Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mayke70

Mayke70

13-02-2013 om 21:50

Grens aan computertijd?

Hoi, we hebben 2 pubers van bijna 15 en 18 jaar oud. Allebei doen ze niks liever dan gamen. Zoals veel pubers. Ze zitten veel op skype en spelen bijna continue met vrienden. In die zin heel sociaal

Door de week hebben we de regel dat ze na etenstijd mogen gamen mits huiswerk gedaan is en ze 1x per week hebben gesport. Helaas kunnen we ze verder nergens enthousiast over krijgen. In het weekend en vakanties zitten ze er eigenlijk heel de dag/avond op.

Bij jongere kinderen vind ik het makkelijker aan vaste tijden te houden maar hoe ouder ze worden hoe lastiger ik dat vind omdat ze steeds meer hun eigen keuzes moeten en mogen gaan maken.

Hoe gaat dat bij jullie pubers van 15 jaar en ouder? Stellen jullie een maximale tijd in of laten jullie het gaan?

Groetjes,
Maayke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

13-02-2013 om 22:33

Geen beperking

Ik heb voor beide kinderen (13 en 8) geen beperking qua schermtijd. De oudste is verknocht aan haar laptop, de jongste vraagt hooguit een keer per week of ze een spelletje mag doen. Zodra schoolwerk eronder gaat lijden of ze niet meer 'aanspreekbaar' zijn, zou ik waarschijnlijk wel gaan nadenken over beperkingen, maar dat is (nog) nooit gebeurd. Bij een 18-jarige zou ik het helemaal loslaten.

Geen beperking

Voor oudste was het eigenlijk nooit een probleem, die is niet zo verknocht aan p.c. of tv. Jongste is anders...maar ook die heeft geen beperkingen. Toen ze vrij jong was beperkte ik het wel, maar meer 'gevoelsmatig' zo van : "Nu is het genoeg...uit dat ding en ga maar wat anders doen." Die is fan van de WII, smarttelefoon, p.c. (games) en DS en ook nog van de nintendo van buren....
Ook hier probeer ik erin te proppen dat huiswerk voor gaat en dat er ook afgewisseld moet worden. Sporten is nooit een punt geweest, ook dat is favoriet.
Resultaat is dat er soms de hele dag ge-beeldschermd wordt en soms ook amper. Tijdens maaltijden of bezoek gaan ze uit. Dus ook geen effe gauw m'n telefoon checken als opa en oma er zijn. Sociale dingen gaan vóor. Als ik zoals nu in de vakantie na een hele dag beeldschermen vraag de dag erna of ze het zelf nu ook niet 'genoeg' vind is haar antwoord meestal bevestigend en stopt ze er ook wel mee...om vervolgens alleen de dagen erna een uurtje 's avonds op d'r telefoon te whats-appen.
Die is 14. Oudste (19) mag het helemaal zelf weten.
Ik merk naarmate ze ouder worden dat de scheiding school/beeldschermen voor de lol ook 'lastig' te leggen is. Beiden moeten vrijwel al hun schoolwerk digitaal maken en aanleveren. Oudste zit daarom in drukke tijden (tentamens of inleveren van opdrachten) wel eens dágenlang achter de p.c. en die is nooit p.c. fan geweest, dus ik weet best dat dat écht leren is voor school. Als het af is, is het ook af en kijkt ze weken niet meer naar die p.c. om.
groeten albana

Stenna

Stenna

15-02-2013 om 20:51

Wel beperking

Wij hebben wel regels/beperking. Zoon is 16 en vraagt zelf of we die voor hem instellen (met een timeslot, zie draadje boven). Hij heeft inmiddels zelf gemerkt dat zijn schoolcijfers eronder lijden als we dat niet doen, is erg gemotiveerd voor school maar heeft niet genoeg zelfcontrole als hij eenmaal voor het scherm zit. Weet hij zelf ook. Vandaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.