eens met een groep gemengd bij elkaar en daar gebeurde wel degelijk van alles. Zeker als er een stelletje bij is kan je dochter makkelijk het gevoel hebben dat ze iets met die andere jongem moet doen. Dus als je dat niet wil, zou ik ze zeker niet bijelkaar laten slapen. Ik vind dat niet ouderwets.Misschien zelfs welheel modern, want wij sliepen vaak wel allemaal bij elkaar.. En daar gebeurde zeker wat...

ruimdenkend

Nou over het algemeen zijn wij heel ruimdenkend. Er word hier ook wel gemengd geslapen....Vooral bij oudste komt dat voor, die heeft een vriendengroep die gemengd is. Al járen...En van die vriendengroep blijven zowel de jongens als de meisjes vaak hier slapen omdat wij centraal wonen en ze dat niet allemaal doen. (Die wonen achteraf en dus niet handig om midden in de nacht alleen naar toe te fietsen.) Vroeger toen ik tiener was had ik ook een gemengde vriendengroep en wat wizzer zegt herken ik helemaal niet. In die groep hadden we nevver nooit relaties onder elkaar en sex of wat dan ook al helemaal niet. Wij sliepen ook wel eens gemengd en daar gebeurde helemaal niets bij. De jongens sliepen zelfs wel eens naast ons (2 persoonsbed) en zelfs dan gebeurde er niets. Als wij relaties hadden of verkering was het buiten die groep. Dit waren vrienden en verkering onderling zou het alleen maar ingewikkeld maken en buiten dat waren het leuke vrienden, maar geen potentiële 'lovers' we 'vielen' gewoon niet op elkaar. Ik denk dat het in oudste's vriendengroep hetzelfde is. Die kennen elkaar al járen en het is meer een broer-zus relatie en meer zit er echt niet in. Jongste slaapt wel eens met neefje die even oud is en ook wel eens met buurjongen die even oud is en ze al vanaf de geboorte als 'vriend' heeft, soms ook met buurmeisje erbij, allemaal geen probleem, dat deden ze op de basisschool al en dus nu nog steeds (15 jaar). Maar dit voorbeeld dat jij schetst zou ik ook niet goedkeuren. Er is al een koppeltje hier in deze situatie en dus blijft jouw dochter over met die jongen. De kans dat er wel wat gebeurd is nogal aanwezig en ook de kans dat er iemand over grenzen heen gaat die dat eigenlijk niet wil is nogal groot (aah doe niet zo flauw....). Dat ze in de woonkamer slapen zie ik niet als een garantie. Je moet de trap af om ze te 'betrappen' dat horen ze...tijd zat om de boel weer recht te trekken en een stukje op de schuiven....Dat er misschien grenzen worden overschreden die iemand nog niet wil zou 't voor mij doen. Stel voor 2 tentjes buiten? Zodat ze daar appart slapen? (ook geen garantie, maar net zoals 2 slaapkamers het is wat minder verleidelijk.) En wat vinden de andere ouders ervan? Is het oke als je die belt? (ik zou reactie dochter daarin wel belangrijk vinden, weten die het wel???) Ik zou ook uitleggen waarom ik het niet wil. Zodat ze het zelf ook begrijpt. En ik zeg ook altijd erbij dat ik ook jong ben geweest en het heus wel snap, maar niet achterlijk ben en ze ook haar voordeel kan doen met mijn ervaring (die ze zelf nog niet heeft).
groeten albana

carmi

carmi

20-09-2013 om 14:03 Topicstarter

bedankt voor de reacties

Dank jullie voor jullie reactie. Ik vind het gewoon erg lastig. Het argument dat de rest van de familie ook nog de kamer kan inlopen, is er niet. Ik ben de enige die de kamer in kan lopen, ik ben nl. een alleenstaande moeder met 1 dochter. Ik heb al flink wat discussie gehad hierover met mijn dochter. Zij vindt dat ik belachelijk doe en ze ziet het probleem echt niet. Tja....

-Flupke-

-Flupke-

20-09-2013 om 16:27

14 jaar

ik denk dat je je niet moet laten leiden door een meisje van 14
Misschien vind ze het ook belachelijk dat ze geen alcohol mag gebruiken... Ga je dan ook overstag?

Koekje

Koekje

20-09-2013 om 16:36

Hmmm

Ik ben op zich niet tegen gemengd logeren. Dat deed ik ook vroeger met mijn vriendengroepen en er gebeurde dan echt niets.
Wat ik hier wel een groot verschil is, dat het niet klinkt als een vriendengroep, maar als twee stelletjes. Waarvan het ene stelletje al verkering heeft en het andere (nog) niet. Jouw dochter zit dan automatisch aan die jongen gekoppeld, als die vriendin met haar vriendje gaat zoenen ofzo. Dat zou ik geen prettige situatie vinden. Ik heb vroeger heel veel bij een vriendin en haar vriendje gezeten terwijl die aan het zoenen waren en ik nergens heen kon (ver bij mijn huis vandaan) en dat was helemaal niet leuk.
Dus ik zou het geloof ik alleen goed vinden, als er meer kinderen bij komen.
Verder vind ik ze nog erg jong om al bij elkaar te slapen, 14. Weet je zeker dat dit zo is, of zegt je dochter dat gewoon. Het zou ook een plan kunnen zijn van dat stelletje, om bij elkaar te slapen terwijl het van hun eigen ouders nog niet mag?

