Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groei na eerste ongesteldheid


Mugske schreef op 10-01-2024 om 11:16:

[..]

Ze kreeg na haar 8e verjaardag al wat puberteitskenmerken (bijv eerste okselhaar). Toen ook bij kinderarts geweest. Dit soort kenmerken worden na 8e verjaardag niet als te vroege puberteit gezien. Dus toen geen reden tot verdere actie. Nu alweer ruim 2 jaar verder en meer kenmerken. Ik verwacht ook niet dat ze heel lang gaat worden (eerder 1,55 zoals ik), want in onze families is iedereen klein. Ik weet niet echt wat ik van groeihormonen vind trouwens.

Oh dat vind ik wel ernstig, dat er verder geen actie is ondernomen hierop. Heeft ze wel een scan gehad en botfoto hand en hormoonwaardes laten controleren? Dan is de kinderarts wel erg strikt met protocollen, want dat is echt wel jong.

Ik snap je twijfel over groeihormonen...dat is ook niet niks, maar meer in de zin van of het bijtijds gesignaleerd is en of er mogelijkheden zijn na eerste menstruatie.

Want 1,55 is natuurlijk al heel anders dan 1 35.

Sterkte. Hoe is je dochter eronder?

Mugs schreef op 10-01-2024 om 11:43:

Groeihormonen worden echt niet 'zomaar' voorgeschreven. Ze zijn ook alleen werkzaam als er sprake is van specifieke groeistoornissen. Het is dus niet zo dat iedereen die je groeihormoon zou geven daar groter van wordt.
Als er sprake is van een aandoening waarbij het geven van groeihormoon wenselijk is (en dan spelen daar vaak ook meer factoren bij dan alleen het behalen van een bepaalde lengte) dan gaat daar nog een heel traject aan vooraf waarbij ook toestemming moet komen van een commissie enz.

Welke factoren spelen een rol dan en wat zijn dan specifieke groeistoornissen

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 17:43:

[..]

Oh dat vind ik wel ernstig, dat er verder geen actie is ondernomen hierop. Heeft ze wel een scan gehad en botfoto hand en hormoonwaardes laten controleren? Dan is de kinderarts wel erg strikt met protocollen, want dat is echt wel jong.

Ik snap je twijfel over groeihormonen...dat is ook niet niks, maar meer in de zin van of het bijtijds gesignaleerd is en of er mogelijkheden zijn na eerste menstruatie.

Want 1,55 is natuurlijk al heel anders dan 1 35.

Sterkte. Hoe is je dochter eronder?

Op dat moment was er geen reden tot zorg. Ze bleef op haar eigen groeicurve en ik moest ook gemeten worden. Daarom nu terug voor opvolging. 

Dochter is er vrij relaxt onder (gelukkig, want kan soms enorme stresskip zijn). Gelukkig viel menstruatie mee qua heftigheid. Zij weet niet dat het lengtegroei kan beinvloeden, dus daar maakt zij zich niet druk over.

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 17:43:

[..]

Oh dat vind ik wel ernstig, dat er verder geen actie is ondernomen hierop. Heeft ze wel een scan gehad en botfoto hand en hormoonwaardes laten controleren? Dan is de kinderarts wel erg strikt met protocollen, want dat is echt wel jong 

Jij vindt dat ernstig? Vanaf het 8e levensjaar worden puberteitskenmerken niet als té vroeg beschouwd. In andere werelddelen is dit zelfs normaal. In landen als Indonesië haalt de gemiddelde de vrouw de 1.60m nog niet. Daarnaast is het algemeen bekend dat meisjes steeds vroeger in de puberteit komen. 
Wat zou er ernstig aan zijn? Het kind blijft misschien wat kleiner maar is toch verder volstrekt gezond? 

Suikermuis schreef op 10-01-2024 om 21:15:

[..]

Jij vindt dat ernstig? Vanaf het 8e levensjaar worden puberteitskenmerken niet als té vroeg beschouwd. In andere werelddelen is dit zelfs normaal. In landen als Indonesië haalt de gemiddelde de vrouw de 1.60m nog niet. Daarnaast is het algemeen bekend dat meisjes steeds vroeger in de puberteit komen.
Wat zou er ernstig aan zijn? Het kind blijft misschien wat kleiner maar is toch verder volstrekt gezond?

Inderdaad vanaf 8 jaar valt dat binnen de normale normen. We gaan nu terug meer voor de zekerheid, maar lang zal dochter toch niet worden. Ik verwacht eerder een geruststelling.

Suikermuis schreef op 10-01-2024 om 21:15:

[..]

Jij vindt dat ernstig? Vanaf het 8e levensjaar worden puberteitskenmerken niet als té vroeg beschouwd. In andere werelddelen is dit zelfs normaal. In landen als Indonesië haalt de gemiddelde de vrouw de 1.60m nog niet. Daarnaast is het algemeen bekend dat meisjes steeds vroeger in de puberteit komen.
Wat zou er ernstig aan zijn? Het kind blijft misschien wat kleiner maar is toch verder volstrekt gezond?

Klopt, maar 1,35 of 1,55 is wel een flink verschil

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 21:36:

[..]

