Lhena
25-01-2009 om 14:30
Grrrr... pubers!
Grrr...
Hebben jullie dat ook? Dat je je puber af en toe wel eens achter het behang wil steken...
Dochter hier problemen met wiskunde. Vandaag heb ik haar geholpen. Na de 2de oefening al erg lastig. Uiteindelijk gelukt. Ik zei: 'Ben je nu niet trots dat je alles begrijpt?' Zij: 'Pff, nee, wat interesseert mij dat!' Dan kan ik dus wel ontploffen hè!
Herkenbaar voor iemand? Want soms vind ik het vreselijk!
Lhena
Stenna
25-01-2009 om 15:00
Herkenherkenherken
Zeker! Boos en dwars zijn vanwege een serie onvoldoendes en dus havo ipv vwo advies. En dan door het lint gaan als ik opmerk dat ie dan misschien iets langer dan 10 minuten per dag aan z'n huiswerk moet besteden....
Of 'm de hele middag herinneren aan de repetitie wiskunde morgen, en dan is vervolgens de onvoldoende mijn schuld omdat hij er van mij niet meer om 21.15 alsnog aan mocht beginnen.
tonny
25-01-2009 om 20:02
De engeltjes van cameron
worden vast later voorbeeeldige moeders!
ehhh - ze ontdekken over een jaartje of 20, 25 vast exact dezelfde incidenten die ze vroeger zo irritant vonden.
Het leven is niet eerlijk...
tonny
Tirza G.
25-01-2009 om 21:38
Ik troost me met de gedachte
dat ik bij andere pubers thuis ook de ideale moeder ben. Misschien moeten we van púber ruilen ipv zij van moeder
Tirza
branca2
25-01-2009 om 21:54
Pffff ik heb 2 puber zoons
vooral de jongste van 12,5 kan ik soms wel achter het behang plakken.
voorbeeld meneer ligt op de bank "ben zooo moe poeh hee wie wil ff drinken pakken "en zo nog een keer of 7 ik ben zo moe ik ben zo moe om 21 uur goh waarom ga je niet je tanden poetsen als je zo moe bent ga je lekker naar bed."
"Zucht nou als jullie dat zo nodig willen dan ga ik wel weer naar bed hoor zucht zucht"grommgromm staat op vraagt beledigd waarom zijn broer van 14 nog niet zijn tanden hoeft te poetsen.
""TJa hij zit vrolijk achter de laptop en zegt niet telkens dat hij zo moe is maar, je hoeft niet naar bed het was maar een voorstel omdat je zo moe bent"
"nee nu ga ik wel" met een gezicht wat op onweer staat besluit hij toch naar bed te gaan 10 min later slaapt hij al.
fiets schoon maken na het fietscrossen ach dat kan morgen ook wel of over morgen offuu.....voor je het weet is het alweer trainingsdag en is de fiets nog net zo vies.We hebben nu afgesproken dat er niet gefietst wordt als zijn fiets niet schoon is en na gekeken.
Nou elke keer is er weeeeeeeer gezeur over die regel"nou dan ga ik toch niet als jullie zo kinderachtig doen" op de training "goh niemand heeft zijn fiets schoon "met zo'n blik van wat een zeurders zijn jullie toch.
aaaarrrgggggg....verder is het wel een schatje hoor maar iedere keer die confrontatie word ik zoooo moe van
reina
26-01-2009 om 10:26
![]()
Ik werk met hele groepen pubers, ook dan krijg je soms echt behangplak-neigingen, al kan ik me troosten met de gedachte dat ik ze straks niet mee naar huis hoef te nemen
.
Maar ach, als ik op mijn hyve zie hoeveel oud-leerlingen nu hele leuke mensen zijn, vaak met kinderen en een hele leuke baan weet ik dat het de meesten net zo vergaat als het mijn eigen 2 pubers verging, het komt allemaal goed!
Lhena
26-01-2009 om 17:24
Nog reacties...
Hier ook van die reacties...
Dochter (13,5):
'Iedereen mag en ik niet!'
'Ik heb een vreselijk ouderwetse en strenge moeder!'
'Negeer mij ma gewoon'
'Sorry dat ik leef he'
en alle leerkrachten zijn stom en niks is interessant.
Alle kleding die mama leuk vindt is vreselijk belachelijk.
Uren voor de spiegel staan of haar haren leuk zit en of die sjaal wel bij dat jasje past.
Huiswerk maken? Jaahaa, doe ik wel, straks ofzo.
Kamer opruimen? Geen probleem, roep toch niet zo mam!