En trouwens, als mijn kinderen heel hard gaan beweren dat ik belachelijk ben, als ik iets niet goed vind, dan wordt mijn neiging om het niet goed te vinden, rap groter. Jij hebt serieuze, reele bedenkingen. Als jouw dochter je op die punten niet gerust kan stellen, zou ik het niet goed vinden.

Jesse_1

Jesse_1

20-09-2013 om 21:09

Ook nee

Nu moet ik eerlijk zeggen dat onze Oudste nog maar 13 is, maar ik zie net als Koekje ook de situatie dat het stelletje gaat flikflooien oid en dat je dochter er dan bij ligt. En dat is gewoon niet leuk, nog afgezien van dat zij misschien ook (onbewust) onder druk wordt gezet met de andere jongen.

Jet

Jet

21-09-2013 om 08:08

Belachelijk vinden

Carmi, ik ben het eens met bovenstaande reacties en geloof me, jouw 14-jarige dochter gaat nog minstens de komende zes jaar veel van jouw beslissingen belachelijk vinden. Dus volg je gevoel en hou voet bij stuk als jij je er niet prettig over voelt.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2013 om 14:31

volg je gevoel

Ga af op je gevoel. Als je het niet wilt, houdt het op, zeker bij een jonge puber. Dat er niks kan gebeuren is naief. Ik heb hier ook weleens een enorme groep te logeren, een woonkamer vol, en er gebeurd heus wel wat, ondanks het feit dat er zeker vier mensen de kamer in kunnen komen. Maar dat zijn 16/17 jarigen, dus dat ligt dan net weer anders. In de vriendengroep van mijn zoon zijn overigens juist veel stelletjes.

Niet doen

Ik zou zelf ooknnietcde verantwoordelijkheid willen nemen voor dat stelletje. Zou er eerst ook zeker van willen zijn dat alle ouders exactcweten wat de setting is. Met een vriendengroep ( geen stelletjes en minstens 5 mensen) zou ik het geen probleem vinden. Verder ben ik het eens met alles wat hiervwordt gezegd over de aaanwezigheid van het stelletje.

Weten de andere ouders het?

Ik denk dat dat stelletje van hun ouders ook niet bij elkaar mogen slapen en het op deze manier proberen voor elkaar te krijgen. Ik zou me daar niet voo laten gebruiken.

tiss

tiss

22-09-2013 om 11:44

succes

Ik zou dit net zo moeilijk vinden in jouw specifieke situatie. Terwijl mijn oudste doorlopend met een gemengde vriendengroep op haar zolderkamer slaapt. Ook dit zijn gewoon vrienden, daar komen geen amoureuze gevoelens aan te pas. Hetzelfde als bij Albana dus, ook slaapt dochter gerust met een jongen vriend op haar kamer. Nu is ze dan 18 maar dit groepje heeft ze al vijf jaar en dat gebeurde toen ook al.
Maar dat koppeltje erbij, dat maakt het wat gecompliceerder.

Miek

Miek

29-09-2013 om 20:14

Bij elkaar laten slapen voegt niks toe aan de feestvreugde...

...die van jouzelf, bedoel ik. Dus NEE, het mag niet, omdat jij andere normen en waarden hanteert, er geen goed gevoel bij hebt, en NEE, als je dochter een vriendje krijgt mag ze ook niet met hem in dezelfde kamer overnachten en ook niet in een gemengde kamer.

Vraagje

Eerst even een vraagje, heb je het al wel eens goed gevonden dat ze bij een ander in deze setting heeft overnacht, of zou dit de eerste keer worden?

Als dit de eerste keer zou worden zeg ik, je hebt je eigen normen en waarden. Stick to it.

Als je het al eens hebt goedgevonden bij een ander, heb je jezelf in een compromitterende situatie gemanouvreerd.

Vera

Vera

18-04-2014 om 13:42

halo

Hallo ik ben nieuw
Ik vind dat het hun eigen feest is
Dus als zij gemengt slapen is dat goed
En als zij op die ene manier met jongens om wil gaan is het gewoon haar leven

Monique D*

Monique D*

18-04-2014 om 16:12

Niet als dit onder dak van moeders gebeurt

Moeders heeft de verantwoording en daarom bepaalt zij wat er gebeurt. Alles is hier al over gezegd, bijvoorbeeld dat de ouders van die kinderen op de hoogte zouden moeten zijn van die setting (het zal niet de eerste keer dat jongeren stiekem bij elkaar willen slapen zonder dat ouders dit weten). En ik vind de situatie ook niet zo goed om een stelletje en een jongen en jouw dochter in een kamer te laten overnachten. Er kunnen dingen gebeuren die dochter niet wil of wat juist niet de bedoeling is dat dat zou gaan gebeuren.

Dan ben je maar ouderwets en je staat dit niet toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.