Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hartsvriendin van dochter in huis nemen?


Imi

Imi

30-11-2021 om 18:34

Ik vraag me af of je dit formeel moet/wilt regelen. Als ze al 6 dagen per week bij jullie is, dan woont ze toch feitelijk al bij jullie met een bezoekregeling voor moeder? Kunnen jullie niet zo doorgaan?

Met toestemming van de moeder mogen jullie Emma gewoon in huis nemen. Dat wordt ook wel informele pleegzorg genoemd. Het hangt enorm van de relatie met moeder af of dat een succes wordt. Jullie hebben juridisch dan namelijk niks over Emma te zeggen, dus over bijvoorbeeld financiële en medische zaken beslist moeder. En als moeder Emma terug in huis wil, dan mogen jullie haar niet bij jullie houden. 

Als moeder wel instemt maar het prettiger of nodig is om ook formeel dingen te regelen, dan is de gemeente het eerste aanspreekpunt. Dat is de toegang tot jeugdhulpverlening en pleegzorg. Als jullie formeel pleeggezin willen worden, dan wordt gescreend of jullie aan alle eisen voldoen. 

Als moeder niet instemt, dan is pleegopvang door jullie alleen mogelijk als de kinderbescherming en vervolgens de rechter vaststelt dat uithuisplaatsing noodzakelijk is en dat jullie de beste opvangplek zijn. Daarin telt Emma’s ervaring, mening, voorkeur wel mee, maar is niet per se doorslaggevend. Voor die weg is Veilig Thuis het meest logische beginpunt. Je zou de situatie daar ook eerst eens anoniem kunnen voorleggen voor advies. 

Wat vindt moeder ervan dat Emma sowieso meer bij jullie zit dan bij haar?
Wordt daarover gesprokken tussen moeder en Emma?

En is het een optie de boel zo te laten?
Want als jullie officieel aan pleegzorg zouden willen doen worden jullie waarschijnlijk ook binnenste buiten gekeerd. En kan het zijn dat Emma wel uit huis wordt gehaald - omwille van een moeder die nauwelijks voor haar kan zorgen - maar niet bij jullie mag blijven.
Ik zou geen zin hebben in slapende honden wakker maken als de huidige situatie wel redelijk werkt.

Kersje schreef op 30-11-2021 om 17:36:

[..]

Tuurlijk kan dat, maar moet zij ook wel willen! En tot die tijd moet dochter er maar mee leven?

Dat heb ik niet beweerd, noch gesuggereerd.

Maar aangezien de moeder haar drankconsumptie kan minderen zodra zij een partner heeft, is er wel enig perspectief op verbetering van de thuissituatie, lijkt me. Haar van de drank proberen af te krijgen, is een stap die ik nog mis in het verhaal.

RodeKrullenbol schreef op 30-11-2021 om 19:09:

[..]

Dat heb ik niet beweerd, noch gesuggereerd.

Maar aangezien de moeder haar drankconsumptie kan minderen zodra zij een partner heeft, is er wel enig perspectief op verbetering van de thuissituatie, lijkt me. Haar van de drank proberen af te krijgen, is een stap die ik nog mis in het verhaal.

Ik begrijp je punt wel maar ik denk niet dat TO daar de aangewezen persoon voor is. Juist omdat Emma zich veilig voelt bij TO en ze graag bij hen is, wil je voorkomen dat Emma’s moeder uit boosheid over bemoeien met een drankprobleem Emma verbiedt om bij TO te komen. Dan is Emma in een slechtere positie dan nu.

Hetzelfde geldt voor Veilig Thuis. Moet je dat allemaal wel willen? Ik kijk altijd naar Dream School en de verhalen die je daar langs ziet komen zijn schrijnend, maar het meest pijnlijk vind ik de verhalen van uit huis geplaatste kinderen - wat een beschadigingen hebben die daar van, ongelofelijk. Dan kan ik alleen maar heel diep buigen voor TO die Emma dit bespaart en haar een fijne en warme omgeving biedt.
Daarbij heeft Emma al genoeg op haar bordje met een alcoholverslaafde moeder. Laat haar dan op zijn minst in een voor haar fijne en (jarenlang) vertrouwde omgeving mee dealen ipv dat daar een leger onbekende VT-ers en andere lui het beter gaan zitten weten en Emma het goede wat ze nu heeft kwijtraakt. 

En TO, geweldig dat jullie dit doen 💪👍

RodeKrullenbol schreef op 30-11-2021 om 19:09:

[..]

Dat heb ik niet beweerd, noch gesuggereerd.

Maar aangezien de moeder haar drankconsumptie kan minderen zodra zij een partner heeft, is er wel enig perspectief op verbetering van de thuissituatie, lijkt me. Haar van de drank proberen af te krijgen, is een stap die ik nog mis in het verhaal.

Moet moeder van Emma wel bemoeienis willen van een 3de.

Ik zie het eerder gebeuren dat moeder haar verslaving ontkent of minimaliseert én dat Emma gewoon niet meer naar vriendinnen mag.

Kan de vertrouwenspersoon op school hierin iets betekenen? Zoals met Emma en haar moeder het gesprek aangaan over de wensen van Emma? 

Dan zijn jullie toch nog 'neutraal' en houden jullie wellicht het contact met moeder wat makkelijker in stand.

Als moeder vrijwillig akkoord gaat, dan is het zo geregeld maar zij blijft wel gezag houden en dat kan lastig zijn. Al gaat het alleen maar om het spreken van hulpverleners of medische zaken.

