Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geschiedenis vertellen door film voor pubers

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

14-09-2009 om 09:19

Nog meer nederlandstalig.

Bitterkruid.
Meisje met het rode haar.
De ijssalon.
Via de volgende link kan je nog meer lezen hierover.
http://www.digischool.nl/gs/community/films/histofilms.htm
M.

Coco

Coco

14-09-2009 om 09:23

En vergeet niet...

...de nieuwe film die eraan komt: de Storm, over de watersnoodramp in 1953 (of heeft iemand die al ergens genoemd?)

Coco

Coco

14-09-2009 om 09:27

Rembrand, sophie's choice....

...bereikte bij mij pas de ultieme schokkendheid (ik weet niet of dat een correcte uitdrukking is) toen ik zelf kinderen had. Het idee te moeten kiezen, brrrr....

In het kielzog van darwin

Geschiedenis bijna life mee te beleven op http://beagle.vpro.nl/ (ze varen nu. Donkere wolken pakken zich samen.)
De eerste uitzending is op de site te zien.
Nee, dat is geen film, maar het is zo leuk!
Groet,
Miriam Lavell

Gallifrey

Gallifrey

14-09-2009 om 11:26

Longitude

Met deze draad kom ik de winter wel door!!!
Zelf wil ik graag "Longitude" nomineren. Naar een boek van de schrijfster Dava Sobel die later "De dochter van Galilei" heeft geschreven.
De film gaat over scheepvaart en navigatie (het probleem van het bepalen van de lengtegraad) en speelt in de 18e eeuw (rond 1760). Het lijkt saaie stof maar het is een zeer onderhoudende film)
zie: http://www.geschiedenis.nl/index.php?go=home.showBericht&bericht_id=521

rosa

rosa

14-09-2009 om 13:04

Ja darwin

Wat een mooi project is dat - prachtige televisie.

rosa

margje van dijk

margje van dijk

14-09-2009 om 19:32

Amadeus (en andere)

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is-ie al genoemd, maar ik vond het een genot om de film "Amadeus" te kijken met mijn nog-best-wel-jonge kinderen. Je krijgt er een mooi beeld van een componist en muziek uit de 18e eeuw (inclusief uiteraard het hele leven in Wenen in die tijd).

Onze kinderen vonden het een heel erg intrigerend verhaal. Dat Mozart zo'n "wonderkind" is, dat-ie op de kop kan spelen (letterlijk), dat-ie dat Requiem af moest krijgen wat iemand zo dwingend van hem verlangde, de stukjes opera die je er tussendoor bij krijgt, de rol die de keizer speelt (hij maakt of breekt zijn hofcomponist), enzovoorts.

Toevallig heb ik net de film 'Beloved' besteld, over het leven van Beethoven, die we met mijn hele koor gaan kijken omdat we Beethoven doen, en dan zal ik beoordelen of-ie ook geschikt is voor kinderen. Als dat zo is, ga ik 'm ook met hen kijken.

Ook heb ik nog "The last emperor" op DVD liggen, over de laatste keizer van China, wat zich afspeelt op plaatsen waar wij geweest zijn, maar het is er nog nooit van gekomen om dat te zien.

Margje

Braveheart

.. deze draad deed me denken toen m'n zoon 12 was en in groep 8 zat. Zit ie te vertellen dat 'Braveheart' op school werd gedraaid want volgens de directeur is het 'zo'n mooie historische film'. Laaiend was ik, film is verder in school niet uitgezonden, ik was blijkbaar de enige moeder die er bezwaar tegen hd (volgens zeggen van directeur dan).
Maar voor volwassenen wel mooi!

The (third) wave

Ik heb niet alles gelezen, stuitte toevallig op deze draad.
Tijdens maatschappijleer of geschiedenislessen op de havo heb ik de 'the third wave' gezien. Ik dacht dat het een film was; maar nu, naar wat gegoogle, kwam ik erachter dat dat niet zo was. Ik las wel dat er vorig jaar wel een film gemaakt is (The Wave). Het gaat over een experiment dat een leraar bij zijn leerlingen uitvoert om hen te laten ervaren hoe snel je gemanipuleerd/gehersenspoeld kunt worden en dat je het eigenlijk pas doorkrijgt wanneer het al te laat is. De film is me, ook na al die jaren, bijgebleven; destijds vond ik het heel verhelderend. Het gaf een goed beeld van hoe een grote groep mensen geindoctrineerd en fascistisch kan worden.
Heel leerzaam!

Nee sophie's choice

veel te heftig voor tieners.

ik kan die film ook niet zien, ik word er zo verdrietig van. Dan loop ik weer een paar dagen afgestompt rond, idem bij die goed geschoten films over het leed van de Vietnam oorlog, over die niets vermoedende burgers die napalm op hun kinderen gegooid krijgen etc.

Nee en zeker nu ik kinderen heb kan ik het niet zien.

margje van dijk

margje van dijk

14-09-2009 om 22:55

Pride and prejudice / out of africa

Ooo ja, Manda, Sophie's choice kon ik ook niet zien en kan ik nog altijd nachtmerries van hebben. Ik zou het inderdaad ook weer niet overdrijven. (Hoewel pubers soms heel anders reageren op wat jij denkt dat 'erg' is).

