josephine*
11-09-2009 om 23:46
Geschiedenis vertellen door film voor pubers
Ik ben een groot liefhebber van (cultuur)geschiedenis. Vanavond heb ik met mijn dochter van 13 Hair zitten kijken. Er was een hoop over en rondom te vertellen wat nieuw voor haar was en zij vond het ook leuk en interessant.
Nu de lange winter avonden er weer aankomen zat ik te denken over films die pubers van nu de geschiedenis vertellen. Het hoeft niet objectief te zijn (dat is Hair natuurlijk ook niet), maar ze moeten een duidelijk historisch perspectief hebben en het verhaal van een tijdsgewricht vertellen. Mijn interesse in geschiedenis (en volgens mij ook het belang ervan) is vooral te (laten) zien hoe in verschillende tijden heel verschillend gedacht (en gehandeld) werd over bepaalde zaken. Film is een uitstekend medium om dit te laten zien. De eerst volgende films die mij te binnen schieten zijn Forest Gump en Braveheart (lekker verschillend ook
Ik ben benieuwd welke films jullie in dit kader te binnen schieten.

Balletmama76
12-09-2009 om 00:53
Hier ook
Dochterlief's lievelings-vak op school is geschiedenis en zij is gek op films die een bepaalte tijdstip of gebeurtenis als thema hebben.
Snuf de Hond in orloogstijd: over de 2de wereldorloog
Titanic
en World Trade Center. Zij was heel onder de indruk van World Trade Center (had al maanden gebedelt om deze film te kijken).
Zij was maar 15 maanden oud toen het gebeurte, dus geen bewusste herinnering hieraan, maar natuurlijk heeft zij al vaak mensen hierover horen praten en wilde graag weten, wat er nu precies gebeurt was.
Zij wil ook graag "Flight United 93" (over het vliegtuig, dat op 9/11 in Pennsylvania neerstorte) kijken - maar bij deze film zat ik al te janken als een kind, dus ik vind het nog wat te heftig voor haar leeftijd.
Het is maar mijn personlijke beleving, maar ik vind deze film nog een stuk aangrijpender dan World Trade Center.

Onyx
12-09-2009 om 08:32
2 aanraders
Les uns et les autres is een prachtige film, waarbij veel te bespreken valt. Kruistocht in spijkerbroek ook.
Groet, Onyx

reina
12-09-2009 om 10:47
Vorig jaar
Op school heb ik veel kunnen vertellen aan de hand van de dvd van 'Brief voor de koning' van Tonke Dragt.

krin
12-09-2009 om 18:03
Vrouwen
Ha, ik lijk nu wel een reliek uit de Vrouwenstudies-tijd, maar voor de geschiedenis van de positie van de vrouw lijken Nynke en een of meer van de Jane Austen verfilmingen me goede.

Kaaskopje
12-09-2009 om 22:46
Anne frank en the pianist
We hebben een keer naar The Pianist gekeken en dat heeft indruk gemaakt op mijn jongste dochter. Afgelopen jaar gaf ze nog te kennen dat ze die film erg graag nog een keer wil zien. Anne Frank is in dit genre een favoriet van mijn dochter. Het zijn beide ook erg mooie films vind ik.

Berta
12-09-2009 om 23:32
Bert haanstra
Alleman (met commentaarstem van Simon Carmiggelt, over NL in de jaren 60) en de Fanfare over de vete tussen 2 dirigenten en hun fanfares in Giethoorn in de jaren 50.Alles gaat nog heel bedaard.

