Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ojee

Ojee

21-10-2008 om 19:55

Hellup... een spijbelaar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Netjes

Kaaskopje:"Maar het voelt voor de leerlingen die wel netjes naar die les zijn gegaan misschien niet eerlijk als het gewoon door de vingers wordt gezien."
Kijk, hier zit ons belangrijste meningsverschil. Zijn die leerlingen 'netjes' of juist matennaaiers? Wat wil de school eigenlijk: een verzameling leerlingen die niets met elkaar heeft en hun eigen gang gaan, of leerlingen die loyaal zijn aan elkaar? Geldt hier het argument 'als je vrienden in de sloot springen dan hoef jij dat toch niet te doen' of juist 'iedereen krijgt de behandeling die hij verdient, je had ook nee kunnen zeggen tegen de school'?
Dat laatste kan ik je uit ervaring vertellen.
Wel naar de grillige pijpen van school dansen levert je niets op. Geen respect voor jouw agenda, geen belofte van de school om het leven te beteren. De school op de eigen verantwoordelijkheid wijzen levert op dat jouw kinderen _geen_ straf krijgen als ze niet verschijnen en niet geintimideerd worden als er weer eens een vreemd plan opdoemt. Mijn kinderen niet.
Wie zich zonder slag of stoot of zelfs maar commentaar door de school op deze manier laat koeieneren, kan op meer van dat rekenen. Ook als er ouders zijn die het gedrag van school op argumenten onderuit haalt en de strafmaatregel of zelfs maar boze woorden naar het adres van hun kinderen doet verstommen.
Voor leerlingen met ouders die niets van zich laten horen, wordt gedaan alsof die argumenten nooit geuit zijn en niet bestaan. Nee, er is geen gelijke behandeling.
Kaaskopje:"Ik ben overigens ook een keer door school gebeld. Vorige maand was dat. Mijn dochter was dachten ze nog niet op school na haar afspraak met de ortho. Verbazing alom want ze was gelijk weer teruggegaan, maar blijkbaar was dat aan de administratie voorbij gegaan."
Kennelijk bestaat de mening op school dat een kind dat 'kwijt' is wel zal spijbelen en bovendien dat het makkelijker is om de ouders te bellen (alsof zij weten waar dat kind is) dan even in het lokaal te kijken.
Mijn dochter is in een schooljaar 22 uur 'kwijt' geweest op die manier. Zij kreeg daarvan de rekening. Of ze die uren maar even in wilde halen. Nee, ze was niet de enige. Er waren er die wel 100 uur in moesten halen volgens deze 'administratie'. Ze was wel de enige met ouders die niet zomaar aannamen dat die administratie klopte. Dat bleek ook niet zo te zijn. Van de hele waslijst (augustus t/m april) waren er maar 3 uren die we na reconstructie niet konden verantwoorden. Die waren bovendien te lang geleden om daarvan alsnog te zeggen dat het om spijbelen zou gaan.
Mijn dochter heeft al die uren niet in hoeven halen. De andere leerlingen wel.
Nee, dat is niet eerlijk. Maar wat moet je als zelfs je ouders er vanuit gaan dat jij het bent die de kantjes ervan afloopt en de school wel gelijk zal hebben? Dat is trouwens meteen een prima voedingsbodem om je voortaan suf te spijbelen. Het maakt toch niet uit wat je doet.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

23-10-2008 om 15:39

Voor een groot deel met m. lavell eens

Ik vind de manier waarop de school in dit geval omgaat met de agenda van de leerlingen weinig professioneel.
Het gaat mij niet persé om of er tijdens dat uur hele belangrijke afspraken zijn gepland door de leerlingen maar wel om het principe. Als de school 's ochtends aangeeft dat dit bepaalde uur niet doorgaat dan is het logisch dat de leerlingen zich daarop instellen en eventueel inderdaad andere afspraken maken. Het getuigd van weinig respect voor de leerlingen om vervolgens dit weer terug te draaien.Ik kan me de reactie van de klas goed voorstellen en als er collectief gehandeld is door de klas vind ik dat alleen maar prijzenswaardig. Dat is ook een veel interessanter leermoment dan die hele les maar dat terzijde.
In elk geval vind ik het goed dat de leerlingen op deze manier een teken aan de school geven dat de school ook een bepaald respect naar hun toe verontschuldigd is.
Persoonlijk zou ik er inderdaad erg voor zijn als er op de middelbare school, net als op de basisschool, elke dag vaste tijden zijn en dat lessen die uitvallen niet meer voorkomen. Dat maakt het voor de leerlingen ook veel handiger om andere afspraken te plannen daarom heen.
Ik zou een kind dan ook zeker geen straf geven in dit geval noch streng toespreken. Ik zou er uiteraard wel over in gesprek gaan.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2008 om 23:48

Wij hebben hier een goeie lpa

Zoon van vriendin veranderde van school, halverwege het lesjaar. Het heeft een halfjaar geduurd voor de LPA contact opnam met ouders en school. Administratief foutje. Ofzoiets. Leuk. Het jongske had wel dood en begraven kunnen wezen.