Lhena
Kaaskopje
26-01-2009 om 19:58
"ja"
... is eigenlijk altijd 'nee'. Ga je zo naar boven? "Ja". Na veel zeuren is mevrouw na een uur vertrokken. Ruim je zo op? "Ja". De volgende dag ligt het er nog.
branca2
26-01-2009 om 21:00
Net weer
ik vraag: "he jeroen hoe is het met je huiswerk?"
hij antwoord: "Moet je even je hoofd in m'n tas steken en vragen hoe het gaat, misschien krijg je wel antwoord van mijn huiswerk" zucht!
branca2
27-01-2009 om 19:15
Nee tonny
mischien alleen als je de vieze was een week of 6 laat liggen en er organisme gaan groeien.dat je wat antwoord terug krijgt. het werkte bij het huiswerk ook niet hoor heb alleen mijn neus geschuurd aan de rits
Marilene
28-01-2009 om 19:36
Bijna ontploft
ja bah...dat gedoe ook elke keer. Als je het van een afstand bekijkt kun je erom lachen, maar net ontplofte ik toch ook weer bijna.
Ik: even niet met je mobiel spelen tijdens het eten.
Hij (16): waarom niet, jij hebt zelf je mobiel ook aanstaan.
Ik: wil je hem even wegleggen...
Hij: nee, doe ik niet.
Ik: dan zet ik hem wel even uit.
Hij: hij: blijf af.
Ik: die toon bevalt me niet.
Hij: dan moet je maar normaal doen.
Hij wordt driftig, ik word kwaad. Hij maakt me uit voor twee vreselijk kwetsende dingen (die hij niet eerder zei).
Ik verlies mijn geduld en begin mijn stem te verhogen.
Nou als ik dit lees krijg ik niet bepaald een trots gevoel. Ik heb hem gevraagd om een A-viertje te schrijven met alleen maar goede dingen over mij. Anders krijgt hij drie maanden geen geld.
Nu heb ik spijt van die drie maanden want dat is wel erg lang. Heeft iemand tips om dit weer een beetje goed te krijgen?
Tirza G.
28-01-2009 om 23:10
Je vraagt
.......of hij iets wil doen (wil je hem even wegleggen) en vervolgens ben je boos als hij het niet doet. Dat soort dingen vinden pubers heeeeeeel oneerlijk.
Ik zou, als hij met zijn papier vol goede dingen bij me komt, de straf verlagen of intrekken. Kort en duidelijk. Sorry zoon, ik ging te ver, maar jíj ook. Ik wil het hier bij laten', maar ik wil wél dat je de volgende keer gewoon je mobiel weglegt/uitzet.
Tirza
Onyx
29-01-2009 om 07:57
Papier
En wat nou als hij niet met dat papier komt?! Een beetje puber piekert er niet over om dat te gaan schrijven, want vindt dat hij goed zat en zijn moeder voornamelijk verrrschrrrikkelijk STOM en overdreven deed. Je kan dan een machtstrijd gaan maken over dat papier, lekker geen van beiden toegeven, terwijl het daar helemaal niet om draait.
Ik zou op een gegeven moment naar hem toegaan, vriendelijk vragen of het nog gelukt was met dat papier (niet dus!) en aanbieden om het samen te maken, al pratend dus. En dat ik dan ook leuke dingen over hem zou opsommen. Misschien om de beurt?
Jullie zitten elkaar te irriteren namelijk en dat leidt nergens toe. Het biedt jullie allebei de kans om (min of meer) excuses te maken en te bespreken hoe jullie elkaar wat minder dwars kunnen zitten. Hij mag dat net zo goed vinden en zeggen namelijk.