Jujube
13-09-2009 om 00:15
Leuk
Forrest Gump is hier in huis zeer populair (kinderen zijn 16, 13 en 11). Oorlogswinter vonden de twee jongsten erg indrukwekkend. Little Women speelt zich af tijdens de Amerikaanse burgeroorlog (ook mooi boek trouwens).
La vita è bella is een prachtige film over WO II. En Dances with wolves, over de indianen in Noord-Amerika.
Billy Elliot over een jongen die aan ballet wil doen; Speelt zich af tijdens de mijnstakingen in Noord-Engeland.
Goodbye Lenin, over DDR/BRD, val van de muur.
Together (Tillsammans). Zweedse film over een commune in de jaren '70 (kan dat deze vanaf 16 is, weet ik niet zeker).
Groet,
Jujube

Massi Nissa
13-09-2009 om 07:48
Jaaaa billy elliot
Die kijk ik al jaren met mijn mentorklas tijdens de leefstijllessen, maakt altijd mooie discussies los.
Van Bert Haanstra (geweldig) staan op Youtube fragmenten van zijn film "Zoo" die zelfs mijn tweejarige al interessant vindt.
Beetje ot want geen film, maar ik heb ooit in Amerika een kinderboek opgeduikeld getiteld "The decline and fall of practically everybody", een hilarisch werk dat tussen neus en lippen door een stuk of twintig grootheden uit de geschiedenis behandelt.
"Simon" is trouwens leuk voor oudere tieners, geeft een mooi beeld van de afgelopen twintig jaar qua leefstijl, kleding en opvattingen.
Groetjes
Massi

Rafelkap
13-09-2009 om 09:57
En van emir kusturica
'Underground' en 'Life Is a Miracle'.
(helaas sta ik vaak alleen in mijn filmvoorkeur)

Tirza G.
13-09-2009 om 14:36
Zo grappig
Er worden hier films geroemd die goed zijn voor kinderen waarin kinderen dingen doen die wij bij onze eigen kinderen helemaal niet zouden waarderen. En die Laura ook niet mag van ons. Verre reizen maken, enge dingen doen.........
Tirza

Onyx
13-09-2009 om 14:44
Ah, vergat ik bijna....
Zou ik toch bijna mijn all-time favorite vergeten... Tikje gedateerd, maar toch goed voor verantwoord en educatief amusement: The Sound of Music!
Forest Gump, Billy Elliot en Goodbye Lenin zijn idd ook superfilms, in alle opzichten.
Onyx

Maylise
13-09-2009 om 15:47
Ideeën
American History X vind ik een vrij goede film over neonazisme in de VS. Ook zeker interessant vanuit historisch standpunt.
Im Westen nichts neuses over WOI blijft altijd goed (hoewel ik het boek vele malen beter vind dat de film)
Mongol (over Djenghis Kahn, ook vrij historisch)
Gone with the wind (over de Amerikaanse burgeroorlog)
Flags of our Fathers en Letters from Iwo Jima (over WOII, beiden geregisseerd door Clint Eastwoord en vertellen hetzelfde verhaal uit zowel Amerikaans en Japans perspectief)
Pearl Harbor
Saving Private Ryan
Ghandi
Over de Vietnam oorlog:
The Deer Hunter
Platoon
Hamburger Hill
Apocalypse Now..........

Maylise
13-09-2009 om 15:48
The wind that shakes the barley
van Ken Loach. Een van mijn favoriete films van de afgelopen jaren over de Ierse onafhankelijkheidsoorlog. Een mooie, interessante en genuanceerde film.
Maylise

Maylise
13-09-2009 om 15:51
Che 1 & 2
De twee films over de Che (1 el argentino & 2 guerrilla) die het afgelopen jaar zijn uitgekomen met Benicio del Toro vond ik ook erg goed en ook historisch zeer interessant.
Maylise

Manus
13-09-2009 om 15:55
Histoforum
Kijk bij http://www.digischool.nl/gs/community/histoforum/films/
Hier staat een hele lange lijst (en ook wat goede verwijzingen naar andere sites) met allemaal films die de historie als onderwerp hebben.
Manus

