skik
13-10-2015 om 19:05
Leuk!
Sint Petersburg staat al sinds ik kind was op mijn reisbucketlist. Ter voorbereiding heb ik alvast cyrillisch schrift leren lezen. Mijn kind zou zo mogen gaan, prachtige stad!
skik

Kristel1
14-10-2015 om 11:40
Uitwisselingsproject
Mijn dochter is ook naar zo'n bijeenkomst geweest op school over uitwisseling. Kwam zeer enthousiast thuis met de melding dat we direct moesten inschrijven, inschrijvingsbewijs was al naar onze PC verzonden. Toen ik het boekje en hun site las had ik meteen meer inlichtingen. Vanaf september gaan ze 3 maanden naar één van de landen die deelnemen aan de uitwisseling. Tijdens die 3 maanden kan je kind ginds in één of andere richting (daarom geen ASO als ze het nu doet) cursussen volgen. Na die 3 maand moet ze geen examens doen met kerstmis maar een week de cursussen inhalen met begeleiding van een leerkracht één uur per week. Met de paasvakantie moet ze dan examens doen. Ze moet dan de school informeren over wat ze er geleerd heeft. Ze wordt deze maand 14 en ze hadden haar nu al gezegd om in te schrijven. Het antwoord bij ons is neen. De leerstof op eigen houtje inhalen met de hulp van 1u per week een leerkracht. Misschien ok voor kinderen die heel gemakkelijk leren maar niet besteed aan mijn dochter.

Sinilind
15-10-2015 om 08:05
Natuurlijk gaan
op mijn school begeleid ik groepen leerlingen naar het buitenland in het kader van uitwisselingen. Je hebt het over rellem op straat en onveilige situatie maar heb je enig idee hoe ver weg dat is? Kijk eens op een goede plattegrond op schaal, het gebeurt op duizenden kilometers afstand.
Natuurlijk moet je je kind laten gaan: St Petersburg is een prachtige stad, doet denken aan Amsterdam met al zijn grachten, is ook nog heel mooi gerestaureerd de afgelopen jaren. Overal paleizen, musea, kerken. Doen! En geloof me, we sturen echt geen leerlingen naar gevaarlijke gebieden!
Sini

ipacarai
15-10-2015 om 15:01
@jeanine
Mijn dochter heeft zo'n 3 maanden uitwisseling gedaan tijdens haar schooltijd - en dankzij haar motivatie (ze wilde dit heel erg graag) gingen haar cijfers na terugkeer omhoog (en niet omlaag zoals alle leraren verwacht hadden)
Het kan dus ook betekenen dat ze uit zo'n uitwisseling de motivatie haalt om extra te leren. Dat werkte bij ons in ieder geval zo en en bij een jaargenootje waren de ervaringen vergelijkbaar.
Ze heeft via het ECTP programma van AFS 3 maanden in Spanje gezeten en heeft daar behoorlijk vergelijkbare lessen kunnen volgen. Ik vermoed dat het datzelfde programma is bij jullie. Het werd afgesloten met een kamp in Brussel begin december en rond 8 december zat ze alweer gewoon in de klas (5VWO). Ze heeft 3 maanden wat harder moeten werken, maar de leraren waren absoluut bereid om een schappelijk inhaalschema met haar op te stellen. Dus als school meewerkt is het zeker te doen.

dirksmama
16-10-2015 om 21:34
Wat een fantastische kans!
Mijn kind zou zo gaan hoor!
Dochterlief van net 13 gaat eind deze maand met haar klas week naar Beijing, dat is gewoon een schoolreis. Maar met een uitwisseling leer je zoveel meer!

Sanne
18-10-2015 om 01:56
Gaan
En zelf fijn een kind van daar opvangen, krijg je ook wat mee van waar zij naar toe gaat.

Stenna
19-10-2015 om 21:55
ander geluid
Nou, ik vind het ook wel jong hoor, 15. St Petersburg is prachtig, en heus niet onveiliger dan andere grote steden, dus kun je leuk een keer als gezin heen ofzo. Maar helemaal alleen, zelfs met school? Ik zou er ook bezorgd van worden. Tis toch ver weg (Madrid zou ik met 15 ook te ver vinden, alleen) en de communicatie is mogelijk niet altijd makkelijk, als er wat is. Er speelt natuurlijk ook mee wat precies die uitwisseling is: een paar dagen/week? Of veel langer?

Stenna
19-10-2015 om 21:58
schoolreisje naar beijing
Dirksmama: "Dochterlief van net 13 gaat eind deze maand met haar klas week naar Beijing, dat is gewoon een schoolreis. "
Werkelijk, is dat echt een "gewone" schoolreis bij jullie? Ik word oud geloof ik..

Moni
19-10-2015 om 22:00
Stenna
Dirksmama woont veel dichter bij Beijing dan wij in Nederland
Voor haar dochter zou een dagje Amsterdam veeeeeel te ver weg zijn.

Stenna
19-10-2015 om 22:11
oooooooookee
Zit het zo! Dat wist ik niet
Nog even een naschrift: ook over de onveiligheid in Rusland heeft ze niet helemaal ongelijk. Ik heb het niet over de oekraine/het vliegtuiggedoen. Maar over Poeting's steun aan Assad en aanvallen op IS en andere rebellen. Die hebben het risico op terroristische aanslagen in Rusland (en dan zeker in de highlights Moskou en st Petersburg) enorm vergroot. Zijn we de Tsjetsjenen helemaal vergeten ofzo, en hun aanslagen / gijzelingen als antwoord?

dirksmama
20-10-2015 om 23:56
In de buurt
Beijing is relatief in de buurt voor ons.
Een eerder voorstel van school om naar Turkije of Rome te gaan werd door de meeste ouders weggestemd als te ver weg en te gevaarlijk. Mijn voorstel om naar Amsterdam werd helemaal weggehoond. Veel te eng daar

Stenna
21-10-2015 om 23:04
eng
"Mijn voorstel om naar Amsterdam werd helemaal weggehoond. Veel te eng daar "
Hahah. Is ook zo!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.