Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Petra

Petra

30-06-2020 om 12:40

Hellup -Verslaafd?

Maak me zorgen om dochter van 16.

Ontdekt dat ze ballonnen gebruikt. Vorige maand per toeval betrapt met aantal vrienden/vriendinnen.
Ben me rot geschrokken!

Gevraagd waarom ze dit deed, hoe vaak en wat voor effect dit heeft. Het was de eerste keer, ze vond er niet veel aan en ging het niet weer doen. Gelukkig dacht ik. Wel gezegd dat ik dit niet in mijn huis wil hebben.

Helaas ontdekte ik vorig weekend dat ze weer een ballon of ballonnen heeft gebruikt. Weer een gesprek. Net ballonnen gevonden in de schuur. Ik denk dat ze vaker gebruikt dan dat de zegt. Ze ziet er vermoeid uit.

Hoe ga ik hier verstandig mee om?

Jo Hanna

Jo Hanna

30-06-2020 om 18:26

Bespreken

En vooral niet meteen in paniek raken.

“In 2016 publiceerde het RIVM op verzoek van de Voedsel en Warenautoroteit een rapport over de gezondheidsrisico’s van lachgas. Hierin gaven zij aan dat er bij recreatief gebruik, gedefinieerd als vijf tot tien ballonnen (=patronen) lachgas per keer en maximaal één keer per maand, geen nadelige gezondheidseffecten te verwachten zijn.”

Ik zou wel aangeven dat ik er helemaal niet blij mee ben maar dat ik het nog belangrijker vind dat kind niet als een kip zonder kop zomaar van alles gebruikt. Dus: Informeer je. Weet wat het middel doet. Ken de risico’s. Ken je grens. Gedraag je verantwoordelijk.Hou je hersens erbij!

https://www.drugsinfo.nl/lachgas
https://www.drugsinfo.nl/lachgas/hoe-schadelijk-is-lachgas

Ik zou me daar samen met kind informeren over het betreffende middel. Ik zou vragen stellen: Hoe vaak? Ken je de risico’s? Hoe hou je het gebruik binnen de perken? Letten de vrienden/vriendinnen goed op elkaar? Etc. Het zou voor mij in eerste instantie gaan om bewustwording, zeker bij lachgas. Wat ik er zo snel over lees zijn de risico’s bij bescheiden gebruik beperkt en is de groep die verslavingsgedrag ontwikkelt klein. Bij excessief gebruik zijn er grote risico’s en dat moeten ze ook weten. Ik zou er dus af en toe het gesprek over aangaan om vinger aan de pols te houden. Ik zou liever een niet al te veroordelende houding aannemen omdat er dan met pubers in de regel geen fatsoenlijk gesprek meer te voeren is natuurlijk.

Wilmama

Wilmama

30-06-2020 om 19:52

Toch wel eng spul

Ik begrijp je schrik. Eng spul, zeker nadat er dit weekeinde in het nieuws was dat er jongeren een halve dwarslaesie aan overhielden (excessief gebruik). Het verlaagt het vitamine B12 gehalte. Geen idee hoe verslavend het is. Heb je dat zelf al uitgezocht?

Toen ik ontdekte dat mijn dochter van (toen ook) 16 'vanalles' gebruikte, schrok ik ook enorm. Ik heb toen voor mezelf een informatief gesprek aangevraagd bij een verslavingsinstantie in mijn regio. (Die geven ook cursussen e.d. in het kader van preventie). Het hielp me mijn opstelling t.o.v. mijn dochters gebruikt te bepalen en in te schatten hoe riskant haar gebruik was.
Later heeft mijn dochter een aantal gesprekken aan de hand van een werkboek gehad door een 'jeugdige' begeleider van die instantie. Dit om haar zelf inzicht te geven of ze verantwoord/onverantwoord gebruikte e.d.

Misschien is het ook iets voor jouw en je dochter? Of gaat dit je in eerste instantie een beetje te ver?

Wilmama

Wilmama

30-06-2020 om 19:58

Al verstandig gedaan

Trouwens, ik vind dat je je eerste gesprek met haar al heel verstandig had aangepakt. Op een open manier vragen waarom ze het doet en wat voor effect het heeft. Zo adviseerde die 'verslavingsmevrouw' het mij ook.

Ze zei ook: "Bedenk welk voordeel je dochter heeft bij het gebruik ervan. Want als het niet iets positiefs oplevert, doen ze het niet. Dus kennelijk zoekt ze iets wat ze op een andere manier niet vindt."

Bekijk daarnaast hoe het verder gaat met je dochter. Gaat het goed op school, heeft ze (ook) vrienden die geen middelen gebruiken, heeft ze hobbies, bijbaantje, heeft ze iets dat haar een positieve ervaring/een succes biedt? Als dit er allemaal goed uitziet en blijft zien is het risico nog niet zo groot dat ze verslaafd is of raakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.