Jullie kunnen netwerkpleeggezin worden, dan wordt het allemaal formeler geregeld en kan er vanuit jeugdzorg ook hulp geboden worden.

RodeKrullenbol schreef op 30-11-2021 om 19:09:

[..]

Dat heb ik niet beweerd, noch gesuggereerd.

Maar aangezien de moeder haar drankconsumptie kan minderen zodra zij een partner heeft, is er wel enig perspectief op verbetering van de thuissituatie, lijkt me. Haar van de drank proberen af te krijgen, is een stap die ik nog mis in het verhaal.

Ik zeg dat toch ook niet, ik stelde een vraag, voel je vooral niet aangevallen dus 😉

Moeder van de drank proberen af te krijgen klinkt heel simpel, maar als zij écht een alcoholiste is zal zij hierbij professionele hulp bij nodig hebben. Kun je haar daartoe proberen te bewegen, maar vraag me af of ze eea zal aannemen van TO. Het belangrijkste is dochter uit deze situatie te halen lijkt mij.

er.is.maar.1.Pino schreef op 30-11-2021 om 19:42:

[..]

Ik begrijp je punt wel maar ik denk niet dat TO daar de aangewezen persoon voor is. Juist omdat Emma zich veilig voelt bij TO en ze graag bij hen is, wil je voorkomen dat Emma’s moeder uit boosheid over bemoeien met een drankprobleem Emma verbiedt om bij TO te komen. Dan is Emma in een slechtere positie dan nu.

Hetzelfde geldt voor Veilig Thuis. Moet je dat allemaal wel willen? Ik kijk altijd naar Dream School en de verhalen die je daar langs ziet komen zijn schrijnend, maar het meest pijnlijk vind ik de verhalen van uit huis geplaatste kinderen - wat een beschadigingen hebben die daar van, ongelofelijk. Dan kan ik alleen maar heel diep buigen voor TO die Emma dit bespaart en haar een fijne en warme omgeving biedt.
Daarbij heeft Emma al genoeg op haar bordje met een alcoholverslaafde moeder. Laat haar dan op zijn minst in een voor haar fijne en (jarenlang) vertrouwde omgeving mee dealen ipv dat daar een leger onbekende VT-ers en andere lui het beter gaan zitten weten en Emma het goede wat ze nu heeft kwijtraakt.

En TO, geweldig dat jullie dit doen 💪👍

Dit dus, helemaal met je eens!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

30-11-2021 om 20:31

RodeKrullenbol schreef op 30-11-2021 om 19:09:

[..]

Dat heb ik niet beweerd, noch gesuggereerd.

Maar aangezien de moeder haar drankconsumptie kan minderen zodra zij een partner heeft, is er wel enig perspectief op verbetering van de thuissituatie, lijkt me. Haar van de drank proberen af te krijgen, is een stap die ik nog mis in het verhaal.

Toch sneu voor die dochter dat ze een moeder heeft die de drank wel wil laten staan voor een nieuwe vriend maar niet voor het welzijn van haar dochter.

Tickel schreef op 30-11-2021 om 20:31:

[..]

Toch sneu voor die dochter dat ze een moeder heeft die de drank wel wil laten staan voor een nieuwe vriend maar niet voor het welzijn van haar dochter.

Exact, intens verdrietig! Kind is ook geen 6 hè, maar een tiener die ook wel meer begrijpt.

Tickel schreef op 30-11-2021 om 20:31:

[..]

Toch sneu voor die dochter dat ze een moeder heeft die de drank wel wil laten staan voor een nieuwe vriend maar niet voor het welzijn van haar dochter.

Goede kans dat de moeder hier niet of nauwelijks bij stilstaat. En dat biedt op zich wel weer een aanknopingspunt.

Hopeneloj

Hopeneloj

30-11-2021 om 21:36 Topicstarter

Amaranth schreef op 30-11-2021 om 16:59:

Jij bent al tien stappen verder in je hoofd, ik zou eerst eens pas op de plaats maken.

Hulp inschakelen voor dit gezin zou stap 1 moeten zijn, niet de dochter daar weghalen (hoe had je dat bedacht?).

Bedankt voor je reactie. Daarom vertelde ik in de post dat ik samen met haar wil praten met haar moeder. Natuurlijk wil ik het liefst dag ze thuis goed zit. Daarom zei ik ook dat als haar moeder zou stoppen met drinken ze een hele goede modder zou zijn. Geloof me. O ze dochter is dezelfde leeftijd. Haar in huis nemen zou echt de laatste optie zijn... 

Hopeneloj

Hopeneloj

30-11-2021 om 21:43 Topicstarter

Viva-amber schreef op 30-11-2021 om 17:11:

Je moet oppassen dat je niet wordt gezien als iemand die een minderjarige onttrekt aan de ouderlijke macht. Beter alleen een veilige plek bieden, zonder dat je allerlei slapende honden wakker maakt.

Dat is zeker iets wat door ons hoofd gaat. En ik wil het vooral voor Emma rustig houden. Ik onderneem ook geen stappen zonder haar toestemming en dan zoek ik eerst naad de beste oplossing. Bedankt voor je reactie. 

Hopeneloj

Hopeneloj

30-11-2021 om 21:44 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 30-11-2021 om 17:25:

Zou de moeder niet van de drank af kunnen worden geholpen?

Dat is iets waar ik eerst mee aan de gang wilde gaan, maar Emma durft het niet en ik wil daar ook niet in pushen... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.