Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groei

Als je op je 15e heel erg bent afgevallen en je borsten kleiner zijn geworden gaan ze dan nog groeien en is het erg als je niet meer ongesteld bent  ?


Iemand156 schreef op 30-03-2021 om 16:15:

Ik weeg nu 51 kilo is dat normaal ?

Als 156 je lengte is wel ja.

En ook boven die lengte nog wel hoor. "Normaal" is een vrij breed begrip en ook als je volgens "de normen" ondergewicht zou hebben hoeft dat nog niet per se ongezond te zijn. Maar als je eerst menstrueerde en nu niet meer dan lijkt het erop dat je wel een ongezond laag gewicht hebt. 

Maar inderdaad: dit zijn vragen voor een huisarts. 

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 30-03-2021 om 17:36:

En ook boven die lengte nog wel hoor. "Normaal" is een vrij breed begrip en ook als je volgens "de normen" ondergewicht zou hebben hoeft dat nog niet per se ongezond te zijn. Maar als je eerst menstrueerde en nu niet meer dan lijkt het erop dat je wel een ongezond laag gewicht hebt.

Maar inderdaad: dit zijn vragen voor een huisarts.

Groeten,

Temet

klopt, dat had ik er ter aanvulling wel bij kunnen zetten. Net als dat je met 15 jaar ook nog lager mag zitten qua gewicht dan een volwassene.

Maar het is een apart topic.

Imi

Imi

30-03-2021 om 18:52

Wat voor jou normaal en gezond is, kan je huisarts je vertellen. Het feit dat je niet meer ongesteld wordt, betekent hoogstwaarschijnlijk dat je nu geen gezond gewicht meer hebt. 

Borsten bestaan voor een groot deel uit vet, dus als je afvalt, worden ze kleiner, en als je weer wat aankomt, zullen ze weer wat groter worden. Dat is vrij simpel.

Een vriendin van mij had vroeger anorexia, zij was op haar 18e al haar tanden en het meeste van haar haar kwijt. Die kant wil je echt niet op! Dus hup, snel naar de huisarts voor overleg.

Ik was ook altijd een slanke spriet, maar kerngezond. Op zich zegt 51 kilo dus weinig, het ligt aan je lengte, leeftijd en of je kerngezond bent. Ik heb nooit gelijnd, kon alles eten maar er kwam geen gram aan. Jij wilde zelf graag afvallen, dan heb je vast opgezocht wat je BMI is en of iets afvallen gezond zou zijn. Ben je zelf blij met het resultaat van het afvallen? 

Je wordt niet meer ongesteld, je weet zeker dat je niet zwanger bent? 

Iemand156

Iemand156

31-03-2021 om 15:29 Topicstarter

Ja ben zelf blij met het resultaat en wil het liever zo houden.

Ja ik weet zeker dat ik nie zwanger ben 

 Of je borsten nog gaan groeien zal je moeten afwachten, ik heb alle cups gehad in de loop der jaren. Van A, naar ,B, naar C, naar dubbel D en nu al jaren een D. Van puber naar volwassen, van zwanger en daarna borstvoeding tot de overgang. Van spriet naar slank zonder taille. Allemaal bijpassende cupmaten. 

Dan blijft je vraag over het uitblijven van je menstruatie over. Menstrueer je nog niet zolang en blijft het nu even weg? Dan is het gewoon nog onregelmatig. Of was je zeer regelmatig en blijft het nu al lang weg? Bij het laatste zou ik het nog even aankijken en dan eens overleggen met je huisarts. Kan je hierover praten en overleggen met een ouder of andere volwassene in je omgeving? Vooral als jij je toch wat zorgen maakt. 

Iemand156 schreef op 31-03-2021 om 15:29:

Ja ben zelf blij met het resultaat en wil het liever zo houden.

Wat is dan het probleem?

MeikeT schreef op 31-03-2021 om 17:06:

[..]

Wat is dan het probleem?

Dat ze niet meer ongesteld wordt en of haar borsten nog verder groeien.

Iemand156

Iemand156

31-03-2021 om 21:04 Topicstarter

Ik ben zelf nog maar 2 x ongesteld geweest en toen ik ging afvallen ben ik het niet meer geweest en nu nog niet dat is ongeveer al 5 maanden zo of iets langer 

Jij legt zelf een verband tussen afvallen en niet meer ongesteld worden en vraagt dan ‘of het weer terug komt’. Maar het is helemaal niet gezegd dat het daar iets mee te maken heeft. Het kan ooktoeval zijn (onregelmatigheid) of er kan iets totaal anders aan de hand zijn, wat aandacht nodig heeft. Als jij je hier zorgen over maakt, is het belangrijk om naar de huisarts te gaan. Die zijn opgeleid om te weten waar ze naar moeten vragen om erachter te komen of het een probleem is of niet. Wij en jij kunnen dat zomaar niet zelf bedenken. Daarvoor weten we gewoon niet genoeg van wat er aan de hand zou kunnen zijn en waar we dan op moeten letten. 

Kan je er met je moeder over praten? Als je vijftien bent, kun je, als je dat zou willen, zelf een afspraak maken bij de huisarts. De huisarts mag niet aan je ouders vertellen wat zij/hij met jou heeft besproken. Maar ik zie eigenlijk geen reden om dit niet aan je ouders te vertellen. Of wel? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.