Tirza

rosa

rosa

24-10-2008 om 08:59

Spijbelvallen

Mirjam, je draaft weer eens door. Net zoals jij sommigen goedgelovig en naief vindt, vind ik jou soms paranoïde.
School had beter kunnen wachten met het uur vrijgeven tot duidelijk was of het alsnog ingevuld zou kunnen worden. En ouders bellen over dít uur verzuim is ook overdreven. Maar er is vast voldoende ander verzuim om zo'n verzuimadministratie mee te vullen en het ontlopen van de (overigens niet extreem hoge) boete kan oneindig veel eenvoudiger: bijvoorbeeld een extra werktijduur en/of een repetitieuur inroosteren. Dat is structureel en veel eenvoudiger.

En suggereren dat een school expres laat invult zodat er spijbelaars zijn zodat school kan laten zien hoe goed ze verzuimadministratie bijhouden: zucht. Mijn glas is gelukkig halfvol.

Rosa

Spijbelvallen

rosa, wat fijn dat je toch nog tot een iets ander inzicht gekomen bent. Nog een dingetje:"En suggereren dat een school expres laat invult zodat er spijbelaars zijn zodat school kan laten zien hoe goed ze verzuimadministratie bijhouden: zucht."
Dat deed ik niet. Ik noemde het creëren van spijbelvallen als een van de mogelijkheden. Een voorbeeld daarvan vind je hier http://www.dagvandeleerplicht.nl/ Maar dit soort steekproeven hebben niet alleen plaats op die ene dag in het jaar. Eigenlijk op elk moment dat de regionale LPA en of de school het moment daar vindt om weer eens streng te doen. Dat wat mijn dochter meemaakte was ook zo'n spijbelval.
Rosa:"Maar er is vast voldoende ander verzuim om zo\'n verzuimadministratie mee te vullen en het ontlopen van de (overigens niet extreem hoge) boete kan oneindig veel eenvoudiger:"
Dat is maar zeer de vraag. De veronderstelling is dat er vreselijk veel gespijbeld wordt. Een school die daar niet zoveel van vindt in de administratie gelooft de eigen ogen niet en wordt ook niet geloofd door de LPA. Hoe vaak er werkelijk gespijbeld wordt, weet men niet. De administraties zijn rommelig en leerlingen raken 'kwijt' terwijl ze wel op school zijn, zie Kaaskopje.
Rosa:"het ontlopen van de (overigens niet extreem hoge) boete kan oneindig veel eenvoudiger: bijvoorbeeld een extra werktijduur en/of een repetitieuur inroosteren. Dat is structureel en veel eenvoudiger."
Kinderen een vervangend 8e uur laten verschijnen kan ook oneindig veel eenvoudiger: gewoon niet zeggen dat het uur uitvalt. Dat scheelt een heleboel werk. Waarom deze school de ingewikkelde weg heeft bewandeld is een raadsel. Maar kennelijk ligt dat toch dichter bij het normale doen dan de veel simpeler weg.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2008 om 00:13

Geen uitval meer

Maylise: Persoonlijk zou ik er inderdaad erg voor zijn als er op de middelbare school, net als op de basisschool, elke dag vaste tijden zijn en dat lessen die uitvallen niet meer voorkomen. Dat maakt het voor de leerlingen ook veel handiger om andere afspraken te plannen daarom heen. ===
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

ilsepilse

ilsepilse

25-10-2008 om 16:56

Als belgische..

heb ik me altijd verwondert dat de kinderen uur-uitval hebben.
Toen ik vroeger op de middelbare school zat in belgie en een leerkracht werd ziek of zo dan moest de hele klas naar de 'studiezaal' en daar werd dan werk gemaakt van de juf die ziek was.
Ik hoor hier nu (in ned) heel vaak mijn zoon zeggen 1u vrij dit en dat , vind het jammer dat ze hier ook niet het systeem van belgie invoeren.
ilse

Vraag van ojee

Ik ben in dit draadje nog steeds op zoek naar antwoorden op de vraag die Ojee stelde:
>>Vooropgesteld dat het natuurlijk absoluut niet mag en zoon eigenlijk voor het eerst iets doet wat niet door de beugel kan, vraag ik me af hoe groot dit \'vergrijp\' is en wat een passende straf zal zijn.
Hoe denken jullie daar over? < <

Ik lees erg veel over school, maar nauwelijks iets over wat Ojee zèlf zou kunnen/moeten doen met het feit dat zoonlief 'spijbelde'.
Ik zelf zou een open gesprek met hem aangaan. Ligt een beetje aan zijn karakter en mentaliteit, maar die van mij zou de terugkomstraf van school al zo indrukwekkend vinden dat ik haar alleen maar zou moeten geruststellen (maar zij is dan ook wel echt een 'zacht kind'). Ik zou dus geen extra thuisstraf geven, alleen samen overleggen over hoe hij een volgende keer zou kunnen/moeten handelen. Gezien het feit dat dit voor hem de eerste keer was lijkt me dat ook in jouw geval best redelijk.
Ik zou denk ik wel even aan school laten weten dat ik het prettig zou vinden wanneer ze een volgende keer wat zorgvuldiger omgaan met de uitvaluren-melding.
Groet,
Josette

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.