Succes! Onyx
meg
29-01-2009 om 09:09
Humor
tussen de regels door, lees ik toch een hoop humor. Heerlijk hè die pubers. Mij kunnen ze echt hebben met het eten 'vies' vinden. Het eten is namelijk niet vies, jij vindt het niet zo lekker. Ik sta er mijn best op te doen... Gelukkig zijn ze hier beiden geen slechte eters en eten ze gewoon alles mee. Er zijn wat uitzonderingen:
Zoon (14) at een aantal jaar terug met ongelooflijk lange tanden één keer asperges mee en dat was eens maar (voorlopig) nooit meer. (Zo ook gekookte witlof, dat vind ie gruwelijk. Als wij dat eten, krijgt hij echt wat anders (witlofsla), moet kunnen) Zitten we naar Radar te kijken en daar deelt iemand de 'warme douche' uit voor een restaurant waar ze -als goedmaker- gratis asperges mochten komen eten: zoon bromt "waarom zou je überhaupt willen betalen om ASPERGES te eten?" hahaha
Marmar
29-01-2009 om 22:33
Hier is mijn humor soms niet tegen bestand ![]()
Ik was jarig en kom thuis met een overheerlijke boeren appeltaart, voor 's middags (als ook de 'rest' er is). Dochter tuimelt haast de trap af van de haast: 'Wat heb jij gekocht?' Ik zeg: 'Appeltaart.' Zij: 'Wat?? Bléééhhh'! Dat ik eet niet! Hoe kan je dat nou kopen?' En stamstamp gaat puberGrumpy weer naar boven.... (Wat later ga ik op haar kamer langs om maar weer eens uit te leggen dat het MIJN verjaardag is en ik dan iets koop wat IK lekker vind en zij beleefd mag weigeren als ze dat straks krijgt aangeboden. En dat ik bovendien nog niet eerder had gemerkt dat appeltaart uit de gratie bij haar was 
Later die dag eten we met het hele gezin plus opa in een fijn restaurant - ter ere van mij. PuberGrumpy, met haar leivelings witte trui aan, zit naast mij want met de andere volwassenen ligt ze in de clinch en die praten niet meer met elkaar. (Leuk hoor, zo'n feestje....;-() Ik kies voor een vismenu, zij gruwelt en kiest voor vlees. En ja hoor, ik krijg een halve kreeft op mijn bord. Puber sputtert, met haar mond vol rund: 'Dat is geen vis maar familie van de spin! Dat ga je toch niet eten!' Jawel hoor, let maar op. Heerlijk, echt smullen. Tot ik iets te enthousiast de schaarpoot ga kraken. Een paar spetters (van de saus?) vliegen haar kant op. En bereiken haar niet. Want onverwacht snel springt ze een meter achteruit, stoel valt om, slaakt een gil.... Blijft dan als bevroren staan kijken met in 1 hand haar servet omhoog houdend in standje 'vrijheidsbeeld'. Nou, toen had ik ineens mijn humor weer helemaal terug.
branca2
30-01-2009 om 08:14
Erg leuk draadje
ik lees zo veel herkenbare dingen.
gister met onze oudste puber.
komt vrolijk om 18.15 thuis terwij hij weet dat zijn broertje moet fietscrossen en we dus vroeg eten.
HIJ: waarom hebben jullie al gegeten konden jullie niet even op mij wachten??
IK:Waarom ben jij zo laat je weet toch dat jeroen met fietscrossen
Hij:Ja jij hebt niet gezegd hoe laat ik thuis moest zijn
Ik: nee want ik was niet thuis toen jij weg ging dus je had me op mijn mobiel even kunnen bellen om te overleggen waaar je heen ging en hoe laat je thuis moest zijn.
Hij: PFFfffff, daar denk ik toch niet aan, zo slim zijn mijn hersens nog niet dat soort dingen komt pas als ik volwassen ben.
zucht hij kon zelf even zijn eten op warmen (wat hij echt niet lekker vind op gewarmde shoarma
verder heb ik er geen punt van gemaakt ben bang dat het toch niet doordringt.
De ouders van zijn beste vriend staan op punt van scheiden en zijn vriend heeft het er erg moeilijk mee ik moet zeggen dat mijn puber die niks boeiend vind zich op hele bewonderendswaardige wijze aanbied als hulpverlener daar binnen het gezin.Mams is daar weg gegaan en hij heeft daar van de week zelfs geholpen met koken en zo omdat paps in dat gezin het niet echt goed kan en de 3 jongens 10.13.15 het ook nooit gedaan hebben.Bij mij moeten ze soms wel eens koken en zo omdat ik het soms zelf niet kan door mijn ziekte en zo zie je maar weer dat dat best handig is dat ze het kunnen.
sabien-tje
30-01-2009 om 09:35
Vaste eettijden
Wij hebben vaste tijd van eten. Hier wordt niet zonder overleg vertrokken of mobiel afspreken om te gaan en dan dus hoe laat ben je terug. Nu hebben we wel een puber met een "verleden" en een verleden met een hoog schoolverzium en beroerd gedrag dus we zijn wel strak in de regels. Maar ook flexibel wanener afspraken goed gaat.
