Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Help, einde basisschool

Zou dat moeite hebben met een fase afsluiten ook nog een nawee van de coronatijd kunnen zijn? 
Dat je als het ware een fase gemist hebt?
Mijn oudste sloot vwo af in 2020 volop in de lockdown. Het geplande tussenjaar met op de vavo 2 vakken doen om profiel te wijzigen, veel werken en natuurlijk de lange zomervakantie benutten om veel te verdienen viel volledig in het water. 
Het dagje proefstuderen was volledig online, inclusief de 2 uur laboratorium waarvoor ze een pakket had ontvangen per post.  De derde hand die ze nodig had voor het openen van 2 flesjes was niet van een medestudent maar van mij. Ik was overmatig betrokken bij iets wat ze eigenlijk met andere studenten had moeten doen. Ze heeft in de fase dat de studie begon veel aan mij gehangen. Online introweek met een biertje op zoom is lang zo leuk niet als in het echt. 
Ik kan mij voorstellen dat een kind dat nu afscheid neemt in groep 8 dus in een van de lockdowns heeft leren lezen met hulp van een ouder waarbij de ouder dus ook teveel betrokken was bij het leren en dat de overgang naar een volgende fase nu moeilijk is voor de ouder. 
Voor kinderen was die tijd raar en anders maar voor ouders natuurlijk ook. Soms kwam er werk in magister te staan dat gedaan moest worden waar je als ouder toch wel vraagtekens bij had als kind erover vertelde en dan ging je dat samen bekijken en in protest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.