Klopt, maar 1,35 of 1,55 is wel een flink verschil

Ze is nu 1,35 he, dat is hopelijk niet haar volwassen lengte. De lengte van nu is wel op haar groeilijn, dus met 8 jaar nuet afwijkend. 

Mugske schreef op 10-01-2024 om 21:53:

[..]

Ze is nu 1,35 he, dat is hopelijk niet haar volwassen lengte. De lengte van nu is wel op haar groeilijn, dus met 8 jaar nuet afwijkend.

Omdat de kans er ook is dat met begin van de menstruatie de groei stopt  dus vandaar verbaasd het mij dat er niet meer onderzoek is gedaan.

Mugske schreef op 10-01-2024 om 21:26:

[..]

Inderdaad vanaf 8 jaar valt dat binnen de normale normen. We gaan nu terug meer voor de zekerheid, maar lang zal dochter toch niet worden. Ik verwacht eerder een geruststelling.

Ja dat snap ik heel goed. Een bevestiging krijgen is ook fijn en je weet dan in ieder geval dat je alles hebt onderzocht en gedaan. 

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 22:01:

[..]

Omdat de kans er ook is dat met begin van de menstruatie de groei stopt dus vandaar verbaasd het mij dat er niet meer onderzoek is gedaan.

Zoals je in mijn reactie hebt kunnen lezen heeft dat extra onderzoek dus weinig zin. Je belast een kind met onderzoeken en vervolgens kun je er weinig mee omdat er geen “behandeling” is. 
Een hele kleine lengte is hooguit erg vervelend, maar niet ernstig. 

Suikermuis schreef op 10-01-2024 om 22:07:

[..]

Zoals je in mijn reactie hebt kunnen lezen heeft dat extra onderzoek dus weinig zin. Je belast een kind met onderzoeken en vervolgens kun je er weinig mee omdat er geen “behandeling” is.
Een hele kleine lengte is hooguit erg vervelend, maar niet ernstig.

Daar verschillen we dan van mening over, omdat dat wel degelijk psychosociale klachten kan geven als je er zichtbaar 'anders' uitziet. Dus fijn dat je dan lichamelijk gezond bent, maar mentale klachten ervaart hierdoor. En dat mag ook erkent worden ipv strak aan die grens vasthouden van waar wel behandeling op ingezet wordt en wanneer nier.

Zo bedoel ik dat

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 17:46:

[..]

Welke factoren spelen een rol dan en wat zijn dan specifieke groeistoornissen

Als je er meer over wilt weten, zie: 

www.kindengroei.nl


Met onze dochter van toen 9 bij de kinderarts geweest omdat ze al 2 jaar stonk, al een jaar haartjes had en nu ook borstgroei kreeg. Ze was toen 139 en in een jaar tijd 10cm gegroeid. Uiteindelijk handfoto en bloedprikken met de conclusie dat ze 2,5jr voor liep qua botleeftijd, verwachtte eindlengte 155 en dat ze niets gingen doen. Dochter had daar vrede mee, dus het zo gelaten. Met 10,5 ongesteld geworden en toen was ze 150. Daarna nog 7cm gegroeid. Ik had haar 10cm meer gegund, maar ze zit er zelf gelukkig helemaal niet mee. 

Wij zijn trouwens beide rond de 175 en mijn ouders zelfs beide rond de 185. 

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 22:14:

[..]

Daar verschillen we dan van mening over, omdat dat wel degelijk psychosociale klachten kan geven als je er zichtbaar 'anders' uitziet. Dus fijn dat je dan lichamelijk gezond bent, maar mentale klachten ervaart hierdoor. En dat mag ook erkent worden ipv strak aan die grens vasthouden van waar wel behandeling op ingezet wordt en wanneer nier.

Zo bedoel ik dat

Volgens mij lees je totaal niet wat ik schrijf. Waarom denk je dat ik naar de kinderarts ging? Juist, om de reden die jij noemt. Maar als je dan te horen krijgt dat het dagelijks spuiten van hormonen zeer belastend is én ook nog eens heel weinig oplevert, weet je dus dat onderzoeken ook geen zin hebben. 
Zullen we maar vertrouwen op de kennis en kunde van kinderartsen? Of blijf je erbij dat jij het beter weet? 

BritgetJones007 schreef op 10-01-2024 om 22:14:

[..]

Daar verschillen we dan van mening over, omdat dat wel degelijk psychosociale klachten kan geven als je er zichtbaar 'anders' uitziet. Dus fijn dat je dan lichamelijk gezond bent, maar mentale klachten ervaart hierdoor. En dat mag ook erkent worden ipv strak aan die grens vasthouden van waar wel behandeling op ingezet wordt en wanneer nier.

Zo bedoel ik dat

Die psychosociale klachten kunnen er zeker zijn, maar dat wordt niet opgelost met behandeling. Ik vind het soms ook heel vervelend om klein te zijn bijv kleding kopen, steeds je id laten zien bij uitgaan, jonger geschat worden etc. Maar ik wil wel uit laten sluiten dat er bijzonderheden zijn en het is ook geen belastend onderzoek (meten, wegen, handfoto, bloedprikken). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.