Daarbij kan hij een hoop onderhandelen maar als hij vertrekt met een afspraak dan hoeft hij niet te bellen om die afspraak te veranderen, dan had hij beter moeten onderhandelen voor hij vertrok. En je niet aan afspraken houden heeft consequenties. En tot nu toe.... werkt het goed. geen schoolverzuim meer. goede school resultaten (hele goede) en ook meer verantwoordelijkheidsgevoel.
Ook vroger naar bed geberut heri wel eens. Op dit moment is hij hartstikke moe in de ochtenden. Chagerijnig als hij uit school komt. Dus voorlopig ene half uurtje eerder naar boven. Maar hij weet als hij uitgeslapen weer is hij gerust weer naar zijn oude tijd kan. Tot nu toe is hij te overtuigen van de keuzes die soms gemaakt worden en die zijn denk ik ook neit onredelijk.
Oh ja.. zorg dat je gevoel voor humor krijgt en houd
Hij is nu bijna 15 en nog lang niet puber af dus ![]()
albana
30-01-2009 om 10:03
Boodschappen doen met puber...
met een rood hoofd liep ik door de A.H.
(ze was toevallig mee hoor, want ze moest zelf ook iets kopen waar ze mij voor nodig had in andere winkel). puber gilde alleen maar ach en wee over die zielig lammetjes (lamskotteletjes) en die zielige haas (haaskarbonade) en die arme arme beestjes werden zómaar vermoord (VERMOORD!!!) door van die gemene enge mannen en of ik dat wel wist........toen ze doorhad dat ik me enigzins geneerde ging ze ook nog tegen andere mensen vertellen of die dat niet vreselijk zielig vonden??? ik heb d'r de A.H. uitgesleurd.........met maar de helft van de boodschappen.
hoor ik d'r later het hele verhaal aan d'r zusje vertellen.....en ze ligt in een deuk....vooral omdat ik me rotgeneerde.....en er meteen even bij dat ze nu denkt dat ze voorlopig niet meer mee hoeft (van die rottige boodschappen doen 'af' is...zo'n sullig dom werk!). eerst zoek ik het behang om d'r achter te plakken maar dan overval ik d'r (waarbij zij rood kleurt, oepsie ze heeft het gehoord!) en voor straf heb ik d'r een héle week álle boodschappen laten doen! alleen dat wel. en vooral véél vlees van zielige diertjes laten kopen!
is ze nu helemaal gek geworden?
(dat is humor mama!)
groeten albana
branca2
30-01-2009 om 10:31
Albana
pfff wat een verhaal wel een goede reactie van je eigenlijk had je dan mee moeten gaan en je hetzelfde gedragen als zij heeft gedaan hahaha ik zie het al voor me.
zo'n voorbeeld heb ik met mijn oudste puber ook we hadden afscheidsavond van gr 8 van zijn broer hij kwam later met oma mee en verscheen dus in een hele oude trainingsbroek met een shirt wat ook eigenlijk al 3 maten te klein was en hele oude schoenen ik schaamde me dood ik heb hem wel gevraagd waarom hij geen fatsoenlijke kleren aan had hij zei zo iets van boeien maakt mij niks uit ik vond het toch niet zo leuk op dat feest.
Volgende keer dat ik voor hem moest rijden ,op school om hem en een stel jongens ergens heen te brengen,
verscheen ik dus in mijn kleren waarvan ik weet dat hij het vreselijk vind als ik ze`draag met mijn haar in een staart vind hij ook niks en muziek op wat hij ook niks vond.Thuisgekomen was hij heel boos ik gaf het zelfde antwoord en zei dat ik dacht als jij dat mag kan ik dat ook wel doen.De boodschap was duidelijk en nooit meer last van zulke dingen gehad ; )
sabien-tje
30-01-2009 om 11:29
Geweldig branca!
Heb ik even pech dat die van mij zich nooit schaamt
Hij loopt met zijn broeken op half 7.. Prima.. maar niet als ik er naast loop. Gelukkig heb ik nog meer kinderen en dan roep ik even wie wil er hangen? hahah rap is die broek dan op normale hoogte
Wat ie doet als ik er niet bij ben.. Ach.. je houd het dan toch niet tegen.
Oh ja.. eens bij de coolcat... Hij stond met de broek half van zijn gat wat uit te zoeken hoog op een krukje... Dus ik zei he daar past gewoon een vinger tussen en stak die tusen zijn broek
hahah Noooooooit mee rlast gehad met winkelen
Was impulsief en hij schaamde zich toen wel dood
Niemand heeft het gezien maar ik heb dubbel gelegen
Moeders moeten ook af en toe plezier hebben!
reina
30-01-2009 om 14:00
Heerlijk ![]()
Als je zelf pubers-af bent is dit een heerlijk draadje om te lezen
, want er zijn heel wat pubers met gevoel voor humor (en als je dat als ouder ook hebt kom je die poriode met de minste kleerscheuren door)
Tirza G.