Ik zit hier nou trouwens wel stoer mee te praten, maar de draad is verplaatst naar Puberteit (12-18), en mijn oudste is pas 11, dus eigenlijk heb ik hier niets te zoeken.

Toch heb ik nog een goeie: Pride and Prejudice, als niet elke puber (vrouwelijke helft) dat al niet gezien heeft. Ik heb een collega met 4 dochters (allemaal tieners) die bijna alle dialogen uit die film uit hun hoofd kunnen opzeggen. Collega vertelde dat de meiden echt uren en uren voor die DVD's lagen, en maar weer opnieuw, en opnieuw. (De dochter die eindexamen VWO deed had van de weeromstuit een 10 voor Engels). Ik kan me levendig voorstellen dat ze dat deden en wat een impact zo'n film kan hebben als je zelf ongeveer van die leeftijd bent en je identificeert met een meisje van pakweg 200 jaar geleden. Ik geloof trouwens dat je tegenwoordig zelfs een soap serie hebt ("Lost in Austen", ik zapte er laatst langs) waarin een hedendaags meisje per ongeluk van plaats verwisselt met Elizabeth, en in haar verhaal moet leven (erg goed gedaan trouwens, vond ik).

Van een soortgelijk kaliber: "Out of Africa". Sloeg bij mij zelf sloeg vroeger in als een bom, ik geloof dat ik 18 was toen ik hem zag. Ik had me nooit eerder gerealiseerd hoe het geweest moet zijn om in die tijd gewoon met je hele hebben en houden naar Afrika te verhuizen. En voldoende romantiek om er in weg te zwelgen (of zou Robert Redford tegenwoordig niet meer sexy zijn ? )

Margje

En uti aussie land: the rabbit proof fence

over drie 'half cast' meisjes die bij hun moeder worden weggehaald om goed opgevoed' te worden, maar terug naar huis lopen (half australie door)
prachtige, indrukwekkende film over de 'stolen generation'
beide jongens waren zwaar onder de indruk over recht en onrecht en de moed van die meisjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2009 om 01:24

The beagle

Ik heb gister gekeken en vind het zelf heel erg interessant. Ik weet bijna zeker dat dit niet aan mijn jongste dochter is besteed, aan de oudste iets meer. Onze kinderen zijn opgegroeid met het gegeven dat wij de evolutietheorie heel aannemelijk vinden en geloven dat zelf ook, maar om nou elke week naar dat programma te kijken...

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2009 om 01:29

Sophie's choice

Ik weet nog dat toen ik Sophie's Choice in de bioscoop keek ik zwaar onder de indruk was en de andere bezoekers ook. Ik hoorde menig snifje in de zaal. Na afloop waren we helemaal genezen van het plan om nog even lekker te gaan stappen. Mijn maag draait om bij de gedachte dat ik voor die keus had moeten staan.

Fiegel

Fiegel

15-09-2009 om 09:08

En...

"The Magdalene Sisters" en "Angela's Ashes". Beiden spelen zich af in Ierland.
De eerste gaat over meisjes die iets teveel interesse hebben in jongens (maar ook bijv. verkrachte meisjes) die naar een zeer streng internaat bij de nonnen moeten. Praktijken die tot in de jaren '90 van de vorige eeuw nog bestonden. Boos werd ik er van.
De tweede is de verfilming van het autobiografische boek "De as van mijn moeder" van Frank McCourt, over een arm Iers gezin in de crisisjaren met een dronken vader.

wendelien

wendelien

15-09-2009 om 11:13

Geen film, maar

wel een prachtige documentaire: Van Moskou tot Medan. Onze pubers waren daar zeer enthousiast over. Lees net van JBC zelf dat er een vervolg komt.
Ook In Europa is de moeite waard.

tonny

tonny

15-09-2009 om 14:04

En...

Max Havelaar.

Ghandi.

Willem van Oranje.

Nou, dit wordt een winter die we gekluisterd aan de buis doorbrengen! Goede tips allemaal!

Tonny

ayla

ayla

18-09-2009 om 16:31

Sophie's choice

net op wikipedia gelezen waar de film over gaat en ik weet nu al dat ik die film niet kan zien. Alleen al bij het lezen van het verhaal krijg ik een brok in mijn keel

Jujube

Jujube

18-09-2009 om 23:06

Nog een tip

Wij hebben vanavond met de kinderen naar 'Quest for fire' gekeken. Prachtige film over Neanderthalers die op zoek zijn naar vuur omdat hun eigen vlam (letterlijk)gedoofd is. Drie van hen gaan op pad om vuur te zoeken.
Het mooie is dat er alleen wordt gecommuniceerd met geluiden.
De kinderen vonden het een prachtige film (moesten wel af en toe lachen om de geluiden die werden uitgestoten en om bepaalde gezichtsuitdrukkingen, maar da's logisch met pubers). 't Is al best een oudje (uit 1981), maar dat maakt niet uit, want doordat er geen tekst is en ze alleen dierenvellen dragen wordt deze film nooit gedateerd.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.