Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Goed boek over ouders en pubers?

Ik heb hier op het forum wel eens titels voorbij zien komen, maar ik weet ze niet meer en kan ze niet terugvinden. Er zijn op zich genoeg boeken te vinden, maar ik denk dat 2 eerst wel genoeg is voor mij.

Het gaat erom dat we als gezin door de puberteit heen komen, dat we begrijpen hoe het werkt tussen ouders en pubers en met de pubers zelf, met als basis liefde en wederzijds respect.

Welk boek kunnen jullie me aanraden?

Persoonlijk vond ik 'Pubers zijn leuk' een fijn boek, grappig en herkenbaar. 'Het puberende brein' gaat meer in op de werking van de hersenen. Meer wetenschappelijk dus, maar doordaar voor mij een stuk saaier om doorheen te komen. 

Daarnaast vind ik alles van 'Tis hier geen hotel' een aanrader. De website, boeken, theatershow, allemaal leuk. Gewoon omdat een beetje humor ook altijd kan helpen!

- Praten met je tiener, van peter adriaenssens.
- alles went, ook een adolescent
- ik heb ook wat te vertellen, van martine delfos ( vooral over communicatie)
- meer algemeen maar bevat  wel veel eyeopeners: het boek waarvan je wilde dat je ouders het gelezen hadden (en je kinderen blij zijn dat jij het doet), van  philippa perry

puberbrein 

luisteren naar kinderen van thomas Gordon. Niet perse voor pubers, maar zeker toch aan te raden. Gaat over het krijgen of houden van een fijne, open relatie. 

Ik vond de in het boek beschreven dialogen nogal ongeloofwaardig. Tot ik de 'techniek' zelf toe ging passen. Echt heel waardevol. 

oh ja, ik zou ook best wat handvaten kunnen krijgen. Alleen heb ik geen puber met pubergedrag. Ze is te lief.  Waar ik moeite mee heb is om goed over te brengen dat ze voor zichzelf mag opkomen, het advies geven. Aangeven als je iets niet fijn vindt. Aansluiting hebben met andere pubers. En wat ik ook best lastig vindt is mijn nieuwsgierigheid, ik wil alles weten, dus stel teveel vragen denk ik. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik er voor haar ben, of juist meer loslaat? Wat moet ik doen? Moet ik haar knuffelen of niet? Dit soort dingen zijn die ook in een boek te vinden?

"Help ik heb een puber" van Kluun moet ook heel leuk zijn (staat op mijn lijstje om nog eens te lezen, ondanks dat we geen pubers meer hebben) 

madee

madee

27-02-2023 om 18:15 Topicstarter

Bedankt voor de tips iedereen, ik ga kijken welke ik kan vinden

’luisteren naar pubers’ vind ik een heel praktisch en herkenbaar boek. Met leuke dialogen die het makkelijk leesbaar maken. En veel praktische tips.

TrefleQ schreef op 26-02-2023 om 12:50:

luisteren naar kinderen van thomas Gordon. Niet perse voor pubers, maar zeker toch aan te raden. Gaat over het krijgen of houden van een fijne, open relatie.

Ik vond de in het boek beschreven dialogen nogal ongeloofwaardig. Tot ik de 'techniek' zelf toe ging passen. Echt heel waardevol.

Ken je ook 'Luisteren naar pubers'? Dat is de versie voor ouders van pubers (2020) en meer toegespitst op NL situaties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.