30-01-2009 om 16:27
Marmar
Ik lig in een scheur. Je hebt toch hopelijk niet ge-la-chen he, toen je dochter daar vrijheidsbeeld stond te wezen?? Want dat is echt dodelijk
))
Tirza
Tirza G.
30-01-2009 om 16:29
Genante moeder
Mijn vriendin heeft als hobby flamenco-dansen. Als haar dochter drakerig is in een winkel (zullen we samen ge-zel-lig gaan winkelen mam en je dan als een draak gedragen.......) hoeft ze alleen maar haar rug te strekken en haar hielen tegen elkaar te klakken en dochter gedraagt zich als een lammetje.
Goed, het ís investeren geweest met een aantal overdreven flamenco-moves in een drukke Hema, Xenos of DA, maar dan heb je er ook jaren plezier van.....
Tirza
Plien
30-01-2009 om 23:13
Lol tirza
Die moet ik onthouden! Flamenco dansen kan ik niet, maar de cha cha cha wil nog wel aardig lukken
Prachtige verhalen in dit draadje. En herkenbaar!
Lhena
04-02-2009 om 19:27
Grrr
Vandaag wou oudste absoluut naar de bib. Ik mee met auto want fietsen... ho nee. Komen bij de bib, 1 boek gewoon niet bij en geen bibkaart bij! Maar mam moest en zou wel snel meekomen!
branca2
04-02-2009 om 21:55
Hihihih
Lhena ik lag je niet uit maar omdat het zo herkenbaar is.Ik stond dus toevallig gister bij de videotheek om een film terug te brengen die persee om 17.45 nog terug moest anders waren we te laat en wat denk je we staan in de winkel bij de kassa om in te leveren zegt puber ooo ships de film vergeten zucht.....Ik heb de film maar verlengd en het geld terug gevraagd aan puber wat een oekel!!!
Lhena
06-02-2009 om 20:43
Haha
Ik kon er eigenlijk eens goed mee lachen, met je reactie. Op het moment zelf zou je door de grond gaan, maar achteraf is het best grappig. Vooral na zo'n zelfde reactie.
Vandaag weer discussie:
'Gooi je sokken in de wasmand'
'Ja mam, je bent ook altijd kwaad'
'Nee hoor, ik zeg het toch maar gewoon'
'Jawel, ik hoor dat je lastig bent en je hebt altijd wel iets om kwaad op me te zijn!'
'Ik zeg al niets meer'
'Goed, want dadelijk ga je weer preken'
Het zijn zo van die alledaagse dingen waar ik zo moe van word. Zij mogen alles zeggen maar als ik eens iets zeg ben ik aan het preken of ben ik weer kwaad of...
branca2
08-02-2009 om 10:54
Poeh
wat zijn het toch heerlijke wezens die pubers he!
Mijn kids waren gister met opa en oma naar de stad
de oudste heeft 2! paar Nike sb gehad en de jongste 1 paar nike dunk en ze hebben een nieuwe pet,vest,trui gescoord.zo verwent waren ze ze waren zo blij.Toen oma wegging zei de oudste "OOm als jij straks wat ouders bent ga ik wel met je uit hoor in de rolstoel naar de markt of zo jij verwent ons ook altijd zo!"
en een dikke knuffel kreeg oma van alletwee.
Toen ik naar de supermarkt ging wou de jongste persee mee en die kocht een bos bloemen voor oma en 2 blikjes bier voor opa.zo schattig vond ik dat.
Het gaat hier nu eigenlijk best lekker thuis ik geniet vooral van mijn monsters
bobbit
12-02-2009 om 11:29
Tsja
Denk je wel aan het inleveren van je nederlands?
tsss,daar moet je es mee stoppen,he, met me te bemoeien. Ik ben geen klein kind. Nu heb ik al geen zin meer om het in te leveren.
Even later: bij het weggaan. Ik ben niet boos hoor, ik zal er aan denken om het in te leveren. En eigenlijk bedankt dat je het zei want ik was het vergeten
Twee weken later. tussenrapport: nederlands niet ingeleverd.
Ja ,hoor es, ik kan ook niet overal aan denken. Ik was het gewoon vergeten en toen ik er wel aan dacht, wilde ze het niet meer hebben. Kinderachtig,he ?( Slik, zucht...los.....laten)