Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groei na eerste ongesteldheid

Mijn dochter van 13 is vorige week voor het eerst ongesteld geworden. Ik hoop dat ze nog wel een beetje door blijft groeien. Ze is nu 156 cm. Op internet zie ik dat meisje na hun 1e ongesteldheid nog 5 a 8 cm doorgroeien. Ik hoop dat ze wel minimaal 165 cm wordt. Zelf hoopt ze op 170 cm. Wat is jullie ervaring (van jezelf of je dochter) met groei in de lengte na de eerste ongesteldheid?


Je uiteindelijke lengte is vooral afhankelijk van de lengte van je ouders. Dus ze zal waarschijnlijk niet ineens 10 cm langer worden dan het gemiddelde van jou en haar vader.

Zelf ben ik vrijwel niet meer gegroeid nadat ik op mijn 11e ongesteld werd. Een vriendin van mij groeide nog meer dan 10 cm. Het is heel persoonlijk. Gezond eten, gezond leven en voldoende slapen, meer kun je er niet aan doen.

zowel m'n dochter als ik ook niet. Zij is ook ongeveer 156 cm, ik iets groter. En wij waren iets jonger. Ik ben bang dat ze het er mee zal moeten doen...m

heeft jou dochter, voordat ze ongesteld werd, een groeispurt gehad?

Ik was toen ik bijna 10 was 1.68meter en voor het eerst ongesteld. Nu begin 40 en qua lengte precies hetzelfde. Niets meer gegroeid dus. 
Hoop dat je dochter wel ik de categorie valt die nog wat groeit.

Anouk1234

Anouk1234

09-01-2024 om 08:52 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 09-01-2024 om 08:36:

heeft jou dochter, voordat ze ongesteld werd, een groeispurt gehad?

Ze is afgelopen jaar 7 cm gegroeid.

Anouk1234

Anouk1234

09-01-2024 om 08:53 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 09-01-2024 om 08:01:

Je uiteindelijke lengte is vooral afhankelijk van de lengte van je ouders. Dus ze zal waarschijnlijk niet ineens 10 cm langer worden dan het gemiddelde van jou en haar vader.

Zelf ben ik vrijwel niet meer gegroeid nadat ik op mijn 11e ongesteld werd. Een vriendin van mij groeide nog meer dan 10 cm. Het is heel persoonlijk. Gezond eten, gezond leven en voldoende slapen, meer kun je er niet aan doen.

Ik ben 165 cm en mijn man 174, dus dan zou je toch wel iets groter dan 156 cm verwachten.

Hier niet meer gegroeid na mijn eerste menstuatie toen ik net 11 jaar was. 1m60 gebleven, niks mis mee.

Ik zit met dezelfde vraag. Dochter van 11 is 1m50 en ook net ongesteld worden. Hoop echt voor haar dat ze nog wat doorgroeit. Zelf was ik ook met 11 ongesteld, maar ik was toen al 1m67. Daarna niet meer gegroeid. 

Wel is er een tijd geleden een botfoto van dochter gemaakt, waaruit bleek dat haar skelet leeftijd 1,5 jaar jonger is dan haar echte leeftijd. Dus misschien heeft ze nog wat extra groeitijd.

Anouk1234 schreef op 09-01-2024 om 08:53:

[..]

Ik ben 165 cm en mijn man 174, dus dan zou je toch wel iets groter dan 156 cm verwachten.

Dan krijgt ze er vast nog wel een paar cm bij.

Hier werd dochter ongesteld met net 11 en een lengte van 1.50m. ongeveer. Ze is doorgegroeid tot mijn lengte, 1,74m. Het is heel individueel allemaal, wat je op internet ziet zijn ook maar gemiddelden, dat zegt niks over jouw kind...
Hier zit het trouwens wel in de familie om wat langer door te groeien. Mijn broer was t/m eindexamen Mavo de kleinste van de klas, en is tot minstens zijn 20e doorgegroeid. Uiteindelijk uitgekomen op een mooie 1.90m, dus zeker geen kleintje gebleven.

En, het is wat het is. Je kunt je er (nu al) druk over maken, maar dat gaat haar geen cm extra lengte opleveren natuurlijk. Straal vooral uit naar je dochter dat ze prachtig is zoals ze is! Ik hoop voor haar vooral dat ze er niet veel last van heeft. Mijn dochter heeft altijd last gehad van vrij heftig bloedverlies, veel buik- en hoofdpijn en stemmingswisselingen. Dat lijkt me vervelender dan niet zo heel groot worden... 

Anouk1234

Anouk1234

09-01-2024 om 10:09 Topicstarter

Jonagold schreef op 09-01-2024 om 09:55:

Hier werd dochter ongesteld met net 11 en een lengte van 1.50m. ongeveer. Ze is doorgegroeid tot mijn lengte, 1,74m. Het is heel individueel allemaal, wat je op internet ziet zijn ook maar gemiddelden, dat zegt niks over jouw kind...
Hier zit het trouwens wel in de familie om wat langer door te groeien. Mijn broer was t/m eindexamen Mavo de kleinste van de klas, en is tot minstens zijn 20e doorgegroeid. Uiteindelijk uitgekomen op een mooie 1.90m, dus zeker geen kleintje gebleven.

En, het is wat het is. Je kunt je er (nu al) druk over maken, maar dat gaat haar geen cm extra lengte opleveren natuurlijk. Straal vooral uit naar je dochter dat ze prachtig is zoals ze is! Ik hoop voor haar vooral dat ze er niet veel last van heeft. Mijn dochter heeft altijd last gehad van vrij heftig bloedverlies, veel buik- en hoofdpijn en stemmingswisselingen. Dat lijkt me vervelender dan niet zo heel groot worden...

Ik zeg haar ook dat klein zijn ook veel voordelen heeft. Ik kan shoppen op zowel de dames als de kinderafdeling. 

Anouk1234 schreef op 09-01-2024 om 08:53:

[..]

Ik ben 165 cm en mijn man 174, dus dan zou je toch wel iets groter dan 156 cm verwachten.

Mijn ouders zijn beiden rond de 1,70 en ik zit er 10 cm onder. Kan ook.

Ik ben niet meer gegroeid nadat ik ongesteld werd, ook 1.56. Er valt goed mee te leven hoor 

Anouk1234 schreef op 09-01-2024 om 08:53:

[..]

Ik ben 165 cm en mijn man 174, dus dan zou je toch wel iets groter dan 156 cm verwachten.

Mijn ouders zijn 170 en 180, ik ben 163 (en m'n broer 193)

Ik 163, m'n man 175 en m'n dochter 157. Zoon is 180.

Dus het zegt niet altijd echt iets...

Hier niet meer gegroeid, maar ik kreeg vrij snel anorexia na m'n eerste menstruatie en dat duurde zo ongeveer m'n hele puberteit, dus het is logisch dat ik niet meer groeide.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.