Coco
13-09-2009 om 16:42
Tirza
"Er worden hier films geroemd die goed zijn voor kinderen waarin kinderen dingen doen die wij bij onze eigen kinderen helemaal niet zouden waarderen. En die Laura ook niet mag van ons. Verre reizen maken, enge dingen doen......... "
Ik vind als jongen gaan balletdansen toch iets anders dan in je eentje een zeiltocht om de wereld maken (hoewel er ongetwijfeld vaders zijn die daar anders over denken en die het eerste "enger" vinden dan het tweede).
Ik denk dat de Kinderkruistochten meer "avontuur" tegen wil en dank waren (waarschijnlijk meer ellende dan avontuur, in "het echt" overleefden de meeste kinderen het niet). En over concentratiekampen zullen we het helemaal maar niet hebben (inderdaad, enge dingen)... Nee, ik zou dat mijn kinderen zeker niet toewensen (geen enkel kind trouwens).
Wij (als collectief, ik ken natuurlijk niet een ieders persoonlijke smaak), kijken ook graag naar films waarbij de hoofdpersoon (lang niet altijd vrijwillig) een avontuur beleeft zonder dat we nu zelf direct behoefte hebben zo'n avontuur te beleven (zou je James Bond willen zijn en constant geconfronteerd worden met bloeddorstige haaien, zaagmachines die je bijna in tweeën zagen en mannen met ijzeren gebitten die je proberen te pletten? Of zou je graag ontvoerd worden en moeten ontsnappen aan een psychopathische seriemoordenaar?)
Dus de vergelijking met Laura ontgaat mij een beetje.
Wat betreft leuke historische films: de meeste (kinder)films uit "onze tijd" (in mijn geval de jaren zestig/zeventig) zijn lekker gedateerd en geven dus heel veel informatie over die tijd. Wat dacht je bijvoorbeeld van "Saturday Night Fever"? Als de kinderen die kapsels en die discopakjes zien liggen ze meteen in een lachstuip.

Justine Pardoen (Ouders Online)
13-09-2009 om 17:10
Fantastische draad!
Wat een fantastisch idee is dit. Ik zou heel graag jullie suggesties willen samenvoegen in een artikel op Ouders Online, zodat veel andere ouders kunnen genieten van jullie tips. Als jullie dat goed vinden, zou ik daar dan ook graag bij willen kunnen citeren uit jullie toelichting.
Dus, voor wie films aandraagt: zet er even bij waarom je dat een film vindt die je graag samen met je tiener kijkt en waarom.
Ook zou het leuk zijn als je samen-kijk-ervaringen erbij zet.
Ik hoop dat jullie me nu niet als een inbreker in deze draad beschouwen...
Dag,
Justine

Rembrand
13-09-2009 om 17:40
Holocoast.
Ligt erg aan de leeftijd van je kind, maar Schindlers list vond ik een hele bijzondere film.
Ook Les uns et les autres, omdat deze film vanuit verschillende hoeken laat zien hoe mensen de oorlog hebben ervaren.
M.

Bastet
13-09-2009 om 18:20
Troy
Gisteren nog genoten van Troy,over het paard van Troje.Mét Brad Pitt...
Bastet

Coco
13-09-2009 om 18:37
Gone with the wind
Een klassieker ten tijde van de Amerkaanse burgeroorlog (misschien wat te romantisch en melodramatisch voor de wat jongere kinderen, maar voor dertienjarige meisjes lijkt het me prachtig).
Een andere film, die mijn kinderen (8 en 10) geweldig vonden, was "Time Bandits" van Terry Gilliam. Daar komen verschillende periodes aan bod (niet serieus natuurlijk, maar wel prachtig gefilmd) met Sean Connery als koning Agamemnon en John Cleese als Robin Hood.

Monique D*
13-09-2009 om 20:31
Roots (kunta kinte)
Een prachtige serie over het verschepen van West-Afrikanen naar Amerika voor de slavernij. De film begint bij één West-Afrikaan en volgt hem generaties lang tot de schrijver van dit verhaal.
Als men die film bekijkt heeft men gelijk een idee wat er tijdens de slavernij destijds plaatsvond.

Ekeim
13-09-2009 om 20:48
The wave
Ik was op de middelbare school diep onder de indruk van de film the Wave over een Amerikaanse klas die niet snapt dat Duitsers achter Hitler aanholden.
De leraar begint een experiment met een geheimzinnige leider. Het wordt steeds meer een fascistische groep en op het eind zitten ze allemaal in een zaal te wachten op hun leider. Dan gaat het doek open en zien ze een toespraak van hitler op film en realiseren ze zich dat ze net zo hard achter hem aangehold hebben.
Ik wilde deze film ook aan mijn dochter laten zien en heb lang gezocht. Eindelijk een remake gevonden, een Duitse, dus wij kijken. Het einde was echter niet zo geschikt voor mijn 12-jarige.
Ze kan de meest gewelddadige knokfilm troy, lord of the rings, 300 zonder problemen zien maar deze Duitse film eindigde iets anders. Geen toespraak van Hitler maar de groep was wel geschikt en de jongen die bodyguard speelde pleegt op het toneel zelfmoord met een pistool.
Dat had ik niet verwacht als einde en mijn dochter was geschokt. Dit was te realistisch voor haar. Van die knokfilms weet ze dat het trucage is en dit ook wel maar het leek zo echt. De Duitse film was wel wat hedendaagser. En nog steeds een goede film. maar wel gewelddadiger eind dan de Amerikaanse versie
groeten
Mieke

Annet
13-09-2009 om 21:08
Justine
Zeker een mooi idee. Ik was naar aanleiding van dit draadje alsnog naar het kijken naar die aanbieding van dvd's via de post in plaats van de videotheek.
Voor gewone films interessert me dit niet, maar dit onderwerp is wel heel geschikt
Verzoekje: als er dan toch een artikel met een soort inventarisatie komt, mag er dan een leeftijdsaanduiding bij? Liever niet die van de film zelf qua geweld en zo maar één die duidelijk maakt wanneer een kind de link naar de geschiedenis ongeveer maakt. Dat lijkt me voor een brugklasser toch heel anders dan voor een 16-jarige. En ik wil mijn oudste toch graag teleurstellende saaie films besparen als ik juist iets over wil brengen.

tonny
13-09-2009 om 22:22
Das leben des anderen
prachtige film over de DDR-tijd, de Wende en de tijd erna.
Tonny

Marsudan
14-09-2009 om 00:49
Twee stuks
Het ligt er een beetje aan hoe oud de kinderen zijn, maar de volgende....
De serie Band of Brothers (met na iedere aflevering een stukje interview met de inmiddels bejaarde personen die het echt hebben meegemaakt) vond ik er nogal inhakken. Het is al een tijd geleden, ik weet er niet alles meer van, maar ik heb ooit geroepen: met deze film weten mensen écht wat er is gebeurd in de tweede wereldoorlog...
En die film over de Hutu's en de Tutsi's, Hotel Rwanda... vond ik behoorlijk indrukwekkend...

reina
14-09-2009 om 08:28
Nederlandstalig
Ik zoek vooral nederlandstalige films omdat degenen aan wie ik het laat zien niet allemaal goed zijn in het lezen van ondertitels. Ik lees mee!

Rembrand
14-09-2009 om 09:15
Soldaat van oranje ? ( reina ).
Ik weet niet of er in deze film aan geschiedenisvervalsing is gedaan, maar hij is wel Nederlandstalig.
M.

Berta
14-09-2009 om 09:18
Reina
Nederlandstalig: over de oorlog De Aanslag en voor jongeren Oorlogswinter, over Nederlands-Indie Max Havelaar (wellicht wat traag) en over de roerige jaren 70 Turks Fruit (
Er zijn ook jongerenfilms over sociale problemen: Afblijven (verslaving), Radeloos (anorexia) en Hoe overleef ik ... (scheiding, nieuwe vriend moeder, verhuizing en relatie puber-ouders)